جهانگردی ایرانی به مناسبت روز خلیج فارس از عمان تا خلیج فارس شنا می‌کند

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان دوشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۰
جهانگردی ایرانی به مناسبت روز خلیج فارس از عمان تا خلیج فارس شنا می‌کند

به مناسبت روز ملی خلیج فارس و همچنین روز معلم، یک جهانگرد ایرانی تصمیم دارد از دریای عمان تا خلیج فارس شنا کند.

«محمد امیری رودان»، معلم هرمزگانی و جهانگردی است که برای معرفی و گرامیداشت روز ملی خلیج فارس، از زمان آغاز جشنواره‌های مرتبط با این روز، ازطریق رشته‌های ورزشی برای معرفی و گرامیداشت این روز قدم‌های مختلفی برداشته است. او امسال تصمیم دارد از بندر خصب در عمان برنامه‌ی شنای خود را آغاز کند و روز دهم اردیبهشت، همزمان با روز ملی خلیج فارس، این برنامه را در بندرعباس به پایان برساند. برنامه وی در دو مرحله، در آب‌های ایران و عمان انجام می‌شود.

محمد امیری می‌گوید:

بیست سال است که جهانگردی می‌کنم و سال‌های گذشته، چند کار ورزشی انجام داده‌ام که در دنیا کم‌نظیر بوده‌اند؛ از جمله شنا و کوهنوردی از ارتفاع صفر تا دو هزار متر، از ساحل بندرعباس تا قله کوه گِنو به مسافت ۵۲ کیلومتر و ۹۰۰ متر که به لحاظ اختلاف ارتفاع نخستین‌بار بوده که در جهان صورت می‌گرفت؛ همچنین پیمایش ۲۲ کیلومتر در ارتفاعات کوه گِنو با اهداف زیست محیطی و شنا از قشم تا بندرعباس که در سال گذشته انجام شد.

نام‌گذاری روزی به نام خلیج فارس، حرکتی اعتراضی در برابر اقدام محافل سیاسی در جهت تغییر هویت تاریخی خلیج فارس بود. این موضوع باعث ایجاد موج اعتراضی در رسانه‌ها و وبلاگ‌ها شده است که از سال ۱۳۸۳ و علیه اقدام مجله نشنال جئوگرافی برای تغییر نام خلیج فارس به خلیج ع ر ب ی شکل گرفت. البته پیش‌تر نیز در سال ۱۹۶۴، اتحادیه عرب رسما استفاده از نام خلیج فارس را برای عرب زبان‌ها ممنوع کرده بود.

نام‌گذاری روزی در تقویم ایران به نام خلیج فارس، حرکتی ملی تلقی می‌شود که پس از برگزاری جلسه‌های متعدد در ایران و در پی تغییر گسترده نام خلیج فارس در نقشه‌های جهانی اتفاق افتاد.

در نهایت، ۱۰ اردیبهشت به نام روز ملی خلیج فارس ثبت شد که همزمان با سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه