انقلاب در گردشگری با عینک جادویی اپل | نگاه سفری کجارو به ویژن پرو

احسان رستمی‌پور
احسان رستمی‌پور شنبه، ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۲
انقلاب در گردشگری با عینک جادویی اپل | نگاه سفری کجارو به ویژن پرو

هدست واقعیت مجازی اپل عامل انقلاب در گردشگری خواهد شد.

«گردشگری را از خانه آغاز کنید» جمله کارشناس صدا و سیما بود که چند سال پیش حسابی سروصدا به پا کرد. مخاطب کارشناس صدا و سیما کسانی بودند که از پس هزینه‌های بالای سفر برنمی‌آمدند؛ اما حالا اگر خیلی پول‌دار هستید، واقعا گردشگری را از خانه آغاز کنید!

تجربه کار با اپل ویژن پرو، هدست واقعیت مجازی/افزوده در «کجارو» نشان داد که تا آغاز تحول در صنعت گردشگری و سفر راه زیادی باقی نمانده است. امکاناتی که این هدست واقعیت مجازی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، در آینده هم سبک سفر کردن شما را تغییر می‌دهد و هم سبک سفر نکردن شما را! امروز فقط مبلغی حدود ۲۵۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارید تا امکانی جادویی برای سفر به هر کجا که دلتان بخواهد داشته باشید. اپل ویژن پرو، هدست شرکت اپل، به باور بسیاری آغاز نوع دیگری از گجت‌ها در زندگی روزمره است. بسیاری هنوز این محصول را یک آغاز می‌دانند؛ اما خوش‌نامی اپل و احتمالا همه‌گیر شدن استفاده از چنین محصولاتی تاثیری انقلابی خواهد داشت و صنعت سفر و گردشگری به‌زودی تغییر خواهد کرد.

واقعیت مجازی نخستین بار نیست که صنعت گردشگری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ ابزارهای مشابهی پیش از این امکان تماشای تصاویر سه‌بعدی و واقعیت افزوده را می‌داد و حتی پایش به محوطه‌های باستانی ایران باز شده بود. از مدت‌ها پیش، عینک واقعیت افزوده با تصاویری فرضی از تخت جمشید در محوطه این بنای ارزشمند باستانی وجود داشت و گردشگران می‌توانستند با استفاده از آن ضمن بازدید از بنا، تصاویری از شبیه‌سازی تخت جمشید را در زمان شکوه خودش تماشا کنند. این بار اما ماجرا تفاوت خواهد داشت و نام اپل تضمینی برای گسترش استفاده از این ابزار در بین عموم مردم خواهد بود؛ البته برای آنهایی که وضع مالی خوبی دارند. این شرایط اما تغییر خواهد کرد؛ علاقه‌مندان به تکنولوژی باور دارند که با بهبود نقایص این هدست واقعیت مجازی، بازیگران این بازار در آینده بیشتر خواهند شد و محصولاتی این‌چنین در دسترس تعداد بیشتری از مردم قرار خواهد گرفت.

تجربه‌ای از جنس آینده

تجربه استفاده از اپل ویژن پرو در کجارو نشان می‌دهد این بار ماجرا با همه تجربه‌های قبلی فرق دارد. کیفیت تصاویر، تلفیق واقعیت و مجاز، امکانات گسترده، سهولت کار و اعتبار شرکت اپل تضمین می‌کند که ما در آستانه ورود به جهانی تازه هستیم؛ جهانی که معنای سفر و گردشگری در آن تغییر خواهد کرد. فارغ از مسائل مشابه تجربه شده بین کاربران مثل سنگینی وزن دستگاه، فشار به بینی و احتمالا کمی بد شدن حالتان، امکاناتی که ویژن پرو در دسترس قرار می‌دهد، رویاپردازی برای سفر را نامحدود خواهد کرد. هم‌اکنون این دستگاه امکان این را دارد که با تصاویر سراسرنما شما را از هر جا هستید، به‌ جایی دیگر ببرد.

ما در «کجارو» از وسط تحریریه برای دقایقی به طبیعتی در آمریکا رفتیم. پیچاندن یک پیچ، آرام‌آرام فضای واقعی اطراف شما را محو می‌کند و شما را به جایی می‌برد که انتخاب کرده‌اید. تصاویر به‌قدری کیفیت دارند و با تکان دادن سر شما هماهنگ هستند که تجربه تصویری شما به واقعیت بسیار نزدیک است. این اما همه ماجرا نیست و افکت‌های صوتی نیز به کمک ادراک شما می‌آیند تا تجربه نزدیک‌تری به واقعیت داشته باشید. این تجربه کوتاه اما تنها بخشی از امکانات اولیه اپل است که ما با شرایط اینترنتی ایران امکان لمس آن را داشتیم. محیط‌های سراسرنما که برای این محصول در دسترس هستند، حجم زیادی دارند و با وضعیت اینترنت ایران مدت زمان زیادی برای دانلود آن باید صرف کنید. هم‌زمان با عرضه این محصول، امکانات دیگری برای چنین تجربه‌هایی در دسترس قرار گرفته است که احتمالا به‌زودی شاهد گسترش آن خواهیم بود. هر چند همین حالا با اپل ویژن پرو می‌توانید از شفق قطبی تا ستارگان کهکشان راه شیری را به‌صورت سراسرنما تماشا کنید.

تصویر ویترین هوم کجارو

واقعیت مجازی در خدمت گردشگری

هدست واقعیت مجازی/افزوده اپل در زمینه‌های مختلفی به کار گردشگری خواهد آمد. به روزی فکر کنید که آژانس گردشگری شما پیش‌نمایش مقصد سفری را که در انتظارتان است، برایتان ارسال می‌کند و شما می‌توانید آن را در هدست واقعیت مجازی خود پیش از سفر بررسی کنید. دور نیست زمانی که هتل مقصد شما پیش‌نمایشی کاملا منطبق بر واقعیت از اتاق مدنظر شما را ارسال کند تا بتوانید روی هدست واقعیت مجازی خود تمام امکانات و زوایای هتل، به‌ویژه منظره اتاق را بسنجید و حتی آن را با همسفرهایتان به اشتراک بگذارید و به‌راحتی درباره آن تصمیم بگیرید. خلاقیت برای استفاده از این امکان در گردشگری احتمالا پایانی نداشته باشد. 

اپل ویژن

سفر به جهان و ماورای جهان از اتاق خواب

بسیاری از محوطه‌های گردشگری به‌ویژه برخی جاذبه‌های طبیعی خاص، این روزها وضعیت شکننده و نگران‌کننده‌ای دارند. گردشگری انقراض، نوعی از گردشگری، شما را به جاهایی می‌برد که احتمالا آخرین روزهای حیات آن در طول تاریخ است. بیل برایسون، نویسنده آمریکایی، جایی نوشته است: «شاید از بدبینی ذاتی من باشد، اما انگار تعداد زیادی از سفرهای امروز به این علت انجام می‌شوند که تا هنوز فرصت داری، چیزها را ببینی!» هرچند دیدن از نزدیک هنوز هیجان انگیزتر است، چنین تکنولوژی‌ای در آینده کمک می‌کند تا از فشار گردشگری روی محیط‌های شکننده کاسته شود و علاقه‌مندان به جزایر مرجانی، آخرین یخ‌های قطبی، جنگل‌های بارانی و غیره، تجربه نزدیکی از تماشای آن‌ها را در خانه خود داشته باشند. دور نیست که تجربه‌های منحصربه‌فردی از بازدید به‌واسطه هدست‌های واقعیت مجازی در دسترس قرار بگیرد؛ تجربه‌هایی که شما را به مهم‌ترین موزه‌های جهان، زیباترین مناظر طبیعت، صعب‌العبورترین نقاط دنیا و حتی فراتر از آن، شما را به خارج از جو زمین و سیارات دیگر خواهد برد؛ شاید حتی به جاهایی که تنها در خیال وجود دارند.

اپل ویژن

انقلاب در تورها و موزه‌ها

ترکیب واقعیت با امکانات تصویری، ابزاری نامحدودی در اختیار تورگردان‌ها خواهد گذاشت. تا حالا از امکان سفر با اپل ویژن پرو بدون تکان خوردن از خانه گفتیم؛ اما شرایطی را تصور کنید که تور شما برنامه‌ای اختصاصی برایتان تدارک دیده است. شما در یک محوطه گردشگری یا حتی در یک خیابان تاریخی قدم می‌زنید و اپل ویژن مجموعه‌ای از اطلاعات را در لحظه به‌شکل‌های مختلف صوتی و تصویری در اختیار شما قرار می‌دهد. این تکنولوژی تجربه متفاوتی از سفر را برای شما رقم خواهد زد. بازدید از موزه‌ها با چنین امکاناتی می‌تواند به‌صورت انقلابی متحول شود. شما رو‌به‌روی یک ویترین موزه‌ای قرار می‌گیرد؛ اما هدست‌های واقعیت مجازی به شما اطلاعات گسترده‌تری نسبت به برچسب اطلاعات اثر کنار ویترین می‌دهد. به این فکر کنید که هم‌زمان بتوانید شی موزه‌ای را به‌صورت سه‌بعدی از تمام زاویا تماشا کنید و صدها عکس و فیلم و صدا از کاربرد و محل کشفش ببینید و بشنوید. چنین امکانات و تجربه‌هایی در صورت فراگیر شدن هدست‌های واقعیت مجازی دور از دسترس نیست؛ البته نباید فراموش کرد که در ایران همچنان موزه‌ای مانند موزه ملی کشور فاقد یک بروشور معرفی مناسب و حداقل اطلاعات درباره آثار خود است. در بررسی امکانات و استفاده‌های احتمالی هدست اپل تاکنون تخیل زیادی به خرج داده شده است؛ اما تصور چنین امکان‌هایی در موزه‌های ایران از تخیل فراتر می‌رود.

هدست واقعیت مجازی در ابتدای راه است. بسیاری از کاربرانی که در ایران امکان استفاده از آن را داشتند، حسی خوبی نسبت به این ابزار بسیار گران‌قیمت ندارند؛ این اما راهی است به سوی آینده‌ای تازه. حالا باید منتظر ماند و واکنش بازارها و شرکت‌های دیگر به چنین گجتی را دید. اینکه روزی دیدن آدم‌های زیادی با هدست‌های واقعیت مجازی رنگارنگ شرکت‌های مختلف در خیابان عادی باشد یا روزی برسد که اپل ویژن پرو به‌عنوان محصول شکست‌خورده معرفی شود، تنها با گذر زمان مشخص خواهد شد. 

بررسی تخصصی این محصول را می‌توانید در زومیت بخوانید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه