خبری از حمایت دولت نیست | کشمکش‌های بیمه راهنمایان گردشگری

احسان رستمی‌پور
احسان رستمی‌پور شنبه، ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۴۶
خبری از حمایت دولت نیست | کشمکش‌های بیمه راهنمایان گردشگری

پس از گذشت ۱۱ ماه از سال ۱۴۰۲ هنوز خبری از حمایت دولت برای بیمه راهنمایان گردشگری نیست.

یازده ماه از سال ۱۴۰۲ گذشت؛ اما هنوز دولت اقدامی برای برقراری بیمه راهنمایان گردشگری نکرده است. برقراری بیمه برای راهنمایان گردشگری و حمایت دولت از آن یکی از مطالبات اساسی صنف راهنمایان گردشگری در سال‌های اخیر بوده است. مطالبه‌ای که بالاخره در دولت پیشین به آن پاسخ داده شد تا راهنمایان گردشگری در سال ۱۴۰۰ بیمه شوند. بیمه راهنمایان گردشگری در سال ۱۴۰۱ نیز برقرار بود، اما حالا دولت فعلی در حالی این بیمه را جزو دستاوردهای خود می‌داند که بخش‌های مختلف آن زیر بار برقراری بیمه سال ۱۴۰۲ برای راهنمایان گردشگری نمی‌روند.

اواخر دی ماه امسال نیز سایت اطلاع‌رسانی دولت، از تصویب دستور رئیس‌جمهوری برای پوشش بیمه ۱۰ هزار راهنمای گردشگری و فعال صنایع دستی خبر داد و نوشت که مقرر شده سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع را با فوریت اجرا کند.

وزارت میراث فرهنگی نیز به‌تازگی در ویدیویی که در پاسخ به انتقادات منتشر کرده، فعال‌سازی بیمه برای ۱۰ هزار نفر از فعالان صنایع دستی و راهنمایان گردشگری را دستاورد این وزارتخانه دانسته است. این ویدیو که قرار است جواب «ناامیدسازی» باشد، در حالی مدعی چنین اتفاقی است که حمایت دولت برای بیمه راهنمایان گردشگری از ابتدای سال ۱۴۰۲ قطع شده است.

هر چند وعده‌های دولتی‌ها در رسانه‌های حامی آن‌ها به‌عنوان دستاورد تکرار می‌شود؛ در عمل خبری از اجرایی شدن این وعده‌ها نیست. وعده بیمه راهنمایان گردشگری آن‌قدر نادیده گرفته شد که چاره‌ای برای این صنف باقی نگذاشت و آن‌ها در نهایت، مراتب اعتراض خود را طی نامه‌ای مستقیم به رئیس‌جمهوری بیان کردند. کانون انجمن‌های راهنمایان گردشگری سراسر کشور هفته گذشته نامه‌ای اعتراضی خطاب به ابراهیم رییسی نوشت و از عمل نشدن به وعده بیمه راهنمایان گردشگری گلایه کرد.

محسن حاجی‌سعید، رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور درباره ماجرای بیمه راهنمایان گردشگری به «کجارو» گفت:

از سال ۱۳۹۹ کمیسیون تلفیق‌ بندی را در بودجه برای تخصیص حمایت دولت از بیمه راهنمایان گردشگری گنجاند و دولت قبل بالاخره پس از سال‌ها پیگیری، شرایط بیمه را برای راهنمایان گردشگری فراهم کرد.

این اتفاق اما دوام زیادی نداشت و حالا دوباره بیمه راهنمایان گردشگری با مشکل روبه‌رو شده است. حاجی‌سعید دراین‌باره افزود:

جدول‌های تبصره ۱۴ بعدتر از بودجه حذف شد و قرار بود سازمان برنامه این موضوع را حل کند. متاسفانه سازمان تامین اجتماعی پیگیر تخصیص جداگانه برای این موضوع بود و این دو سازمان هماهنگی لازم را با یکدیگر ندارند و ادبیات یکدیگر را نمی‌پذیرند. در حال حاضر، راهنمایان گردشگری را در گروه بزرگتری قرار داده‌اند و دولت نیز تخصیص زیر پنج درصد برای این موضوع داشته؛ با این حساب، تخصیص حمایت از بیمه راهنمایان گردشگری زیر ۴ درصد خواهد بود.

برقراری بیمه نیاز جدی برای راهنمایان گردشگری

راهنمایان گردشگری‌ای که برای بیمه، مدنظر انجمن راهنمایان گردشگری سراسر کشور قرار دارند، چیزی حدود ۲,۰۰۰ نفر هستند؛ تعدادی که حالا با توجه به شرایط اقتصادی راهنمایان گردشگری دچار ریزش هم شده است. این بیمه بیشتر بخشی از راهنمایان گردشگری را هدف قرار داده که اقتصاد آن‌ها متصل به صنعت گردشگری است و نیازمند حمایت هستند.

رئیس هیئت مدیره کانون صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور درباره بخشی از راهنمایان که برای این بیمه در نظر گرفته شده‌اند، گفت:

بر سر راه بیمه راهنمایان گردشگری همیشه مشکلاتی وجود داشت و ما در طی این سال‌ها جلساتی برگزار کردیم تا این موانع برطرف شود. بارها به دولت توضیح دادیم که راهنمایان گردشگری جامعه بزرگ و پرتعدادی نیست و حتی بخش کوچکی از این جامعه نیازمند این بیمه است. جلسات زیادی با وزارت گردشگری برگزار کردیم تا شرایطی را ایجاد کنیم که از این ظرفیت سواستفاده نشود. بر همین اساس تعیین کردیم که اگر راهنمایی بیمه اجباری دارد یا سابقه فعالیتش کمتر از سه سال است، در این لیست قرار نگیرد.

محسن حاجی‌سعید با تاکید بر اینکه سهم اندک دولت معطوف به بخش کوچکی از راهنمایان گردشگری است که نیازمند این بیمه هستند، افزود:

پیش از این تنها ۱,۷۳۶ نفر برای این بیمه معرفی کرده بودیم. همین تعداد نیز در جریان اجرایی شدن حدود ۵۰۰ نفر ریزش داشت. به هر حال پرداخت همین حق بیمه برای بسیاری از راهنمایان گردشگری مشکل است. اساس این بیمه، حمایت از راهنمایانی است که در سراسر کشور با شرایط سخت همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. بخشی از راهنمایان نیاز به این بیمه ندارند و از جای دیگری بیمه هستند. این بیمه‌ای که حالا قطع شده مورد استفاده بخشی از راهنمایان گردشگری بوده که نیازمند حمایت هستند.

دست خالی دولت در آستانه روز جهانی راهنمایان گردشگری

دوم اسفندماه، روز جهانی راهنمایان گردشگری است؛ راهنمایان گردشگری که از زمان همه‌گیری کرونا گردهمی سالانه خود را در این روز برگزار نکرده‌اند، امسال بعد از برگزاری نمایشگاه گردشگری تهران قرار است دوباره دور هم جمع شوند. شنیده‌ها حکایت از این دارد که وزیر گردشگری نیز قصد کرده تا در گردهمایی راهنمایان گردشگری شرکت کند.

رئیس هیئت مدیره کانون صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور به مشکل بخش‌های مختلف دولت با یکدیگر برای برقراری بیمه راهنمایان گردشگری اشاره کرد و ادامه داد:

گویا بخشی از دولت می‌خواهد قطع بیمه راهنمایان گردشگری به نام دولت سیزدهم رقم بخورد؛ در حالی که بالاخره دولت قبل اجرای این خواسته راهنمایان گردشگری را آغاز کرده بود. حالا دولت در آستانه روز جهانی راهنمایان گردشگری به وعده خود عمل نکرده و حتی دستور رئیس‌جمهوری بایگانی شده است. درخواست امسال ما هم چیزی فراتر از آن عددهای قبلی نیست و امیدواریم این ناهماهنگی‌های دولت پیش از روز جهانی راهنمایان گردشگری و پایان سال به اتمام برسد و دستور لازم برای برقراری بیمه صادر شود.

راهنمایان گردشگری که مقامات دولتی بارها آن‌ها را «سفیران فرهنگی ایران» نام داده‌اند، در طی سال‌های گذشته آسیبی جدی از وضعیت بازار گردشگری دیده‌اند. بازار گردشگری ایران همواره بازاری شکننده بوده است و راهنمایان اندکی توان ادامه این شغل را به‌عنوان شغل اصلی خود دارند. با وجود این تلاطم‌ها در بازار گردشگری، حالا اندک حمایت‌های دولتی نیز از راهنمایان گردشگری دریغ می‌شود.

عکس کاور: موسسه آوای ارسباران

مطالب مرتبط:

دیدگاه