سیستم جدیدی که در شرایط اضطراری به افراد ناشنوا در ساحل هشدار می‌دهد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
سیستم جدیدی که در شرایط اضطراری به افراد ناشنوا در ساحل هشدار می‌دهد

یکی از مأموران ایمنی ساحل در شهرستان لس آنجلس موفق به ابداع سیستم ساده‌ای شده است که در شرایط اضطراری می‌تواند به افراد ناشنوا هشدار دهد.

در سال ۲۰۱۴، صاعقه در ساحل ونیز منجر به مرگ شناگری ۲۰ساله و زخمی‌شدن بیش از ده‌ها نفر شد. امدادگران به‌سرعت وارد عمل شدند و ۲۰ هزار نفری را که در دریا یا ساحل بودند، نجات دادند.

رندی دین، افسر ایمنی بخش سواحل و بنادر شهرستان لس آنجلس است و هرگاه به این حادثه و سایر وقایع اضطراری در سواحل فکر می‌کند، به یاد دو فرزندش و همه‌ی کسانی می‌افتد که قادر به شنیدن نیستند و احتمالاً نمی‌توانند در همان لحظه‌ی وقوع حادثه، متوجه خطر شوند. او می‌گوید:

با توجه به شغلی که دارم، فکرم به‌سمت این افراد ناشنوا می‌رفت و از خودم می‌پرسیدم که آیا آن‌ها نیز اغلب به ساحل می‌آیند؟

او پرس‌وجویی در جامعه‌ی ناشنوایان محلی انجام می‌دهد و درمی‌یابد که این افراد هم مثل دیگران از ساحل استفاده می‌کنند؛ اما بسیاری از آن‌ها نسبت به احتمال گیرافتادن در یک حادثه‌ی اورژانسی احساس بدی دارند. رندی دین می‌گوید:

این چالش بسیار بزرگی است، وقتی می‌بینید که همه در حال دویدن هستند؛ اما شما به‌عنوان یک ناشنوا علت آن را نمی‌دانید.

ساحل

اقدام بعدی رندی دین بسیار واضح بود و جالب است که هیچ‌کس تا پیش از این به آن فکر نکرده بود. او «سیستم روشنایی تخلیه‌ی اضطراری ساحل» (Beach Emergency Evacuation Lights System) را اختراع کرد؛ این سیستم که به اختصار سیستم بیلز (BEELS) گفته می‌شود، از یک‌سری نورافکن چرخان برای هشدار خطر به افراد ناشنوا و کم‌شنوا در ساحل تشکیل شده است. کنیچی هاسکت، رئیس بخش غریق‌نجات در سازمان آتش‌نشانی لس آنجلس، می‌گوید:

سیستم بیلز، فوق‌العاده است و از عملیاتی‌شدن آن بسیار خوشحالم. این کمک بزرگی برای ما است که اطلاع‌رسانی جمعی، به‌خصوص در روزهای شلوغ تابستان را آسان‌تر می‌کند.

نحوه کار سیستم بیلز

در شرایط اضطراری نظیر وقوع صاعقه، رؤیت کوسه‌ی سفید، جریان شکافنده یا نشت نفت، نجات‌غریق‌ها، نورافکن‌های چرخان را فعال می‌کنند که در بالای ساختمان‌هایی مثل سرویس‌های بهداشتی و برج‌های نجات‌غریق نصب شده‌اند. این طرح در ماه نوامبر به‌صورت آزمایشی و با مراسم بریدن روبان در ساحل تورانس کلید خواهد خورد و در این روز ساحل به جامعه‌ی ناشنوایان تعلق خواهد داشت. انتظار می‌رود که اجرای این سیستم طی دو سال در تمام سواحل شهرستان لس آنجلس اجرایی شود، هرچند که اجرای آن منوط به تصویب بودجه است. اجرای اولین سیستم، ۲۲۵ هزار دلار هزینه دارد.

در شرایط اضطراری که سواحل باید تعطیل شوند، نجات‌غریق‌ها باید به همه‌ی افراد حاضر در ساحل و دریا اطلاع دهند که کاری وقت‌گیر و طاقت‌فرسا است؛ اما با وجود سیستم بیلز، آن‌ها می‌توانند سریع‌تر وضعیت اضطراری را به مردم خبر دهند، از آن مهم‌تر اینکه امکان انتقال این پیام فوری به افراد دارای اختلال شنوایی نیز وجود دارد. کنیچی هاسکت می‌گوید:

اگر این سیستم را نداشته باشیم، مجبور هستیم که بیرون برویم و تمام تلاش‌مان را به کار ببندیم تا با آن‌ها رابطه برقرار کنیم.

سیستم بیلز مجهز به بلندگوهایی با آمپلی‌فایر است که اطلاعیه‌های صوتی را به زبان انگلیسی و اسپانیایی اعلام می‌کند. علائمی در پارکینگ‌های ساحل، در امتداد مسیرهای دسترسی و در خود ساحل نصب می‌شود تا بازدیدکنندگان با نحوه‌ی تفسیر چراغ‌ها آشنا شوند: چراغ چشمک‌زن سریع، به‌معنای تخلیه‌ی کامل ساحل و چراغ چشمک‌زن کند، به‌معنای فقط تخلیه‌ی آب است. با این سیستم می‌توان هشدارهای مجزا (فقط در ساحل) یا عمومی (مواردی نظیر هشدار سونامی) صادر کرد. سیستم مذکور در ماه سپتامبر مورد آزمایش قرار گرفت که نتیجه‌ی دلگرم‌کننده‌ای داشت. رندی دین می‌گوید:

شما می‌توانید نور این چراغ‌ها را از فاصله‌ی ۴۰۰ متری مشاهده کنید. با توجه به سروصدای ساحل نگران شنیده‌شدن هشدارهای صوتی بودم؛ اما نتیجه‌ی کار موفقیت‌آمیز بود. فقط با یک بلندگوی کوچک، جمعیت زیادی توانستند صدای بلندگوها را در حالی که زیر آب مشغول شنا بودند، بشنوند.

ساحل

رندی دین برای طراحی سیستم بیلز با سازمان‌های مختلف شهرستان لس آنجلس همکاری داشت و از آن مهم‌تر، از متخصصان جامعه‌ی ناشنوایان استفاده کرد. پاتریشیا هیوز، مدیر اجرایی شرکت «Greater Los Angeles Agency on Deafness» که به تیم دین مشاوره داده است، می‌گوید:

افراد ناشنوا و کم‌شنوا از طریق بینایی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند و به نور و لرزش واکنش نشان می‌دهند. طراحی سیستم واکنش اورژانسی در سواحل چالش‌برانگیز است، زیرا با طیف وسیعی از محیط‌ها و شرایط آب‌وهوایی مواجه هستیم که می‌توانند روی بینایی اثر بگذارند. زمانی که از اجرای یک سیستم نورپردازی مثل بیلز صحبت می‌شود، خیلی مهم است که روشنایی و کنتراست به اندازه‌ی کافی باشد تا این نور از محیط اطرافش متمایز شود.

سازمان بندر شهرستان لس آنجلس در ماه آگوست، یک سیستم تفسیر از راه دور ویدئویی (VRI) را در مرکز بازدیدکنندگان مارینا دل ری نصب کرد که امکان استفاده از خدمات تفسیر زبان اشاره‌ی آمریکایی را از طریق اینترنت فراهم می‌کند. یک مربی نیز به‌زودی استخدام می‌شود تا زبان اشاره پایه را به نجات‌غریق‌ها آموزش بدهد. پاتریشیا هیوز می‌گوید:

ما امیدوار هستیم که سیستم بیلز و پروژه‌ی تفسیر از راه دور ویدئویی بتواند به الگویی برای سایر نقاط این ایالت و کشور تبدیل شود.

مطالب مرتبط:

منبع latimes

دیدگاه