آغاز واکسیناسیون گردشگران در ترکیه (به‌روزرسانی شد)

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۲۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۶
آغاز واکسیناسیون گردشگران در ترکیه (به‌روزرسانی شد)

به نقل از منابع آگاه، وزارت بهداشت ترکیه مجوز واکسیناسیون گردشگران را صرفا با پاسپورت و بدون نیاز به مجوز اقامت آغاز کرده است.

گسترش واکسیناسیون کرونا در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اندک‌اندک روند زندگی را در سراسر دنیا به‌حالت عادی باز می‌گرداند. همچنین، افزایش تولید و تنوع واکسن‌ها نیز سبب شده است تا برخی از کشورها مانند امارات، ارمنستان و... به‌منظور کنترل و مهار شیوع گسترده پاندمی در جهان، اقدام به تزریق واکسن برای گردشگران و اتباع خارجی کنند. در این راستا و به نقل از منابع آگاه، وزارت بهداشت ترکیه نیز در اقدامی مشابه، مجوز تزریق واکسن به گردشگران فقط با پاسپورت و بدون نیاز به ارائه مجوز اقامت را برای مدیرکل خدمات بهداشت ترکیه صادر کرده است. از آنجایی که این ابلاغیه از طرف وزارت بهداشت ترکیه صادر شده، تزریق واکسن برای شهروندان خارجی در کلیه مراکز بهداشتی شهرهای کشور ترکیه امکان‌پذیر است.

به این ترتیب گردشگران می‌توانند با در دست داشتن پاسپورت به مراکز درمانی ترکیه مراجعه کرده و نسبت به دریافت هر یک از واکسن‌های تائیدشده از جمله فایزر اقدام کنند. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که هزینه تزریق معادل ۲۰۰ تا ۴۰۰ لیر توسط بیمارستان دریافت می‌شود. گفتنی است این مبلغ توسط دولت ترکیه تعیین نشده و بیمارستان‌ها راسا برای تعیین و دریافت هزینه تزریق اقدام می‌کنند. 

نکته قابل‌توجه اینکه طبق اطلاعیه جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افرادی که در نوبت یا نوبت‌هایی معتبر خارج از کشور واکسن دریافت کردند و مدارک معتبر دارند، قادر خواهند بود تا با در دست داشتن این مدارک و مدارک سفر به معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهر خود مراجعه و نسبت به تکمیل فرم مشخصی اقدام کنند. این فرم پس از تایید معاونت بهداشت دانشگاه مربوط، به مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ارسال می‌شود و سابقه واکسیناسیون فرد در سامانه ثبت خواهد شد. پس از این امر، دریافت کارت واکسن داخلی نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۱۰/۲۲، ساعت ۱۲:۳۳

طبق اطلاعیه صادره وزارت بهداشت ترکیه در دهم ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی ماه ۱۴۰۰)، از تاریخ مذکور ملزم به ارائه کارت واکسن و تست منفی PCR برای ورود به خاک ترکیه هستند. بنابراین، واکسیناسیون گردشگران ایرانی در ترکیه صرفا برای دوز سوم خواهد بود.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه