چالش‌های گرانی ارز برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان

نادر نینوایی
نادر نینوایی دوشنبه، ۱۲ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
چالش‌های گرانی ارز برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان

جهش ناگهانی نرخ ارز در سال‌های اخیر دامن طبیعت‌گردان و کوهنوردان را نیز گرفته و باعث گران شدن تجهیزات سفر و قیمت تورها شده است.

گرانی افسارگسیخته وسایل، لباس، کفش و تجهیزات کوهنوردی و طبیعت‌گردی در کنار روند افزایشی قیمت تورهای طبیعت‌گردی و کوهنوردی، فعالان این حوزه را با چالش جدی مواجه کرده است. از سوی دیگر تورم کم‌سابقه یک سال اخیر باعث شده است که قیمت تورهای کوهنوردی و طبیعت‌گردی نیز با شتابی فزاینده افزایش یابد.

نتیجه این وضعیت، روی‌گردانی فعالان کوهنوردی و طبیعت‌گردی از تورها و فعالیت در قالب گروه‌های دوستانه و مردمی است تا بلکه بتوانند از این طریق، هزینه‌ سفرهای خود را تا حدودی کاهش دهند.

از سوی دیگر، گران شدن تجهیزات کوهنوردی و طبیعت‌گردی، نظیر کفش کوه، باعث شده که برخی به استفاده از برندهای ناشناخته و نامعتبر یا محصولات بی‌کیفیت روی آورند، آنچه که می‌تواند میزان ریسک سفر به کوه و دامان طبیعت را به حداکثر برساند. رفتن به کوه و طبیعت بدون تور و بدون استفاده از تجهیزات استاندارد می‌تواند چالش‌های بسیاری به‌همراه داشته باشد و حتی در مواردی باعث به خطر افتادن جان طبیعت‌گردان و کوهنوردان شود.

بالا رفتن قیمت تجهیزات کوهنوردی و طبیعت‌گردی

کوهنوردی و طبیعت‌گردی از جمله فعالیت‌هایی هستند که بسیار به تجهیزات وابسته‌اند. یک کوهنورد یا طبیعت‌گرد برای آغاز فعالیت و سفر به دل طبیعت و کوه باید ابزارهای متفاوت و متعددی  همراه داشته باشد. چادر مسافرتی استاندارد، کفش کوه یا طبیعت‌گردی با کیفیت، گتر برای محافظت از پاها در برابر نفوذ برف، عینک مخصوص، کوله و ده‌ها مورد دیگر که بدون آن‌ها زدن به دل طبیعت و کوه، ممکن نیست.

اگرچه مواردی که نام برده شد از تجهیزات اساسی و ملزومات کوهنوردی و طبیعت‌گردی به شما می‌روند، به سبب آنکه جنس‌های مرغوب و دارای استاندارد بین‌المللی غالبا وارداتی هستند و با جهش نرخ ارز در یک سال گذشته، بسیار گران شده‌اند و خرید آن‌ها برای بسیاری از افراد ممکن و شدنی نیست.

در حال حاضر یک کفش کوهنوردی از برند «هانواگ» آلمان بیش از ۱۸ میلیون تومان قیمت دارد؛ چادر مسافرتی موبی گاردن مدل Dream Catcher بیش از ۳۳ میلیون تومان در بازار ایران فروخته می‌شود و کوله‌پشتی کوهنوردی ۳۰ لیتری هاورگلاید بیش از ۲۲ میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شده است. با افزودن هزینه خرید پوشاک مخصوص و عینک و موارد دیگر به این هزینه‌ها می‌توان دریافت که انجام کوهنوردی یا طبیعت‌گردی به‌شکل حرفه‌ای تبدیل به یک فعالیت فوق لاکچری شده است.

«حمیدرضا رحیمی»، بنیان‌گذار یکی از اپلیکیشن‌های مرتبط با کوهنوردی که سال‌ها است در بخش خصوصی کوهنوردی کشور فعالیت دارد به خبرنگار کجارو گفت:

بحثی که در چند سال اخیر خیلی کوهنوردان را اذیت کرده، بحث هزینه‌‌ها است؛ یعنی به خاطر تحریم‌ها، قیمت تجهیزات کوهنوردی بسیار بالا رفته است. از سوی دیگر، بسیاری از تجهیزات درجه یک، اصلا وارد ایران نمی‌شود و اگر هم وارد شود، قیمت آن بسیار بالا است.

گرانی تجهیزات و ملزومات کوهنوردی و طبیعت‌گردی اما تنها چالش دوستداران کوه و طبیعت نیست و افزایش هزینه تورها نیز به چالشی جدی در این حوزه بدل شده است.

گران شدن تورهای کوهنوردی و طبیعت‌گردی

با نگاهی به لیست قیمت تورهای طبیعت‌گردی و هزینه برنامه‌های کوهنوردی گروه‌ها، می‌توان متوجه افزایش قیمت قابل‌توجه آن‌ها شد.

تور صعود به قله دماوند در حال حاضر در یکی از سایت‌های شناخته شده بیش از ۱۳ میلیون تومان قیمت گذاری شده است و قیمت تورهای صعود به قله‌های خارج از کشور نیز ده‌ها برابر این مبلغ است؛ مثلا برای صعود به کلیمانجارو، افزون بر هزینه بلیط هواپیما باید بیش از ۲,۰۰۰ دلار برای دیگر خدمات تور هزینه کرد.

رحیمی، فعال حوزه کوهنوردی، در خصوص افزایش قیمت تورهای کوهنوردی و طبیعت‌گردی به کجارو گفت:

به‌دلیل افزایش هزینه‌های زندگی، رفتن به برنامه کوهنوردی نیز بسیار سخت شده است؛ یعنی اگر فرد بخواهد با یک باشگاه رسمی کوهنوردی (که قیمت آن به مراتب کمتر از تور است) به قله دماوند برود، چیزی بین دو تا ۶ میلیون تومان هزینه‌اش می‌شود؛ البته باید بگویم که باشگاه‌های کوهنوردی نیز حق دارند هزینه سفر را بالا اعلام کنند؛ چراکه هزینه مجوزها و رفت و آمد بسیار بالا است.

وی افزود:

در این شرایط اقتصادی، کوهنورد ترجیح می‌دهد که به‌صورت شخصی به کوه برود تا هزینه‌های خود را کاهش دهند؛ یعنی تعدادی کوهنورد، اکیپی تشکیل داده و با خودروی شخصی، شخصا پای کوه می‌روند و برنامه‌ای که باید در قالب گروه کوهنوردی برای آن بین دو تا ۶ میلیون هزینه کنند را با ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار تومان به انجام می‌رسانند.

به خطر افتادن جان کوهنوردان به‌دلیل صعودهای شخصی

شرایط مالی و معیشتی مردم باعث شده که بسیاری، قید سفر با گروه و تور را بزنند و به صعودهای شخصی یا با حضور چند دوست روی بیاورند. این موضوع اما به‌دلیل فراهم نبودن امکانات و راهنمای حرفه‌ای، خطرات و ریسک‌های فراوانی در پی دارد.

رحیمی، فعال حوزه کوهنوردی، در خصوص خطرات و چالش‌های کوهنوردی اکیپی به خبرنگار کجارو گفت:

به‌دلیل اینکه سفر در قالب اکیپ برگزار شده و در قالب تیم رسمی کوهنوردی نیست، خطرات بسیاری برای کوهنوردان به وجود می‌آید. باشگاه در صعودها تیم فنی، مربی و پزشک به‌همراه دارد و کار صعود را برنامه‌ریزی‌شده و با استفاده از مربی انجام می‌دهد؛ بنابراین صعود در قالب برنامه باشگاه به‌دلیل برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ریسک خطرات کوهنوردی را کاهش می‌دهد. در مقابل وقتی اکیپ‌ها خودشان به‌صورت مستقل به کوه می‌روند، میزان ریسکشان افزایش می‌یابد.

وی در خصوص چالش مطلع نبودن برخی از این اکیپ‌ها از شرایط آب و هوایی کوهستان در هنگام صعود، ابراز داشت:

متاسفانه در حال حاضر برخی از کوهنوردان و اکیپ‌ها شرایط آب و هوایی کوهستان را پیش از صعود بررسی نمی‌کنند یا با اطلاعات هواشناسی آشنایی ندارند که این امر مخاطراتی در پی دارد.

وی افزود:

در کوهستان در شرایطی که هوا صاف است، ممکن است به‌یک‌باره شرایط آب و هوایی دستخوش تغییر شود و شرایط چالشی به وجود بیاید. نظیر این اتفاق در پنجم دی ۱۳۹۸ افتاد و در مسیر قله کلکچال در شمال تهران ۱۲ کوهنورد را از دست دادیم. این در حالی بود که کلکچال در فاصله یک ساعتی تهران است و می‌توانیم بگوییم اتفاق خیلی نادری است؛ اما به‌دلیل آنکه با هواشناسی آشنا نبودند، نتوانستند پیش‌بینی کنند و اطلاعات لازم را هم از قبل، از سایت‌های مربوطه چک نکردند و این اتفاق افتاد.

با توجه به افزایش قابل‌ملاحظه هزینه ‌تورها و تجهیزات کوهنوردی و طبیعت‌گردی و مخاطراتی که به‌دلیل استفاده از تجهیزات نامناسب و برندهای ناشناخته و سفر در قالب اکیپ به وجود آمده، لازم است که فدراسیون کوهنوردی، وزارت گردشگری و سایر نهادهای مربوطه با هماهنگی متقابل به یک جمع‌بندی مشخص رسیده و به فکر ارائه راه‌حلی برای این مشکل باشند.

کاهش هزینه مجوزهای لازم برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی، نظارت بیشتر از طریق مراجع مربوطه بر واردات و قیمت‌گذاری تجهیزات کوهنوردی و درصورت امکان اعمال تخفیف بر هزینه‌های گمرکی و مالیاتی، می‌تواند از جمله این راهکارها باشد.

نظر شما در خصوص قیمت‌های فعلی تورهای طبیعت‌گردی و کوهنوردی چیست؟ در صورتی که کوهنورد یا طبیعت‌گرد هستید، برای استفاده از تور و خرید تجهیزات با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

شایان ذکر است رسانه کجارو در راستای وظیفه رسانه‌ای خود آماده انتشار نظرات و دیدگاه‌های تمام فعالان کوهنوردی و طبیعت‌گردی کشور است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه