آثار گلوله بر دیوار کلیسایی در پاراگوئه

سودا سلیمی
سودا سلیمی پنجشنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
آثار گلوله بر دیوار کلیسایی در پاراگوئه

کلیساها قسمتی از تاریخ جوامع را در غرب نمایش می‌دهند. برای شنیدن داستان پرمخاطره‌ی کلیسای سن کریل و متودیوس در پاراگوئه همراه ما باشید.

مقاله‌های مرتبط:

کلیسای «سن کریل و متودیوس»، ( Saints Cyril and Methodiu) در خیابان «ریسولوا»، (Resslova) در پاراگوئه شاید مانند همه‌ی کلیساها به نظر عادی جلوه کند، ولی بعد از این که کمی از کلیسا رد شده و به نبش کلیسا بپیچید، پلاک استیل یادبودی در بالای پنجره‌ای که امروزه بسته شده، خواهید دید. دیوار بتنی اطراف پنجره خراب شده و اثر برخورد گلوله به آن دیده می‌شود. این کلیسا مخفیگاه کسانی بود که در سال ۱۹۴۲ میلادی «رینهارد هدریک» (Reinhard Heydrich) را ترور کردند. اینجا محل درگیری مسلحانه‌ای بوده که  هفت جنگجو قهرمانانه کشته شدند.

کلیسای سن کریل و متودیوس

رینهارد هدریک اولین طراح پروژه‌ای بود به نام طرح نهایی، که طرح کشتار مردم یهودی بود و ما امروزه آن را با نام هولوکاست می‌شناسیم. او یک نازی بی‌رحم بود که هیتلر از او به عنوان مرد قلب آهنی یاد می‎‌کرد. دشمنی هدریک با یهودیان سبب شد که در پاراگوئه او را قاتل و یا قصاب پاراگوئه خطاب کنند.

در سال ۱۹۴۱ میلادی، رینهارد قائم مقام محافظ رایش شد. بلافاصله بعد از قدرت گرفتن، او مشغول ترور در کشور چک برای سرکوب هر گونه حرکت ضد آلمانی شد. هزاران نفر دستگیر و تبعید شدند. تعدادی هم به کمپ‌هایی فرستاده شدند. دستاور نهایی او فرستادن دو سوم مردم چک به مناطق مختلف روسیه بود. هدریک تمام مکان‌ها و خیابان‌هایی را که مردم چک می‌توانستند در آن‌ها ابراز وجود کرده و فرهنگ متعصب خود را به نمایش بگذارند، تعطیل کرد. سیاست‌های خشن او سبب از هم پاشیدن مقاومت مردم چک شد.

چندی بعد چکوسلوواکیایی‌های تبعیدشده به لندن نقشه‌ی ترور او را ریختند. نام این عملیات انسان‌شناسی بود. نقشه از این قرار بود که آن‌ها برای هدریک کمین می‌کردند تا او با مرسدس خود به محل کار هر روزش بیاید.

در ۲۷ ماه مه سال ۱۹۴۲، زمانی که هدریک به محل مورد نظر رسید، «گابچیک»، (Gabčík) به جلوی اتومبیل او رفته و تلاش کرد که با اسلحه‌ی خود او را بکشد، ولی اسلحه‌اش گیر کرد. به جای فرار از این موقعیت، هدریک به راننده‌اش دستور ایست داد و سعی کرد گابچیک را بکشد. «کوبیس»، (Kubiš) موفق به انداختن نارنجکی در داخل اتومبیل او شد که سبب جراهت هدریک شد. با وجود جراحات زیاد، هدریک از اتومبیل بیرون آمده و جنگجوها را دنبال کرد و آن‌ها را به آتش بست.

کلیسای سن کریل و متودیوس

کوبیس و گابچیک موفق به فرار شدند، در حالی که فکر می‌کردند این عملیات ترور با شکست مواجه شده است. جراحات هدریک تقریبا بهبود یافت، ولی مدتی بعد به علت عفونت دوباره‌ی تعدادی از این زخم‌ها، در نهایت مرد.

کلیسای سن کریل و متودیوس

گابچیک و کوبیس

ترور یکی از نازی‌های رتبه‌ی اول کشور، مجازات بسیار سختی را در پی داشت. هزاران نفر بازداشت و زندانی شدند و صدها نفر بدون دلیل و مدرک اعدام شدند. بدترین مجازات برای دهکده‌ی «لیدیس»، (Lidice) بود که بر اساس شایعه‌ها، به تروریست‎‌های هدریک پناه داده بودند. آن‌ها این دهکده را از نقشه به کل پا کردند. بسیاری از مردم را اعدام و باقی را تبعید کردند. یادبودی بسیار دردناک به یاد کودکان به قتل رسیده در لیدیس هنوز در این محل قرار دارد.

این در حالی بود که این مبارزان در زیرزمین کلیسای کریل در پاراگوئه مخفی شده بودند. آن‌ها به مدت ۳ هفته خود را در این محل مخفی کردند، ولی عاقبت یکی از همراهان آن‌ها خیانت کرد.

در صبح ۱۸ ژوئن سال ۱۹۴۲ میلادی، سربازان گشتاپو، کلیسا را محاصره کرده و شروع به آتش کردند. این حمله‌ی مصلحانه برای ساعت‌ها ادامه داشت، ولی در نهایت آن‌ها موفق به دستگیری جنگجویان به صورت زنده نشدند. آن‌ها در تلاشی ناموفق قصد خارج کردن جنگجویان از زیرزمین را با آب زیاد و جاری کردن سیل داشتند.

کلیسای سن کریل و متودیوس

در آخر بعد از اتمام مهمات و بالا آمدن سطح آب، جنگجویان خود را کشتند تا سربازان گشتاپو به خواسته‌ی خود نرسند.

اتفاقات عملیات انسان‌شناسی به زیبایی در فیلم انسان‌شناسی ساخته‌ی «سیلیان مورفی»، (Cillian Murphy) و «جیمی دورنان»، (Jamie Dornan) که در سال ۲۰۱۶ میلادی اکران شد، نمایش داده شده است.

کلیسای سن کریل و متودیوس

امروزه از کلیسای کریل به عنوان نجات‌بخش عملیات انسان‌شناسی یاد می‌شود. مجسمه‌های برنز به عنوان یادبود این جنگجوها مقابل کلیسا نصب شده است.  بیرون پنجره، جایی که سربازان اس‌اس سعی در غرقاب کردن زیرزمین داشتند، پلاک‌هایی برای یادبود نصب شده و محل گلوله‌ها روی بتن بازسازی نشده است.

کلیسای سن کریل و متودیوس

بعد از موفقیت این عملیات، توافق مونیخ که بین انگلیس و فرانسه بود، لغو شد و این کشورها تصمیم گرفتند که قلمرو ضمیمه، چکوسلواکی، را رها کرده و بازگردانند که این امر منجر به خاتمه‌ی جنگ شد.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه