تاثیر کرونا بر بازار گردشگری؛ گفتگو با هم‌بنیان‌گذار علی بابا

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
تاثیر کرونا بر بازار گردشگری؛ گفتگو با هم‌بنیان‌گذار علی بابا

با اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، مشکلات بسیاری گریبان‌گیر فعالان حوزه گردشگری و سرویس‌های آنلاین فروش تور و بلیط مانند علی بابا شده است.

روز سوم اسفندماه، وزارت بهداشت فوت دو نفر در شهر قم را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا تائید کرد و از آن روز آمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا یا کووید ۱۹ تا به امروز سیر صعودی گرفته است؛ به‌‌طوری‌که تا زمان نگارش این مطلب، طبق اعلام رسمی، ۹۷۸ نفر در کل کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۴ نفر فوت کرده‌اند.

با وجود نزدیک شدن به ایام نوروز و رونق بازار در این روزها، امسال حضور این مهمان ناخوانده، طبق توصیه‌های بهداشتی مردم را خانه‌نشین کرده است. این موضوع باعث شده است تا بیشتر کسب‌و‌کارها با کاهش جدی درآمد روبه‌رو شوند و بعضی نیز به‌کلی ورشکست شده‌اند. یکی از صنعت‌هایی که شدیدا تحت‌تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته،‌ صنعت گردشگری و بازار پررونق سفرهای عید نوروز است.

در این راستا، طبق دستور مستقیم وزیر راه و سخن‌گوی سازمان هواپیمایی کشوری به‌دلیل وضعیت پیش‌آمده پس از انتشار ویروس کرونا، بلیط‌ها قطار و‌ پروازهای داخلی و خارجی تا اطلاع بعدی بدون دریافت جریمه استرداد می‌شود. همچنین، طبق اطلاعات دریافتی از آژانس‌ها، بسیاری از هموطنان از همین حالا تورهای نوروزی و عده زیادی نیز مسافرت‌های داخلی خود را لغو کرده‌اند. با توجه به اینکه اکثر کشورهای همسایه، خبر از بستن مرزهای زمینی و هوایی خود با ایران داده‌اند، شمار زیادی از مسافرت‌های خارجی نیز لغو شده‌اند.

همان طور که از شواهد و قرائن پیدا است، بسیاری از مردم ترجیح داده‌اند سفرهای زمینی، هوایی و ریلی خود را تا بهبود اوضاع لغو کنند و تا حد امکان از سفرکردن بپرهیزند. همین کاهش شدید تقاضا باعث شده است تا قیمت پروازها نیز به‌شدت افت کند. این کاهش تقاضا و استرداد بلیط‌ها، بحرانی برای کسب و کارهای صنعت گردشگری شامل آژانس‌های گردشگری، سرویس‌های آنلاین رزرو بلیط، هتل و تور ایجاد کرده است. در همین زمینه، زومیت در قالب مصاحبه‌ای ویدئویی، به پای صحبت‌های نیما قاضی، هم‌بنیان‌گذار علی‌بابا، بزرگ‌ترین فروشنده‌ی آنلاین محصولات سفر رفته است تا اطلاعات دقیق‌تری درباره‌ی وضعیت فعلی صنعت گردشگری کشور کسب کند.

مطالب مرتبط:

منبع زومیت

دیدگاه