کشف جزئیات جدیدی از سفر فاجعه‌بار ۱۸۴۵ با کمک لاشه کشتی‌های آن

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کشف جزئیات جدیدی از سفر فاجعه‌بار ۱۸۴۵ با کمک لاشه کشتی‌های آن

پژوهشگران باتوجه به اشیا و اسناد مکتوب سالم در لاشه‌ی دو کشتی انگلیسی در کانادا امیدوار هستند که جزئیات بیشتری از سفر اکتشافی فاجعه‌بار سال ۱۸۴۵ را کشف کنند.

پژوهشگران کانادایی، تصاویر جدیدی از یک کشتی غرق‌شده که به‌طرز شگفت‌انگیزی سالم مانده است، منتشر کرده‌اند که می‌تواند جزئیات بیشتری از سفر اکتشافی شمالگان در سال ۱۸۴۵ را افشا کند، سفری که کاشف مشهور بریتانیایی، جان فرانکلین به‌دنبال کشف یک راه جدید برای رسیدن به آلاسکا از طریق گذرگاه‌های قطبی شمال کانادا، جان خود را از دست داد. طبق پژوهش سازمان پارکز کانادا که با همکاری پژوهشگران اینوئیت انجام شده است، لاشه‌ی کشتی اچ‌ام‌اس ترور به‌واسطه‌ی آب‌های سرد و عمیق خلیج ترور در نوناووت کانادا به همان شکل خود باقی مانده و لایه‌های لجن و گل باعث حفظ مصنوعاتی نظیر نقشه‌ها، ابزارهای علمی و گزارش‌های روزانه‌ی کشتی شده است.

کشتی اچ‌ام‌اس اربوس و اچ‌ام‌اس ترور در سال ۱۸۴۵ برای پیداکردن راهی در گذرگاه شمال - غربی از انگلستان حرکت کردند، اما گرفتار یخ‌های دریا شده و ۱۲۹ خدمه‌ی آن مجبور به ترک کشتی شدند و همه‌ی این افراد در تلاش برای گذر از شمالگان، جان خود را از دست دادند. پژوهشگران با استفاده از زیردریایی کنترل از راه دور، تصاویر و ویدئوهایی از لاشه‌ی کشتی جمع‌آوری کرده‌اند که آن را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین اقدامات باستان‌شناسی زیر آب در تاریخ کانادا توصیف می‌کنند. آن‌ها با کمک این دستگاه به بررسی ۲۰ کابین کشتی پرداخته‌اند که طبق بیانیه‌ی پارکز کانادا، برای اولین بار است که داخل کشتی اچ‌ام‌اس ترور به‌صورت سازمان‌یافته مورد کاوش قرار می‌گیرد.

کشتی انگلیسی

رایان هریس، هدایتگر این زیردریایی کنترل از راه دور می‌گوید:

هنگام کاوش در اچ‌ام‌اس ترور، احساس کردیم که این کشتی به‌تازگی متروکه شده و فقط به‌خاطر گذر زمان به فراموشی سپرده شده است.

پژوهشگران موفق شده‌اند از ۹۰ درصد عرشه‌ی پائینی از جمله محل اقامت خدمه عکس‌برداری کنند. کابین کاپیتان کشتی به‌عنوان بزرگ‌ترین بخش این گنجینه و همچنین بهترین بخش عرشه‌ی پایینی، به‌خوبی سالم مانده است و تاکنون کابینت‌های نقشه، سه‌پایه‌ و یک جفت دماسنج در آن شناسایی شده‌اند. پشت یک در بسته، خوابگاه‌ کاپیتان قرار دارد و تنها بخشی از عرشه‌ی پایین است که باستان‌شناسان موفق به کاوش در آن نشده‌اند. این تیم پژوهشی معتقدند، دمای آب صفر درجه‌ی سانتی‌گراد یا کمتر و فقدان نور طبیعی منجر به سالم‌ماندن اسناد مکتوب شده است و رسوبات نیز از طریق ایجاد محیطی با اکسیژن کمتر، به حفظ مواد آلی نظیر کاغذ کمک کرده‌اند.

کشتی انگلیسی

مارک آندره برنیه، مدیر باستان‌شناسی زیر آب سازمان پارکز کانادا گفته که وضعیت کابین کاپیتان فراتر از انتظار ما بوده است. او می‌گوید:

نه‌تنها مبلمان و کابینت‌ها سر جای خودشان هستند، بلکه کشوها نیز بسته‌اند و بسیاری از وسایل زیر لجن و گل‌ولای مدفون شده است. در واقع اشیا و اسناد در بهترین شرایط ممکن نگهداری شده و سالم مانده‌اند. تمام کشوها و فضاهای بسته‌ی این کابین، گنجینه‌ای از اطلاعات بی‌نظیر درباره‌ی سرنوشت سفر اکتشافی فرانکلین هستند.

پژوهشگران اکنون می‌خواهند با تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از اچ‌ام‌اس ترور، درک بهتری از سرنوشت این کشتی پیدا کنند و امیدوار هستند که بتوانند زندگی کل خدمه‌ی کشتی را به تصویر بکشند. شرایط بسیار عالی کشتی می‌تواند به بسیاری از سؤالات مربوط به جزئیات سفر اکتشافی فرانکلین پاسخ دهد که از سال ۱۸۴۵ در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. کانادا و اینوئیت طبق توافق‌نامه‌ی سال ۲۰۱۸، به‌طور مشترک مالک مصنوعاتی خواهند بود که از دو کشتی اچ‌ام‌اس اربوس و اچ‌ام‌اس ترور پیدا می‌شود. لاشه‌ی کشتی اچ‌ام‌اس ترور در سپتامبر ۲۰۱۶ در بستر دریای نزدیک به جزیره‌ی کینگ ویلیام و کشتی اچ‌ام‌اس اربوس در سپتامبر ۲۰۱۴ پیدا شد. آخرین سفر اکتشافی فرانکلین که با همین دو کشتی انجام شد، فاجعه‌بارترین سفر اکتشافی قطب را در تاریخ انگلیس رقم زد.

اگر قصد سفر دارید، می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه