۹ مکان الهام بخش برای دوستداران سیاست

سودا سلیمی
سودا سلیمی سه شنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
۹ مکان الهام بخش برای دوستداران سیاست

هنرمندان و سیاستمداران برجسته‎‌ی جهان در کجا تصمیم به تغییر جهان گرفته‌اند؟

در وضعیت سیاسی فعلی و بعد از دیدار رئیس‌جمهور ترامپ از انگلیس، دید تمام جهانیان نسبت به اتفاقات اخیر منفی شده و بسیاری از سیاستمداران روند بی‌تفاوتی در مورد جهان و مشکلات آن را در پی گرفته‌اند. امروز ما بیش از هر زمانی به امید، مراقبت و مقاومت احتیاج داریم. در ادامه ۹ مکان که با توجه به تصمیمات سیاسی که در آن‌ها گرفته شده یا جنبش‌های مردمی که در آن رخ داده،  از نظر سیاسی الهام‌بخش هستند، معرفی خواهند شد.

موزه تولپادل مارتیرس (Tolpuddle Martyrs Museum)، دورست (Dorset)

  موزه‌ی تولپادل مارتیرس داستان تشکیل اتحادیه‌ی کارگران را روایت می‌کند. یگ گروه شش نفره از مزرعه‌داران فقیر در سال ۱۸۳۴ میلادی در دورست (Dorset)، انجمنی برای اعتراض به حقوق پایین کارگران تشکیل دادند، معترضان تولپادل دستگیر شدند و به هفت سال حبس و تبعید محکوم شدند. تلاش آن‌ها برای دفاع از حقوق کارگران باعث به وجود آمدن پیش‌زمینه‌ای در جهت دفاع از حقوق کارگران در آمریکا شد. هر ساله در ۱۴ و ۱۵ جولای، در این محل  فستیوالی برای یادبود برگزار می‌شود که همراه با موسیقی، نمایش، کمدی و بحث سیاسی است.

موزه حقوق مدنی و ملی (National Civil Rights Museum )، تنس

موزه‌ی حقوق مدنی و ملی

موزه‌ی حقوق مدنی و ملی در هتلی غیرمعروف با نام لورین (Lorraine) در واقع محلی است که دکتر مارتین لوتر (Martin Luther) در سال ۱۹۶۸ در  آن ترور شد، از سال ۱۹۹۱ شروع به فعالیت کرده است. این موزه مردم را در مورد حقوق مدنی خود آگاه می‌سازد. تاریخ این حرکت‌های سیاسی در جهت دفاع از حقوق مدنی مردم با فیلم‌های کوتاه، بحث شفاهی و رسانه‌ها به تصویر کشیده شده است. در سال ۲۰۱۸ بزرگداشت ۵۰ سالگی حقوق مدنی شهروندان آمریکا در زمان سالگرد ترور لوتر در این محل برگزار شد.

موزه انه فرانک (Anne Frank)، آمستردام

موزه‌ی انه فرانک

موزه‌ی انه فرانک در خانه‌ای که ان و خانواده‌اش به مدت دو سال قبل از دستگیری و فرستاده شدن به کمپ‌های کار اجباری در آنجا زندگی می‌کردند، برپا شده است. انه مانند بسیاری از دختران جوانی که در آن تاریخ تاریک برای یهودیان کشته شدند، تصویر غم‌انگیز از وقایع روزانه را در دفتر خاطرات خود به ثبت رسانده است. بازدیدکنندگان این موزه باید بلیط ورودی را به‌صورت اینترنتی خریداری کنند، زیرا تعداد بازدیدکنندگان بسیار بیشتر از ظرفیت موزه است.

مرکز پانکورست (The Pankhurst)، منچستر

موزه‌ی کوچک پانکوراست در منچستر به خانواده‌ی پانکوراست و سافریجت‌ها (Suffragettes) و نقش آن‌ها در مبارزه برای بدست آوردن حق رای برای زنان اختصاص یافته است.  این ساختمان تاریخی زمانی منزل امیلی پانکوراست (Emmeline Pankhurst) و خانواده‌اش بوده که امروز محل انجمن زنان است.

پارک یادبود صلح هیروشیما (Hiroshima Peace Museum)، ژاپن

موزه‌ی صلح هیروشیما

امروزه توجه و تلاش همگان به خلع سلاح اتمی معطوف شده است. موزه‌ی صلح هیروشیما یادآور انفجار اولین بمب اتمی و تلنگری است برای نسل بشر. رویداد‌های هنری از پیش آماده شده و ویدیو‌های دلخراش از نجات‌یافتگان این مصیبت سبب می‌شود که به اهمیت صلح و امید بار دیگر اندیشه شود. این موزه یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ژاپن است.

موزه تاریخچه‌ی معلولیت (Museum of disability)، بوفالو (Buffalo)

موزه‌ی تاریخچه‌ی معلولیت به درک و قبول استقلال افراد معلول اختصاص یافته و در سال ۱۹۸۸ میلادی تاسیس شده است. هدف این موزه نمایش تجهیزات و روند تکامل این تجهیزات جهت کمک به استقلال افراد معلول در فرهنگ‌ها و جوامع مختلف است. در این موزه تاریخچه‌ای از موفقیت‌های افراد معلول طی ۲۰۰ سال اخیر نیز به نمایش گذاشته شده که از آن استقبال بی‌نظیری شده است.

موزه‌ یادبود قتل عام (Killing Fields Memorial Museum)، کمبوج

موزه‌ی یادبود قتل عام کمبوج توسط دارا دونگ (Dara Doung) که مورد خشونت خمر روگ (Khemr Rouge) قرار گرفته و کشته شدن ۱۷۰۰۰ نفر را به چشم دیده، تاسیس شده است. این موزه به یادبود افراد کشته‌شده و همین‌طور بازماندگان این قتل عام اختصاص یافته است. هدف اصلی این موزه تعلیم دادن مردم در مورد تاریخ تاریک قتل عام و نگهداری از فرهنگ و ادبیات گذشتگان این کشور است.

در این موزه فعالیت‌های بشردوستانه، فرهنگی و آموزشی هم برای کمک به انجمن کمبوجی‌ها برگزار می‌شود.

موزه فریدا کالو (Frida Kahlo Museum)، مکزیک

موزه‌ی فریدا کالو

فریدا هنرمند مشهور مکزیکی است که در کاسا ازول (Casa Azul) که با نام خانه‌ی آبی شناخته می‌شود، زندگی می‌کرد. این خانه، امروزه برای نمایش زندگی استثنایی او، تبدیل به موزه‌ی فریدا کالو شده است. بی‌توجه به معلولیت و وضع نامناسب سلامتی، فریدا توانست تعدادی از بهترین آثار هنری قرن بیستم را خلق کند.

کتابخانه کنگرس آمریکا (library of Congress)، واشنگتن

کتابخانه‌ی کنگره

اگر به دنبال جایی برای الهام گرفتن هستید، حتما سری به بزرگترین کتابخانه‌ی جهان، کتابخانه‌ی کنگرس آمریکا، در واشنگتن بزنید. در این کتابخانه میلیون‌ها کتاب، عکس، روزنامه، نقشه و نسخه‌های خطی موجود است. این کتابخانه به‌عنوان مرجع اصلی برای جستجوی کنگره‌ی آمریکا حساب می‌شود. بهترین کتاب‌ها و معتبرترین مراجع در این کتابخانه در دسترس ذهن‌های کنجکاو قرار دارند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه