احتمال گران شدن سفر با طرح جدید مجلس؛ جامعه گردشگری مخالف افزایش هزینه برق هتل‌ها است

نادر نینوایی
نادر نینوایی چهار شنبه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۱۶
احتمال گران شدن سفر با طرح جدید مجلس؛ جامعه گردشگری مخالف افزایش هزینه برق هتل‌ها است

به‌تازگی طرحی در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی قرار گرفته که تصویب آن موجب افزایش هزینه‌‌های هتل‌ها و به‌دنبال آن گران شدن سفر برای ایرانیان می‌شود.

طرح جدید مجلس با عنوان «مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق» که روی میز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، باعث بروز نگرانی‌هایی در میان فعالان صنعت گردشگری و مردم شده است. پیش‌بینی می‌شود که در صورت تصویب این طرح هزینه برق هتل‌ها افزایش خواهد یافت؛ طبیعتا با توجه به افزایش هزینه‌های هتل‌ها، قیمت تورهای مسافرتی نیز افزایش یافته و هزینه سفر گران‌تر تمام می‌شود.

مخالفت وزارت میراث فرهنگی با طرح مجلس

به‌محض آنکه انتشار اطلاعات طرح مجلس در خصوص گران شدن هزینه برق هتل‌ها، علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به آن واکنش نشان داد.

شالبافیان با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رایزنی‌های خود را با هدف حمایت از صنعت گردشگری آغاز کرده است، یادآور شد:

صنعت گردشگری در سال‌های اخیر به‌دلیل بروز بحران‌های متعدد، آسیب‌های زیادی را متحمل شده است و به‌ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا و استمرار شرایط پاندومی، تاب‌آوری این صنعت و کسب‌وکارهای فعال در آن به‌شدت کاهش یافته است.

وی افزود:

با توجه به اینکه صنعت گردشگری به‌عنوان یک بخش اقتصادی پیشران، دارای اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر اجزای مختلف زنجیره تأمین خود است، حمایت از فعالان این حوزه دارای اهمیت بسیاری است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به طرح مجلس درباره «توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور» گفت:

تعرفه‌های انرژی تأسیسات گردشگری یکی از مؤلفه‌های مهم مشوق‌های بخش گردشگری هستند که افزایش آن‌ها، علاوه‌ برافزایش بهای تمام‌شده خدمات گردشگری، موجب کاهش مشوق‌های سرمایه‌گذاری شده و انگیزه‌های سرمایه‌گذاران را برای ایجاد تأسیسات گردشگری در کشور کاهش می‌دهد.

او افزود:

این در حالی است که طرح مجلس شورای اسلامی با عنوان «مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق» رویکرد حمایتی نداشته و  تصویب نهایی و ابلاغ آن موجب افزایش قابل ملاحظه تعرفه‌های این بخش شده و پایداری اقتصادی فعالان آن را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. از طرفی، این موضوع با رویکرد حمایتی ماده ۸ قانون توسعه که به‌عنوان قانون خاص صنعت گردشگری برای حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری تعرفه‌های برق این بخش را مطابق تعرفه بخش صنعتی در نظر گرفته است، تطابق نداشته و حتی با رویکرد حمایتی مجلس و نمایندگان نیز مغایرت دارد، به‌طوری که اثرات مخرب آن بر این بخش آسیب‌دیده روشن نشده است.

وی در خاتمه خاطر نشان ساخت:

با توجه به اهمیت موضوع و در راستای تداوم حمایت از سرمایه‌گذاری و اشتغال پایدار این بخش و جلوگیری از تبعات و التهابات ناشی از اجرای طرح مذکور، امیدواریم پیشنهاد این وزارتخانه مبنی بر بازنگری برخی از موارد این طرح مدنظر قرار گیرد.

وضعیت شکننده صنعت گردشگری

صنعت گردشگری کشور در این روزها در حال خروج از رکود حاصل از شرایط کرونایی حاکم بر کشور است و هنوز نتوانسته آنطور که باید و شاید شرایط مطلوب را برای خود فراهم کند. در چنین شرایطی افزایش هزینه‌های برق می‌تواند در حکم ضربه‌ای بر بدن نیمه جان صنعت هتلداری و گردشگری کشور باشد.

رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران در واکنش به طرح مجلس برای گران شدن هزینه برق هتل‌ها به خبرنگار کجارو گفت:

در شرایط امروز، صنعت گردشگری کشور نیازمند حمایت است و نیاز به بسته های حمایتی و تشویقی دارد.  توجه داشته باشید که صنعت گردشگری یک صنعت فرابخشی و میان رشته‌ای است و می‌تواند در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف  تاثیرگذار بوده و معرف اقتصاد کشور باشد. این صنعت همچنین دارای ضریب تکاثری بسیار بالایی است و به نظرم نباید صرفا با تحلیل‌های درآمد و هزینه‌ای سنجیده شود. معتقدم این نوع نگاه هزینه و فایده نباید در خصوص صنعت گردشگری مورد تاکید قرار گیرد. توجه داشته باشد که گردش و چرخه صنعت گردشگری چندین برابر بسیاری از صنایع دیگر است.

این کارشناس گردشگری ضمن تاکید بر مشکلات چند سال اخیر صنعت گردشگری به واسطه همه گیری کرونا خاطرنشان ساخت:

با توجه به گستردگی بسیار زیاد چرخه صنعت گردشگری و نظر به اینکه این صنعت به‌رغم ظرفیت‌های بالایش رو به احتضار است، لازم است که به آن توجه ویژه‌ای شده و مورد حمایت قرار گیرد. فراموش نکنیم که در شرایط کرونایی در همان ماه‌های اولیه بسیاری از فعالان صنعت گردشگری بیکار شده و آژانس‌های مسافرتی زیادی تعطیل شدند و درآمدهای هتل‌ها بسیار کاهش یافته و برخی هم ورشکسته شدند.

وی افزود:

با وجود این شرایط سخت، عملا هیچ‌گونه حمایتی در این دوران از صنعت گردشگری صورت نگرفت. آنچه که به‌عنوان حمایت از سوی وزارت میراث فرهنگی صورت گرفت آن بود که اعلام می‌کردند در حال تهیه ساز و کاری برای اعطای وام هستند که این وام‌ها به بسیاری از فعالان گردشگری اعطا نشد و برای بعضی هم بعد از ماه‌ها یا حتی پس از یکسال وام اختصاص یافت که در حکم نوشداروی پس از مرگ سهراب بود.

وضع نامساعد هتل‌های کشور

پیامدهای همه‌گیری کرونا و شرایط پرتنش ایران در عرصه بین‌المللی در سال‌های اخیر موجب شده که وضعیت صنعت گردشگری ایران مطلبوب نبوده و به تبع آن صنعت هتلداری کشور نیز روزهای دشواری را پشت سر بگذارد.  

یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران ضمن اشاره به وضعیت نامساعد فعالان هتلداری در چند سال اخیر به خبرنگار کجارو گفت:

حداقل کاری که می‌شود در این شرایط صورت گیرد آن است که نمک به زخم فعالان صنعت هتلداری نباشند و با اجتناب از گرفتن مالیات‌های سنگین یا افزایش هزینه برق جلوی تحمیل هزینه‌های اضافی به صنعت هتلداری را بگیرند. فراموش نکنیم که صنعت هتلداری و گردشگری کشور این روزها، شرایط بسیار شکننده‌ای دارند و مسئولان مرتبط در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید به‌صورت مرتب حساسیت‌های موجود را اعلام کنند تا جلوی بروز اتفاقاتی نظیر افزایش هزینه برق برای هتلداران یا سایر مسایلی که می‌تواند باعث ایجاد مشکل برای فعالان صنعت گردشگری شود را بگیرند.

این کارشناس گردشگری خاطر نشان کرد:

این روزها هتل‌های ایران هزینه‌های بسیار بالایی دارند و همین مسئله موجب شده که شرایطی رقم بخورد که هزینه اقامت در جزیره کیش گرانتر از استانبول باشد. طبیعتا در چنین شرایطی انتظار می‌رود که وزارت نیرو وضعیت موجود صنعت گردشگری و هتلداری را در نظر بگیرد. طبیعتا افزایش هزینه‌های این حوزه آسیب رسان بوده و جلوی توسعه صنعت گردشگری را می‌گیرد که خود می‌تواند به بهبود وضعیت سایر صنایع کمک کند.

با توجه به تمام نظرات مطرح شده در خصوص تاثیر منفی افزایش هزینه‌ برق هتل‌ها بر صنعت هتلداری کشور ، باید دید که تصمیم و واکنش نمایندگان مردم در مجلس به این موضوع چیست؟

با هدف روشن شدن اذهان عمومی و تضارب آراء، رسانه کجارو آماده انتشار نظرات موافق و مخالف گران شدن هزینه برق هتل‌ها است. نظر شما در خصوص طرح«مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق» و تبعات و نتایج احتمالی آن برای حوزه گردشگری کشور چیست؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه