بهترین زمان سفر به چیانگ مای؛ رز شمالی کشور تایلند

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
بهترین زمان سفر به چیانگ مای؛ رز شمالی کشور تایلند

چیانگ‌مای در شمال کشور تایلند در سال ۱۲۹۵ تاسیس شد. برای برنامه‌ریزی بهترین زمان سفر به این شهر زیبا در این مقاله با ما بخوانید.

چیانگ‌مای، دومین شهر بزرگ کشور تایلند، مرکز استانی با همین نام است. این شهر حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. چیانگ‌مای در طول سال‌های اخیر، با سرعتی شگفت‌انگیز به دنیای مدرنیته قدم گذاشته و تبدیل به یکی از مقاصد محبوب گردشگران خارجی شده اس که در تور تایلند می‌توانید از آن بازدید کنید.

این شهر که با عنوان رز شمالی شناخته می‌شود، در کرانه رودخانه پینگ (Ping)، در یک منطقه طبیعی و بسیار زیبا واقع شده است. چیانگ‌مای توانسته است هویت قدرتمند فرهنگی خود را حفظ کند و این موضوع را می‌توان در نوع گویش، سنت‌ها و غذاهای سنتی و همچنین ردهای گذشته شهر به‌خصوص در معابد با جزئیات زیبا که دارای معماری باشکوهی هستند، تجربه کرد.

چیانگ مای

چیانگ‌مای همچنین دارای یک بخش هیجان‌انگیز تولیدات صنایع دستی از نقره، چوب و سرامیک است. برای اکتشاف بیشتر در مورد صنایع دستی سری به موزه ملی بزنید. بازدید از موزه حشرات (Insects Museum) و موزه شگفتی‌های طبیعی (Museum of Natural Wonders)، باغ گیاهشناسی هوآی کائو (Huai Kaeo Arboretum) به همراه بوی انواع درختان گرمسیری، باغ وحش پر از پانداهای دوست‌داشتنی و ??? ?? ???? (Palace of Phu Ping) را به هیچ وجه فراموش نکنید.

با پیمودن مسافت سه کیلومتر از شهر چیانگ‌مای به دهکده قبیله‌ای دوپوئی (Do Pui) می‌رسید که ایده خوبی از چگونگی زندگی قبیله‌ای به شما خواهد داد، حتی اگر بخشی از اصالت آن در طول زمان از دست رفته باشد. در سراسر شهر همچنین مکان‌های جالب دیدنی و ساختمان‌های دیگری برای بازدید وجود دارند.

بهترین زمان سفر به چیانگ‌مای بر اساس آب و هوا

چیانگ مای

بهترین زمان سفر به چیانگ‌مای بر اساس آب و هوا، نوزدهم نوامبر تا هجدهم فوریه (۲۸ آبان تا ۲۹ بهمن) است.

چیانگ‌مای در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا رتبه ۲۳ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در چیانگ‌مای در زمان‌های مختلف سال تا حدودی متغیر است. با توجه به رطوبت، هوا در بیشتر سال گرم و احتمال بارش باران، کم است. چیانگ‌مای در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۲۳ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه آوریل، می و ژوئن به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در میانه ماه آوریل (اواخر اردیبهشت) با دمای میانگین ۳۷٫۷ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۲۴٫۵ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به چیانگ‌مای بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم به شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به چیانگ‌مای بر اساس بارش باران یا برف

اگر به دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش‌ی که موثر نیست (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلی‌متر در ماه گفته می‌شود) یعنی فوریه، دسامبر و ژانویه به چیانگ‌مای بروید. کمترین احتمال بارش باران در اواسط ماه ژانویه (اواخر دی) است. بیشترین احتمال بارش باران نیز در میانه‌های ماه آگوست (اولخر مرداد) با میانگین چهار روز بارش است.

بهترین زمان سفر به چیانگ‌مای بر اساس رطوبت و وزش باد

چیانگ‌مای دارای ماه‌های مرطوب زیاد و در مقابل ماه‌های تقریبا خشک در میانه دیگر سال است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۳۸٫۸ درصد، ماه مارس و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۷۱٫۷ درصد، سپتامبر است.

وزش باد در چیانگ‌مای، معمولا بسیار آرام است. پربادترین ماه‌های سال، آوریل و سپس ژوئن و می هستند. باد ماه آوریل با سرعت ۷٫۷ کیلومتر بر ساعت، یک نسیم سبک به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در چیانگ‌مای در اوایل ماه می، ۲۵٫۸ کیلومتر بر ساعت است که یک باد متوسط به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به چیانگ‌مای بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری چیانگ‌مای، ژانویه و سپس جولای و فوریه هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری چیانگ‌مای، می (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به چیانگ‌مای بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

چیانگ مای

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی گرم می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۳۴٫۲ تا ۳۷٫۷ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط ۲ تا ۱۲ روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

با توجه به آب و هوا، بهار فصل خلوت گرشگری چیانگ‌مای است، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

چیانگ مای

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی معتدل و به‌صورت مطلوبی گرم هستند. این ماه‌ها با ۹ تا ۱۶ روز بارش موثر در ماه، بیشترین میزان بارش در سال را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا آگوست، دومین زمان خلوت گردشگری چیانگ‌مای هستند، بنابراین با کمی کاهش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو خواهید شد.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

چیانگ مای

دمای میانگین در فصل پاییز حدود ۳۰٫۱ تا ۳۲٫۸ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، فضایی معتدل و مطلوب برای گردش در شهر فراهم می‌کند. حدودا در هر ماه به‌صورت میانگین ۳ تا ۱۴ روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد. پاییز دومین زمان شلوغ گردشگری چیانگ‌مای است؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایده‌آل برای گشت و گذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

چیانگ مای

فصل زمستان فصل داغ گردشگری چیانگ‌مای است. آب و هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۲۸٫۹ تا ۳۵٫۳ درجه سانتی‌گراد، فضایی فوق‌العاده برای تعطیلات مسافران گرما دوست فراهم می‌کند. به‌صورت میانگین صفر تا ۱ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

بهترین زمان سفر به چیانگ‌مای بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

تایلندی‌ها عاشق جشن گرفتن و غرق شدن در فستیوال‌ها و رویدادها، چه مذهبی و چه هنری هستند. برخی از این فستیوال‌ها مانند سونگکران و لوی کراتونگ برای قرن‌ها بخشی از هویت فرهنگی بومیان بوده‌اند. بهتر است در زمان برنامه‌ریزی سفرتان به چیانگ‌مای، تاریخ فستیوال‌ها را چک کنید تا حداقل در یک یا دو رویداد در این شهر تاریخی زیبا شرکت کنید.

برخی از این فستیوال‌ها، رویدادهای ملی و برخی منحصر به فرهنگ لانا (در گذشته چیانگ‌مای پایتخت امپراطوری لانا بود) هستند. بنابراین، چیانگ‌مای یکی از بهترین مکان‌ها در تایلند برای شرکت کردن در سونگکران و همچنین لوی کراتونگ (که در چیانگ‌مای، یی پنگ خوانده می‌شود) و رها کردن صدها فانوس روشن در آسمان تیره شب به‌شمار می‌آِید.

در ادامه محبوب‌ترین فستیوال‌های چیانگ‌مای را به شما معرفی می‌کنیم و به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر به چیانگ‌مای تقویم ماهیانه شهر را بررسی کنید.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل بهار

فستیوال سونگکران

بهترین زمان سفر به چیانگ مای؛ رز شمالی کشور تایلند

فستیوال سنتی سونگکران هر سال در میانه‌های ماه آوریل (سیزدهم و چهاردهم)، مصادف با آغاز فصل بارانی با مراسم آبپاشی در دهکده‌ها آغاز می‌شود. در طول یک هفته، این رویداد با آب بازی و مهمانی‌های در طول روز همراه است.

چیانگ‌مای یکی از بهترین مناطق کشور برای شرکت در این رویداد جالب است. فستیوال سونگکران ۲۰۱۹ در تاریخ ۱۳ تا ۱۵ آوریل (۲۴ تا ۲۶ فروردین ۱۳۹۸) برگزار خواهد شد.

روز بودا (Visakha Bucha Day)

بهترین زمان سفر به چیانگ مای؛ رز شمالی کشور تایلند

روز بودا که در شب ماه کامل از ماه وایساخا (یا در ماه آپریل یا می) اتفاق می‌افتد، بزرگداشت سالگرد تولد بودا، بنیانگذار بودیسم است. این رویداد در چیانگ‌مای با یک سنت منحصر به فرد پیاده‌روی تا معروف‌ترین معبد این شهر، وات پراتات دووا سوتپ (Wat Prathat Doi Suthep) در بالاترین نقطه، همراه است.

هزاران نفر در این پیاده‌روی ده کیلومتری تا ارتفاع ۷۰۰ متری شرکت می‌کنند. جو این رویداد مملو از جشن، موسیقی و ارائه غذاهای سنتی است.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل پاییز

جشن لوی کراتونگ

بهترین زمان سفر به چیانگ مای؛ رز شمالی کشور تایلند

لوی کراتونگ یا فستیوال نور زمانی است که گناهان سال گذشته با شناور کردن کراتونگهای کوچک (برگ موز به همراه شمع روشن و عود) در رودخانه، از انسان‌ها پاک می‌شود.

این جشن همچنین با رها کردن خم (بالون‌های کاغذی درخشان) در آسمان شب همراه است. چشم‌انداز زیبای صدها چراغ روشن در آسمان و رودخانه، این رویداد را تبدیل به جشنی جادویی و آرامش‌بخش کرده است. جشن لوی کراتونگ معمولا در ماه نوامبر به‌صورت سالیانه در چیانگ‌مای برگزار می‌شود.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل زمستان

تولد شاه و ملکه

بهترین زمان سفر به چیانگ مای؛ رز شمالی کشور تایلند

تولد شاه و ملکه در تاریخ پنجم دسامبر و دوازدهم آگوست، روز پدر و مادر در تایلند هستند و در این دو روز، تمام کشور با عکس‌های تزئین شده و دیوارنماها احترام خود به سلطنت را نشان می‌دهند.

فستیوال چتر بو سانگ (Bo Sang Umbrella Festival)

بهترین زمان سفر به چیانگ مای؛ رز شمالی کشور تایلند

فستیوال چتر بو سانگ یک رویداد جذاب در سومین آخر هفته ماه ژانویه است که قبل از فستیوال گل در چیانگ‌مای برگزار می‌شود. این فستیوال درباره پاراسول (نوعی چتر آفتابی کوچک)، یکی از صنایع دستی دهکده بوسانگ، واقع در سن کامفینگ (San Kampheang) در شرق شهر است. در این رویداد منتظر رنگ‌های زیاد، رژه‌ها، موسیقی و البته چترهای زیبای کاغذی باشید.

فستیوال گل

بهترین زمان سفر به چیانگ مای؛ رز شمالی کشور تایلند

فستیوال گل هر سال در اواخر ماه فوریه در بخش جنوب غربی شهر چیانگ‌مای، با به نمایش گذاشتن تنوع بی‌نظیر گیاهان گرمسیری از جمله ارکیده‌های فوق‌العاده زیبا و بونسای‌های باستانی در چشم‌اندازی رنگارنگ برگزار می‌شود.

نمایشگاه صنایع دستی و هنری نیمانهمین (Nimmanhemin Arts and Crafts Fair)

نمایشگاه صنایع دستی و هنری نیمانهمین از ۱۲ سال قبل در اولین آخر هفته ماه دسامبر به‌صورت سالیانه در چیانگ‌مای برگزار می‌شود؛ زمانی که آب و هوای سرد، گردشگران را از بانکوک به سمت این شهر می‌کشاند. در طول این رویداد سه روزه، غرفه‌های مختلف انواع صنایع دستی و وسایل هنری و سنتی چیانگ‌مای را به نمایش می‌گذارند.

سال نوی چینی

بهترین زمان سفر به چیانگ مای؛ رز شمالی کشور تایلند

سال نوی چینی، یک جشن محبوب در کشور تایلند است که شامل برنامه رقص شیرها، آتش‌بازی و اجرای زیباترین سنت‌های نوادگان چینی است. نقطه شروع این جشن در نزدیکی بازار گل چیانگ‌مای است. سال نوی چینی بر طبق ماه قمری در میانه‌های ماه ژانویه تا میانه‌های ماه فوریه برگزار می‌شود.

روز ماکا بوچا

بهترین زمان سفر به چیانگ مای؛ رز شمالی کشور تایلند

موکا بوچا یک فستیوال مذهبی است که هر سال در ماه فوریه برگزار می‌شود و یکی از مهم‌ترین جشن‌های آیین بودایی است.

چیانگ‌مای؛ آب و هوا و اقلیم

چیانگ مای

نمودار میانگین دما و بارش ماهیانه در چیانگ‌مای

در ادامه، با جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۲۸٫۹۰٫۸
فوریه۳۱٫۷۰٫۵
مارس۳۴٫۴۱٫۵
آوریل۳۶٫۱۴٫۶
می۳۳٫۹۱۵٫۲
ژوئن۳۲٫۲۱۳٫۵
جولای۳۱٫۷۱۶٫۸
آگوست۳۱٫۱۲۲٫۶
سپتامبر۳۱٫۱۲۵٫۱
اکتبر۳۱٫۱۱۳٫۲
نوامبر۲۹٫۴۴٫۳
دسامبر۲۷٫۸۱٫۵

میانگین ماهیانه دما و بارش در چیانگ‌مای

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه۲۸٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۶ سانتی‌متر۲۸٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر۲۸٫۱ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۷٫۸ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر
فوریه۳۱ سانتی‌گراد- ۰٫۴ سانتی‌متر۳۰٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۴ سانتی‌متر۲۹٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۸٫۹ سانتی‌گراد- ۰٫۲ سانتی‌متر
مارس۳۳٫۷ سانتی‌گراد- ۱٫۳ سانتی‌متر۳۳٫۱ سانتی‌گراد- ۱ سانتی‌متر۳۲٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۸ سانتی‌متر۳۱٫۷ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر
آوریل۳۵٫۷ سانتی‌گراد- ۳٫۸ سانتی‌متر۳۵٫۳ سانتی‌گراد- ۳٫۱ سانتی‌متر۳۴٫۸ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر۳۴٫۴ سانتی‌گراد- ۱٫۵ سانتی‌متر
می۳۳٫۴ سانتی‌گراد- ۱۲٫۶ سانتی‌متر۳۲٫۸ سانتی‌گراد- ۹٫۹ سانتی‌متر۳۲٫۳ سانتی‌گراد- ۷٫۳ سانتی‌متر۳۱٫۷ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر
ژوئن۳۱٫۸ سانتی‌گراد- ۱۳٫۱ سانتی‌متر۳۱٫۴ سانتی‌گراد- ۱۲٫۷ سانتی‌متر۳۰٫۹ سانتی‌گراد- ۱۲٫۲ سانتی‌متر۳۰٫۵ سانتی‌گراد- ۱۱٫۸ سانتی‌متر
جولای۳۱٫۶ سانتی‌گراد- ۱۶ سانتی‌متر۳۱٫۵ سانتی‌گراد- ۱۵٫۲ سانتی‌متر۳۱٫۳ سانتی‌گراد- ۱۴٫۳ سانتی‌متر۳۱٫۲ سانتی‌گراد- ۱۳٫۵ سانتی‌متر
آگوست۳۱ سانتی‌گراد- ۲۱٫۲ سانتی‌متر۳۰٫۸ سانتی‌گراد- ۱۹٫۷ سانتی‌متر۳۰٫۷ سانتی‌گراد- ۱۸٫۳ سانتی‌متر۳۰٫۵ سانتی‌گراد- ۱۶٫۸ سانتی‌متر
سپتامبر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۲۴٫۵ سانتی‌متر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۲۳٫۹ سانتی‌متر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۲۳٫۲ سانتی‌متر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۲۲٫۶ سانتی‌متر
اکتبر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۱۰٫۲ سانتی‌متر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۷٫۳ سانتی‌متر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۴٫۳ سانتی‌متر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۱٫۳ سانتی‌متر
نوامبر۲۹ سانتی‌گراد- ۲٫۱ سانتی‌متر۲۸٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۲ سانتی‌متر۲۸٫۱ سانتی‌گراد- ۲٫۴ سانتی‌متر۲۷٫۷ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر
دسامبر۲۷٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۸ سانتی‌متر۲۷ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر۲۶٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۶ سانتی‌متر۲۶٫٬ سانتی‌گراد- ۱٫۳ سانتی‌متر

میانگین هفتگی دما و بارش در چیانگ‌مای

چه زمانی به چیانگ‌مای برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۱۴۳۰۶۳۵۰
فوریه۱۵۳۳۹۳۷۱
مارس۱۸۳۵۱۳۳۸۲
آوریل۲۳۳۷۱۵۴۲۵
می۲۴۳۵۱۹۴۰۱۲
ژوئن۲۴۳۳۲۱۳۹۱۵
جولای۲۴۳۳۱۹۳۶۲۱
آگوست۲۴۳۳۲۱۳۸۲۰
سپتامبر۲۴۳۲۱۸۳۵۱۷
اکتبر۲۲۳۲۱۶۳۷۸
نوامبر۲۰۳۱۱۲۳۶۴
دسامبر۱۶۲۹۶۳۷۲

حداقل و حداکثر دما در چیانگ‌مای

هزینه روزانه توریستی در چیانگ‌مای

هزینه یک روز اقامت در چیانگ‌مای حدودا ۲۱۲ دلار است. هزینه‌های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

۱. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می‌شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

۲. شام در رستوران سه ستاره

۳. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

 این هزینه‌ها بسته به این که در ماه‌های داغ سال یا کمتر توریستی به چیانگ‌مای سفر می‌کنید، تغییر می‌کند. تخمین هزینه بالا در ماه‌های داغ در چیانگ‌مای انجام شده است تا برای برنامه‌ریزی در سفر، به عنوان منبع از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه