کلافگی مردم از نبود بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار

نادر نینوایی
نادر نینوایی چهار شنبه، ۱ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
کلافگی مردم از نبود بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار

نایاب شدن بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس،‌ متقاضیان سفر را با چالش جدی مواجه کرده است.

نبود بلیط‌ برای سفر با هواپیما، اتوبوس و حتی قطار در ماه شهریور که ایام پرمسافر ایران تلقی می‌شود، متقاضیان استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی برای سفرهای داخل کشور را با چالش جدی مواجه کرده است.

اگر سایت‌های آنلاین فروش بلیط را چک کنید متوجه می‌شوید که بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار از تهران به بسیاری از مقاصد داخلی به‌طور کلی تا اواخر شهریور ماه وجود ندارد و متقاضی رزرو بلیط در این ایام با عبارت «تکمیل ظرفیت» در جستجوهایی خود مواجه می‌شود. با تغییر روز حرکت و چک کردن سایر تاریخ‌ها می‌توان متوجه شد که نه‌تنها برای ایام آخر هفته و ایام تعطیلات، بلکه در روزهای عادی نیز تا آخر شهریور ماه هیچ بلیطی برای حمل و نقل بین‌شهری در دسترس نیست.

این در حالی است که بر اساس آمار منتشر شده از سوی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، حدود ۱۳٫۵ میلیون خانوار ایرانی فاقد خودرو هستند. در واقع فراهم نبودن امکان سفر با اتوبوس، قطار و هواپیما به معنی محرومیت این جمعیت از سفر و گردشگری آن هم در فصل سفر است. در نظر داشته باشید که بسیاری از خانواده‌ها به‌دلیل تحصیل فرزندانشان صرفا در ایام تابستان و نوروز امکان سفر دارند و فراهم نبودن خدمات حمل و نقل عمومی در این ایام، به معنی محرومیت آن‌ها از سفر و گردشگری است.

چالش نبود بلیط 

نبود بلیط هواپیما در شهریور مسئله‌ای نیست که بتوان آن را انکار کرد. بررسی‌های خبرنگار کجارو نشان می‌دهد که بلیط هواپیما از تهران به مقصد شیراز تا ۱۹ شهریور در دسترس نیست. در مسیر تهران به اهواز هم تا ۲۵ شهریور ظرفیت تمام پروازها تکمیل شده است. همچنین صندلی خالی برای پرواز اکونومی به مشهد تا ۲۷ شهریور در دسترس نیست. 

در خصوص قشم نیز چالش کمبود بلیط هواپیما از پایتخت کشور به مقصد این جزیره گردشگر محور وجود دارد و عملا تا ۲۴ شهریور ظرفیت خالی برای تهیه بلیط وجود ندارد. این در حالی است که با دستور مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم، چهار پرواز مستقیم رفت‌وبرگشت از این جزیره به نجف اشرف و بالعکس برای ایام اربعین در نظر گرفته شده است.

با چک کردن وضعیت بلیط اتوبوس به نقاط جنوبی و غربی و مقاصد پرمسافر کشور نیز متوجه می‌شوید که در شهریور ماه تهیه بلیط به این مقاصد هم به‌سختی ممکن است. مشکل کمبود بلیط در خصوص قطار نیز وجود دارد و به‌عنوان نمونه، تمام بلیط‌های قطار مسیر پرتقاضای تهران به مشهد تا ۲۷ شهریور ماه به فروش رفته و ظرفیت خالی وجود ندارد.

با توجه به وضعیت فعلی می‌توان گفت که در این شرایط امکان سفر از پایتخت کشور به مقصد شهرهای پرمسافر حداقل تا اواخر شهریور ماه مقدور نیست.

علت کمبود بلیط در حوزه حمل و نقل بین‌شهری

مشکل کمبود بلیط بین‌شهری برای حمل و نقل عمومی موضوعی ریشه‌ای در کشور است که در ایام اوج سفر مثل شهریور، اسفند و فروردین ماه بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

ایران کشوری با مساحت ۱,۶۴۸,۱۹۵ کیلومتر مربع است و چیزی حدود ۲۰۰,۰۰۰ کیلومتر راه در کشور وجود دارد. چنین کشور پهناوری با این میزان مسیر جاده‌ای و جمعیت ۸۵ میلیونی نیازمند ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای است که به‌لحاظ سخت‌افزاری، بسیار بیش از این تامین باشد. با این همه، وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، امکان خرید هواپیما و حتی در برخی موارد تامین قطعات هواپیما را از کشور گرفته است.

در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های فعال در زمینه حمل و نقل بین‌شهری نیز با کمبود مواجه است و آن‌طور که «محمدعلی صلواتی»، معاون اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان، همین اواخر بیان کرد، عدم تناسب درآمدها در بخش جاده‌ای و مسافربری در برابر سرویس کارخانه‌ها از علت‌های کمبود ناوگان است. این مقام مسئول معتقد است رکود در دوران کرونا اقتصاد صنعت حمل‌ونقل مسافر را در شرایط بسیار شکننده‌ای قرار داد و باعث شده بخشی از ناوگان حمل‌ونقل مسافر در خدمت صنایع بزرگ قرار گیرند. 

در خصوص علت کم بودن ظرفیت‌های موجود قطارها هم غالبا مسائل اقتصادی مطرح می‌شود و اغلب قیمت‌های پایینی که برای بلیط قطار به‌صورت دستوری اعمال می‌شود را عامل توسعه نیافتن این بخش توسط بخش خصوصی عنوان می‌کنند.

آن‌طور که «میعاد صالحی»، معاون وزیر راه گفت، همه واگن‌های مسافری برون شهری به بخش خصوصی واگذار شده که قطعا با این نرخ‌ها زیان می‌بینند، ازاین‌رو یا باید نرخ بلیط اصلاح شود یا سازمان برنامه، مبلغی برای این منظور اختصاص دهد.

با نگاهی به وضعیت کنونی می‌توان گفت ترکیبی از تحریم‌های بین‌المللی و اعمال نشدن مدیریت مناسب در خصوص قیمت‌ها، علل ریشه‌ای کمبودها در حوزه حمل‌ونقل عمومی هستند. 

مشاهدات شما از وضعیت فروش و ارائه بلیط‌های هواپیما، اتوبوس و قطار چیست؟ آيا تهیه بلیط قطار، هواپیما و اتوبوس برای سفر در شهریور برایتان مقدور است؟ فکر می‌کنید برای حل مشکل کمبود بلیط چه اقداماتی باید صورت گیرد؟ 

مطالب مرتبط:

دیدگاه