گام‌های بلند میراث فرهنگی اردبیل در رشد و توسعه صنعت گردشگری

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
گام‌های بلند میراث فرهنگی اردبیل در رشد و توسعه صنعت گردشگری

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اقدام‌های موثری را برای توسعه زمینه‌های غذای سنتی، صنایع دستی و مراسم آئینی انجام داده است.

نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در جلسه بررسی اولویت‌های رونق گردشگری آیینی گفت:

استان اردبیل از دیرباز به عنوان مهد حسینیت شناخته شده و آیین‌های مختلفی در ماه محرم شکل گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه غنای برخی آیین‌ها به دوره صفوی بازمی‌گردد، اضافه کرد:

معرفی گسترده آیین‌های عزاداری یکی از ضرورت‌های رونق گردشگری آیینی در استان است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد که برخی آیین‌ها از جمله عزاداری در بازار تاریخی و طشت‌گذاری به ثبت ملی رسیده است که معرفی قدمت و غنای آن یکی از اهداف اداره کل است. فلاحی در ادامه تصریح کرد که احیای برخی آیین‌ها که در روستاها و شهرها برگزار می شود، در سال جاری با جدیت مورد حمایت بوده و انتظار می‌رود مسئولان شهرستانی نیز یاری‌گر ما باشند. این مقام مسئول همچنین به معرفی جاذبه های گردشگری غذا در بخش نذورات اشاره کرد و گفت:

معرفی نذوراتی همچون امام آشی و ساری حالوا در کنار جاذبه‌های گردشگری آیینی مورد تاکید است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل در پایان سخنانش به برنامه‌های ویژه ماه محرم در سال جاری از جمله مراسم طشت‌گذاری در مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی اشاره کرد و گفت:

در دهه اول ماه محرم برنامه‌های ویژه آیینی در این بقعه تدارک دیده شده است.

اردبیل

عکس: محسن زارع (خبرگزاری تسنیم)

ملکه گلمغانی زاده، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نیز ضمن اعلام برگزاری ۲۰ بازارچه موقت عرضه و فروش صنایع‌دستی از ابتدای سال جاری در شهرهای این استان تصریح کرد:

بازارچه‌های موقت در شهرهای اردبیل، مشگین شهر، خلخال، نیر، نمین، کوثر، گرمی، بیله سوار و سرعین دایر شده است.

او با بیان اینکه برخی بازارچه‌ها در جنب جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی برگزار شده است، به این نکته نیز اشاره کرد که به‌طور میانگین بیش از دو هزار نفر از هر یک از بازارچه‌ها بازدید داشته‌اند و سطح بازدیدها نشان می‌دهد که بازارچه‌ها مورد استقبال بوده و مردم علاقه‌مند به راه‌اندازی آن هستند. معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به معرفی صنایع دستی شهرستان‌ها در بازارچه‌های موقت اشاره کرد و گفت:

از جمله ورنی مغان، گلیم عنبران و جاجیم خلخال که حائز نشان ملی جغرافیایی شده‌اند، معرفی می‌شوند و در کنار آن تولیدات شاخص هنرمندان نیز معرفی شده است.

گلمغانی زاده با اشاره به اینکه برپایی بازارچه‌ها تا پایان سال و در رویدادهای ویژه تداوم خواهد داشت، اظهار کرد:

بازارچه‌های صنایع دستی فرصتی جهت معرفی و فروش صنایع دستی فراهم ساخته و رقابتی در بین تولیدکنندگان را رقم زده است.

وی در جمع‌بندی سخنان خود تاکید کرد که در حین برگزاری بازارچه‌ها، دوره‌های آموزش صنایع دستی در شهرها و روستاها برگزار می‌شود تا سطح کیفی تولیدات ارتقا یابد.

اردبیل

عکس: علی انور (ایسنا)

در ادامه، کریم لطفی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نیز از ثبت ملی طرز تهیه هفت غذای سنتی استان اردبیل شامل کته نان با سبزیجات، پیچاق قیمه، قره حالوا، قیماق، هدیک آشی، فطیر مشگین‌شهر و قوروت در فهرست میراث ناملموس کشور به‌منظور صیانت از آن‌ها خبر داد. همچنین، طبق اعلام این مقام مسئول تهیه پرونده ثبت ملی مهارت تهیه باسدیرما پلو، خشیل موران، قره شیقالات و شیرینی سه گوش در دستور کار قرار دارد.

اردبیل

لطفی تاکید کرد:

ثبت ملی آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی فرصتی با هدف انتقال میراث فرهنگی و تاریخی به آیندگان با جدیت دنبال می‌شود که در این میان تقویت گردشگری غذا با ثبت مهارت تهیه غذاهای سنتی حمایت می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه