نکاتی که باید قبل از سفر به استانبول بدانیم

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی شنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
نکاتی که باید قبل از سفر به استانبول بدانیم

تمامی نکاتی که باید پیش از سفر به استانبول بدانید را در ادامه برایتان فهرست کرده‌ایم. اگر شما هم قصد رفتن به این شهر زیبای ترکیه‌ را دارید، همراه کجارو باشید.

استانبول یکی از زیباترین شهرهای ترکیه و مقصدی بی‌نظیر برای گشت‌وگذار و سفر است. زیبایی‌های این کشور و مردم مهمان‌نواز آن شما را محسور خود خواهند کرد. هرچه بیشتر در خیابان‌های استانبول قدم بزنید، بیشتر عاشقش می‌شوید.

اگر اولین‌بار است که به استانبول سفر می‌کنید، توصیه می‌کنیم حداقل ۵ روز در این شهر بمانید تا بتوانید از بیشتر نقاط این شهر باستانی لذت و بهره‌ی کامل را ببرید. البته اگر می‌خواهید به‌طور کامل، استانبول و اطراف آن را ببینید، بهتر است اتاقی به‌مدت ۱۰ روز در هتل رزرو کنید.

استانبول شهر بزرگی است و جمعیت آن تا سال ۲۰۱۷ معادل ۱۵,۰۲۹,۲۳۱ بوده است. استانبول به بزرگی دیگر پایتخت‌های اروپایی است؛ اما در مقایسه با بیشتر آن شهرها، استانبول بسیار ارزان‌تر است. اگر برنامه‌ریزی خوب و دقیقی برای رفتن به استانبول داشته باشید، مطمئن باشید از سفر خود لذت خواهید برد. در ادامه نکاتی که باید قبل از رفتن به استانبول بدانید را، برایتان شرح خواهیم داد.

چگونه به استانبول برویم و چگونه از آن خارج شویم؟

استانبول

می‌توانید با اتوبوس، قطار یا هواپیما به استانبول بروید. این تصمیم شما است که با کدام روش راحت‌تر هستید. تقریبا تمامی شرکت‌های هواپیمایی بزرگ، برای فرودگاه‌های آتاتورک و صبیحه ترکیه پرواز دارند. شرکت هواپیمایی ترکیه نیز روابط خوبی با دیگر شرکت‌های هواپیمایی سراسر جهان دارد. قبل از سفر می‌توانید قیمت بلیط هواپیما را نیز به‌صورت اینترنتی بررسی کنید.

گزینه‌ی دیگر برای سفر به استانبول، استفاده از تور است. تور می‌تواند هزینه‌های شما را تا حد زیادی کاهش دهد. 

اگر می‌خواهید تجربه‌ای منحصربه‌فرد از سفر به استانبول کسب کنید، می‌توانید با قطار به این شهر بروید. برای رفتن به استانبول یا آنکارا، می‌توانید پس از تهیه‌ی بلیط قطار، از تهران روانه‌ی این شهر شده و از مسیر زیبای مرزی لذت ببرید.

روادید و امور مهاجرتی

استانبول

از آنجایی که قصد سفر به یک کشور خارجی را دارید، قبل از این کار، باید بدانید برای سفر به ترکیه چه مدارکی نیاز دارید. ترکیه جزو کشورهایی است که شهروندان ایرانی برای سفر به آن نیازی به ویزای ترکیه ندارند. اما قطعا پاسپورت جزو مواردی است که باید در تمام سفرهای خارجی همراهتان باشد. به یاد داشته باشید تمامی مدارک مورد نیاز خود برای سفر به ترکیه را همراه داشته باشید تا اولین سفرتان به این کشور، تبدیل به خاطره‌ای تلخ نشود.

در استانبول، کجا اقامت کنیم؟

استانبول

استانبول پر از هتل، مهمانسرا و سوئیت است. همه نوع اقامتگاهی در این شهر وجود دارد؛ از ارزان‌ترینشان گرفته تا هتل‌هایی با قیمت‌های نجومی. قطعا باید حواستان باشد که بهترین مکان با کمترین هزینه را انتخاب کنید. وب‌سایت‌های بسیاری وجود دارند که نرخ اقامت در هتل‌های استانبول را ثبت کرده‌اند. برای پیدا کردن بهترین هتل های استانبول هم می‌توانید از کجارو کمک بگیرید. فهرست کاملی از هتل‌های این شهر را در کجارو ببینید، قیمت‌ها را مقایسه کنید و نظرات سایر کاربران در این زمینه را بخوانید تا بتوانید بهترین گزینه را با توجه به بودجه خودتان انتخاب کنید.

حتی می‌توانید از دوستان یا اقوامی که قبلا به استانبول رفته‌اند نیز در این زمینه کمک بخواهید. مکان‌هایی مانند سلطان‌احمد، بی‌اوغلو و میدان تقسیم برای رزرو هتل مناسب هستند. تمامی این مکان‌ها، مملو از رستوران و غذای خیابانی بوده و نواحی امنی برای اقامت محسوب می‌شوند.

در استانبول چکار کنیم؟

استانبول

استانبول پر از جاذبه‌های گردشگری از مخروبه‌های باستانی، کاخ‌های قدیمی و مساجد زیبا گرفته تا رستوران‌ها، کافه‌های شیک و فروشگاه‌های بی‌انتهای «بازار بزرگ» است. استانبول به‌قدری بزرگ است و مکان‌های دیدنی زیادی دارد که باز هم برای گردش کامل در آن، انرژی و زمان کافی نخواهید داشت. برای اینکه در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، فهرستی از مکان‌های دیدنی استانبول برایتان تهیه کرده‌ایم تا نهایت لذت از سفر خود را ببرید:

  • مسجد آبی
  • مسجد ایا صوفیه
  • کاخ توپ‌قاپی
  • آب‌انبار باسیلیکا
  • بازار بزرگ استانبول
  • مسجد سلیمانیه
  • برج گالاتا
  • کاخ دلمه‌باغچه
  • میدان تقسیم و خیابان استقلال
  • تور قایقی تنگه‌ی بسفر
  • محله‌ی اورتاکوی
  • تماشای غروب آفتاب در اسکودار

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد دیگر مناطق دیدنی استانبول، می‌توانید از فهرست دیدنی های استانبول در کجارو کمک بگیرید. در این مقاله، تمرکز اصلی ما، برنامه‌ریزی برای سفر در این شهر و نکاتی است که باید آن‌ها را رعایت کنیم.

چگونه در استانبول رفت‌و‌آمد کنیم؟

استانبول

به‌محض اینکه به استانبول رسیدید، یک «استانبول کارت» از این شهر تهیه کنید. این کارت در تمامی وسایل نقلیه‌ی عمومی استانبول، از جمله قایق‌های آن نیز پذیرفته می‌شود. با شارژ کردن این کار ارزان‌قیمت، می‌توانید به تمامی نقاط شهر رفته و از گشت‌و‌گذار در آن، نهایت لذت را ببرید.

مقاله‌ی مرتبط:

با استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استانبول مانند تراموآ، مترو، قایق و اتوبوس، تقریبا می‌توان تمامی مکان‌های دیدنی شهر را دید. البته استفاده از اتوبوس در استانبول ممکن است کمی دردسرساز شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتی‌الامکان از دیگر وسایل نقلیه‌ی یاد شده استفاده کنید.

استانبول با معماری بی‌نظیر و مکان‌های مخفی‌اش، شهر شگفت‌انگیزی محسوب می‌شود. البته اگر به‌صورت پیاده در شهر به گشت‌و‌گذار بپردازید، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از ترکیه و مردمش کسب خواهید کرد. اگر با تاکسی رفت‌و‌آمد می‌کنید، حواستان باشد که تاکسی‌متر حتما روشن باشد و کرایه‌ی ثابت یا همان دربستی برای مسیر خود تعیین نکنید. در غیر این صورت، رانندگان تاکسی استانبول، کرایه‌ی بسیار بیشتری از شما خواهند گرفت. همچنین می‌توانید از فرودگاه آتاتورک نیز با استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی به شهر بروید. سرویس‌های اتوبوسرانی شرکت «هاواتاس» آماده‌ی خدمات‌رسانی به مسافران از فرودگاه به شهر و برعکس هستند.

در استانبول چه بخوریم؟

استانبول

به بهشت غذا، شیرینی و نوشیدنی خوش آمدید. خیابان‌های استانبول، مملو از کبابی‌ها، رستوران‌های شیک و چایخانه‌ها و کافی‌شاپ‌های فراوان است. غذاهای ترکی به‌قدری خوشمزه و لذیذ هستند که توصیف آن‌ها، به‌تنهایی نیازمند یک مقاله‌ی جداگانه است.

نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است: در استانبول، همه چیز را امتحان کنید! غذا در ترکیه گران نیست؛ حتی در بهترین رستوران‌های استانبول نیز می‌توانید با مبلغی مناسب، غذایی بسیار خوب میل کنید. چندین رستوران محلی خوب در میدان تقسیم و خیابان استقلال این شهر وجود دارد. به رستوران‌های استانبول بروید و همه چیز را امتحان کنید. برای دسر نیز می‌توانید باقلوای سنتی ترکیه را به‌همراه بستنی بخورید.

در چه فصلی به استانبول برویم؟

استانبول

رفتن به استانبول در تمامی فصول سال لذت‌بخش است؛ اما تعداد گردشگران این شهر طی ماه‌های مختلف سال، متفاوت است. بهار و اوایل تابستان بهترین زمان سفر به استانبول است. توصیه می‌کنیم در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به استانبول بروید.

در تابستان، برای روزهای گرم و طولانی استانبول آماده باشید. در طول زمستان، آب و هوای این شهر سرد و بادخیز می‌شود و اگر خوش‌شانس باشید، ممکن است شاهد بارش برف نیز باشید. استانبول هنگام بارش برف، به مکانی رویایی تبدیل می‌شود.

در استانبول از انجام چه کارهایی پرهیز کنیم؟

استانبول

استانبول شهر بزرگی است اما نسبتا جای امنی محسوب می‌شود. شاید در نگاه اول، از تعداد متکدیانی که در خیابان‌های استانبول گدایی می‌کنند، متجب شوید اما بیشتر اوقات مشکلی برایتان ایجاد نخواهند کرد. به‌دلیل ناآرامی‌هایی که اخیرا در خاورمیانه به وجود آمده، پناهجویان بسیاری به خیابان‌های استانبول و دیگر شهرهای ترکیه پناه آورده‌اند.

مکانی در میدان تقسیم به نام «خیابان ترلابسی» وجود دارد که انواع و اقسام خلافکاران و قاچاقچیان مواد مخدر در آن زندگی می‌کنند. حواستان باشد به این منطقه نروید که بسیار خطرناک است.

از آنجایی که ما به‌عنوان گردشگر در یک کشور خارجی هستیم، بایستی به قوانین و فرهنگ آنان احترام بگذاریم. زمانی که در سطح شهر هستید، نیازی نیست لباس خاصی مطابق با فرهنگ مردم ترکیه بر تن کنید اما به یاد داشته باشید، به هنگام حضور در مساجد و اماکن مذهبی این شهر، لباسی پوشیده و مؤقر بپوشید تا احترام و منزلت این مکان‌ها حفظ شود.

اکنون که از این توصیه‌های مفید مطلع شده‌اید، زمان آن فرا رسیده که با خیالی آسوده به استانبول سفر کنید. اگر هنوز بلیط سفر خود را تهیه نکرده‌اید، بهتر است هرچه زودتر برای این کار اقدام کنید.

مطالب مرتبط:

منبع loveandroad

دیدگاه