محو شدن بقایای کشتی تایتانیک در آینده نزدیک

علی حاج زوار
علی حاج زوار یکشنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
محو شدن بقایای کشتی تایتانیک در آینده نزدیک

اخیرا عملیاتی برای بررسی وضعیت کشتی تایتانیک که بیش از ۱۰۰ سال پیش غرق شده بود، در کف اقیانوس انجام شده است که از آن ویدیوهای باکیفیتی به دست آمده است.

پس از ۱۴ سال، غواصان به تایتانیک دوباره سر زده‌اند. کف اقیانوس به‌زودی این کشتی را که زمانی نماد تجمل بود، خواهد بلعید و باکتری‌های فلزخوار باعث نابودی آن خواهند شد.

در ماه گذشته پنج برنامه غواصی در ۵۹۵ کیلومتری جنوب نیوفاوندلند کانادا، در منطقه‌ای که تایتانیک در عمق ۴۰۰۰ متری دریا آرام گرفته، انجام شده است. تایتانیک کشتی‌ای بود که در زمان خود آن را غرق نشدنی می‌دانستند.

یک تیم شامل متخصصان، دانشمندان و نمایندگان سازمان ملی مدیریت جو و اقیانوس‌ها با استفاده از دوربین‌های مخصوص، تصاویری از بقایای ۱۰۷ ساله این کشتی ضبط کرده است. این ویدیوها که با کیفیت 4K تصویربرداری شده‌اند، امکان تماشای تایتانیک را در فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ایجاد می‌کند.

این کشتی در سال ۱۹۱۲ در اثر برخورد به یک کوه یخ غرق شد و در این حادثه ۱۵۱۷ نفر از ۲۲۲۳ مسافر آن جان باختند.

تصاویر ضبط شده جدید که قرار است در یک فیلم مستند جدید استفاده شوند را آتلانیک پروداکشنز ضبط کرده است. این فیلم‌ها تاثیر خوردگی نمکی، باکتری‌های فلزخوار و جریانات عمیق اقیانوس را در تجزیه تایتانیک نشان می‌دهد.

پاتریک لاهی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار شرکت زیردریایی‌های تریتون، می‌گوید:

جالب‌ترین وجه این موضوع دیدن چگونگی تجزیه شدن تایتانیک به عناصر تشکیل دهنده‌اش و جذب آن به اقیانوس است؛ در حالی که پناهگاهی برای موجودات دریایی گوناگون فراهم کرده است.

تصویر برداری از تایتانیک غرق شده

ویکتور وسکوو، مدیرعامل کالادان اوشنیک و ناخدا اول زیردریایی اشاره کرد:

موفقیت این سری غواصی‌ها در اطراف تایتانیک نشان می‌دهد که دسترسی به ویرانه‌ها و بقایای کشتی‌های دیگر نیز با همین شیوه ممکن است.

اکنون ما روشی را در اختیار داریم که به‌راحتی و مکرر می‌توان از آن برای بازدید بقایای کشتی‌های غرق شده در اقیانوس، هرجای جهان و در هر عمقی از آن برای مطالعات دقیق استفاده کرد. در حال حاضر داریم به محلی برای ماموریت بعدی فکر می‌کنیم.

البته این تیم نه تنها در این منطقه به تحقیق پرداختند، بلکه با قرار دادن تاج گل در آنجا، مراسمی نیز برای ادای احترام به قربانیان حادثه غرق شدن تایتانیک برپا داشتند.

دانلود ویدیو 360p | 720p

مطالب مرتبط:

دیدگاه