پدیده‌ ماه توت‌فرنگی را در غروب ۲۷ خرداد از دست ندهید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
پدیده‌ ماه توت‌فرنگی را در غروب ۲۷ خرداد از دست ندهید

پدیده‌‌ی ماه توت‌فرنگی یکی دیگر از رویدادهای مهم آسمانی است که علاقه‌مندان می‌توانند در غروب ۲۷ خرداد به تماشای آن بنشینند.

یکی دیگر از رویدادهای مهم آسمانی درشرف وقوع است که پدیده‌ی ماه توت‌فرنگی نام دارد، اما واقعاً قرار نیست که ماه شبیه به یک توت‌فرنگی بزرگ و گرد به‌نظر برسد. علت نام‌گذاری آن به ماه توت‌فرنگی، به‌دلیل اعتقاد سرخ‌پوستان قبیله آلگونکویین در آمریکای شمالی به این قضیه بوده که زمان ظهور این پدیده را مناسب‌ترین وقت برای چیدن توت‌فرنگی می‌دانستند. در سایر نقاط دنیا، نام‌های دیگری برای این پدیده گذاشته‌اند، به‌عنوان مثال،‌ در اروپا به آن ماه عسل، ماه چمنزار یا ماه کامل رز می‌گویند و در نیم‌کره‌ی جنوبی زمین آن را به‌عنوان ماه بلوط،‌ ماه سرد یا ماه شب بلند می‌شناسند.

ماه توت فرنگی

ماه توت‌فرنگی در بسیاری از فرهنگ‌ها به‌ویژه بومیان اولیه‌ی آمریکا از اهمیت زیادی برخوردار بود و همزمان با وقوع آن به انجام سنت‌های کهن و مذهبی خود می‌پرداختند. آن‌ها اعتقاد داشتند ماه پیوندی ناگسستنی با روح و جسم انسان دارد. برخی نیز اعتقاد دارند، در زمان بدر کامل ماه ازدواج، فرزندآوری و سرمایه‌گذاری در کارهای مختلف می‌تواند باعث موفقیت و خوش‌شانسی شود.

بهترین زمان برای تماشای این پدیده

ماه توت فرنگی

اوج ماه کامل به منطقه‌ی زمانی شما بستگی دارد. به‌عنوان مثال در دهلی نو در هند ساعت دو شب ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد)، بهترین زمان برای تماشای این پدیده است. رصد این پدیده در کشورهای جهان بنا بر ساعت تقویمی آن‌ها متفاوت است و علاقه‌مندان برای اطلاع از آن می‌توانند به سایت timeanddate.com مراجعه کنند. برای اینکه بهترین تصویر از ماه را داشته باشید، بهتر است زمانی‌که ماه همچنان در افق قرار دارد و به زمان اوج خود نرسیده است، آن را تماشا کنید. جودسان جونز، کارشناس هواشناسی می‌گوید:

زمان مورد علاقه‌ی من برای تماشای ماه کامل وقتی است که از افق شرقی درحال بالاآمدن است. هنگامی‌که ماه در افق قرار دارد،‌ می‌توانید تصویر ماه را با پیش‌‌زمینه‌ای از اشیای دیگر ببینید که ماه را بزرگ‌تر جلوه می‌دهند. اگر در شهر باشید، از میان ساختمان‌ها یا آسمان‌خراش‌ها مشغول رصد ماه هستید و به‌همین دلیل احساس می‌کنید که بسیار بزرگ‌تر است و بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرید. درصورتی‌که در کنار اقیانوس،‌ دریاچه یا روی کوه باشید،‌ چشم‌اندازی پیش روی شما قطعاً حیرت‌آور خواهد بود.

اما این همه‌ی ماجرا نیست. هنگام رصد ماه شاهد شئ روشنی خواهید بود که درست بالای ماه در حرکت است، شاید فکر کنید که یک ستاره باشد، اما این شئ روشن درواقع سیاره‌ی مشتری است. مشتری، بزرگ‌ترین سیاره‌ی منظومه‌ی شمسی به‌شمار می‌رود که در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۹ در نزدیک‌ترین فاصله از زمین قرار داشت و هنوز هم در آسمان شب دیده می‌شود. حتی با دوربین‌های ساده‌ی دوچشمی نیز می‌توان تصاویری فوق‌العاده از آن را مشاهده کرد.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه