نوآوری ایرلاین‌ها برای گران‌فروشی

نادر نینوایی
نادر نینوایی سه شنبه، ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
نوآوری ایرلاین‌ها برای گران‌فروشی

در شرایطی که سازمان هواپیمایی مجوز پنج ایرلاین را به‌دلیل گران‌فروشی باطل کرده است، برخی از خطوط هوایی به استفاده از روش‌های جدید برای گران‌فروشی روی آورده‌اند.

سازمان هواپیمایی کشوری در هفته گذشته مجوز پنج پرواز را به‌دلیل گران‌فروشی باطل کرد و به‌دنبال این رویکرد، برخی از ایرلاین‌ها با به کارگیری روش‌های نوین به‌دنبال گران فروختن بلیط پروازهای خود هستند.

ابطال مجوزها به‌دلیل گران‌فروشی

هفته گذشته سازمان هواپیمایی کشوری با ارسال نامه‌های جداگانه به مدیران عامل پنج ایرلاین، مجوز پرواز این شرکت‌ها در برخی مسیرهای داخلی را به‌دلیل گران‌فروشی از ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۲ باطل اعلام کرد.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به هواپیمایی آتا، فلای‌پرشیا، کیش‌ایر، کارون و سپهران مجوز پروازی این شرکت‌ها را در برخی مسیرهای داخلی از ۲۱ خردادماه تا اطلاع ثانوی باطل کرد.

بر این اساس، مجوز پروازهای هواپیمایی آتا در مسیر تهران-مشهد، فلای پرشیا در مسیر تهران-شیراز، هواپیمایی کیش در مسیر تهران-اهواز، کارون در مسیر تهران-شیراز و سپهران در مسیر تهران-مشهد به‌دلیل گران‌فروشی باطل شده است.

در همین راستا و با هدف مبارزه با گران‌فروشی بلیط هواپیما، روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری خبر از ابطال پرواز هواپیمایی زاگرس در مسیر تهران-اهواز به‌دلیل گران‌فروشی نیز داد.

با شدت گرفتن برخوردهای سازمان هواپیمایی با گران‌فروشی برخی از شرکت‌های هواپیمایی که سودای گران‌فروشی را همچنان در سر دارند به فکر استفاده از روش‌های جدید برای دور زدن قوانین و مقررات و تداوم گران‌فروشی بلیط داشته‌اند و همین موضوع باعث شکل‌گیری رویه‌ای جدید در گران‌فروشی بلیط شده است.

روش جدید ایرلاین‌ها برای گران‌فروشی

در شرایطی که سازمان هواپیمایی با ۶ ایرلاین به‌دلیل گران‌فروشی برخورد کرده است، برخی ایرلاین‌ها شگرد جدیدی را برای دور زدن قوانین و گران فروختن بلیط‌هایشان پی گرفته‌اند. شگرد جدید شرکت‌های هواپیمایی برای گران‌تر فروختن بلیط‌ها از نرخ مصوب، ایجاد تعجیل در پروازها است.

با وجود ممنوعیت فروش بلیط چارتری ۶ مسیر پروازی از مبدا تهران به شهر‌های مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز، بندرعباس و تبریز از تاریخ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲، فروش این نوع بلیط از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی ادامه دارد و سازمان هواپیمایی کشوری نتوانسته مانع فروش بلیط چارتری در این مسیرها شود.

در جدیدترین نمونه، هواپیمایی ایران ایرتور با ارسال پیامکی به مسافران پرواز مشهد-تهران روز ۲۶ خردادماه ساعت ۱۹:۳۰ اعلام کرده است که این پرواز با تعجیل بیش از ۱۵ ساعته انجام خواهد شد.

 یکی از مسافران این پرواز گفت:

بنده برای پرواز شماره ۹۶۷ مشهد-تهران ایران ایرتور مبلغ ۱,۰۱۸,۰۰۰ تومان پرداخت کرده‌ام؛ این در حالی است که هواپیمایی ایرتور با ارسال پیامکی از تعجیل انجام این پرواز در ساعت ۴ بامداد روز ۲۶ خرداد خبر داده است.

این مسافر تصریح کرد:

 در تماس با شرکت هواپیمایی گفته شد می‌توانیم بلیط را بدون اخذ جریمه مسترد کنیم؛ در حالی که برای خرید همان بلیط باید ۵۰۰ هزار تومان بیشتر پرداخت کنیم.

وی تاکید کرد:

دلیل این تعجیل را جویا شدم که پاسخ مشخصی برای این پرسش به ما داده نشد. از شواهد و قرائن پیدا است شرکت‌های هواپیمایی با ترفند تعجیل در انجام پرواز‌ها به‌دنبال کسب سود بیشتر و فروش بلیط بالاتر از نرخ‌های مصوب سازمان هواپیمایی هستند.

البته این تنها شگرد شرکت‌های هواپیمایی برای کسب درآمد بالاتر از قیمت‌های مصوب نیست. اگر فردی به سایت‌هایی مراجعه کند که ایرلاین‌ها با آن همکاری می‌کنند، برای خرید بلیط به در بسته برمی‌خورد. مسئله‌ای که برخی دفاتر فروش بلیط درباره آن می‌گویند اگر قیمت بالاتری نسبت به قیمت مصوب بلیط پرواز‌های داخلی پرداخت شود امکان صدور بلیط وجود دارد.

در این خصوص، یک مقام آگاه به خبرنگار کجارو گفت:

گاه پیش می‌آید که پرواز جابه‌جا و به مسافر اعلام شده و بنا بر خواست خود مساف، پرواز تغییر کرده است و با اولین پرواز بعدی یا با پرواز جایگزین مسافر اعزام شده است. اگر مسافری در این خصوص گله‌مند است و شکایتی دارد می‌تواند موضوع را در بخش پیگیری شکایت سایت هواپیمایی کشوری ثبت کند؛ اما تا جایی که اطلاع دارم این مسئله از جانب خود ایرلاین‌ها صورت نمی‌گیرد.

مردم تخلفات را گزارش دهند

با توجه به بازار آشفته فروش بلیط هواپیما در کشور، لازم است که مردم در صورت مشاهده هر تخلفی موضوع را پیگیری کرده و تخلف اتفاق افتاده را گزارش دهند.

یک مقام آگاه در پاسخ به این پرسش که مردم از چه طریقی می‌توانند تخلف در فروش بلیط هواپیما را به سازمان‌ هواپیمایی کشوری گزارش کنند، به خبرنگار کجارو گفت:

وقتی که می‌بینید با تخلفات برخورد می‌شود و تعیلق پرواز و مجوز اتفاق می‌افتد، مطمئن باشید اگر سازمان هواپیمایی کشوری موردی از تخلف را ببیند، برخورد می‌کند. اگر هم کسی قصد شکایت داشته باشد می‌تواند ثبت شکایت کند. به این منظور، شاکی باید به سامانه هواپیمایی کشوری به آدرس caa.gov.ir مراجعه کند و به بخش سامانه حقوق مسافر وارد شود. در این بخش می‌تواند مورد شکایت را مطرح کرده و ثبت شکایت کند و طبیعتا کارشناسان سازمان هواپیمایی نیز موضوع را پیگیری خواهند کرد.

برای آنکه نظارت‌های سازمان هواپیمایی کشور دقیق‌تر شود و با تخلفات صورت‌گرفته، برخورد عاجل شود، طبیعتا لازم است که گزارش‌های مردمی در خصوص تخلفات به این سازمان انعکاس پیدا کند. پس اگر شما هم در تهیه بلیط هواپیما با مشکل مواجه شده‌اید و مواردی از تخلف را مشاهده کرده‌اید، حتما به سامانه مذکور مراجعه و شکایت خود را ثبت کنید. از سوی دیگر، به نظر لازم است که مسئولان سازمان هواپیمایی کشور نیز با استفاده از بازرسان ماهر، نظارت دقیق‌تری بر فضای فروش بلیط و نیز بر صنعت هوایی کشور داشته باشند.

در نهایت، آنچه که نباید از نظر دور بماند آن است که ریشه تمام مشکلات این روزهای صنعت هوایی کشور به مسائل اقتصادی، تحریم‌ها و ضعف در ایجاد بازار رقابتی در صنعت هوایی برمی‌گردد. در حال حاضر، شرکت‌های هوایی در زمینه تامین قطعات و پرداخت هزینه‌های خود با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند و تا زمانی که این مشکلات اساسی برطرف نشود نمی‌توان به حل کلی چالش‌های موجود در زمینه قیمت‌ بلیط‌ها امیدوار بود. طبیعتا در صورت رفع موانع موجود و ایجاد بازار رقابتی بین شرکت‌های هواپیمایی، چالش قیمتی به‌دلیل رقابت موجود بین شرکت‌ها تا حدود زیادی از بین می‌رود.

مشاهده شما از  تخلفات صورت گرفته توسط آژانس‌های هواپیمایی چیست؟ توقع دارید سازمان هواپیمایی چه اقدامی برای رفع مشکلات موجود در زمینه گران‌فروشی بلیط‌ها صورت دهد؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه