گردشگران چه کارهایی را نباید در ترکیه انجام دهند؟

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
گردشگران چه کارهایی را نباید در ترکیه انجام دهند؟

ترکیه کشوری است که به‌دلیل زیبایی‌های منحصربه‌فرد و همچنین نیاز نداشتن به ویزا برای سفر به آن، مورد توجه گردشگران، به‌خصوص ایرانی‌ها قرار گرفته است. اما قبل از سفر به ترکیه باید نکاتی را در مورد آن بدانید تا به مشکل برنخورید.

ترکیه کشوری است که همه چیز برای جذب گردشگر دارد، از سواحل زیبا تا ویرانه‌های باستانی، از روستاهای خوش‌منظر تا آسمان‌خراش‌های مدرن و... با این حال قبل از برنامه‌ریزی برای سفر به ترکیه، حتما توصیه‌هایی که در این مقاله ارائه می‌شود را بخوانید و آن‌ها را رعایت کنید. 

هنگام ورود به مساجد، لباس پوشیده به تن کنید

مساجد ترکیه

مساجد تاریخی ترکیه، مثل مسجد کبود یا مسجد جدید، نه‌تنها جاذبه گردشگری محسوب می‌شوند، بلکه مسلمانان برای دعا و نیایش به این مکان‌های مقدس مراجعه می‌کنند. به همین دلیل بهتر است که احترام خود را به این افراد و همچنین این مکان‌های مذهبی نشان دهید و لباس مناسب و پوشیده به تن کنید.

البته هموطنان ما با توجه به اشتراکات فرهنگی و مذهبی با این کشور، به چنین مسائلی واقف هستند و ما فقط برای تاکید بر اهمیت این موضوع در ترکیه این مورد را یادآوری کردیم. 

سوار تاکسی‌های بدون لوگو نشوید

تاکسی در ترکیه

راننده‌های تاکسی در ترکیه مثل سایر کشورهای گردشگرپذیر، دوست دارند گردشگران را گول بزنند و از مسیرهای دور و طولانی‌تر حرکت کنند

راننده‌های تاکسی در ترکیه مثل سایر کشورهای گردشگرپذیر، دوست دارند گردشگران را گول بززند و از مسیرهای دور و طولانی‌تر به‌سمت مقصد حرکت کنند تا تاکسی‌متر عدد بیشتری را نشان دهد و این رانندگان پول بیشتری از گردشگران بگیرند؛ مخصوصا در شهرهای پرگردشگری مثل استانبول مراقب باشید که به دام این تاکسی‌ها نیفتید.

شما می‌توانید با استفاده از تاکسی‌هایی که با ایستگاه تاکسی در ارتباط هستند، از این امر جلوگیری کنید. چنین تاکسی‌هایی روی درشان لوگو دارند که نشان می‌دهد برای ایستگاه کار می‌کنند. اگر در هتل اقامت دارید، می‌توانید از پذیرش هتل درخواست کنید که برایتان تاکسی (از ایستگاه تاکسی) بگیرند. شما همچنین می‌توانید اپلیکیشن BiTaksi  را دانلود و با اطمینان بیشتری سفر کنید. 

برای خرید فقط به مراکز خرید بزرگ و مدرن نروید

بازارهای سنتی  ترکیه

در سفر به ترکیه خرید از فروشگاه‌هایی که احتمالا در شهر خود نیز می‌توانید پیدا کنید، تلف کردن وقت است. این کشور بازارهای سنتی شگفت‌انگیزی دارد، از بازار بزرگ استانبول گرفته تا بازار کمرالتی (Kemeralti) ازمیر؛ در این بازارها می‌توانید صنایع دستی و هنر و آثار سنتی، لباس، زیورآلات و ... پیدا کنید که منحصر به فردتر از کالاهای برندی است که در هر جایی از دنیا در مراکز خرید مدرن و بزرگ می‌توان پیدا کرد. 

اگر رژیم می‌گیرید، به ترکیه سفر نکنید!

غذاهای ترکیه

زمانی به ترکیه سفر کنید که در مورد اضافه وزن نگرانی نداشته باشید تا بتوانید از خوراکی‌های خوشمزه این کشور نوش جان کنید

غذاهای ترکیه شگفت‌انگیز است و واقعا نمی‌توانید در حالی که رژیم می‌گیرید، به این کشور سفر کنید؛ چون صرف‌نظر کردن از طعم غذاهای خوشمزه این کشور دردناک است! این غذاها در هر سو چشمک می‌زنند و به هر شهر ترکیه که سفر و از جاهای دیدنی آن بازدید کنید، حتما رستوران یا غذای خیابانی را می‌بینید که بوی غذاهایش هر کسی را مست می‌کند.

باید بدون اینکه احساس گناه کنید، از تمامی خوراکی‌ها امتحان کنید؛ از کباب بگیر تا غذاهای دریایی، آب نبات‌های خوشمزه و دسرهای شیری تا انواع مزه (چاشنی). زمانی به ترکیه سفر کنید که در مورد اضافه وزن نگرانی نداشته باشید تا بتوانید از خوراکی‌های خوشمزه بی‌شمار این کشور نوش جان کنید.

فقط روی مناطق گردشگری تمرکز نکنید

جاهای دیدنی ترکیه

وقتی گردشگران از استانبول بازدید می‌کنند، مردم محلی همیشه توصیه می‌کنند که از محله سلطان احمد بیرون برویند و سایر جاهای شهر را ببینند، جاهایی که دیدنی‌های بسیار بیشتری از این تله‌های توریستی دارند. این نکته در مورد شهرهای دیگر ترکیه نیز صدق می‌کند. یک یا دو روز را صرف بازدید از جاهای دیدنی مشهور کنید، اما بقیه سفرتان را به جستجو و کشف مناطقی اختصاص دهید که محلی هستند و چیزهای شایسته‌ای برای ارائه دارند تا شما تجربه خاطره‌انگیزی از سفر به ترکیه داشته باشید. 

انتظار نداشته باشید رانندگان قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند

ترکیه

همیشه حواس‌تان به ماشین‌ها باشد و انتظار نداشته باشید که همه رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی پایبند باشند

رانندگان ترکیه را می‌توان یکی از بدترین رانندگان جهان نامید و در هر موقعیتی که باشید، باید جانب احتیاط را رعایت کنید، چه ماشین کرایه کرده باشید و چه بخواهید پیاده از عرض خیابان عبور کنید. همیشه حواس‌تان به ماشین‌ها باشد و انتظار نداشته باشید که همه رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی پایبند باشند، البته این مورد در ایران هم صادق است و متاسفانه رانندگان اغلب به تمامی قوانین احترام نمی‌گذارند؛ به همین دلیل ایرانی‌ها مثل غربی‌ها از وضعیت رانندگی در ترکیه شوکه نمی‌شوند.

اگر در این کشور ماشین کرایه کنید، حتما باید مهارت خوبی در رانندگی داشته باشید تا تصادف نکنید، به‌خصوص در شهرهای بزرگ مثل استانبول  که معضل ترافیک یکی از مشکلات شهر محسوب می‌شود. 

ثروت خود را به رخ نکشید

در ترکیه فقط چند منطقه وجود دارد که می‌توانید به‌راحتی ثروت خود را به رخ بکشید، مثل محله‌های ثروتمند شهرهای بزرگ (استانبول و آنکارا جزو این دسته هستند). با این حال بهتر است از پز دادن با پول خود در شهرهای کوچک‌تر و آن‌هایی بیشتر پیرو سنت‌ها و آداب و رسوم محلی هستند، اجتناب کنید، به‌خصوص در مناطق روستایی؛ چون این امر به‌صورت اتوماتیک شما را در مرکز توجه دیگران قرار می‌دهد و موجب می‌شود به طعمه‌ای ساده تبدیل شوید. بهتر است تا حد امکان مثل بقیه باشید و از خودنمایی بپرهیزید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه