شیوع کرونا باعث افت قیمت بلیط پروازهای داخلی شد

فرید کریمی
فرید کریمی شنبه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
شیوع کرونا باعث افت قیمت بلیط پروازهای داخلی شد

با شیوع بیماری کرونا و کاهش سفرهای هوایی در کشور، قیمت بلیط پروازهای داخلی به‌طرز فاحشی افت کرده و صنعت هواپیمایی وارد بحران شده است.

پس از گذشت یک هفته از اعلام رسمی شیوع بیماری کرونا در کشور و همین طور توصیه‌های مکرر وزارت بهداشت مبنی بر توقف سفرهای غیرضروری، صنعت هواپیمایی کشور عملا وارد بحران شده است.

بیماری کرونای جدید یا بیماری کروناویروس ۲۰۱۹، علائمی مشابه آنفولانزا و سرماخوردگی دارد؛ اما هنوز دارو و واکسن خاصی برای آن کشف نشده است. از شواهد چنین بر می‌آید که ویروس کرونا می‌تواند از طریق ذرات بزاق، مخاط بینی و سایر مایعات بدن، از فردی به فرد دیگر منتقل شود. این ویروس بسیار واگیر می‌تواند تا چندین روز (حدود ۹ روز) روی سطوح مکان‌های عمومی مانند صندلی‌های فرودگاه‌ و هواپیما، قطار، اتوبوس و هر جای دیگر باقی بماند و سبب انتشار بیماری شود.

همین مسئله باعث شده است تا مسئولان وزارت بهداشت کشور اعلام کنند که مردم از انجام سفرهای غیرضروری بپرهیزند. طبق گزارش‌ها، سفرها به شهرهای زیارتی مانند قم و مشهد به‌شدت کاهش پیدا کرده است. شهر قم، کانون اصلی بیماری کرونا در کشور بوده و شواهد حاکی از آن است که هتل‌ها و مسافرخانه‌های این شهر خالی از مسافر هستند.

در همین حال، متعاقب اعلام ورود کرونا به ایران، شاهد لغو بسیاری از رویدادها و برنامه‌های عمومی و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در قم و تهران و سایر نقاط کشور بوده‌ایم. همان طور که قبلا در کجاور گزارش دادیم، بسیاری از هموطنان از همین حالا تورهای نوروزی و عده زیادی نیز مسافرت‌های داخلی خود را لغو کردند. با توجه به اینکه اکثر کشورهای همسایه، خبر از بستن مرزهای زمینی و هوایی خود با ایران داده‌اند، تمام مسافرت‌های خارجی نیز کنسل شده‌اند.

بلیط هواپیما

قیمت بلیط برخی پروازها تا ۶۳ درصد افت کرده است

در حال حاضر، گزارش‌ها از افت شدید و بی‌سابقه قیمت بلیط هواپیما داخلی حکایت دارند. همان طور که در تصاویر ملاحظه می‌کنید، قیمت بلیط برخی پروازها تا حدود ۶۳ درصد افت کرده است. برای مثال پرواز تهران به مشهد و بالعکس که قبل از بحران کرونا تا بالای ۶۰۰ هزار تومان بود، به قیمت ۱۷۷ هزار تومان رسیده است. این در حالی که است که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی از رعایت کامل اصول بهداشتی و ایمنی برای جلوگیری از نشر و شیوع ویروس کرونا در حین پرواز خبر داده‌اند.

اما همان طور که از شواهد و قرائن پیدا است، بسیاری از مردم ترجیح داده‌اند، سفرهای هوایی خود را لغو کنند و تا حد امکان از سفرکردن بپرهیزند. همین کاهش شدید تقاضا باعث شده است تا قیمت پروازها نیز به‌شدت افت کند. در همین حال، مجید فرقانی، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی، صبح امروز به خبرگزاری ایرنا گفت که احتمالا به‌دلیل شرایط پیش آمده و افت قیمت بلیط هواپیما، پروازها لغو خواهند شد.

فرقانی به ایرنا گفت:

با توجه به لیست هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر شرکت‌های هواپیمایی شامل قطعات، سوخت، خدمات فرودگاهی و امثال آن، افت شدید قیمت بلیط هواپیما خسارت‌های جبران‌ناپذیری (به شرکت‌های هواپیمایی) وارد کرده است.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه هنوز به اوج شیوع بیماری کرونا در کشور نرسیده‌ایم، طی روزها و هفته‌های آتی، روند نزولی قیمت بلیط پروازها ادامه داشته باشد و ظاهرا باید منتظر لغو بسیاری از پروازها باشیم. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، نیز اخیرا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اذعان به همین موضوع و اشاره به کاهش تقاضا برای سفرهای نوروزی گفته بود:

پس از ایام نوروز هم ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد و تقاضای سفر در آن ایام نیز بسیار کم است.

اسعدی سامانی در ادامه اظهار امیدواری کرد تا با کنترل شیوع بیماری کرونا، وضعیت برای صنعت هواپیمایی کشور به حالت عادی بازگردد و در آینده نزدیک شاهد افزایش تقاضای سفرهای هوایی باشیم.

اسعدی سامانی در ادامه گفتند:

امیدواریم هرچه سریع‌تر وزارت بهداشت و دولت، اقدامات لازم را در جهت رفع این مشکل انجام دهند؛ چراکه اگر این رویه ادامه پیدا کند، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی دچار خسارت‌های میلیاردی خواهند شد و ما نیز در حال ارزیابی دقیق خسارت‌های وارد شده به شرکت‌های هواپیمایی هستیم که میزان آن را به دولت اعلام می‌کنیم.

از زمان اعلام رسمی شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون، ۵۹۳ نفر از هموطنان به آن مبتلا شده‌ و متاسفانه ۴۳ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و علی‌رغم اظهارات خوشبینانه دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، متاسفانه هنوز هفته‌ها و شاید ماه‌ها با اوج بحران کرونا در ایران و سایر نقاط دنیا فاصله داریم.

هفته گذشته، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، وضعیت شیوع کرونای جدید در ایران را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرده بود. سازمان بهداشت جهانی پیش‌تر به کشورهای مختلف دنیا هشدار داده بود تا برای ورود به مرحله «همه‌گیری جهانی بیماری کرونا» آمادگی داشته باشند. در همین حال، بی‌بی‌سی نیوز اخیرا در گزارشی از ادامه ضرر و زیان شرکت‌های هواپیمایی سراسر دنیا طی سال میلادی جاری خبر داد.

در این گزارش آمده که در سال ۲۰۲۱ به‌دلیل شیوع بیماری کرونای جدید، حدود ۲۹٫۳ میلیارد دلار به شرکت‌های هواپیمایی خسارت وارد خواهد شد. انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) پیش‌بینی کرده است که وضعیت تقاضا برای سفرهای هوایی، به بدترین حالت طی یک دهه گذشته خواهد رسید. برآورد می‌شود که شرکت‌های هواپیمایی چین و سایر مناطق آسیا و اقیانوس آرام، متحمل بیشترین خسارت خواهند شد؛ اما با ادامه همه‌گیری کرونای جدید به نظر می‌رسد که شرکت‌های هواپیمایی در کشورهای درگیر کرونا مانند ایران، ایتالیا و سایر کشورهای دنیا نیز خسارت عمده‌ای متحمل خواهند شد.

مطالب مرتبط:

منبع bbc bbc aa tinn

دیدگاه