عوارض خروج از کشور زائران اربعین چقدر است؟

نادر نینوایی
نادر نینوایی دوشنبه، ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
عوارض خروج از کشور زائران اربعین چقدر است؟

عوارض خروج از کشور زائران عتبات به مراتب کمتر از سفرهای غیرزیارتی تعیین شده است؛ به‌صورت زمینی فقط ۱۵ هزار تومان و هوایی ۴۵ هزار تومان.

بر اساس قانون بودجه سال جاری، عوارض خروج از کشور اتباع ایرانی برای سفر به عتبات عالیات به‌شکل زمینی فقط ۱۵,۰۰۰ تومان و هوایی ۴۵,۰۰۰ تومان تعیین شده است. با این وجود سفر ایرانیان به سایر نقاط جهان برای بار نخست در هر سال ۴۰۰,۰۰۰ تومان تعیین شده و در سفرهای سوم به بعد این مبلغ به ۸۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

با نگاهی به این اعداد می‌توان با یک حساب سرانگشتی متوجه شد که هزینه عوارض خروج از کشور (برای سفرهای غیر زیارتی) حتی برای مرتبه نخست چیزی بیش از ۲۶ برابر عوارض خروج زمینی از ایران برای سفر به عتبات عالیات در عراق است.

از سوی دیگر، آن‌طور که رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه انتظامی استان کرمانشاه اعلام کرده است، تمام زائران ایرانی که در ایام اربعین و در بازه زمانی اول تا ۲۵ صفر (۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور) از مرزهای زمینی دخیل در عملیات اربعین حسینی (ع) از کشور خارج می‌شوند، از پرداخت عوارض خروج مسافری معاف هستند.

تعرفه درآمد عوارض خروج

این در حالی است که عوارض خروج از ایران در سفرهای غیر زیارتی به خارج از کشور صرفا محدود به سفرهای هوایی نیست، بلکه کسانی که قصد سفر از طریق راه‌های زمینی و دریایی را نیز دارند، ملزم به پرداخت مبلغ تعیین شده هستند.

در سال جاری (۱۴۰۲) مسافران متقاضی سفرهای غیر زیارتی به خارج از کشور، برای سفر اول خود باید ۴۰۰,۰۰۰ تومان، سفر دوم ۶۰۰,۰۰۰ تومان و در سفرهای سوم به بعد ۸۰۰,۰۰۰ تومان جهت خروج از کشور از هریک از مسیرهای هوایی، دریایی و زمینی پرداخت کنند.

مبلغ عوارض خروج از کشور برای سفر به مقاصد زیارتی شامل تخفیف‌هایی می‌شود که البته محدود به سفرهای اربعین نیست؛ مثلا برای سفرهای حج عمره و تمتع عوارض خروج از کشور برای سفر اول ۱۳۲,۰۰۰ تومان، برای سفر دوم ۱۹۸,۰۰۰ تومان و برای سفر سوم ۲۶۴,۰۰۰ تومان تعیین شده است. با نگاهی به رقم‌های دریافتی برای عوارض خروج زائران حج متوجه می‌شوید که مبالغ تعیین شده برای عوارض خروج آن‌ها، کمتر از یک سوم عوارض خروج از کشور برای مسافران عادی است که به سایر نقاط غیر زیارتی جهان سفر می‌کنند.

عوارض خروج از کشور

گفتنی است قانون پرداخت عوارض خروج از کشور از سال ۱۳۶۴ در ایران به اجرا درآمد؛ اما از سال ۱۳۹۸، این عوارض با نام مالیات خروج از کشور از مسافران دریافت می‌شود. مبلغ این عوارض به‌طور مستقیم به حساب دولت واریز می‌شود و بخش کوچکی از آن به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اختصاص دارد.

نظر شما در خصوص مبلغ دریافتی برای عوارض خروج از کشور چیست؟ نظر خود را با رسانه کجارو در بخش «کامنت‌ها» در میان بگذارید؛ این رسانه در راستای رسالت رسانه‌ای خود آماده انتشار نظرات موافق و مخالف پیرامون این موضوع است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه