در چشمان رئیس جمهور‌های آمریکا زل بزنید

سودا سلیمی
سودا سلیمی سه شنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
در چشمان رئیس جمهور‌های آمریکا زل بزنید

کلکسیونی متروک از تاریخچه‌ی سیاسی آمریکا در پارک ریاست جمهوری گردآوری شده است.

در ویرجینیا (Virginia) در کروکر (Croaker) یک مزرعه روستایی وجود دارد که مجسمه‌های غول‌آسایی در آن وجود دارند. آمریکا به نماد‌های خود از بنای لینکلن تا کوه راشمر (Mount Rushmore) گرفته، ارزش بسیار قائل است. تعداد زیادی مجسمه‌های سنگی از رئیس جمهور‌های گذشته‌ی آمریکا ساخته شده است. این مجسمه‌های غول‌آسا در مزرعه روستایی، در ویریجینیا (Virginia) قرار دارند که اثر یکی از مجسمه‌‌ ساز‌های معروف آمریکا به نام دیوید ادیکس (David Adickes) است.

پارک ریاست جمهوری آمریکا

کروکر دومین تلاش از ساخت مجسمه‌های ریاست جمهوری آمریکا است. اولین تلاش مربوط به کوه‌ راشمر است. ادیکس راجع به مجسمه‌های کوه راشمر گفته است که در حال رانندگی به تگزاس بوده و مجسمه‌های ریاست جمهوری آمریکا را در کوه راشمر دیده و سپس به این فکر افتاده است که می‌توان به جای فاصله‌ی ۴۰۰ متری مجسمه‌ها را در فاصله نزدیک‌تر نیز قرار داد، به‌طوری که بتوان به چشم‌های آن‌ها خیره شد.

پارک ریاست جمهوری آمریکا

او امیدوار بود که مجسمه‌های خود را در واشنگتن دی سی بسازد، اما این امر ممکن نشد. سپس تصمیم گرفت به ویلیامزبورگ در ویرجینیا برود؛ جایی که او با هالی نیومن (Haley Newman)، توسعه‌دهنده پارک آبی، به توافق رسید که مجسمه‌های خود را در آن جا قرار دهد. در سال ۲۰۰۴ مجسمه‌های ۴۳ رئیس جمهور آمریکا تا آن زمان را با ارتفاع ۵ تا ۶ متر در ساخت.

ولی متاسفانه این پارک با وجود این که در نزدیکی بزرگراه و یک مرکز خرده‌فروشی بود، هرگز توجه گردشگران را به خود جلب نمی‌کرد. علت این امر آن بود که پشت انبوهی از درخت‌های جنگل قرار گرفته بود و مانع دیده شدن آن توسط عابران پیاده می‌شد. با گذشت زمان مجسمه‌ها توسط آب و هوا و پرندگان خرد شدند. در یک روز طوفانی بر اثر اصابت رعد نیمی از چهره مجسمه رونالد ریگان (Ronald Reagan) خراب شد. بدتر از همه‌ی این‌ مشکلات این بود که نیومن نمی‌توانست مجسمه‌های پارک را به روز کند و مجسمه‌ی باراک اوباما (Barack Obama) را نیز آنجا قرار دهد، زیرا ادیکس خواستار مبلغ ۶۰ هزار دلار برای ساخت مجسمه جدید بود و او توانایی پرداخت چنین مبلغی را نداشت. او به واشنگتن پست اعلام کرد که این پارک فقط تا یک سال اول برای او منفعت داشته است.

پارک ریاست جمهوری آمریکا

در سپتامبر سال ۲۰۱۰ این پارک تعطیل شد، اما این پایان ماجرا نبود.

در سال ۲۰۱۲، از هاوارد هانکینز (Howard Hankins) کمک خواستند تا این مجسمه‌های غول‌پیکر را خرد کرده و به جای دیگر انتقال دهد یا به کل آن‌ها را از بین ببرد. ولی او پاسخی داد که همه را متعجب ساخت. هنکنز ادعا کرده بود که می‌تواند مجسمه‌ها را به‌ جای خراب کردن و از بین بردن احیا کند. برنامه‌ی جدید این بود که این مجسمه‌های بزرگ را به مزرعه‌ای دیگر در کروکر منتقل کنند، اما آن‌ها با مشکل وزن بسیار زیاد مجسمه‌ها رو به رو شدند.

این مجسمه‌های بتنی وزنی معادل ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ پوند (۶۸۰۰ تا ۹۱۰۰ کیلوگرم) داشتند، بنابراین باید مجسمه را به تکه‌‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کردند و به این منظور آن‌ها سر مجسمه‌ها را جدا ‌کردند. برای قرار دادن آن‌ها در کامیون در زیر سر‌ها چارچوب‌های فولادی گذاشتند. در نهایت هانکینز و خدمه‌ی او موفق به انتقال ۴۳ مجسمه به محل جدید در کروکر شدند. در حال حاضر مجسمه رئیس جمهور‌های آمریکا در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. همه‌ی آن‌ها در اثر نزولات جوی آسیب‌دیده و خراب شده‌اند و هیچ طرح مشخصی برای جلوگیری از خراب شدگی آن‌ها وجود ندارد، البته هانکینز ادعا کرده است که چند راه‌‌حل برای این مجسمه‌ها دارد. در حال حاضر، بازدید‌کنندگان اجازه‌ی بازدید از این مجسمه‌ها را ندارند. اما انتظار می‌رود که با مکان و بودجه جدید که برای آن‌ها قرار داده‌اند مجسمه‌ها زندگی دوباره را در اینجا تجربه کنند.

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه