نخستین همایش دوسالانه‌ی بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران: برهم‌کنش‌های فرهنگی، پیوست و گسست

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری شنبه، ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
نخستین همایش دوسالانه‌ی بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران: برهم‌کنش‌های فرهنگی، پیوست و گسست

نخستین همایش دو سالانه‌ی بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی کشور با موضوع برهم‌کنش‌های فرهنگی ایران و مناطق همجوار در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

اولین دوره‌ی همایش بین‌المللی انجمن باستان‌شناسی ایران با موضوع برهم‌کنش‌های فرهنگی، پیوست و گسست روزهای چهارشنبه و پنجشنبه؛ ۱۳ و ۱۴ آذرماه ۱۳۹۸ با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، گروه پژوهشی باستان‌کاوی تیسافرن، مؤسسه‌ی باستان‌شناسی دانشگاه تهران و سایر نهادها آموزشی و پژوهشی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. در افتتاحیه‌ی این همایش دکتر جبریل نوکنده رئیس موزه‌ی ملی ایران و محمدحسین طالبیان؛ معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به ایراد سخنرانی پرداختند.

همایش دو سالانه انجمن باستان‌شناسی ایران

منبع عکس :soia.org.ir

انجمن علمی باستان‌شناسی کشور برای اولین سال با هدف پژوهش در زمینه‌ی میراث فرهنگی مشترک بین ایران و کشورهای همسایه اقدام به برگزاری دو سالانه‌ی علمی با موضوع برهم‌کنش‌های فرهنگی کرد. از محورهای این همایش برهم‌کنش‌های بین ایران با کشورها و مناطق همسایه از جمله قفقاز و آسیای کِهین، میان‌رودان (بین‌النهرین)، فرارودان، دره‌ی سند، خلیج فارس در طی دوره‌ها و ادوار مختلف فرهنگی از پیش از تاریخ تا دوران اسلامی است. از اهداف این همایش دو سالانه آگاهی از آخرین دستاوردهای علمی این حوزه و معرفی یافته‌های جدید باستان‌شناختی در مناطق مختلف کشور، معرفی میراث فرهنگی مشترک ایران و سرزمین‌های هم‌جوار، بررسی چالش‌ها، آسیب‌ها و فرصت‌های پیش‌روی این حوزه علمی بود.

همایش دو سالانه انجمن باستان‌شناسی ایران

منبع عکس :soia.org.ir

در این همایش دو روزه باستان‌شناسانی از کشورهای آلمان، ایتالیا، انگلستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، افغانستان و... به‌همراه پژوهشگران ایرانی به ارائه پژوهش‌های خود پرداختند. باستان‌شناسان و ایران‌شناسان خارجی از جمله جان کرتیس از موزه‌ی بریتانیا، ابرهارد ولفرام سوئر از دانشگاه ادینبورد، مارکوس ریتر از دانشگاه وین از جمله مهمانان و سخنرانان حاضر در این همایش بودند.

از آنجا که همواره در طول تاریخ ایران با مناطق همسایه‌ی خود دارای ارتباطات فرهنگی بوده است و محوطه‌های شاخص و مهمی مانند محوطه‌ی هخامنشی نادعلی در افغانستان، میشان در عراق، محوطه‌ی اشکانی نسا در ترکمنستان، محوطه‌ی مادی کرکنس‌داغ در ترکیه، محوطه‌ی هخامنشی مِتسامـُر در ارمنستان از آثار این ارتباطات هستند؛ در این همایش به حضور باستان‌شناسان ایرانی در کشورهای همسایه برای شناخت هرچه بیشتر فرهنگ ایرنی و فرهنگ‌های در ارتباط با آن تأکید شده و از اهداف اصلی انجمن باستان‌شناسی کشور برای برپایی این دوسالانه‌ی علمی است. در این همایش باستان‌شناسان و ایران‌شناسان خارجی از جمله جان کرتیس از موزه‌ی بریتانیا، ابرهارد ولفرام سوئر از دانشگاه ادینبورد، مارکوس ریتر از دانشگاه وین به سخنرانی پرداختند.

در روز پایانی همایش ضمن ارائه سخنرانی پژوهشگران، با توجه به مسئله‌ی آسیب دیدن میراث فرهنگی کشور که این روزها بسیار شاهد آن هستیم، نشستی تخصصی پیرامون این موضوع برگزار شد و محققان به بحث و تبادل نظر در این زمینه پرداختند و در پایان همایش، انجمن علمی باستان‌شناسی بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن با توجه به ارتباطات فرهنگی ایران با مناطق و کشورهای همسایه بر حضور باستان‌شناسان و متخصصان ایرانی در این مناطق تاکید شد.

در این بیانیه آمده است به‌منظور شناخت هرچه بهتر تاریخ و فرهنگ ایران و با توجه به گستردگی فرهنگ ایرانی در کشورهای پیرامونی و کشف محوطه‌های باستانی بی‌شمار مانند محوطه‌ی هخامنشی نادعلی در افغانستان، میشان در عراق، محوطه‌ی اشکانی نسا در ترکمنستان، محوطه‌ی مادی کرکنس‌داغ در ترکیه، محوطه‌ی هخامنشی مِتسامـُر در ارمنستان حضور باستان‌شناسان ایرانی و پژوهش درباره‌ این میراث مشترک ضرورت دارد. برای رسیدن به این امر لازم است سازمان میراث فرهنگی کشور به‌عنوان متولی اصلی این زمینه اعتبارات لازم را برای کاوش‌ها و پژوهش‌های باستان‌شناسی در اختیار قرار دهد و از محققان کشورهای همسایه جهت انجام پروژه‌های مشترک دعوت به عمل آید.

همایش بین المللی انجمن باستان شناسی ایران

امید می‌رود وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور با حمایت و در اختیار گذاشتن بودجه‌های لازم برای نهادها و مراکز پژوهشی باستان‌شناسی کشور زمینه‌ی همکاری‌ و حضور باستان‌شناسان ایرانی را در کشورهای همسایه ایران فراهم آورد تا ضمن شناخت و معرفی فرهنگ ایرانی زمینه‌ی رشد صنعت گردشگری در مناطق مختلف ایران فرهنگی فراهم شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه