حمل و نقل عمومی در چیانگ مای؛ تایلند

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی پنجشنبه، ۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
حمل و نقل عمومی در چیانگ مای؛ تایلند

شهر چیانگ‌مای یکی از شهرهای تاریخی و زیبای تایلند است که در شمال کشور واقع‌شده است و یکی از مقاصد اصلی گردشگران است.

چیانگ‌مای یکی از شهرهای زیبای تایلند است که برای گردشگران جذاب است. آژانس‌های مسافرتی نیز بازدید از این شهر را در تورهای تایلند می‌گنجانند. برای آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی در این شهر، ادامه مقاله را دنبال کنید.

شهر چیانگ‌مای بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر تاریخی شمال تایلند است که یکی از مقاصد اصلی گردشگری به شمار می‌رود. گذشته از آثار تاریخی، چیانگ‌مای طبیعت بکری هم دارد و گشت‌وگذار در داخل شهر بسیار لذت‌بخش است. حمل‌ نقل عمومی در چیانگ‌مای ارزان و به‌صرفه است و شناخت سیستم حمل‌ نقل این شهر در سفر به نفع شماست.

اگرچه کمبود وسایل حمل‌ نقل در بسیاری از بخش‌های شهر دیده می‌شود ولی ارزان بودن آن باعث شده تا سایر معایب کمتر دیده شود، با ما همراه باشید تا در این مطلب آخرین اطلاعات در رابطه با وسایل حمل‌ نقل عمومی چیانگ‌مای تایلند را بررسی می‌کنیم.

تاکسی‌های قرمز

تاکسی‌های قرمز

تاکسی‌های قرمز یا به‌اصطلاح ون‌های قرمز یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل‌ نقل عمومی در چیانگ‌مای است. در این ماشین‌های قرمز دو ردیف صندلی رو به روی‌هم قرار دارد و ظرفیت این خودرو نسبت به ون‌های معمولی بیشتر است. تایلندی‌ها به تاکسی‌های قرمز محبوبشان «سانگتائو» می‌گویند. پیدا کردن تاکسی‌های قرمزرنگ در هر ساعت از شبانه‌روز بسیار آسان است، کافی است در کنار خیابان بایستید و دست خود را برای تاکسی تکان دهید تا در کمترین زمان ممکن اولین تاکسی قرمز جلوی پای شما توقف کند. اگر قصد دارید تا در مسیر عمومی تاکسی پیاده شوید قیمت را از راننده بپرسید، امکان کرایه تاکسی‌های قرمز به‌صورت شخصی هم وجود دارد. کرایه هر نفر به‌صورت مجزا محاسبه می‌شود.

تاکسی‌های قرمز

در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید با تاکسی‌های قرمز در سطح شهر تردد کنید، به هرکجای شهر که بخواهید، محدودیتی برای این راننده‌ها وجود ندارد. اگر قصد دارید به مقصدی دور در شهر سفر کنید و از خدمات خصوصی تاکسی‌های قرمز استفاده کنید، می‌توانید این مسئله را با راننده در میان بگذارید تا باقیمت بیشتر و خدمات بهتر ازجمله سیستم تهویه و کولر شمارا به مقصدتان برساند. تاکسی‌های قرمز از ارزان‌ترین وسایل حمل‌ نقل چیانگ‌مای است و کرایه آن برابر با ۱۵۰ بات و کمتر است.

اپلیکیشن «گرب»،Grab، اپلیکیشن درخواست آنلاین تاکسی تایلند است که در شهر چیانگ‌مای فعال است و در صورت دسترسی به اینترنت می‌توانید از این اپ برای درخواست تاکسی استفاده کنید که البته هزینه‌ای بالاتر از تاکسی‌های قرمز دارند.

یکی از مصارف اصلی تاکسی‌های قرمزرنگ تایلندی، انتقال گروهی از افراد به خارج از شهر برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و کارگاه‌های خاص است.

تاکسی

تاکسی

تاکسی‌های شخصی در تایلند فعالیت می‌کنند که تمام امکانات ازجمله تهویه هوا را در اختیار مسافر قرار می‌دهند، ولی تعداد آن‌ها در شهر بسیار کم است. این تاکسی‌ها به‌ندرت در سطح شهر تردد می‌کنند و بیشتر در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، اتوبوس و رو به روی هتل‌ها و مراکز خرید وجود دارند.

برای درخواست تاکسی‌های شخصی در چیانگ‌مای بهتر است از متصدی هتل درخواست کنید تا برای شما تاکسی بگیرد و شماره راننده را داشته باشید تا در صورت نیاز به‌صورت مستقیم با راننده مطمئن تماس بگیرید. کرایه تاکسی‌های شخصی با تاکسی‌متر محاسبه می‌شود و در ازای هر کیلومتر ۱۰۰ الی ۲۰۰ بات است. بیشتر مسافران از فرودگاه چیانگ‌مای از این تاکسی‌ها برای رسیدن به هتل استفاده می‌کنند.

تاکسی‌های آنلاین

تاکسی‌ آنلاین

دو سرویس تاکسی آنلاین، اوبر و گرب در چیانگ‌مای فعال هستند. یکی از نکاتی که در رابطه با این دو سرویس آنلاین در تایلند وجود دارند این است که گاهی کرایه تاکسی آنلاین ارزان‌تر از تاکسی‌های سطح شهر است پس در انتخاب وسیله حمل‌ نقل قیمت را در نظر داشته باشید. گرب، سرویس سفارش خودرو آنلاین در جنوب شرقی آسیا است که به‌سرعت پیشرفت کرده و در حال حاضر در کشورهای تایلند، ویتنام، مالزی، سنگاپور، اندونزی و فیلیپین سرویس می‌دهد. گرب را به‌شدت به گردشگران پیشنهاد می‌کنیم، قیمت مناسب، نظم، امنیت از دلایل این پیشنهاد است.

اتوبوس

اتوبوس

اتوبوس در چیانگ‌مای وسیله‌ای مناسب برای حمل‌ و  نقل نیست و در بسیاری از بخش‌های شهر ایستگاه اتوبوس وجود ندارد. دو خط اتوبوس، برای گردش در شهر و دسترسی به فرودگاه در شهر سرویس می‌دهند که کرایه آن برابر با ۴۰ بات است.

مینی‌بوس‌های سفید به‌تازگی در چیانگ‌مای فعالیت می‌کنند و در حال حاضر در دو مسیر حرکت می‌کنند. کرایه مینی‌بوس‌ها برابر با ۱۵ بات است. مسیرهای مینی‌بوس چیانگ‌مای عبارت است از باغ‌وحش چیانگ‌مای و فرودگاه.

تاک تاک

تاک تاک

تاک تاک یکی دیگر از وسایل حمل‌ نقل ارزان و محبوب تایلندی است. تاک تاک درواقع نوعی موتور سه‌چرخ مسافربری است که در بسیاری از کشورهای آسیایی بانام‌ها و شکل‌های مختلف استفاده می‌شود. تاک تاک وسیله‌ای سریع، پر سروصدا است که شمارا به همه‌جا می‌برد، کرایه آن‌هم به میزان ذکاوت شما در چانه‌زنی بستگی دارد، هر چه خوش‌زبان‌تر باشید هزینه کمتری پرداخت می‌کنید.

تاک تاک دومین وسیله حمل‌ نقل محبوب در چیانگ‌مای است و در مقایسه با تاکسی‌های قرمز کمی گران‌تر بوده. هزینه تاک تاک برابر با ۶۰ بات برای هر سفر کوتاه و ۱۰۰ تا ۱۵۰ بات برای مسافت‌های طولانی است.

تاک تاک

اگر عجله دارید، تاکسی‌های قرمز انتخاب مناسب‌تری است، اگر راننده‌های تاک تاک متوجه شوند که عجله دارید پول زیادی از شما درخواست می‌کنند.

ریکشای رکابی

ریکشای رکابی

ریکشای رکابی وسیله‌ای برای حمل مسافر در مسافت‌های محدود است که درواقع گونه‌ای از موتورهای سه‌چرخ به‌حساب می‌آید. بسیاری از گردشگران برای حمل بارهای زیاد خود از ریکشای رکابی استفاده می‌کنند.

دوچرخه

دوچرخه

کرایه دوچرخه در چیانگ‌مای یکی از بهترین پیشنهادهای گردش است. کرایه دوچرخه به ازای هر ۲۴ ساعت برابر با ۵۰ بات است. امکان کرایه دوچرخه در نزدیکی هتل‌ها و ایستگاه‌های دوچرخه وجود دارد. برای بازدید از مکان‌های تاریخی کشور تایلند انتخاب دوچرخه، بهترین انتخاب است و با یک روز رکاب زدن و پرداخت تنها ۵۰ بات می‌توانید از بسیاری از مکان‌های تاریخی بازدید کنید.

تاکسی‌های موتوری

تاکسی‌های موتوری

تاکسی‌های موتوری در چیانگ‌مای را می‌توان در نزدیکی ایستگاه‌های اتوبوس پیدا کرد. برخلاف تاکسی‌های قرمز و تاک تاک، تاکسی‌های موتوری در ایستگاه‌های مشخص ایستاده تا مسافران آن‌ها را پیدا کنند. کافی است تا راننده‌هایی با جلیقه صورتی را پیدا کنید و به آن‌ها بگویید که شمارا به مقصدتان برسانند. معمولاً هزینه تاکسی‌های موتوری از ۵۰ بات شروع می‌شود و در صورت طولانی‌تر شدن مسیر، گران‌تر می‌شود. فراموش نکنید که با راننده‌های تاکسی و موتور در کشورهای آسیایی چانه‌بزنید و کرایه را در مبدأ طی کنید.

کرایه اسکوتر

کرایه اسکوتر

کرایه اسکوتر، یکی از روش‌های خوب و ارزان برای جابه‌جایی در سطح شهر است. اجاره هر اسکوتر برابر با ۹۹  بات در هرروز است و شما به همراه اسکوتر کلاه ایمنی هم دریافت می‌کنید که باید در حین سواری بر سرخود بگذارید. برای دریافت اسکوتر باید گذرنامه و یا ۲۰۰۰ یورو به امانت بگذارید. در ضمن در نظر داشته باشید برای دریافت اسکوترهای برقی باید گواهینامه بین‌المللی رانندگی داشته باشید در غیر این صورت جریمه خواهید شد.

کرایه خودرو

خودرو

اگر گروهی سفر می‌کنید و قصد دارید دو روز و یا بیشتر در سطح شهر تردد کنید، بهتر است تا یک خودرو کرایه کنید و ۸۰۰ بات پرداخت کرده و از هزینه‌های غیرضروری خودداری کنید. کرایه ون و کامیونت برابر با ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ بات است. اگر به نقشه شهر تسلط ندارید، نگران نباشید پوشش اینترنت در چیانگ‌مای بسیار عالی است و در هر جاده‌ای می‌توانید به‌راحتی از نرم‌افزارهای مسیریاب استفاده کنید. داشتن گواهینامه رانندگی بین‌المللی و قرار دادن وثیقه مالی از لازمه‌های رانندگی در چیانگ‌مای است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه