چه کنیم که در رستوران، خدمات بهتری بگیریم؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
چه کنیم که در رستوران، خدمات بهتری بگیریم؟

هر مکانی حتی رستوران‌ها،‌ آداب خاص خود را دارند که چنانچه مهمانان به آن‌ها توجه کنند، می‌توانند خدمات بهتری دریافت کنند و اوقات خوشی داشته باشند.

شعار «همیشه حق با مشتری است»، لزوماً همیشه در رستوران‌ها اجرا نمی‌شود. رفتار شما می‌تواند تجربیات و کیفیت خدماتی را که دریافت می‌کنید، تحت‌تأثیر قرار دهد.

متخصصان مهمان‌داری هدف‌شان رضایت و خوشحالی مشتری است، اما این شغلی چالش‌برانگیز به حساب می‌آید که باید تعادل در این رابطه‌ی دوطرفه حفظ شود. بنابراین حتی مهمانان وی‌آی‌پی نیز باید هنگام حضور در رستوران مراقب رفتار خود باشند.

همدلی عامل مهمی است که باعث می‌شود، رستوران‌ها بیشترین تلاش خود را برای درک مهمانان و ارائه‌ی خدمات به آن‌ها به کار ببندند. گاهی اوقات اندکی همدلی از طرف مهمانان نیز الزامی است. فرقی ندارد که پشت یک میز جدید شیک یا در اتاقک موردعلاقه‌تان در یک گوشه‌ی دنج رستوران نشسته‌اید، در هر صورت قوانین مشخصی وجود دارد که کمک می‌کند تا سریع‌تر به شما صندلی و خدمات ارائه شود و در کل تجربه‌ی بهتری را برایتان به ارمغان بیاورد. در این مقاله از کجارو به نکاتی اشاره خواهیم کرد که باعث می‌شود در رستوران سرویس بهتری بگیرید.

سر ساعت رزروتان در رستوران حاضر شوید

اگر سر ساعت به رستورانی که جا رزرو کرده‌اید، نمی‌رسید، تماس بگیرید و زمان دقیق رسیدن‌تان را اطلاع دهید. با اینکه رستوران‌ها اغلب با مهمانانی که دیر می‌رسند، همدردی می‌کنند؛ اما باید بدانید مهمانانی که تأخیرشان بیشتر از ۱۵ دقیقه باشد، احتمالاً باید مدت زمان طولانی‌تری را برای خالی‌شدن میز منتظر بمانند.

با همه همراهان‌تان به رستوران بروید

غذا در سفر

اگر همه‌ی مهمانان شما به رستوران نیامده باشند، از اینکه رستوران به شما میزی ندهد، تعجب نکنید. با اینکه چنین اقدامی شاید دور از مهمان‌نوازی به نظر برسد، اما یک دلیل منطقی برای آن وجود دارد. فرض کنید که یک میز گرفته‌اید و مهمانان شما با گذشت ۴۵ هنوز به رستوران نرسیده باشند، مدت‌زمانی که شما یک میز را اشغال کرده‌اید می‌تواند روند یک محل غذاخوری را برهم بزند، در حالی که اگر همه‌ی مهمانان سر ساعت می‌رسیدند، اکنون غذایش را تقریباً تمام کرده بودند.

در صورت تغییر تعداد مهمانان‌تان، به رستوران اطلاع دهید

خدمات در رستوران

برنامه‌ریزی یک رستوران به‌خصوص در رستوران‌های کوچک در شب‌های شلوغ تابستان می‌تواند دشوار باشد. به همین دلیل مدیران رستوران برای گرفتن تصمیمات مهم، باید اطلاعات دقیقی از شما در اختیار داشته باشند. شاید فکر کنید که اضافه‌کردن چند صندلی به میزتان کار ساده‌ای است، اما اگر شما برای پنج نفر جا رزرو کرده باشید و بعد با ۶ نفر به رستوران برسید، احتمالاً برای نشستن با تأخیر مواجه خواهید شد.

از کنسل کردن لحظه آخری بپرهیزید

رستوران‌ها هر روز باهوش‌تر می‌شوند و از همین‌رو شروع به افزودن هزینه‌ی کنسلی رزرو کرده‌اند. با اینکه اضافه‌شدن هزینه‌ی کنسلی باعث شده است که کنسل‌های لحظه آخری کاهش یابد، اما اگر سابقه‌ی خوبی در این زمینه نداشته باشید، این احتمال وجود دارد که رستوران مذکور میز شما را برای مهمان دیگری هم رزرو کرده باشد یا در هنگام ورودتان، شما را بیشتر منتظر نگه دارد.

برای دریافت خدمات سریع، به سراغ نوشیدنی‌های ساده بروید

نوشیدنی در رستوران

سفارش نوشیدنی، اولین وظیفه‌ی پیش‌خدمت به حساب می‌آید. رستوران‌ها فهرستی از نوشیدنی‌های ساده دارند، چراکه آماده‌سازی آن‌ها به‌سرعت انجام می‌شود. اما اگر این انتخاب‌های ساده را نادیده بگیرید و یک نوشیدنی خیلی متفاوت درخواست کنید، از اینکه نوشیدنی شما دیرتر آماده شود، تعجب نکنید. با وجودی که اکثر رستوران‌ها تلاش می‌کنند تا نوشیدنی مهمانان در عرض دو دقیقه سرو شود، اما در برخی موارد، رستوران‌ها نمی‌توانند با چنین سرعتی خدمات‌رسانی کنند. اگر به‌دنبال این هستید که سفارش‌تان در اسرع وقت برای شما حاضر شود، یک نوشیدنی ساده انتخاب کنید.

موارد ناخوشایند یا اشتباه را محترمانه برگردانید

وقتی به رستوران می‌روید، احتمال دارد که نوشیدنی‌تان خیلی شیرین بوده یا استیک‌تان بیش از اندازه پخته باشد. به‌طور معمول پیش‌خدمت چند دقیقه پس از سرو نوشیدنی یا غذا باید سر میز شما حاضر شده و از کیفیت آن‌ها جویا شود. در چنین موقعی تأمل نکنید و اگر درخواستی دارید، مطرح کنید. مطمئناً زمانی که کل نوشیدنی یا غذایتان را خورده‌ باشید، دیگر برای ارائه‌ی یک شکایت تأثیرگذار خیلی دیر است. ایراد کار را به‌وضوح شرح داده و به رستوران اجازه دهید که مشکل را برطرف کند یا آن را از رسید غذایتان خط بزند.

با پیش‌خدمت رستوران رفتار مناسبی داشته باشید

رستوران

به پیش‌خدمت رستوران انعام سخاوتمندانه‌ یا حداقل مناسبی بدهید. علاوه بر این، حتماً رفتار محترمانه‌ای با کارکنان رستوران داشته باشید. بد حرف‌زدن با پیش‌خدمت یا با دست روی شانه‌ی او زدن، رفتار مناسبی به شمار نمی‌رود. در عوض می‌توانید با تماس چشمی و یک لبخند، توجه آن‌ها را جلب کنید. دیگر نیازی نیست که بگوییم از کلماتی مثل «لطفاً» و «ممنونم» نیز استفاده کنید.

روراست باشید

زمانی که با اشاره‌ی دست به پیش‌خدمت اعلام می‌کنید که غذایتان را تمام کرده‌اید، ممکن است او گیج‌شدن شده و منظور شما را متوجه نشود. به‌طور کلاسیک، مهمانان باید قاشق و چنگال خود را به‌گونه‌ای در بشقاب‌شان بگذارند که دسته‌ی آن‌ها مثل عقربه‌های ساعت روی عدد ۴ و ۱۰ باشد. این نشانه‌های غیرکلامی مفید هستند، هرچند که این روش در کل دنیا رعایت نمی‌شود. گاهی اوقات پیش‌خدمت با این تصور که غذای شما تمام شده است، دستش را دراز می‌کند تا بشقاب‌ها را بردارد، اما اگر هنوز غذایتان را تمام نکرده‌اید، به پیش‌خدمت بگویید.

در سبک آمریکایی خدمات، پس از اتمام غذا، ظروف کثیف جمع‌آوری می‌شود تا مشتری فضای بیشتری روی میزش داشته باشد. در سبک اروپایی خدمات، پیش‌خدمت‌ها منتظر می‌مانند تا همه‌ی مهمانان غذایشان را میل کنند و سپس ظروف غذا را برمی‌دارند. مطمئنا همان‌طور که شما ترجیحات خودتان را دارید، رستوران‌ها نیز قوانین خود را دارند. اگر شیوه‌ی آن‌ها در تمیزکردن میز را نمی‌پسندید، پیش از شروع غذا، موضوع را به اطلاع مدیر رستوران یا پیش‌خدمت مربوطه برسانید.

بیش از اندازه سر میز غذا ننشینید

رستوران

با اینکه خیلی مهم است که از تجربه‌ی غذا خوردن‌تان نهایت لذت را ببرید، اما بیش از اندازه سر میز غذا ننشینید. وقتی بیشتر از دو ساعت از نشستن شما سر یک میز بگذرد، به این معنا است که شما به سایر مهمانانی که در انتظار خالی‌شدن صندلی هستند، بی‌توجه بوده‌اید.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه