چرنوبیل رسما به مقصد گردشگری تبدیل می‌شود

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
چرنوبیل رسما به مقصد گردشگری تبدیل می‌شود

رئیس‌جمهوری اوکراین در حاشیه‌ی افتتاح گنبد فلزی چرنوبیل، این منطقه را رسماً به‌عنوان منطقه‌ی گردشگری معرفی کرد و قصد دارد موانع و مشکلات پیش روی گردشگری چرنوبیل را مرتفع کند.

چرنوبیل، همان جایی است که بدترین فاجعه‌ی هسته‌ای دنیا رخ داد و مرگ هزاران نفر را به‌دنبال داشت و اکنون طبق اعلام رئیس‌جمهوری اوکراین، رسماً به مقصد گردشگری تبدیل می‌شود. چرنوبیل که در مرکز منطقه‌ی ممنوعه قرار دارد، از زمان پخش سریال شبکه‌ی تلویزیونی HBO با افزایش تعداد بازدیدکنندگان روبه‌رو شده است. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین معتقد است که اکنون وقتش رسیده تا روایت متفاوتی از محوطه‌ی اطراف چرنوبیل ارائه شود. او می‌گوید:

ما باید به این منطقه از اوکراین جان تازه‌ای بدهیم. تاکنون چرنوبیل، بخشی منفی از اسم اوکراین بوده، اما زمان تغییر آن رسیده است.

در آوریل ۱۹۸۶، یک راکتور نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل منفجر و به‌تبع آن منطقه‌ی وسیعی تخلیه شد و بارش هسته‌ای را به سراسر اروپا فرستاد. بااینکه این انفجار جان حدود ۳۱ نفر را گرفت،‌ اما میلیون‌ها نفر را درمعرض سطح خطرناکی از تشعشعات قرار داد.

درباره‌ی آمار کلی مرگ‌ومیر ناشی از قرارگیری بلندمدت در برابر تشعشعات انفجار چرنوبیل، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد، اما سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۰۵ جمعیتی بالغ بر ۹۰۰۰ نفر در اثر سرطان جان خود را از دست دادند و سازمان صلح سبز بعدها با احتساب بیماری‌های مرتبط با این فاجعه، تعداد کشته‌ها را ۲۰۰ هزار نفر تخمین زد. برای بیش از دو دهه،‌ مقامات از منطقه‌ی ممنوعه‌ی اطراف راکتور، از جمله شهر پریپیات که زمانی محل زندگی ۵۰ هزار نفر بود، محافظت کرده‌اند.

چرنوبیل

بااینکه شاید برخی فکر کنند،‌ چرنوبیل منطقه‌ای ویرانه و بی‌آب‌وعلف باشد، رئیس‌جمهوری از احیای محیط‌زیست اطراف آن با افتخار صحبت کرد. او گفت:

چرنوبیل، مکانی منحصربه‌فرد روی کره‌ی زمین است، زیرا در جایی‌که یک شهر واقعی ارواح به‌حساب می‌آید، طبیعت توانسته است پس از یک فاجعه‌ی جهانی حاصل فعالیت انسان، دوباره خود را احیا کند. ما باید این منطقه را به دنیا، دانشمندان، بوم‌شناسان، تاریخ‌دان‌ها و گردشگران نشان دهیم.

با وجود اینکه بخش زیادی از این منطقه از سال ۲۰۱۱ به‌روی گردشگران باز شده است،‌ اما صحبت‌های رئیس‌جمهوری اوکراین به‌نوعی در جهت تبلیغ گردشگری سیاه در چرنوبیل به‌شمار می‌رود. به‌عبارتی، زلنسکی مایل به بهترشدن اوضاع این منطقه است و می‌خواهد آن را به جاذبه‌ای پذیرفته‌شده تبدیل کند. او در طول بازدید خود وعده داد که منطقه‌ی ممنوعه را به یکی از نقاط پیشرفت اوکراین جدید مبدل کند و اول از همه می‌خواهد مسیر سبزی برای گردشگران بسازد.

چرنوبیل

طبق اعلام سرگی ایوانچوک، مدیر SoloEast که از سال ۲۰۰۰ درحال ارائه‌ی تور چرنوبیل است،‌ چنین مسیری امکان ورود امن و رسمی به منطقه‌ی ممنوعه را فراهم می‌کند. او از این اقدام استقبال کرده و امیدوار است بروکراسی فعلی برای بازدید از این منطقه را کاهش دهد. معرفی رسمی این منطقه به‌عنوان مقصد گردشگری می‌تواند نقطه‌ی پایانی برای فساد در اینجا باشد که کاسبی‌های بازار سیاه در آن امری متداول است.

چرنوبیل، یکی از مطرح‌ترین نمونه‌های معروف گردشگری سیاه به‌حساب می‌آید. در واقع اصطلاح گردشگری سیاه برای بازدید از مناطق مرتبط با مرگ و رنج نظیر اردوگاه‌های کار اجباری نازی در اروپا یا موزه ملی و یادبود ۱۱ سپتامبر در نیویورک به‌کار می‌رود. تعداد گردشگران چرنوبیل به‌لطف پخش سریالی به همین نام طی چند ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته است؛ به‌طوری‌که برخی از گردشگران تصاویر خود در کنار ساختمان‌های مخروبه و وسایل نقلیه‌ی به‌جامانده در منطقه را منتشر کرده‌اند. درحالی‌که مسافران می‌توانند هم‌اکنون همراه با راهنما از چرنوبیل دیدن کنند، اما هیچ قانونی در اوکراین وجود نداشته است که گردشگری در منطقه‌ی ممنوعه را مجاز بداند.

چرنوبیل

رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید:

بااجرای بلیط‌فروشی الکترونیکی، کاسبی‌های بازار سیاه برچیده خواهد شد. متأسفانه، منطقه‌ی ممنوعه‌ به نمادی برای فساد در اوکراین تبدیل شده است، مأموران امنیتی از گردشگران رشوه می‌گیرند و صادرات غیرقانونی ضایعات و استفاده از منابع طبیعی نیز جریان دارد. ما به‌زودی این روند را متوقف خواهیم کرد. بیایید دست از ترساندن گردشگران برداریم و این منطقه‌ی ممنوعه را به قطب گردشگری و علمی در آینده تبدیل کنیم. بیایید از چرنوبیل، سرزمینی آزاد بسازیم که به یکی از نمادهای اوکراین جدید بدل شود. منطقه‌ای بدون فساد و ممنوعیت‌های غیرضروری.

براساس فرمانی که رئیس‌جمهوری صادر کرده است،‌ تغییر و تحولات چرنوبیل شامل ایجاد مسیرهای جدید گردشگری نظیر مسیرهای آبی، ساخت باجه‌های بازرسی جدید و بازسازی و بهسازی باجه‌های موجود می‌شود. محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بی‌دلیل نظیر ممنوعیت فیلم‌برداری لغو و ارتباطات تلفنی بهتر خواهد شد. شرکت ایوانچوک در سال گذشته، ۱۱ هزار بازدیدکننده به این منطقه آورده و از زمان پخش سریال چرنوبیل،‌ تعداد بازدیدکنندگان با ۴۰ درصد افزایش همراه بوده است.

چرنوبیل

فقدان خانه‌های مسکونی باعث رشد و شکوفایی طبیعت شده است؛ هرچند که هنوز حدود ۱۵۰ شخص سالخورده برخلاف قانون، در شعاع ۳۰ کیلومتری منطقه‌ی ممنوعه زندگی می‌کنند. مقامات اعلام کرده‌اند که این منطقه ۲۴ هزار سال دیگر، محلی امن برای سکونت انسان خواهد شد، بااین‌وجود گردشگران می‌توانند با تشریفات اداری درست برای مدت‌زمان کوتاهی از آن دیدن کنند.

چرنوبیل

باتوجه به اینکه هیچ شکار و ماهیگیری‌ای در این منطقه انجام نشده است، حیات‌وحش امکان رشد پیدا کرده‌اند. حیواناتی که سال‌های قبل چرنوبیل را ترک کرده بودند،‌ نظیر عقاب‌ها، گرگ‌ها و گوزن‌ها درحال بازگشت به آن هستند و پس از ۵۰ سال برای اولین‌بار یک سیاهگوش در این منطقه رؤیت شده است.

با این حال، اولنا بوردو، پژوهشگر بخش رادیوبیولوژی و رادیواکولوژی مؤسسه‌ی تحقیقات هسته‌ای کیف، از این حرکت دولت استقبال نکرده است. او می‌گوید که باید پژوهش علمی و بودجه‌ی بیشتری برای مطالعه‌ی رادیوبیولوژیکی انجام شود و ما نیازی به گردشگر بیشتر نداریم.

چرنوبیل

صحبت‌های رئیس‌جمهوری مصادف با افتتاحیه‌ی گنبد فلزی جدیدی در چرنوبیل بود که راکتور تخریب‌شده‌ای را محصور می‌کند تا مانع از نشت مواد رادیواکتیو به بیرون شود. این گنبد که ۳۶ هزار تن وزن و ۱۰۸ متر ارتفاع دارد، با استفاده از سرمایه ویژه‌ای که بانکی اروپایی برای «بازسازی و توسعه» Reconstruction and Development (EBRD) راه‌اندازی کرده‌ است، افتتاح شد و تحت حمایت ۴۵ کشور اروپایی، با هزینه‌ای بالغ بر ۱٫۷ میلیارد دلار ساخته شده است. استحکام این سازه به‌حدی است که در برابر تندباد مقاوم است و برای ۱۰۰ سال پابرجا می‌ماند.

اگر شما هم مشتاق سفر به اوکراین و بازدید از چرنوبیل هستید می‌توانید به کمک کجارو قیمت تور اوکراین آژانس‌های مسافرتی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و تور موردنظرتان را با پایین‌ترین قیمت از آژانس‌های همکار کجارو بخرید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه