کرونا در کمین مسافران کروز؛ آیا قرنطینه کشتی راهکار مناسبی است؟

فرید کریمی
فرید کریمی چهار شنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
کرونا در کمین مسافران کروز؛ آیا قرنطینه کشتی راهکار مناسبی است؟

پاندمی کرونا دامن‌گیر کشتی‌های کروز نیز شده است و تاکنون کشتی‌های تفریحی بسیاری مجبور به قرنطینه شده‌اند یا به آن‌ها اجازه پهلو گرفتن داده نشده است.

کشتی تفریحی گرند پرنسس، متعلق به شرکت پرنسس کروزس، آخرین کشتی تفریحی محسوب می‌شود که گرفتار بیماری کرونا شده است. قبلا کشتی دایموند پرنسس نیز با چنین مشکلی مواجه شده بود. تابه‌حال جواب آزمایش بیماری کرونای ۲۱ نفر از سرنشینان گرند پرنسس مثبت اعلام شده و هم‌اکنون این کشتی به اسکله اوکلند رسیده است و ۳,۵۰۰ نفر مسافر و سرنشین آن منتظر هستند تا به مرور به قرنطینه فرستاده شوند. مسافران کشتی تفریحی مذکور شامل ۲,۴۲۱ نفر از اتباع ۵۴ کشور می‌شود. در گرند پرنسس ۱,۱۱۳ نفر خدمه و کارمند نیز حضور دارند. از بین ۲۱ نفر مبتلا به بیماری کرونا، تنها دو نفرشان، مسافر هستند و باقی را خدمه‌ی این کشتی تفریحی تشکیل می‌دهند.

گفته شده است، طی روزهای آتی که مسافران به‌تدریج از کشتی پیاده می‌شوند، تنها در صورت نیاز به مراقبت‌های فوری، اعزام مسافران کشتی به مراکز درمانی در دستور کار قرار می‌گیرد. از مسافران نیز خواسته شده تا مشخص شدن وضعیت، در اتاق‌های خود باقی بمانند. وزارت امور خارجه ایالات متحده هم‌اکنون رایزنی‌های لازم را آغاز کرده است تا مسافران را به کشورهایشان بازگرداند، از جمله کانادا که ۲۴۰ نفر از اتباعش در گرند پرنسس حضور دارند.

همچنین یکی از مسافران کشتی که نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشت، به بیرون کشتی منتقل شد. البته بعدا اعلام شد که وضعیت این فرد، ارتباطی به بیماری کرونا نداشته است. در حالی که مسافران منتظر خارج شدن از کشتی هستند، مسئولان گرند پرنسس گفتند بنا به تایید مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، مسافران حق هواخوری در عرشه کشتی را دارند؛ اما به آنان گفته شده است که دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله مناسب از دیگران (حدود ۱٫۸ متر) را در زمان هواخوری رعایت کنند.

در ابتدا با توجه به تجربه‌ی ناموفق دایموند پرنسس، بحث زیادی در مورد اقدام‌های انجام شده مقام‌های آمریکایی در مورد کشتی گرند پرنسس وجود داشت. مایک پنس که ریاست گروه ویژه کاخ سفید برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را بر عهده دارد، پس از اینکه از پهلو گرفتن کشتی گرند پرنسس در سان فرانسیکو ممانعت به عمل آورد، اعلام کرد که این کشتی به یک بندر غیرتجاری منتقل می‌شود. در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفت بهترین تصمیم می‌تواند قرنطینه آن در دریا باشد. به گفته ترامپ، پیاده کردن سرنشینان در خاک آمریکا می‌تواند شمار مبتلایان به کرونا در این کشور را افزایش دهد.

آزمایش کرونای ۲۱ نفر از سرنشینان گرند پرنسس مثبت اعلام شده است

در هر صورت، تجربه‌ی قرنطینه ناموفق دایموند پرنسس، از موضوع دیگری حکایت دارد. کشتی دایموند پرنسس روز ۱۵ بهمن در بندر یوکوهاما در ژاپن قرنطینه شد. شمار مبتلایان به بیماری کرونا در این کشتی تفریحی سرانجام به ۶۹۶ نفر رسید. کل سرنشینان آن با احتساب خدمه و کارکنان کشتی، ۳,۷۱۱ نفر بودند. در زمان قرنطینه دایموند پرنسس، کشورهای مختلف دست به کار شدند تا شهروندان خود را از کشتی خارج کنند. سرانجام روز ۱۱ اسفند، تمامی سرنشینان آن، از جمله خدمه و ناخدا، از کشتی پیاده شدند.

کشتی تفریحی گرند پرینسس

کشتی تفریحی گرند پرنسس از نمای هلیکوپتر گارد ملی که کیت‌های آزمایش کرونا را به‌ همراه دارد

تا روز ۱۵ اسفند هم شمار مبتلایان به بیماری کرونا دست‌کم ۶۹۶ نفر گزارش شده بود که هفت تن از مبتلایان هم جان خود را از دست دادند. در حال حاضر، کشتی گرند پرنسس هم یکی دیگر از کشتی‌های تفریحی شرکت پرنسس کروزس دقیقا به چنین وضعیتی دچار شده است. در ابتدا گزارش شده بود دو نفر از مسافران این کشتی در سفر رفت‌وبرگشت بین سان‌ فرانسیسکو و مکزیک به کرونا مبتلا شده‌اند که یکی از آن‌ها به‌دلیل داشتن یک بیماری دیگر، درگذشته است.

اکنون بیم آن می‌رود که وضعیت گرند پرنسس هم مانند دایموند پرنسس، از کنترل خارج شود. کنتارو ایواتا، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه کوبه ژاپن که از کشتی دایموند پرنسس بازدید کرده است، در قالب دو ویدئو، وضعیت مدیریت این کشتی تفریحی را اسفبار خواند و دایموند پرنسس را به یک «کارخانه کرونا» تشبیه کرد. دکتر ایواتا گفته بود، نواحی آلوده به ویروس کرونا، به‌هیچ‌وجه به‌درستی از نواحی عاری از ویروس، جداسازی نشده بودند.

کارشناسان نسبت به کارایی قرنطینه برای مقابله با کرونا تردید دارند

با این حال، مقام‌های ژاپنی این اتهام‌ها را رد کرده‌اند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC)، در حالی که کلیت قرنطینه کشتی تفریحی را تایید می‌کرد؛ اما این اقدام را کافی نمی‌دانست. آنتونی فاوسی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های واگیردار ایالات متحده نیز گفت که برنامه قرنطینه با شکست مواجه شده است. یک روز بعد، یوشیرو تاکایاما، پزشک ژاپنی نیز با ارسال ویدئویی در فیس‌بوک، شرایط کشتی دایموند پرنسس را نامناسب توصیف کرد. این پزشک ژاپنی که به‌صورت داوطلبانه برای کمک به سرنشینان، به دایموند پرنسس رفته بود، بعدا مجبور به عذرخواهی شد؛ اما همچنان اصرار داشت که وضعیت کشتی تفریحی پرهرج‌ومرج بوده است.

آیا قرنطینه کشتی راهکار مناسبی است؟

در حالی که قرنطینه می‌تواند در برخی مواقع موثر باشد؛ اما کارشناسان تردید دارند قرنطینه راهکار مناسبی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا باشد. به عقیده آمش آدالجا (Amesh Adalja)، متخصص بیماری‌های عفونی و از دانشمندان مرکز امنیت بهداشتی جانس هاپکینز در بالتیمور آمریکا، قرنطینه کشتی در اقیانوس یعنی اتفاق کشتی دایموند پرنسس را «بی‌رحمانه» و «غیرانسانی» می‌داند.

قرنطینه کشتی دایموند پرنسس به‌مرور باعث شیوع هرچه بیشتر بیماری شد. تا حدی که حتی کادر پزشکی مشغول به کار در کشتی هم به کرونا مبتلا شدند. در واقع، به‌گفته کارشناسان، در فضاهای تنگ و محصوری مانند کشتی، دوری گزیدن از ویروس بسیار دشوار است. آدالجا کل فرایند قرنطینه را هم زیر سوال برده است و آن را بی‌تاثیر می‌داند.

او می‌گوید:

این فرض وجود دارد که ویروس به همه‌جا نرفته و همه‌جا نیست؛ اما من نظر دیگری دارم. بنابراین، در این صورت قرنطینه کارایی ندارد. مهم نیست که چه عاملی باعث بروز یک بیماری همه‌گیر می‌شود، قرنطینه موثر نیست و باید به‌ندرت مورد استفاده قرار گیرد.

در همین حال، متخصصان دیگر فکر می‌کنند قرنطینه می‌تواند در صورت اجرای صحیح، موفق باشد. کارول شوشكس ريس (Carol Shoshkes Reiss)، استاد زيست‌شناسی و علوم عصبی در دانشگاه نيويورک در این مورد می‌گوید، قرنطينه در صورتی که به‌درستی انجام شود، موثر خواهد بود.

مسافران در عرشه کشتی دایموند پرینسس

مسافران در عرشه کشتی دایموند پرنسس در حال هواخوری

با این حال، او هم با آدالجا هم عقیده است که قرنطینه کار بسیار دشواری است. ریس می‌گوید، به‌عنوان بهترین راهکار باید افراد را به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم و در گروه‌های جداگانه قرنطینه کرد. در مقابل، اگر چند هزار نفر را به‌صورت طولانی‌مدت قرنطینه کنید، در واقع به پخش شدن ویروس ادامه می‌دهید. این امر در مورد کشتی دایموند پرنسس صدق می‌کرد که به‌تدریج باعث افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا شد.

ریس گفت:

از آنجایی که مسافران در اتاق‌های جداگانه (به‌جز مواقع هواخوری در عرشه) قرنطینه هستند، ممکن است برخی از آنان به ویروس آلوده نشوند؛ اما در مورد سیستم‌های تهویه هوای کشتی تفریحی، اطمینان کامل وجود ندارد و شاید کانال‌های آن به هم وصل باشد و به پخش ویروس کمک کنند.

گزارشی قبلا منتشر شده بود که انتشار ویروس از طریق کانال‌های تهویه هوا را امکان‌پذیر می‌دانست. علاوه بر این، استرس و اضطراب می‌تواند موجب کاهش قدرت دستگاه ایمنی بدن شده و فرد را بیشتر مستعد ابتلا به کرونا کند. دکتر ویلیام شافنر (William Schaffner)، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه وندربیلت، نیز در این مورد می‌گوید:

قرنطینه یک کشتی تفریحی شرایط ایده‌آلی نیست؛ چراکه باز هم ویروس می‌تواند به خشکی منتقل شود. با این وجود، قرنطینه در صورت اجرای صحیح می‌تواند مفید باشد.

همچنان که همه‌گیری جهانی بیماری کرونا ادامه دارد، بحث قرنطینه نیز داغ است. به‌گفته متخصصان، قرنطینه به ماهیت ویروس، جمعیتی که تهدید می‌کند و شرایط لازم برای جدا کردن مردم از هم، بستگی دارد. برای مثال، اگر سفرها از کشور چین به سایر نقاط جهان بدون آزمایش یا قرنطینه مسافران به‌صورت عادی ادامه پیدا می‌کرد، شیوع بیماری کرونا در سایر کشورهای دنیا بیشتر از آنچه می‌شد که اکنون شاهد هستیم.

دایموند پرینسس در اسکله دایکوکو در یوکوهاما، ژاپن

دایموند پرنسس در اسکله دایکوکو در یوکوهاما، ژاپن

مورد دیگر اینکه، بیشتر قرنطینه‌هایی که برای بیماری کرونا انجام می‌گیرند، از جمله برای کشتی دایموند پرنسس، ۱۴ روزه بوده‌اند. تحقیقات انجام گرفته نشان داده‌اند که دوره‌ی نهفتگی ویروس کرونا، یعنی دوره‌ای که ویروس فرد را آلوده کرده تا علائم آن بروز پیدا می‌کند، ۱۴ روز است. با این حال، گزارشی که هنوز برای انتشار در نشریه‌های علمی کارشناسی همتا نشده است، نشان می‌دهد که دوره‌ی نهفتگی می‌تواند تا ۲۴ روز نیز طول بکشد.

شیوع کرونا در کشتی گرند پرنسس

حال، به نظر می‌رسد که مقامات آمریکایی ترجیح می‌دهند از قرنطینه کشتی در دریا خودداری کنند. گَوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا در کنفرانس خبری که روز یکشنبه برگزار شد، گفت پس از بررسی همه گزینه‌ها، تصمیم گرفته‌اند تا کشتی به بندر اوکلند برده شود. اسکله این بندر، بزرگ است و همین طور از خود شهر و مراکز تجاری نیز به‌اندازه کافی فاصله دارد.

بنا به اعلام دفتر فرماندار کالیفرنیا، اسکله‌های محدودی هستند که امکان پهلوگیری کشتی‌هایی به بزرگی گرند پرنسس را دارند و بندر اوکلند، بهترین گزینه برای پهلوگیری کشتی بود. این بندر همچنین به فرودگاه و پایگاه نیرو هوایی تراویس نیز نزدیک است.

دوره‌ی نهفتگی بیماری کرونا می‌تواند تا ۲۴ روز نیز طول بکشد

لنگرگاه بیرونی بندر اوکلند هم به هیچ مکان مسکونی و تجاری بزرگی نزدیک نیست؛ در حالی که بندر سان‌ فرانسیسکو که گرند پرنسس باید چهارشنبه هفته قبل طبق برنامه در آن پهلو می‌گرفت، به اسکله و بزرگ‌راه اِمبارکادیرو نزدیک بود که در‌ آن ازدحام جمعیت زیادی وجود دارد.

پل گلدن گیت

کشتی تفریحی گرند پرنسس روز دوشنبه به زیر پل گلدن گیت رسید. گرند پرنسس بیش از ۲۴۰۰ مسافر را برای قرنطینه به بندر اوکلند می‌برد

تاکنون ابتلای ۲۱ نفر از سرنشینان کشتی تفریحی به ویروس کرونا تایید شده است؛ اما از آن جایی که تنها ۴۵ نفر آزمایش شده‌اند، این امکان وجود دارد که افراد بیشتری به بیماری کرونا مبتلا شده باشند. از این بین، ۱۹ نفر خدمه کشتی هستند. به‌گفته گوین نیوسام، تاکنون در کل ایالت کالیفرنیا نیز جواب آزمایش بیماری کرونای ۱۱۴ نفر مثبت اعلام شده است. ۱۲ نفر از آن‌ها قبلا با کشتی گرند پرنسس از سان‌ فرانسیسکو به مکزیک سفر کرده‌اند که یک نفرشان با ۷۱ سال سن، جان سپرد. تاکنون، ابتلای ۷۵۵ نفر در آمریکا به بیماری کرونا تایید شده است که ۲۶ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند؛ با این حال، احتمالا شمار مبتلایان به کرونا در کالیفرنیا و سایر نواحی آمریکا طی روزهای آتی به‌طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. کادر پزشکی نیز بعدازظهر یکشنبه به گرند پرنسس اعزام شدند تا سرنشینان کشتی را رده‌بندی درمانی کنند.

در همین حال مقام‌های بندر اوکلند، از جمله رئیس شورای شهر اوکلند، ربکا کپلان و مشاور شورای شهر اوکلند، لاری رید، نسبت به انتخاب این بندر برای پهلوگیری کشتی تفریحی اعتراض داشتند. کپلان در پستی در توییتر خود خطاب به فرماندار کالیفرنیا و مارک گیلاردوچی، مدیر اداره خدمات اضطراری کالیفرنیا نوشت:

چه اقداماتی را در پیش می‌گیرید تا اطمینان حاصل کنید، کسانی که با مبتلایان سروکار دارند، به‌صورت کنترل نشده‌ای ویروس را در شهر و بین ساکنان آن پخش نکنند؟ آیا ایستگاه‌های شست‌وشوی دست را برای ساکنان شهر، از جمله بی‌خانمان‌ها ایجاد می‌کنید تا مانع از شیوع بیماری شود؟

در همین حال، نیوسام و دَنی وان، مدیر بندر اوكلند نیز تاکید داشتند که مسافران کشتی تفریحی با ایمنی کامل پیاده می‌شوند و هیچ خطری کارگران اسکله و مردم شهر را تهدید نمی‌کند. نیوسام در خلال کنفرانس خبری که روز یکشنبه برگزار شد، تشکر ویژه‌ای از مقام‌ها و شهردار شهر اوکلند کرد که توانسته‌اند از شدت واهمه‌ی مردم از بیماری کرونا بکاهند. وی گفت:

برخی در مواقع پریشانی و واهمه، به شما پشت می‌کنند؛ اما این موضوع درمورد اوکلندی‌ها صدق نمی‌کند. مردم اوکلند بزرگ‌منشانه به یاری ما برخاستند و سزاوار ستایشی بی‌انتها هستند.

لبی شاف، شهردار اوکلند نیز گفت:

اجازه پیاده شدن به سرنشینان کشتی در بندر اوکلند کار درستی است. نباید بگذاریم ترس بر ما غلبه کند و مانع انسانیت ما شود.

نیوسام نیز گفت که دفتر او با دولت ترامپ نهایت همکاری را دارد تا سرنشینان کشتی را به‌صورت کاملا ایمن پیاده کنند. نیوسام در ادامه صحبت‌های خود قول داد که این کشتی فقط در طول مدت پیاده شدن که احتمالا چند روز طول می‌کشد، در بندر پهلو می‌گیرد. مسافرانی که نیاز به معالجه و بستری در بیمارستان دارند، به مراکز درمانی در کالیفرنیا منتقل می‌شوند. اگر مسافران پس از آزمایش نیاز به مراقبت‌های پزشکی نداشته باشند، ساکنان کالیفرنیا برای انجام آزمایش‌های لازم به یک مرکز قرنطینه در خود ایالت مانند پایگاه هوایی تراویس در فیرفیلد و پایگاه نیروی هوایی دریایی میرامار در نزدیکی سن‌دیگو فرستاده می‌شوند.

نمای هوایی از لنگرگاه بیرونی بندر اوکلند

نمای هوایی از لنگرگاه بیرونی بندر اوکلند که مهیای پیاده کردن سرنشینان کشتی گرند پرنسس است

نیوسام گفت، مسافران غیركالیفرنیایی‌ توسط دولت فدرال به مراكز سایر ایالات مانند پایگاه نیروی هوایی لاکلند در تگزاس یا پایگاه نیرو هوایی رابینز در جورجیا اعزام می‌شوند. وی تاکید کرد که مسافران خارج از ایالت و سایر کشورها با هواپیما به بخش جداگانه‌ای از فرودگاه بین‌المللی اوکلند و به دور از عموم مردم، منتقل می‌شوند.

به‌گفته نیوسام، کارکنان کشتی گرند پرنسس در داخل کشتی قرنطینه خواهند شد و تحت درمان قرار می‌گیرند. به‌محض پیاده شدن مسافران، این کشتی بندر اوكلند را ترک می‌كند و برای مدت زمان قرنطینه خدمه در جای دیگری می‌ماند. به‌رغم شیوع چندباره بیماری کرونا در کشتی‌های تفریحی، روز گذشته ۶ کشتی تفریحی دیگر نیز روانه دریا شدند. با این حال، انتظار می‌رود، پس از هشدار وزارت امور خارجه به آمریکایی‌ها مبنی بر پرهیز از سفرهای دریایی، صنعت ۵۳ میلیارد دلاری کشتی‌های تفریحی ضرر و زیان زیادی را متحمل شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه