تور طبیعت‌گردی در اطراف چرنوبیل اسرارآمیز

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
تور طبیعت‌گردی در اطراف چرنوبیل اسرارآمیز

بزرگ‌ترین سازمان خصوصی حفاظت از محیط‌زیست بلاروس به‌تازگی شروع به برگزاری تورهای طبیعت‌گردی برای بازدید از حیات وحش و طبیعت چرنوبیل کرده است.

منطقه‌ی ممنوعه‌ (Exclusion Zone) که در اطراف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل قرار دارد، به پناهگاهی غیرمنتظره برای حیات‌وحش تبدیل شده است و اکنون امکان بازدید از این گیاهان و حیوانات و تماشای رشد باورنکردنی آن وجود دارد.

نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل بین شهرهای چرنوبیل و پریپات در اوکراین واقع است و با مرز بلاروس فقط ۱۵ کیلومتر فاصله دارد، این نیروگاه در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ منفجر شد و پس از آن کل منطقه به شعاع ۳۰ کیلومتر تخلیه و به منطقه‌ی ممنوعه تبدیل شد. سال‌ها بعد، دانشمندان متوجه حضور مجدد حیوانات و گیاهان در این محل شدند.

چرنوبیل

اِی‌پی‌بی بردلایف بلاروس (APB-Birdlife Belarus)، بزرگ‌ترین سازمان خصوصی حفاظت از محیط‌زیست بلاروس به‌تازگی شروع به برگزاری تورهای طبیعت‌گردی برای بازدید از این پارک طبیعی و جانوران و گیاهان آن کرده است. در میان حیوانات این منطقه می‌توان به سیاهگوش اوراسیایی، از حیوانات بومی این منطقه که امروزه به‌شدت نادر شده است، گله‌ی اسب‌های شوالسکی، گرازها، خرس‌ها و گرگ‌ها اشاره کرد.

چرنوبیل

این تور طبیعت‌گردی به گشت‌وگذار در بخش بلاروسی منطقه‌ی ممنوعه‌ی چرنوبیل موسوم به «Palieski State Radioecological Reserve» اختصاص دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند ببینند زمانی‌که مردم این منطقه را ترک کردند، طبیعت چطور به حیات خود ادامه داده است و خود افراد گروه نیز این تجربیات را برای آن‌ها توصیف می‌کنند.

چرنوبیل

این ذخیره‌ی طبیعی یکی از معدود مناطق اروپا است که جمعیت حیوانات و گیاهان آن بدون دخالت انسان، تحت‌تأثیر پویایی طبیعی خودشان رشد کرده‌اند. به‌عنوان مثال، این منطقه در طول سالیان سال همیشه تعداد ثابتی گرگ (حدود ۸۰ تا ۱۰۰ مورد) داشته است که نشان می‌دهد حیات‌وحش می‌تواند از خودش مراقبت کند.

چرنوبیل

بازدیدکنندگان این منطقه در ایمنی کامل هستند، زیرا مدت‌زمان کوتاهی را در این محل سپری خواهند کرد و ملزم به رعایت پروتکل‌ها و روش‌های ایمنی هستند. تمام سود حاصل از این تورهای طبیعت‌گردی در همین پارک صرف می‌شود تا کمکی به حفاظت از این حیات‌وحش باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از این تور طبیعت‌گردی و سازمان اِی‌پی‌بی بردلایف بلاروس می‌توانید به سایت رسمی آن‌ها «birdingbelarus.by/tours/chernobyl» مراجعه کنید.

اگر شما هم علاقه‌مند هستید که به اوکراین سفر کنید و این مکان را از نزدیک ببینید، انواع تور اوکراین را در کجارو به راحتی جستجو کرده و تور مورد نظر خود را با پایین‌ترین قیمت از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه