راهنمای سفر به چیانگ مای

چیانگ مای، بزرگ‌ترین شهر در شمال تایلند، به خاطر تنوع بی‌نظیری که در جاذبه‌های گردشگری و فرهنگ اهالی دارد، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در تایلند است.

هرآنچه می‌خواهید درباره چیانگ مای بدانید:

معرفی چیانگ مای

اطلاعات ضروری چیانگ مای

آب‌ و‌ هوای چیانگ مای

بهترین زمان سفر به چیانگ مای

هزینه‌ های سفر به چیانگ مای

جاهای دیدنی چیانگ مای

رژیم غذایی در چیانگ مای

معرفی چیانگ مای

جاذبه‌های چیانگ مای

عکس از unsplash (عکاس: Bharath Mohan)

چیانگ مای یک شهر مدرن است که در اطراف یک شهر باستانی شکل گرفته است. در کنار بزرگراه‌های شلوغ و بناهای مدرن و مجلل، مناطق تاریخی متعددی دارد که پر از خانه‌های قدیمی و معبدهای زیبا است. کمی که از شهر و هیاهوی آن فاصله بگیرید، در ییلاقات حومه‌ شهر، از تماشای زیباترین و سرسبزترین چشم‌اندازها لذت خواهید برد.

جنگل‌های بارانی دنج با آبشارهای دیدنی و روستاهای ییلاقی زیبا، تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های حومه‌ چیانگ مای است. بازارچه‌های رنگارنگ و مناطق حفاظت‌شده‌ فیل‌ها، از دیگر دیدنی‌های چیانگ‌ مای است.

معابد چیانگ مای

عکس از unsplash (عکاس: Rob King)

چیانگ مای، بزرگ‌ترین شهر شمال تایلند و از نظر فرهنگی بسیار غنی و جالب توجه است. این شهر، پر از فرهنگ‌های متفاوت، اهالی مهمان‌نواز، بازارچه‌های رنگارنگ غذا، معبدهای باشکوه و زیبا، محیطی دنج و آرام و چشم‌اندازهای بی‌نظیر طبیعی است. گرچه تنوع غذاها در چیانگ‌ مای، بسیار زیاد است ولی اگر ذائقه‌ شما غذاهای تایلندی را نمی‌پذیرد می‌توانید از هزاران رستوران و کافه‌ شهر، غذاهای غربی و بین‌المللی را نوش جان کنید.

چیانگ مای سرزمین رنگارنگی است که سر زدن به گوشه و کنار آن، هفته‌ها و شاید ماه‌ها طول می‌کشد و یک سفر چند روزه، برای لذت بردن از همه‌ زیبایی‌های آن کافی نیست. گردشگران این شهر معمولا برای یک سفر چند روزه به چیانگ ‌مای برنامه‌ریزی می‌کنند ولی اغلب، زمان بازگشت خود را چند هفته عقب می‌اندازند.

اطلاعات ضروری چیانگ مای

شالیزارهای چیانگ مای

عکس از unsplash (عکاس: David Gardiner)

اختلاف ساعت با تهران

چیانگ‌ مای در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +7 قرار دارد و ساعت رسمی آن سه ساعت و نیم از تهران جلوتر است.

زبان رسمی

انگلیسی، تایلندی

واحد پول

بات

کد کشور

+۶۶

شماره‌های اضطراری

پلیس ۱۹۱

فوریت‌های پزشکی ۱۶۶۹

آتش‌نشانی ۱۹۹

پلیس توریستی ۱۱۵۵

جهت رانندگی

چپ

آب‌ و‌ هوای چیانگ مای

تردد فیل‌ها در طبیعت چیانگ مای

عکس از unsplash (عکاس: Deanna DeShea)

تابستان‌های گرم چیانگ‌ مای از مارس تا مه ادامه دارد. دمای هوا در طول روز بسیار بالا می‌رود و ممکن است برای بسیاری از افراد، غیرقابل تحمل باشد. فصل بارندگی از مه تا اکتبر است و فصل خنک سال یا همان زمستان، از نوامبر تا فوریه است.

در ماه‌های ژانویه، نوامبر و دسامبر بهترین آب‌وهوا را در چیانگ مای تجربه می‌کنید و دمای هوا مطبوع و ملایم است. درمجموع، در چیانگ‌ مای، هوا گرم است. چیانگ مای در ماه‌های ژانویه، فوریه، مارس و دسامبر، آب وهوای نسبتا خشکی را تجربه می‌کند. گرم‌ترین ماه سال به‌طور میانگین، ماه آوریل است و خنک‌ترین ماه سال، ژانویه است. ماه اوت، مرطوب‌ترین ماه سال است و اگر بارندگی زیاد را دوست ندارید، بهتری است که از سفر در این فصل، اجتناب کنید. فوریه، خشک‌ترین ماه سال است.

آب و هوای چیانگی مای را می‌توان به سه فصل متمایز تقسیم کرد. فصل بارانی، فصل خنک و خشک و فصل گرم و خشک. شناختن این فصل‌ها به شما کمک می‌کند که بهترین زمان را برای سفر انتخاب کنید.

بهترین زمان سفر به چیانگ مای

راهبان بودایی در چیانگ مای

عکس از unsplash (عکاس: Chris Arthur-Collins)

بهترین زمان برای سفر به چیانگ مای از اکتبر تا آوریل است. آب و هوا در این چند ماه از سال، خنک و بسیار مطبوع است؛ نسیم ملایمی می‌وزد و به همین دلیل، فصل شلوغ گردشگری در چیانگ مای است. زمان مناسب دیگر برای سفر به چیانگ مای، در زمان برگزاری فستیوال‌های مختلف است زمانی که شهر پر از شور و هیجان و جنب‌وجوش می‌شود. در ادامه، ماه‌های مختلف سال را برای انتخاب بهترین زمان سفر به چیانگ مای، بررسی می‌کنیم:

از نوامبر تا فوریه: این زمان بهترین موقع سال برای سفر به چیانگ مای است چون آب‌وهوا برای همه نوع فعالیت تفریحی در فضای باز مناسب است. با وجود اینکه هوا زیاد سرد نمی‌شود، بهتر است که لباس‌های گرم و سبک بردارید. ژانویه بهترین ماه سال برای سفر است و البته شلوغ‌ترین ماه سال. هجوم گردشگران باعث می‌شود که شهر کاملا شلوغ و پرجنب‌وجوش باشد. اگر ماه نوامبر برای سفر برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید در جشن‌های Loi Krathong شرکت کنید و اگر در فوریه به این شهر سفر کنید، فرصت حضور در جشنواره‌ گل چیانگ مای را خواهید داشت.

چشم‌اندازی از طبیعت چیانگ مای

عکس از unsplash (عکاس: Darcey Beau)

از مارس تا مه: در این زمان، تابستان گرم چیانگ مای کم کم آغاز می‌شود با وجود این، گردشگران هنوز هم به چیانگ مای سفر می‌کنند و از این فرصت استفاده می‌کنند تا کمترین هزینه را بابت پروازها و هتل‌ های چیانگ مای بپردازند. در این فصل دمای هوای روز بسیار بالا می‌رود ولی می‌توانید بعدازظهر خود را در استخرها آب‌تنی کنید و بعد از غروب آفتاب، بیرون بروید. دمای هوا از آوریل تا مه حدود ۴۰ درجه است. برای این فصل لباس‌های خنک، عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار را فراموش نکنید تا از تابش آفتاب و گرمای هوا در امان بمانید.

از ژوئیه تا اکتبر: دمای هوا در فصل بارانی پایین می‌آید ولی رطوبت هوا افزایش پیدا می‌کند. با وجود اینکه بارندگی در چیانگ مای از جنوب تایلند کمتر است ولی فصل بارندگی یا مانسون در چیانگ مای، نسبتا سنگین است. بنابراین باید برای بارندگی زیاد آماده باشید و چتر، بارانی و کفش مناسب همراه ببرید. در این فصل تعداد گردشگران چیانگ مای بسیار کم می‌شود بنابراین اگر دوست دارید تعطیلاتی آرام در یک شهر باستانی داشته باشید، این زمان را برای سفر انتخاب کنید.

هزینه‌ های سفر به چیانگ مای

هزینه‌های معمول در سفر به چیانگ مای را در ادامه بررسی می‌کنیم:

هزینه‌ اقامت در هاستل‌ها

Hostel One Art and Gallery چیانگ مای

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هاستل‌ها در چیانگ‌مای از شبی ۱۰۰ بات تایلند شروع می‌شوند که این مبلغ به‌ازای یک تخت در خوابگاه بزرگ ۱۰ تخته است. اتاق‌های کوچک‌تر با ۶ تخت از ۱۲۰ بات شروع می‌شوند. هاستل‌های شناخته‌شده‌تر که در مناطق مرکزی شهر قرار دارند و بیشتر آن‌ها صبحانه رایگان و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مناسب دارند حدود ۳۰۰ بات به‌ازای هر تخت در خوابگاه‌های ۴ تا ۶ تخته هزینه دارند. اتاق‌های خصوصی در همین هاستل‌ها شبی ۸۰۰ بات است البته اگر گوشه و کنار شهر را بگردید می‌توانید اتاق‌های خصوصی دو تخته با هزینه‌ شبی ۳۵۰ بات هم پیدا کنید. مهمان‌خانه‌ها، انتخاب دیگری است که در چیانگ مای دارید و هزینه‌ اقامت در آن‌ها از شبی ۲۰۰ بات شروع می‌شود.

هزینه‌ اقامت در هتل‌های ارزان

Chai Lai Orchid چیانگ مای

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هتل‌های دوستاره‌ای که در مناطق مرکزی شهر قرار گرفته باشند از شبی ۴۰۰ بات شروع می‌شوند. اتاقی که وای‌فای رایگان، آب گرم، تخت راحت و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مناسبی داشته باشد از این مقدار هم بیشترمی‌شود. در وب‌سایت Airbnb می‌توانید اتاق‌های کرایه‌ای خوبی با ۳۵۰ بات پیدا کنید. هزینه‌ کرایه‌ آپارتمان کامل شبی هزار تا ۱۷۵۰ بات است.

میانگین هزینه‌ غذا

غذاهای ارزان در چیانگ مای

عکس از unsplash (عکاس: Markus Winkler)

در چیانگ مای بهترین غذاهای خیابانی تایلند را می‌توانید نوش جان کنید و قیمت این غذاها بین ۲۵ تا ۵۰ بات است. بیشتر وعده‌های غذاهایی به‌ازای یک غذای اصلی و نوشیدنی، حدود ۸۰ بات هزینه دارند. غذاهای غربی از ۱۷۰ بات شروع می‌شوند. در رستوران‌های چینی و بازارچه‌های روزانه و محلی می‌توانید ارزان‌ترین غذاهای ممکن را پیدا کنید.

هزینه‌ حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی در چیانگ مای

عکس از unsplash (عکاس: Chris Arthur-Collins)

رایج‌ترین وسیله‌ حمل و نقل در چیانگ مای، وسیله‌ای به نام Songthaew است. کرایه‌ آن‌ها حدود ۲۰ بات در روز و ۳۰ بات در شب است. راننده‌های آن‌ها معمولا هزینه‌های زیادی از گردشگران می‌گیرند بنابراین باید قبل از سوار شدن حتما قیمت را با آن‌ها هماهنگ کنید. توک توک، وسیله دیگری است که از آن‌ها می‌توانید برای رفت و آمد در شهر استفاده کنید و کرایه آن‌ها ۵۰ تا ۱۰۰ بات است. سرویس‌های اتوبوس‌های محلی نیز برای مکان‌های مهم شهر سرویس دارند و کرایه آن‌ها از ۱۵ بات شروع می‌شود.

میانگین هزینه روزانه پیشنهادی

هزینه‌ روزانه پیشنهادی در چیانگ مای، ۹۰۰ بات تایلند است. البته این هزینه در شرایطی است که صرفه‌جویی کنید، یعنی در هاستل اقامت کنید، بیشتر وعده‌های غذایی را خودتان بپزید و کمتر بیرون غذا بخورید یا اینکه غذای ارزان خیابانی بخرید و به‌جای تاکسی از وسایل حمل ‌و نقل عمومی استفاده کنید. اگر بخواهید در هتل بهتری بمانید و بیشتر وعده‌ها را در رستوران های چیانگ مای بخورید، هزینه‌های سفرتان به مراتب از این مقدار بیشتر می‌شود.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

چیانگ مای یک مقصد گردشگری انعطاف‌پذیر از نظر هزینه‌های سفر است. می‌تواند سفری بسیار مجلل و گران یا سفری ارزان و مقرون‌به‌صرفه باشد و این کاملا به خود شما بستگی دارد. اگر به‌جای مراکز خرید چیانگ مای، از بازارچه‌های محلی خرید کنید، از رستوران‌های مجلل فاصله بگیرید و در مناطق اطراف منطقه‌ قدیمی شهر اقامت کنید، هزینه‌های سفرتان به مراتب کاهش پیدا می‌کند. چیانگ مای هم مثل بیشتر شهرها و مقصدهای تایلند، روش‌های زیادی برای صرفه‌جویی دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

چانه بزنید

بازارهای چیانگ مای

عکس از وب‌سایت backpackerswanderlust.com (عکاس: نامشخص)

در همه‌ بازارهای محلی چیانگ مای باید چانه بزنید و اگر مهارت چانه زدن و تخفیف گرفتن را بلد نباشید، نمی‌توانید خریدی مناسب داشته باشید و معمولا اجناس و خدمات، با قیمت‌هایی بسیار بیشتر از قیمت واقعی خود عرضه می‌شوند. همیشه اولین مبلغی که فروشنده عنوان می‌کند پرداخت نکنید و از اینکه از آن مغازه و غرفه فاصله بگیرید، نترسید. معمولا فروشنده‌ها کوتاه می‌آیند یا محصول موردنظرتان را در غرفه‌ای دیگر پیدا می‌کنید. از آنجایی که چیانگ مای یک مقصد گردشگری محبوب است، فروشنده‌های بازارچه‌ها قیمت‌هایی بسیار بیشتر از قیمت اصلی عنوان می‌کنند و شما به‌عنوان گردشگر حتما باید سر قیمت با آن‌ها چانه بزنید.

از غرفه‌های خیابانی غذا بخرید

غذهای خیابانی در چیانگ مای

عکس از unsplash (عکاس: Zach Inglis)

غذاهای خیابانی در تایلند، جزو بهترین و تازه‌ترین غذاهایی هستند که می‌توانید در این کشور نوش جان کنید و قیمت‌های بسیار ارزان و مناسبی دارند. انواع غذاهای محلی را با حجم زیاد و قالب قبول فقط با پرداخت ۳۰ بات می‌توانید بخرید. اهالی شهر معمولا در همین غرفه‌ها غذا می‌خورند بنابراین شما هم اگر می‌خواهید مثل اهالی رفتار کنید و در قیمت غذا صرفه‌جویی کنید، حتما همین کار را انجام دهید. این غذاها نه‌تنها ارزان‌ترین، بلکه تازه‌ترین و بهترین غذاهای شهر هستند.

Songthaew سوار شوید

این وسیله حمل و نقل رایج در تایلند است. هر جای شهر که بخواهید با این وسیله بروید ۲۰ بات هزینه دارد و ارزان‌ترین راه برای جابه‌جایی در شهر است. این وسیله همه جا می‌رود و شب‌ها هم فعالیت می‌کند. برای رفت و آمد در چیانگ مای نیازی به تاکسی گرفتن نیست.

در هاستل اقامت کنید

Lemonap Hostel چیانگ مای

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

در تایلند هاستل‌های زیادی وجود دارد که در سراسر شهرها گسترده شده‌اند به‌خصوص در سال‌های اخیر تعداد آن‌ها بیشتر شده و بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند چون کوله‌گردان زیادی به تایلند سفر می‌کنند. می‌توانید در چیانگ مای هاستل‌های ارزان و تمیزی پیدا کنید که بسیار ارزان‌تر از هتل هستند.

کوچ سرفینگ را تجربه کنید

هیچ‌چیزی ارزان‌تر از این نیست که در طول سفر اقامتگاه ارزان داشته باشید، با استفاده از سایت کوچ‌سرفنیگ می‌توانید یکی از اهالی را پیدا کنید تا از شما میزبانی کند همچنین می‌تواند به‌عنوان یک راهنمای محلی، شما را برای گشت‌وگذار در شهر و بازدید از جاذبه‌ها، به‌خوبی راهنمایی کند.

تورهای گشت‌وگذار گروهی را رزرو کنید

جاهای دیدنی چیانگ مای

عکس از unsplash (عکاس: cheese yang)

اگر برای گشت‌‌وگذار، کلاس‌های آشپزی یا سفرهای روزانه، به‌دنبال تور هستید، تورهای گروهی را انتخاب کنید که هزینه‌های کمتری دارند. اگر تنها سفر می‌کنید، از بین گردشگران دیگر دوست پیدا کنید تا گروهی بتوانید در فعالیت‌های تفریحی مختلف شرکت کنید.    

از سرویس‌های اشتراک سفر استفاده کنید

یکی از سرویس‌هایی که در سفر می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، سرویس اوبر است که از تاکسی ارزان‌تر تمام می‌شود. یک گزینه‌ دیگر به نام اوبر پول ((Uber Pool  دارید که از طریق آن می‌توانید یک مسیر را با کسی همسفر شوید و کرایه را با هم تقسیم کنید.

جاهای دیدنی چیانگ مای

بناهای تاریخی در چیانگ مای

عکس از unsplash (عکاس: Mathew Schwartz)

چیانگ مای را در واقع به‌عنوان دومین شهر مهم تایلند می‌شناسند. یک شهر خلوت‌تر و کوچک‌تر از بانکوک و مناسب برای کسانی که می‌خواهند تایلند مدرن و باستانی را در کنار هم ببینند و علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، از جاذبه‌های مدرن شهری هم لذت ببرند.

این شهر جاذبه‌های فراوانی برای همه‌ سلیقه‌ها دارد؛ از کلاس‌های آشپزی گرفته تا تماشای معبدها

امروزه چیانگ مای یک مقصد بسیار محبوب برای همه‌ گردشگران با سلیقه‌های مختلف و به‌خصوص برای کوله‌گردان است چون با وجود امکانات فراوانی که دارد، می‌تواند یک سفر ارزان و مقرون‌به‌صرفه باشد. بسیاری از گردشگران چیانگ مای، بعد از سفر اول، بارها و بارها به آن برمی‌گردند تا از همه‌ زیبایی‌های آن لذت ببرند که شامل جذاب‌ترین جاذبه‌های شهری و بهترین مناظر و زیستگاه‌های طبیعی است که بدون شک توجه دوستداران طبیعت و حیات وحش را جلب می‌کند. حتی اگر از علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ باشید، از چیانگ مای دست خالی برنمی‌شد. در این شهر می‌توانید به معابد مختلف سر بزنید و از فرهنگ متنوع شهر لذت ببرید.

جاذبه‌های گردشگری چیانگ مای

عکس از unsplash (عکاس: Mathew Schwartz)

این شهر جاذبه‌های فراوانی برای همه‌ سلیقه‌ها دارد؛ از کلاس‌های آشپزی گرفته تا تماشای معبدها، خوردن غذاهای خیابانی و آشنایی با فرهنگ متفاوت اهالی منطقه. فراتر از مرزهای شهر، دنیایی از شگفتی‌های طبیعت، منتظر شما است؛ اگر از عاشقان طبیعت و حیات وحش هستید از دیدن چشم‌اندازهای بی‌نظیر طبیعی، حیوانات شگفت‌آور و جوامع منحصربه‌فردی که در دره‌های عمیق زندگی می‌کنند، لذت می‌برید.

در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی چیانگ مای را معرفی می‌کنیم که در طول سفر با توجه به علایق خود می‌توانید هرکدام را که دوست داشتید انتخاب کنید.

معبد Wat Phra That Doi Suthep

راهنمای سفر به چیانگ مای

معبد کوهستانی پراتات دووا سوتپ یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری چیانگ مای است. زیارتگاه مرکزی این معبد یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در شهر است که تقریبا همه‌ گردشگران چیانگ مای برای سر زدن به آن برنامه‌ریزی می‌کنند. برای دسترسی به معبد می‌توانید مسیر آن را کوه‌پیمایی کنید که البته مسیری نسبتا دشوار است ولی ارزش امتحان کردن دارد. یا می‌توانید با وسایل نقلیه‌ مخصوص خود را به معبد برسانید که بسیار مسیر کوتاه‌هتری است و کل سفر و بازدید شما حدود ۲ ساعت می‌شود.

 در پایین پله‌هایی که به معبد می‌رسد، فروشنده‌هایی را خواهید دید که سوغاتی، وسایل قدیمی و خوراکی می‌فروشند. برای بالا رفتن از پله‌ها تجدید قوا کنید چون مسیری شیب‌دار است ولی ارزش امتحان کردن دارد و تجربه‌ای است که از یاد نخواهید برد. دو مجسمه‌ بزرگ، از در ورودی معبد حفاظت می‌کنند. معمولا فقط دو درازه از ۶ دروازه‌ منتهی به نگارخانه‌ اصلی معبد باز هستند. این گالری با تندیس‌هایی از بودا و به سبک سنتی تزیین شده است. خود معبد نیز بسیار زیبا و باشکوه و مزین است و تندیس‌هایی از اژدها و منبت‌کاری‌های فیل دارد. در این مجموعه یک موزه‌ کوچک هم وجود دارد که سر زدن به آن خالی از لطف نیست.

در روزهای صاف و آفتابی، که معمولا اکثر روزهای چیانگ مای صاف و آفتابی است مگر اینکه در فصل بارانی سفر کنید، می‌توانید از آن بالا، چشم‌انداز زیبایی از شهر را ببینید. برای وارد شدن به معبد باید لباس مناسب مکان‌های مذهبی بپوشید و دست‌ها و پاهایتان را با سارونگ کاملا بپوشانید. برای ورود به معبد باید هزینه‌ اندکی به‌عنوان ورودی بپردازید.

روستای Doi Pui

روستای دوی پوی چیانگ مای

عکس از وب‌سایت experiencebackpacking.com (عکاس: نامشخص)

روستای Doi Pui یک روستای قدیمی و توریستی است که البته این روزها جنبه‌ توریستی آن بر جنبه‌ سنتی غلبه پیدا کرده است. در این روستا، نمونه‌هایی از خانه‌های قبایل بومی دیده می‌شود و اطلاعات کاملی در مورد تاریخچه‌ حضور این گروه‌ها و محل سکونت آن‌ها و نحوه‌ زندگی شان در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. در این روستا می‌توانید لباس‌های سنتی قبایل بومی را بپوشید و عکس بگیرید. از فروشگاه‌های متعدد آن می‌توانید محصولاتی مثل منسوجات دست‌بافت، زیورآلات دست‌ساز، چای و سایر سوغاتی‌های منطقه را خریداری کنید.

یک باغ بزرگ در این منطقه قرار دارد که پر از گل‌ها و گیاهان متنوع و زیبا است و می‌توانید چشم‌اندازهای نفس‌گیری از روستا را تماشا کنید. می‌توانید در یکی از رستوران‌های کوچک مشرف به منظره‌های سرسبز دامنه‌ها، غذای محلی بخورید. مسیر دسترسی به این روستا هم بسیار دیدنی است و این سفر کوتاه، یکی از به‌یادماندنی‌ترین بخش‌های سفرتان به تایلند خواهد بود.

بازار ساندی واکینگ استریت (Sunday Walking Street)

یکشنبه بازار واکینگ استریت چیانگ مای

عکس از وب‌سایت aramblingunicorn.com (عکاس: نامشخص)

اگر نمی‌دانید از کجا غذای خیابانی لذیذ پیدا کنید یا آخر هفته‌ خود را سپری کنید، بدون هیچ شک و تردیدی، بازار ساندی واکینگ استریت را انتخاب کنید. این بازار، یک بازار همه‌کاره برای موقعیت‌های مختلف است. اگر قصد خرید دارید یا دوست دارید غذاهای خیابانی تایلند را امتحان کنید، حتما باید به این بازار سر بزنید.

برای اینکه گرفتار شلوغی نشوید، بهتر است زودتر به بازار سر بزنید. بازار اصلی در خیابان Rachadamnoen است که درست از پشت دروازه‌ Thapae شروع می‌شود. در این بازار، فروشندگان فراوانی را خواهید دید که محصولات متنوع و سوغاتی‌های مختلفی را عرضه کرده‌اند؛ لوسترهای دست‌ساز، عروسک، صابون، زیورآلات، لباس، صنایع دستی بومی و حتی تزیینات کریسمس و هرآنچه که فکر کنید در این بازار پیدا می‌شود. بعداز اینکه اندازه‌ یک بلوک از ابتدای مسیر فاصله بگیرید، دو معبد را خواهید دید که محوطه‌ آن‌ها، پر از غرفه‌های فروش غذا است و انواع غذاهای تایلندی و آسیایی در آن‌ها پیدا می‌شود که قیمت‌های بسیار مناسبی دارد.

اگر قصد خرید کردن داشته باشید در همین خیابان می‌توانید ساعت‌ها در غرفه‌ها بگردید، چانه بزنید و محصولات مورد نظرتان را بخرید. لازم نیست نگران گذر زمان و غذا خوردن باشید. چیزی که اینجا زیاد پیدا می‌شود، غذای ارزان است. در این بازار باید صبور باشید چون ازدحام جمعیت، باعث می‌شود که به کندی بتوانید حرکت کنید و به غرفه‌ها سر بزنید.

بازار واکینگ استریت شنبه‌ها که در خیابان Wualai برپا می‌شود، کمی خلوت‌تر است و در واقع یک مدل کوچک‌تر و خلوت‌تر از بازار یکشنبه‌ها است. این بازار درست پشت دروازه‌ چیانگ مای قرار دارد و بهترین جا برای خرید لباس‌های دست‌بافت، کاور کوسن، کیف دستی و کیف پول و سایر محصولاتی است که توسط قبایل بومی عرضه می‌شود.

بازار شبانه (Night Bazaar)

راهنمای سفر به چیانگ مای

بازار شبانه، بهترین جا برای خرید است به‌خصوص اگر توانایی چانه زدن داشته باشید می‌توانید تخفیف‌های بسیار خوبی بگیرید. البته چانه زدن در بازارهای چیانگ‌مای، ضروری است. از آنجایی که بازار شبانه یک بازار شلوغ و توریستی است باشد حسابی مراقب خود و لوازم‌تان باشید. همچنین موقع خریدوفروش دقت کنید که کلاه سرتان نرود. هر جایی که توریست بیشتر باشد، دزد هم بیشتر است. از لباس و شال و روسری گرفته تا لوازم منزل و صنایع دستی منبت‌کاری شده در غرفه‌های این بازار عرضه می‌شود.

بعد از اینکه خرید کردید می‌توانید در محوطه‌ مخصوص، به تماشای یک رقابت موی تای بنشینید یا مهارت‌های خود را در این رشته‌ رزمی امتحان کنید. مبارزه‌های موی تای، یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگ اهالی این منطقه هستند و اگر ورزشکار هستید، با این کار می‌توانید کمی هیجان را به سفرتان اضافه کنید. ورودی مبارزه‌ها بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ بات است.

آبشار چسبناک Bua Thong

آبشار بوا تونگ چیانگ مای

عکس از وب‌سایت placesofjuma.com (عکاس: نامشخص)

در سفر به چیانگ مای حتما باید زمانی را برای دور شدن از شهر و سر زدن به جاذبه‌های طبیعی از جمله آبشارهای چسبناک بواتانگ در نظر بگیرید. این ناحیه‌ جنگلی که آبشار را احاطه کرده، فضایی آرام و دنج و بکر دارد ولی آن چیزی که این منطقه را از سایر مناطق طبیعی چیانگ مای متمایز می‌کند، فرصت بالا رفتن از آبشار است. سنگ آهک تشکیل دهنده‌ آبشار، چسبناک است بنابراین حتی وقتی که آب در آن جریان دارد، به‌راحتی می‌توانید از وسط آبشار بالا بروید. بازدید از این منطقه و این آبشار، تنوعی در مسیر سفر شما خواهد بود و شما را کمی از هیاهوی شهر و جاذبه‌های سنتی و همیشگی آن جدا می‌کند. برای سر زدن به این آبشار، روزهای وسط هفته را انتخاب کنید چون آخر هفته‌ها معمولا شلوغ می‌شود. با پرداخت چند صد بات تایلند می‌توانید با songthaew یا توک توک به این منطقه خودتان را برسانید و دوباره به شهر برگردید.

قله‌ و پارک ملی دوی اینتانون

راهنمای سفر به چیانگ مای

قله‌ دوی اینتانون، بلندترین قله در تایلند است و پارک ملی بزرگی که آن را احاطه کرده پر از شگفتی‌های طبیعی است که باعث شده این کشور جزو برترین مقصدهای طبیعت‌گردی در کل دنیا باشد. در این پارک ملی می‌توانید پیاده‌گردی در دل طبیعت و کوه‌پیمایی را تجربه کنید یا در اطراف پارک در مسیرهای مختلف، به گشت‌وگذار مشغول شوید و از طبیعت بی‌نظیر آن لذت ببرید. در همین اطراف چندین آبشار، دهکده‌های روی تپه که محل سکونت قبیله‌های بومی است و دو پاگودا وجود دارد. برای رسیدن به اینجا می‌توانید اتومبیل همراه با راننده کرایه کنید یا خودتان یک موتورسیکلت کرایه کنید. دسترسی به همه قسمت‌های پارک با پای پیاده ممکن نیست. از مرکز شهر ۲ ساعت با ماشین تا این پارک فاصله دارید و اگر صبح زود راه بیافتید، یک روز کامل را می‌توانید در این منطقه‌ جذاب و دیدنی، به تفریحات هیجان‌انگیز مشغول شوید.

بقایای معبد Wat Chedi Luang

معبد چدی لوانگ چیانگ مای

عکس از وب‌سایت puzzlegarage.com (عکاس: نامشخص)

بقایای ساختمان‌های قدیمی و باستانی را در چیانگ مای و در تایلند، زیاد خواهید دید. ولی بقایای معبد Wat Chedi Luang از همه‌ آن‌ها متمایزتر و زیباتر است. این معبد در سال ۱۴۰۱ ساخته شده و بنای باشکوه آن در یک زلزله در سال ۱۵۴۵ تخریب شده است. ولی هنوز بقایای این معبد نشانه‌های جذابی از دوران شکوه آن دارد از جمله حکاکی‌های بزرگ و باشکوه از فیل که هنوز هم مزین‌کننده‌ آن است.

زیر یک درخت بزرگ در سمت چپ ورودی، یک معبد کوچک و زیبای دیگر قرار دارد که معبد Lak Muang نام دارد. این معبد در سال ۱۹۴۰ ساخته شد و قبل از آن یک بنای چوبی در آنجا قرار داشت. طبق باورهای بومی و افسانه‌های قدیمی، اگر این درخت بزرگ سقوط کند، شهر با فاجعه‌ای عظیم روبه‌رو می‌شود. هر زمان از روز که به این معبد سر بزنید، از دیدن آن لذت می‌برید و بازدید از آن در شب، حال‌وهوای دیگری دارد. وقتی به زیبایی نورپردازی و روشن می‌شود.

معبد وات پراسینگ

معبد پراسینگ چیانگ مای

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Panupong Roopyai)

معبد وات پراسینگ در قلب منطقه‌ قدیمی شهر مشهور به شهر قدیم، قرار گرفته است. این محله جایی است که گردشگران بیشتر زمان سفر خود را در آن می‌گذرانند و بیشتر جاذبه‌ها در همین محله متمرکز شده‌اند.

منطقه‌ قدیمی شهر مشهور به شهر قدیم، جایی است که گردشگران، بیشتر زمان سفر خود را در آن می‌گذرانند

در بین کوچه‌ها و پس‌کوچه‌های این محله و از فراز خیابان‌های پرترافیک، در انتهای خیابان Rachadamnoen این معبد قرار گرفته است؛ معبدی که قدمت آن به سال ۱۳۴۵ برمی‌گردد و بزرگ‌ترین معبد این شهر است. این معبد را یکی از پادشاهان به افتخار پدرش ساخت. خاکستر پدر پادشاه، در زمین این معبد به خاک سپرده شده است ولی این نکته نباید شما را از بازدید از این معبد بترساند یا منع کند! بنای این معبد بسیار زیبا و باشکوه است و بهترین زمان برای بازدید از آن، روزهای یکشنبه است.

مقدس‌ترین زیارتگاه این معبد، بنای کوچکی به نام Phra Viharn Lai Kam است  که در زمان فرمانروایی پادشاه سان موانگ ما یعنی در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۱ ساخته شد تا میزبان یک تندیس بزرگ و مشهور از بودا باشد که متاسفانه امروزه سر این تندیس، جدا شده است. اگر ساعات ابتدایی بعدازظهر را برای سر زدن به این معبد انتخاب کنید می‌توانید از گشت‌وگذار در بازاری که اینجا برپا می‌شود، لذت ببرید. از بازار می‌توانید سوغاتی‌های خاص، آب‌میوه‌های طبیعی و تازه و انواع دمنوش‌های سنتی را بخرید و امتحان کنید.

بازار دروازه‌ چیانگ مای (Chiang Mai Gate Market)

بازار دروازه‌ چیانگ مای

عکس از pinterest (عکاس: نامشخص)

بازار دروازه‌ چیانگ مای، بهترین بازارچه‌ شهر برای امتحان کردن غذاهای خیابانی است. هر شب، فروشندگان، غرفه‌های خود را در این بازارچه برپا می‌کنند و هر غذایی که فکر کنید، برای عرضه دارند. از غذاهای اصلی و انواع خوراک‌های لذیذ محلی گرفته تا بهترین دسرهایی که با میوه‌های تازه تهیه می‌شوند. خوراک برنج با شیر نارگیل، از دیگر غذاهایی است که در این بازار ارائه می‌شود و طرفداران خاصی دارد. انواع اسموتی‌های لذیذ با تازه‌ترین و بهترین میوه‌های استوایی می‌توانید از غرفه‌های بازار سفارش دهید. این بازار هفت شب هفته، برپا می‌شود ولی بهتر است که وسط هفته را برای سر زدن به این بازار انتخاب کنید. چون وسط هفته خلوت‌تر است و روزهای آخر هفته شنبه‌ها و یکشنبه‌ها بسیار شلوغ می‌شود و گشت‌وگذار در بازار و سر زدن به غرفه‌ها، برایتان سخت‌تر می‌شود.

پارک فیل‌ها (Elephant Nature Park)

پارک فیل‌های چیانگ مای

عکس از وب‌سایت cktravels.com (عکاس: نامشخص)

پارک فیل‌ها یک منطقه‌ حفاظت‌شده‌ طبیعی در چیانگ مای است. البته در چیانگ مای، کمپ‌های متعددی برای نگهداری و حفاظت از فیل‌ها ساخته شده است ولی همه‌ آن‌ها شبیه به هم نیستند. بعضی از آن‌ها با انتقادات تندی مبنی بر سوء استفاده از این حیوانات دوست‌داشتنی روبه‌رو هستند. پارک طبیعی فیل‌ها، جزو این دسته از کمپ‌ها نیست که از حیوانات برای مقاصد تجاری، استفاده‌ ابزاری کند.

مهمانان و بازدیدکنندگان این پارک، کاملا داوطلبانه برای گذراندن یک روز خود در کنار فیل‌ها دعوت می‌شوند. در این روز، به فیل‌ها غذا می‌دهند و آن‌ها را در رودخانه می‌شویند. بیشتر این فیل‌ها، فیل‌هایی هستند که از دست سوء استفاده‌گان نجات پیدا کرده‌اند و قبلا در نمایش‌ها یا حتی کارهای سنگین از آن‌ها استفاده می‌کردند. در این پارک، دیگر از فیل‌ها کار نمی‌کشند و به‌خوبی از آن‌ها نگهداری می‌شود.

سر زدن به این پارک و گذراندن یک روز از سفر همراه با فیل‌ها، تجربه‌ای متفاوت در سفر به تایلند است. در این پارک، چیزهای زیادی در مورد فیل‌ها و سختی‌هایی که ممکن است در طول زندگی به آن دچار شوند، یاد می‌گیرید و ارتباط نزدیکی با آن‌ها برقرار می‌کنید. هزینه‌ای که بابت کار داوطلبانه در این پارک می‌پردازید شامل هزینه رفت‌و‌آمد و غذا است و پولی که پرداخت می‌کنید مستقیما صرف نگهداری از فیل‌ها می‌شود. حتما از قبل ورودی پارک را رزرو کنید چون این کار، داوطلبان زیادی دارد.

منطقه‌ حفاظت‌شده‌ Huay Tung Tao

دریاچه هوای تونگ تائو چیانگ مای

عکس از وب‌سایت fineartamerica.com (عکاس: Jantira Namwong)

منطقه‌ حفاظت‌شده‌ Huay Tung Tao یک مقصد عالی برای لذت بردن از طبیعت و آفتاب تایلند است و فرصتی خوب برای دور شدن از زندگی شهری. این منطقه با تپه‌هایی زیبا احاطه شده است و دریاچه‌ای با نام دریاچه هوای تونگ تائو دارد که در آن می‌توانید شنا کنید. اهالی شهر و ساکنان منطقه از اینجا استقبال می‌کنند و بین مردم، بسیار محبوب است. می‌توانید در اطراف دریاچه، یک کلبه کرایه کنید و شب را اینجا بمانید. نگران غذا نباشید. از آشپزخانه‌ها و غرفه‌های غذای این منطقه می‌توانید انواع غذاهای دریایی و ماهی تازه سفارش دهید.

این منطقه‌ حفاظت‌شده فقط ۱۰ کیلومتر تا شهر فاصله دارد و مقصدی عالی برای یک سفر کوتاه یک‌روزه است. می‌توانید برای رسیدن به این منطقه از اتومبیل‌های شخصی استفاده کنید و از راننده بخواهید تا برای برگرداندن شما به شهر، دوباره به اینجا برگردد. در تایلند می‌تواند سیم‌کارت‌های ارزان بخرید و از این طریق با راننده‌ خود در ارتباط باشید.  

موزه‌ هنر سه‌بعدی Art in Paradise

راهنمای سفر به چیانگ مای

گالری هنر در بهشت چانگ مای (موزه هنر سه‌بعدی)، یک موزه‌ جذاب و دیدنی در چیانگ ‌مای است که حتما باید برای بازدید از آن وقت بگذارید. در این موزه می‌توانید موج‌سواری کنید، با قالیچه جادویی پرواز کنید و درست در مرکز یک آتشفشان در حال فوران، بایستید. این موزه‌ خیال‌انگیز و جذاب با آثاری واقع‌گرایانه و زیبا، فرصتی عالی برای ثبت عکس‌های خلاقانه و زیبا است. این مجموعه شامل بیش از ۱۳۰ عکس است که به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود از جمله دنیای زیر آب، حیات وحش، مصر باستان و شهرهای اروپایی. برای اینکه عکس‌هایی جالب و متفاوت و یادگاری‌هایی خاص از سفر به چیانگ‌ مای داشته باشید، حتما به این موزه سر بزنید.

رژیم غذایی در چیانگ مای

راهنمای سفر به چیانگ مای

خوردن غذاهای محلی در چیانگ‌ مای یکی از مهم‌ترین لذت‌های این سفر است که هرگز نباید از دست بدهید. تنوع غذاها در چیانگ مای به‌قدری زیاد است که حتما در بین آن‌ها غذایی پیدا می‌شود که مناسب ذائقه‌ شما باشد. رژیم غذایی در چیانگ مای، درست مثر هنر، فرهنگ و زبان این شهر، متنوع و تمایز است.

آشپزی این منطقه تحت‌تاثیر کشورهای مختلف قرار گرفته و در واقع، یک آشپزی تلفیقی است. از ادویه‌های گوناگون به‌خصوص زردچوبه و زنجبیل برای طعم دادن به غذاها استفاده می‌شود. برنج و نودل دو مورد از مهم‌ترین مواد اولیه‌ غذایی برای تهیه‌ غذاهای این منطقه است. اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید در طول سفر، غذاهای جدید را امتحان کنید و از چشیدن طعم‌های جدید و متفاوت هراسی ندارید، حتما این فهرست را که شامل چند مورد از بهترین غذاهای محلی چیانگ‌ مای است، در نظر داشته باشید.

فراموش نکنید که برای غذا خوردن در تایلند لازم نیست هزینه‌های سنگینی بپردازید و حتما به رستوران‌های لوکس و گران سر بزنید. از غرفه‌های غذای خیابانی می‌توانید بهترین و تازه‌ترین غذاهای محلی را بخرید و نوش جان کنید و البته از سلامت آن‌ها مطمئن باشید چون در تایلند، بیشتر مردم غذای خود را از همین غرفه‌ها تهیه می‌کنند.

خائو سوی (Khao Soi) کاری نودل تخم مرغی

خائو سوی، از غذاهای تایلند

عکس از وب‌سایت delicious.com.au (عکاس: نامشخص)

این سوپ نودل تخم مرغی با رنگ زرد و عطر و طعم بی‌نظیر کاری، با پیازچه، ترشی کلم و قطعات لیمو سرو می‌شود. نودل تخم مرغی استفاده شده در تهیه‌ این غذا از نوع نودل تخت است و یک عصاره‌ لذیذ با طعمی به‌یادماندنی دارد. این غذا را با انواع گوشت تهیه می‌کنند که شامل گوشت مرغ، گوساله و... است. این غذا در حجم‌های کم معمولا سرو می‌شود و برای اینکه حسابی از خوردن آن سیر شوید باید دو کاسه سفارش دهید.

Khan Toke

سینی غذای تایلندی

عکس از وب‌سایت renown-travel.com (عکاس: نامشخص)

Khan Toke  یک غذا نیست بلکه یکی از مهم‌ترین بخش‌های آشپزی و فرهنگ مردم منطقه است. در واقع یک سینی مخصوص است که غذا در آن سرو می‌شود که آن را به‌عنوان میز هم استفاده می‌کنند. همراه با غذا انواع سایددیش سرو می‌شود که مخصوص مناطق شمالی تایلند است. برای خوردن غذا در این ظرف و به سبک سنتی، معمولا روی زمین می‌نشینند و آن را با دست می‌خورند. امروزه در رستوران‌های مدرنی که این مدل غذا سرو می‌شود، اجراهای سنتی مثل آواز و رقص نیز، بخشی جدانشدنی از برنامه‌های رستوران است.

اسنک میانگ خام

این اسنک، نوعی فینگرفود سنتی است و به‌عنوان پیش‌غذا و اسنک معمولا سرو می‌شود. برای تهیه‌ آن از نوعی برگ تازه‌ مخصوص استفاده می‌کنند و غذا را در آن می‌پیچند. فیلینگ این غذا بسیار متنوع است ولی معمولا شامل برش‌های موسیر، چیلی سرخ یا سبز، زنجبیل، سیر، لیمو، میگو و نارگیل است. برای طعم دادن به غذا از نوعی شربت شیرین استفاده می‌کنند. این غذا، طعمی خاص و منحصربه‌فرد دارد.

سای اوآ (Sai Oua) 

سای اوآ، سوسیس گریل شده تایلندی

عکس  از وب‌سایت zap.la (عکاس: نامشخص)

سای اوآ نوعی سوسیس گریل شده است که معمولا به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود. آن را با موسیر، چیلی و انواع ادویه‌جات و سبزیجات معطر طعم‌دار می‌کنند که باعث عطر و طعم متمایز این سوسیس می‌شود. بسیار شبیه به سایر سوسیس‌های مناطق شمالی تایلند است ولی عطر و طعم متمایزی دارد.

تام خانون، سالاد جک‌فروت

این غذای سالم، عطر و طعمی خاص و متفاوت دارد که شبیه آن را هیچ کجای دنیا نمی‌توانید امتحان کنید. برای تهیه‌ آن از جک‌فروت‌های سبز استفاده می‌کنند و آن را می‌جوشانند تا حسابی ترد شود. سپس آن را همراه با سیر و میگو سرخ می‌کنند و با سبزی‌های معطر، طعم‌دار می‌کنند. کافی است مقداری از آن را امتحان کنید تا از چشیدن طعمی متفاوت و ترکیبی از ترشی، شوری، شیرینی شگفت‌زده شوید.

Nam Prik، دیپ چیلی قرمز یا سبز

دیپ چیلی قرمز، از غذاهای تایلندی

عکس از وب‌سایت grantourismotravels.com (عکاس: نامشخص)

خوردن غذاهای محلی در چیانگ‌ مای یکی از مهم‌ترین لذت‌های این سفر است که هرگز نباید از دست بدهید

این دیپ که با چیلی قرمز و سبز تهیه می‌شود، یکی از شناخته‌شده‌ترین دیپ‌های رایج در تایلند است. برای تهیه‌ آن از فلفل چیلی کبابی استفاده می‌کنند و همان طور که انتظار دارید، بسیار تند است و البته بر پایه‌ سس گوجه تهیه می‌شود. از مواد دیگری مثل جعفری خرد شده و پیازچه برای عطر دادن به آن استفاده می‌کنند. آن را همراه با گوشت‌های گریل شده، سبزیجات بخارپز و انواع برنج سرو می‌کنند.

خوراک Gaeng Hang Lay یا کاری شیرین

خوراک کاری شیرین، از غذاهای تایلندی

عکس از وب‌سایت expique.com (عکاس: نامشخص)

این کاری زرد با سس مخصوص میگو، موسیر، قطعات گوشت و تمرهندی تهیه می‌شود. این غذا مخصوص منطقه‌ برمه بوده و اکنون با تغییراتی در تایلند رواج دارد. در آن از روغن کمتری استفاده می‌شود و خامه‌ نارگیل ندارد. بافت آن از کاری سبز، سبک‌تر است.

لارب کوا، سالاد گوشت اسپایسی

این غذا در مناطق مختلف تایلند با ادویه‌های متفاوتی تهیه می‌شود. برای تهیه‌ آن از انواع گوشت شامل گوشت مرغ، گوساله یا حتی ماهی استفاده می‌کنند. آن را در کمی روغن تفت می‌دهند و به آن چیلی اضافه می‌کنند. از سبزیجات معطر برای عطر دادن به این غذا استفاده می‌شود. غذا را با برنج گرم، سرو می‌کنند.

Kanom Jeen Nam Ngeow، ورمیشل برنج با کاری سویا

ورمیشل برنج با کاری سویا، از غذاهای تایلندی

عکس از وب‌سایت expique.com (عکاس: نامشخص)

این غذا احتمالا از نظر ظاهری یکی از عجیب‌ترین غذاهای فهرست است. برای تهیه‌ آن از نودل‌هایی شبیه به اسپاگتی استفاده می‌کنند و این غذای محبوب به غیر از نودل مواد اولیه‌ دیگری مثل سبزیجات تازه، چیلی و انواع چاشنی‌های محلی دارد. این سوپ، غذایی سبک است ولی در مناطق مختلف تایلند، مدل‌های متفاوتی از آن تهیه می‌شود که مواد دیگری مثل شیر نارگیل هم دارد.

کاری مخلوط

همان طور که از اسم این غذا مشخص است، کاری مخلوط در واقع ترکیبی از انواع خوراک‌ها و کاری‌ها است. به‌طور سنتی آن را معمولا با مواد موجود و مانده در منزل تهیه می‌کردند ولی امروزه آن را با مواد غذایی تازه می‌پزند. انواع کاری‌ها، سبزیجات معطر، سبزیجات بخارپز شده، گوشت، نودل، خمیر میگو و چیلی را با هم ترکیب می‌کنند و نتیجه‌ نهایی، غذایی با عطر و طعمی متفاوت است که به‌ندرت در سایر کشورهای دنیا شبیه آن را می‌توانید پیدا کنید.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به چیانگ مای؛ رز شمالی کشور تایلند

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map