وام ۲۰ میلیونی سفر بالاخره محقق شد

نادر نینوایی
نادر نینوایی پنجشنبه، ۲۹ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
وام ۲۰ میلیونی سفر بالاخره محقق شد

اعطای وام ۲۰ میلیون تومانی سفر و گردشگری در دستور کاری سازمان‌های مربوط قرار گرفته است و متقاضیان می‌توانند بدون ضامن و با نرخ چهار درصد وام سفر و گردشگری دریافت کنند.

اخیرا معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری همدان اعلام کرد تمام مسافرانی که همدان را برای گردش و اقامت انتخاب می‌کنند، می‌توانند ۲۰ میلیون وام چهار درصد دریافت کنند؛ اما در متن خبر منتشر شده از چگونگی دریافت این تسهیلات خبری نبود و ابهاماتی هم در این خصوص وجود داشت که چرا این امتیاز ویژه فقط برای استان همدان در نظر گرفته شده است.

برای بررسی بیشتر موضوع، کجارو جزییات را از «علی خاکسار»، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان جویا شد و وی اعلام کرد که این طرح محدود به همدان نیست و اجرای آن سراسری است.

در واقع به موجب طرح در نظر گرفته شده برای ارائه تسهیلات سفر، تمام ایرانیان می‌توانند بدون نیاز به ضامن تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی برای سفر و گردشگری دریافت و به هر کجای کشور که دوست دارند سفر کنند؛ البته کارت ارائه شده صرفا در اماکن مرتبط با سفر و گردشگری قابل استفاده است.

چالش‌های اقتصادی عامل حذف سفر از سبد خرید مردم

بر مبنای اطلاعات رسمی که سال گذشته از سوی مرکز آمار ایران اعلام شد، فقط ۳۰ درصد ایرانی‌ها در طول سال راهی سفر شده‌اند. به عبارت دیگر می‌توان گفت ۷۰ درصد مردم کشور از سفر محروم مانده‌اند؛ موضوعی که به نظر بیش از هر چیز ریشه در مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم داشته است.

نگاهی به پایه حقوق دریافتی کارگران در ایران مشخص می‌کند که یک خانواده کارگر با یک فرزند، حدود هشت میلیون تومان درآمد دارند که برای پرداخت هزینه اجاره خانه، خوراک و پوشاک نیز به‌سختی کفایت می‌کند.

برخی برآوردهای مطرح شده از سوی جامعه کارگری، جمعیت قشر کارگر ایران را بیش از ۵۰ درصد جمعیت کل کشور برآورد می‌کند، آنچه که «ناصر چمنی»، فعال حوزه کارگری، بر آن تاکید داشته است.

در شرایطی که بخش بزرگی از جامعه ایران با مشکلات معیشتی مواجه‌اند، ارائه تسهیلات سفر با نرخ کارمزد پایین می‌تواند حکم مرهمی مقطعی و کوچک برای التیام وضعیت آن‌ها داشته باشد و شرایط را برای سفر و گردشگری و تجدید روحیه قشر کم درآمد کشور تا حدودی مهیا کند.

شرایط دریافت وام ۲۰ میلیونی سفر

آن‌طور که خبرنگار کجارو مطلع شده است، تخصیص وام و تسهیلات ۲۰ میلیونی برای سفر، شرایط پیچیده‌ای ندارد و برای دریافت آن نیازی به ضامن هم نیست. همچنین در نظر گرفتن کارمزد چهار درصدی برای وام سفر، خیال متقاضیان را تا حدودی از بازپرداخت آن راحت کرده است.

علی خاکسار، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان، در خصوص وام ۲۰ میلیونی در نظر گرفته‌شده برای سفر به خبرنگار کجارو گفت:

شرکت مادر تخصصی به‌منظور رونق سفر و گردشگری داخلی طرح «ایران سفر» را اجرا کرده است که برای استفاده از خدمات اقامتی، تفریحی و گردشگری تسهیلاتی با نرخ ۴ درصد در قالب «رایان کارت» پرداخت و ارائه می‌کند.

وی در خصوص شیوه ارائه تقاضا برای دریافت وام خاطر به خبرنگار کجارو گفت:

افراد متقاضی می‌توانند از طریق نصب اپلیکیشن نوبانک (متعلق به بانک گردشگری) از بخش شعبه خصوصی تسهیلات را درخواست کنند و بدون ضامن و صرفا با یک سفته الکترونیکی کارت در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. افراد دریافت‌کننده کارت می‌توانند در هنگام مراجعه به مقاصد گردشگری از این کارت برای هتل و در مراکز تفریحی و پذیرایی استفاده کنند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در خصوص زمان‌بندی اقساط وام سفر نیز گفت:

اقساط این طرح ۱۲ ماهه خواهد بود. اگر مبلغی از کارت باقی بماند، برای فرد ذخیره می‌شود و امکان استفاده از آن در سفرهای بعدی وجود دارد. در واقع این کارت به مبلغ ۲۰ میلیون تومان شارژ شده است. جهت استفاده از این کارت برای خرید صنایع دستی نیز در حال حاضر دارد پیگیری‌هایی صورت می‌گیرد تا متقاضیان بتوانند از این کارت برای خرید از فروشگاه‌های صنایع دستی که مجوز میراث فرهنگی دارند نیز استفاده کنند.

باید اذعان داشت که با توجه به شرایط به نسبه آسان در نظر گرفته شده برای دریافت وام سفر، شاید تنها دغدغه موجود، مدت زمان کوتاه بازپرداخت وام باشد که ۱۲ ماه تعیین شده است. به هر روی، اختصاص این وام شاید یکی از وعده‌های پرتکراری باشد که پا را از حرف فراتر گذاشته و جنبه عملی پیدا کرده است و در شرایط کنونی باید به اعطای آن به مردم خوش‌بین بود.

انتظار می‌رود در آینده، وزارت گردشگری و در نگاه کلی‌تر، دولت  با تمرکز بیشتر در زمینه ارائه تسهیلات سفر و گردشگری اقدام کنند و امکان سفر و گردشگری را برای تمام مردم ایران خصوصا قشر کم درآمد فراهم آورند؛ البته نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت آن است که برای بازپرداخت وام باید زمان بیشتری در نظر گرفته شود.

نظر شما در خصوص اعطای وام برای سفر و گردشگری چیست؟ آیا این موضوع را مفید می‌دانید یا فکر می‌کنید اقدامات دیگری برای تسهیل سفر و گردشگری می‌توانست در اولویت دستور کار قرار بگیرد؟ 

مطالب مرتبط:

دیدگاه