راهنمای سفر به ترکیه

ترکیه یا به‌طور رسمی جمهوری ترکیه، دارای موقعیت ویژه‌ای است. قرار گرفتن این کشور در دو قاره‌ آسیا و اروپا تا حدود زیادی به اهمیت آن می‌افزاید. وجود معماری‌های ارزشمند و باشکوه، سواحل زیبا، آب‌وهوای عالی در برخی نقاط، طبیعت قابل‌توجه و فرهنگ‌ عامه‌ مردم که در کوچه خیابان‌های این کشور حکفرماست، جذابیت دوچندانی به آن بخشیده‌اند. به‌نوعی می‌توان آنتالیا و استانبول را دو مقصد اصلی در سفر به این کشور نامید که البته دلایل آن به‌خوبی مشخص است. سواحل زیبای آنتالیا و معماری‌های باشکوه استانبول و جو خاصی که در این شهر وجود دارد هرکسی را برای بازدید دوباره از این شهرها وسوسه می‌کند.

ترکیه

درباره ترکیه بیشتر بخوانید:

اطلاعات ضروری ترکیه 

آب و هوای ترکیه 

هزینه‌های مرسوم در سفر به ترکیه

جاهای دیدنی ترکیه

اطلاعات ضروری ترکیه

اختلاف ساعت با تهران: ۱:۳۰-

زبان رسمی: ترکی

واحد پول: لیر ترکیه (TL)

نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز (دوشاخه نوع C، F)

پیش شماره: ۹۰+

شماره اضطراری: ۱۱۲

جهت رانندگی: راست

پایتخت: آنکارا

بزرگ‌ترین شهر: استانبول

آب و هوای ترکیه

آب‌وهوا در ترکیه با توجه به توپوگرافی و عرض جغرافیایی که دارد گسترده و متنوع است. مناطق ساحلی دریای اژه و مدیترانه آب‌وهوای مرسوم مدیترانه‌ای را برای برخی نقاط به ارمغان آورده است.  در هوای داغ تابستان (مه تا اکتبر) به‌سختی باران می‌بارد. زمستان‌های این منطقه نیز معتدل و بارانی است و در بخش‌های ساحلی (به‌جز مناطق مرتفع بالای ۲۰۰۰ متر) به‌ندرت شاهد نزول برف خواهیم بود. در طول تابستان، دمای آب دریاهای اژه و مدیترانه گرم است که شرایط مناسبی را برای شنا کردن فراهم می‌آورد. نواحی اطراف دریای مرمره شامل استانبول دارای آب‌وهوای انتقالی بین اقلیم‌های اقیانوسی و نیمه مدیترانه‌ای هستند. زمستان‌های این نواحی سردتر از نقاط ساحلی غربی و جنوبی است. بارش برف  در نواحی ساحلی امری عادی به شمار می‌رود، اگرچه این برف مدت زیادی روی زمین نمی‌ماند و زود آب می‌شود و چنین بارش‌هایی تنها به چند روز زمستان محدود می‌شود. همچنین هنگام تابستان (ژوئن، ژوئیه و اوت دمای آب دریای مرمره (بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد) سردتر از دریاهای اژه و مدیترانه است.

ترکیه

ناحیه‌ دریای سیاه به لطف اثر سپر حفاظتی کوه‌های قفقاز اقلیمی اقیانوسی با بیشترین میزان بارش را دارد و تنها منطقه‌ ترکیه به شمار می‌رود که سالانه مقدار زیادی بارش را دریافت می‌کند.  بخش شرقی ساحل دریای سیاه سالانه میانگین ۲/۵۰۰ میلی‌متر بارندگی را تجربه می‌کند که بالاترین میزان در کل کشور محسوب می‌شود. تابستان‌های این ناحیه گرم و مرطوب است در حالی  که زمستان‌هایی سرد و دلمرده حکمفرماست. دمای آب در کل سواحل ترکیه‌ای دریای سیاه همیشه خنک است و بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد نوسان دارد و حتی در طول تابستان هم به‌اندازه‌ دریای مرمره برای شنا کردن مناسب نیست. نواحی داخلی‌تر همچون آنکارا عموما تابستان‌های داغ (اگرچه در طول شب به‌اندازه کافی هوا خنک می‌شود) و زمستان‌های سرد و برفی دارند.

ترکیه

هزینه‌های مرسوم در سفر به ترکیه

اقامت

با کمی جستجو هاستل‌هایی با قیمت مناسب در سراسر ترکیه پیدا خواهید کرد. گاهی هاستل‌هایی هستند که قیمت‌های بسیار گزافی را از شما طلب می‌کنند که به‌هیچ‌وجه روی آن‌ها حساب باز نکنید. هتل‌ های ترکیه نیز با گستره متنوعی از خدمات در شهرهای توریستی ترکیه آماده خدمت‌رسانی هستند. قیمت اتاق‌ها بر اساس تعداد ستاره، کیفیت خدمات و... متغیر خواهد بود. 

هاستل استی این تکسیم

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

خوراک

اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقه‌مند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را تهیه کنید. در غیر این صورت احتمالا باید هزینه بیشتری را برای تهیه غذا در رستوران‌ های ترکیه بپردازید. 

حمل و نقل عمومی

بلیط تک سفره (مترو، اتوبوس، تراموا) از تاکسی ارزان‌تر است. 

تاکسی‌های استانبول

عکس از وب‌سایت duvarenglish.com (عکاس: نامشخص)

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

در ماه‌های کم گردشگر سفر کنید: ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر که عموما فصل‌های پرگردشگر هستند، اغلب هتل‌ها به‌دلیل درخواست‌های زیاد اتاق‌های خود را با قیمت‌های بالاتری اجاره می‌دهند. اگر می‌خواهید هزینه‌های اقامتتان کم شود، ماه‌های آوریل، مه یا اکتبر زمان بهتری برای سفر به ترکیه هستند.

مراکز خرید را فقط تماشا کنید: هرچند مراکز خرید ترکیه برای غالب گردشگران جذابیت دارد، توصیه می‌کنیم به گشت‌و‌گذار در آن‌ها اکتفا کنید و قید خرید را بزنید.

غذای ارزان میل کنید: توصیه می‌کنیم برای صرفه‌جویی در هزینه‌های غذایی از رستوران‌های توریستی و به اصطلاح بین‌المللی پرهیز کنید. غرفه‌های خیابانی و رستوران‌های محلی گزینه‌های بسیار ارزان‌تری محسوب می‌شوند.

از سرویس حمل و نقل عمومی استفاده کنید: بنزین در ترکیه بسیار گران است، بنابراین سعی کنید بیشتر اوقات با سرویس‌های عمومی مانند مترو یا اتوبوس جابه‌جا شوید.

مهمان مردم محلی شوید: احتمالا با سایت کوچ‌سرفینگ آشنایی دارید. ارزان‌ترین اتاق‌ها در ترکیه خوابگاه‌های اشتراکی هستند. احتمالا دوست دارید از پرداخت چنین هزینه‌ای اجتناب کنید. مشکلی نیست! سایت کوچ‌سرفینگ راهی عالی برای این کار را پیش روی شما قرار می‌دهد. این سایت فرصتی را در اختیار شما می‌گذارد تا  به‌جای رزرو هتل و هاستل، شب را کنار مردم بومی هر شهر و در خانه‌هایشان آن هم به‌صورت رایگان سپری کنید! عالی نیست؟ تنها کافی است از قبل در این سایت ثبت‌نام و درخواست خودتان را بفرستید تا احتمالا به‌زودی توسط شخصی دیگر از مقصد مورد نظرتان به شما پاسخ داده شود. علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می‌توانید دوست‌هایی از کشورها و فرهنگ‌های دیگری پیدا کنید و به‌سادگی با سبک زندگی مردم آن منطقه آشنا شوید.

کاناپه مهمان در کوچ سرفینگ

عکس از Unsplash (عکاس: Morgan Vander Hart)

جاهای دیدنی ترکیه

جاهای دیدنی ترکیه بسیار متنوع هستند؛ از آثار تاریخی گرفته تا موزه‌ها و مقاصد تفریحی. در ادامه تعدادی از مشهورترین آثار را معرفی می‌کنیم.

ایاصوفیه

این مسجد بی‌نظیر که به‌مدت ۱۰۰۰ سال کلیسای مسیحیت بوده، به‌خاطر معماری بی‌همتا و باشکوه‌ خود شهرت جهانی یافته است. ایاصوفیه یا هاگیا صوفیا بعد از تصرف استانبول توسط ترک‌های عثمانی به مسجد ایاصوفیا تبدیل و به دستور سلیمان اول با پوشاندن نقاشی‌ها و نگارگری‌های معرف دین مسیحی اولین نماز جمعه بعد از ۳ روز در آن اقامه شد. ایا صوفیه

این مسجد در قرن ۶ میلادی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. بعد از جمهوری‌شدن کشور ترکیه رئیس‌جمهوری وقت مصطفی آتاتورک این مسجد را به موزه‌ای تاریخی تبدیل کرد. این بنا یکی از با‌ارزش ترین نمونه‌های به جا مانده از معماری دوره‌ بیزانس است.

ایا صوفیه

شهر تاریخی افسوس (Ephesus)

افسوس شهری باستانی در آناتولی ترکیه بود که امروزه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور به شمار می‌رود. شهر مذکور در سه کیلومتری شهر سلجوک واقع در استان ازمیر قرار دارد. بسیاری عقیده دارند که اصحاب کهف (هفت خفتگان افسوس) در این شهر زندگی می‌کردند. 

ترکیه

معبد مشهور آرتمیس در این شهر واقع شده است.  اگر به مناطق تاریخی و باستانی علاقه‌مند هستید به‌هیچ‌وجه نباید فرصت دیدار از این مکان ارزشمند را از دست بدهید.

ترکیه

کاپادوکیه

کاپادوکیه مکان مهم تاریخی است که بسیار زیبا به نظر می‌رسد. انسان‌ها از شش قرن پیش از میلاد مسیح در این مکان ساکن شده‌اند. امروزه کاپادوکیه به خاطر دودکش‌های افسانه‌ای شهرت دارد که خود یک شگفتی طبیعی واقعی به شمار می‌روند. چنین دودکش‌هایی تنها در معدود نقاطی از دنیا وجود دارند.

ترکیه

بهترین راه برای تماشای چشم‌اندازهای زیبای این ناحیه سوار بر بالون است. خوشبختانه تورهای بالون هوای داغ در این منطقه برگزار می‌شوند که یکی از هیجان انگیزترین تجربه‌های ممکن را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد. در سفر به ترکیه حتما این مورد را تجربه کنید.

ترکیه

کاخ توپکاپی(Topkapı Sarayı)

یکی دیگر از محبوب‌ترین جاذبه‌های شهر استانبول کاخ توپ‌قاپی است. اگر فیلم‌های تاریخی ترکیه‌ای را دنبال کرده‌ باشید، حتما نام این قصر باشکوه را شنیده‌اید. کاخ توپکاپی که در زمان امپراتوری عثمانی مرکز اداری بوده است به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد. 

کاخ ترکیه

این قصر در زمان عثمانی علاوه بر مرکز اداری، محل حرم سلطنتی نیز بود. این بنای باعظمت روی تپه‌ای مشرف بر دریای مرمره، تنگه‌ بسفر و شاخ طلایی (مدخلی که بخش اروپایی استانبول را به دو بخش تقسیم می‌کند) واقع شده است. قدمت این سرا به ۱۵ قرن می‌رسد و دارای بخش‌هایی چون کتابخانه، اتاق‌های کارمندان، آشپزخانه، حرم‌سرا و... است.

کاخ ترکیه

این مکان که اندکی بعد از دولت عثمانی به موزه تبدیل ش،د امروزه میزبان آثار گرانقدری چون الماس معروف ۸۶ قیراطی کاسیکچی (spoon maker) است. از آنجایی که در موزه‌ توپکاپی آثار ادبی و فرهنگی بسیاری مربوط به ایرانیان نگهداری می‌شود، ممکن است بازدید از این موزه برای ایرانیان جذابیت خاص خود را داشته باشد.

کاخ ترکیه

پاموکاله (Pamukkale)

«پاموکاله» به معنی (قلعه پنبه‌ای) است، این چشمه‌های تراسی‌شکل به حدی محبوب هستند که هر ساله مورد بازدید گردشگران زیادی از سراسر دنیا قرار می‌گیرند. این تراس‌های تراورتنی با آب داغ از چشمه‌های طبیعی پر شده‌اند و سرشار از مواد معدنی هستند، که دارای خاصیت درمانی فراوان است. 

ترکیه

از این چشمه‌ها به‌مدت چند قرن به‌عنوان حمام استفاده می‌شد. پاموک‌کاله بخشی از فهرست میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود.

ترکیه

همچنین چشم‌اندازهای این ناحیه واقعا زیبا هستند که در هنگام حمام کردن تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برایتان رقم می‌زنند.  البته در کشور عزیزمان و در استان مازندران نیز چنین چشمه‌های به نام چشمه‌های باداب سورت  وجود دارند که می‌توانید از آنجا دیدن کنید.

ترکیه

صومعه سوملا (Sumela Monastery)

صومعه‌ سوملا با حدود ۱۶۰۰ سال قدمت در کوه ملا (Melá) حجاری شده است. این مکان چشم‌اندازهای زیبا و عمیق را در پایین دست‌سازه‌های باستانی ارائه می‌دهد که هر چشمی را محو تماشای خود می‌کند. 

صومعه ترکیه

صومعه‌ یاد شده شامل یک کلیسا، یک کلیسای کوچک، یک کتابخانه و تعدادی اتاق خواب می‌شود که همه‌ آن‌ها چشم‌اندازی به سوی این مناظر دارند. مسیری که به این صومعه منتهی می‌شود بسیار دیدنی است. 

صومعه ترکیه

مسیر مذکور همچنین برای قدم زدن مناسب به شمار می‌رود که این کار خود نوعی زیارت به حساب می‌آید.

صومعه ترکیه

کوه نمرود (Mount Nemrut)

یکی از جادویی‌ترین مکان‌هایی که در تصورتان می‌گنجد کوه نمرود است. قله‌ ۲۱۳۴ متری این کوه بلند با سر مجسمه‌های باستانی ساخته شده توسط شاه آنتیوخوس اول در سال ۶۲ قبل از میلاد مزین شده‌اند. 

نمرود ترکیه

تاثیرات یونانی و فارسی در سبک این سازه به‌خوبی قابل‌مشاهده است. کوه نمرود به‌عنوان میراث جهانی یونسکو فهرست شده و می‌توان با شرکت در تورهای راهنما که از آریامان شروع می‌شوند، این مکان را کاوش کرد.

نمرود ترکیه

شهر باستانی آنی (Ani)

در سال ۹۶۱میلادی، «آشون سوم» پادشاه ارمنستان پایتخت حکومتش را از شهر قارص به آنی منتقل کرد که همین موضوع سرآغازی برای شکوفایی این شهر بود. شهر آنی که در سال ۲۰۱۶ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی تمام ترکیه به شمار می‌رود. 

ترکیه

این شهر در زمان سلطنت اولین پادشاه باگراتونی به شهری توسعه یافته تبدیل شد. میزان این توسعه به حدی بود که حاکمان وقت از آن برای نگهداری خزانه‌ سلطنتی استفاده می‌کردند. شهر یاد شده در طول تاریخ تحت سلطه‌ حکومت‌های بزرگی همچون سلجوقیان و مغول‌ها قرار گرفته است. سنگ بنای نابودی این شهر از اواخر قرن سیزدهم میلادی (مغول‌ها) زده شد. ترکیه

بر اثر ظلم‌ها و چپاول‌های مکرر مغول‌ها مردم شهر به مرور و به اجبار آن را ترک گفته و به سوی اروپای شرقی، مجارستان و لهستان مهاجرت کردند. البته برخی عقیده دارند که زلزله عامل اصلی نابودی آنی بوده است. کلیسای نجات دهنده مقدس (کلیسای آنی) یکی از مشهورترین بناهای به جا مانده از تاریخ پرشکوه این شهر است.

ترکیه

اسپندوس (Aspendos)

مجموعه‌ ۲۰۰۰۰ نفری تئاتر اسپندوس که صحنه‌ آن تا به امروز بکر و دست نخورده باقی مانده است، در ۴۰ کیلومتری آنتالیا و در ۸ کیلومتری شهر سریک واقع شده است. این مجموعه در سال ۱۵۵ بعد از میلاد در زمان پادشاهی امپراتور رومی، مارکوس اورلیوس ساخته شده است.

ترکیه

زمانی این مکان مهم‌ترین مرکز تجاری شهر آنتالیا و بزرگ‌ترین مرکز پرورش اسب به شمار می‌رفت. امروزه از آسپندوس برای برگزاری جشنواره‌های مهم هنری استفاده می‌شود.

ترکیه

پرگامون (Pergamum)

ترکیه پر از خرابه‌های باستانی است، اما هیچ‌کدام به جذابیت شهر باستانی پرگامون در خلیج مدرن برگاما نیست. این شهر زمانی میزبان یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌های دنیای باستان (دومین کتابخانه‌ بزرگ جهان پس از اسکندریه) بود. اتمسفر فوق‌العاده‌ای که بر این مکان حاکم است شما را به جستجوی هرچه بیشتر در میان خرابه‌ها ترغیب می‌کند.

ترکیه

این شهر تاریخی پایتخت امپراتوری پرگامن بود. «جالینوس» طبیب مشهور نیز در این مکان به دنیا آمده است. اگر دوست دارید حال‌وهوای عصر رومی‌ها را بیشتر درک کنید حتما در سفر به ترکیه تماشای این شهر را در برنامه‌هایتان بگنجانید.

ترکیه

اولودنیز (Oludeniz)

اولودنیز مقصدی محبوب برای تعطیلات به شمار می‌رود که برای حمام آفتاب و شنا کردن گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. با این وجود، این منطقه در میان پاراگلاید سواران هم طرفداران بی‌شماری دارد. تجربه‌ انجام این ورزش و تماشای چشم اندازهای جذاب آب‌های نیلگون و تالاب‌های زیبای این ناحیه همگان را به تحسن وا می‌دارد. 

ترکیه

تورهای خوبی توسط خلبانان حرفه‌ای برگزار می‌شود که می‌توانید در یکی از آن‌ها شرکت کنید. اولودنیز آب‌‌وهوایی مطلوب و مناظری زببا را ارائه می‌دهد که نباید از دست داد.

ترکیه

آب‌انبار باسیلیکا (Basilica Cistern)

شهر استانبول در دوره‌های مختلف غالبا در محاصره بوده‌ است. بنابراین نیاز به یک منبع آب شیرین برای شهر ضروری و قابل تامل بود. ازاین‌رو چندین مخزن رو باز و زیرزمینی در دوره بیزانس در استانبول ساخته شد و آب از طریق آبراه‌هایی از مسافت‌های زیاد به این منابع سرریز می‌شده است. آب‌انبار باسیلیکای استانبول در سال ۵۳۲ میلادی به دستور امپراتور یوستینیانوس اول برای کاخ بیزانس و زمین‌های اطراف آن حفر و ساخته شد. 

آب انبار ترکبه

این آب‌انبار، تقریبا دو‌ هزار مخزنی بزرگترین آب‌انبار موجود در دوره بیزانس است و در زیر شهر استانبول یا همان قسطنطنیه، قرار دارد. دلیل این نام‌گذاری، ستون‌های ردیفی آن است. به این آب‌انبار همچنین «سارای»، که به زبان ترکی به‌معنای «مکان» است، گفته می‌شود. امروزه در این آب‌انبار علاوه بر دیدن ستون‌ها، سقف‌های طاقی شکل و سازه‌های هنری بسیار زیبا، اغلب صدای اجراهای موسیقی و رقص را می‌توانید بشنوید که بر جذابیت این مکان خاص می‌افزاید.

آب انبار ترکبه

نویسنده: محبوبه رستمی

عکس‌های گالری از Unsplash؛ عکاسان: Yusuf Dündar، Osman Köycü، Ozgur Kara، Osman Köycü، Lewis J Goetz، Ivan Aleksic، Ervo Rocks، Engin Yapici، Daniela Cuevas، Dimitry B

از کجا شروع کنیم

۱۰ نکته ای که قبل از سفر به ترکیه باید بدانید

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map