حقایق جالب درباره مونیخ؛ آلمان

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
حقایق جالب درباره مونیخ؛ آلمان

مونیخ یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شهرهای آلمان است. فرهنگ بایرنی، پرچم سفید و آبی، لباس‌های سنتی، و جشن اکتبر هویت‌های این کلان‌شهر را تشکیل می‌دهد. اما حقایقی درباره این شهر وجود دارد که کمتر کسی از آن‌ها باخبر است.

مونیخ، پایتخت ایالت بایرن، تنها بخاطر جشنواره بزرگ اکتبر و BMW معروف نیست. این شهر شهرتش را مدیون معماری زیبا، سوسیس‌های گوشت (که بطور سنتی در وعده صبحانه خورده می‌شود)، تیم فوتبال حرفه‌ای، موزه‌ها، پارک‌ها (یکی از آن ها از سنترال پارک نیویورک هم بزرگ‌تر است)، نمایشگاه‌ها، جشن‌ها و ترامواها است. در ادامه با حقایق جالبی از این شهر روبه‌رو می شوید.

۱. معمولا افراد انتظار دارند که قدیمی‌ترین ساختمان شهر یک کلیسا باشد، اما در مونیخ قدیمی‌ترین ساختمان یک حمام است. طی حفاری‌های باستان‌شناسی در Marienhof (منطقه‌ای در شهر قدیمی مونیخ)، کارگران یک توالت متعلق به سال ۱۲۶۰ پیدا کردند. این توالت که در خارج از دروازه‌های اولیه مونیخ قرار دارد، نشان‌دهنده این است که مونیخ قرن ۱۳، بزرگ‌تر از آن است که تاریخ‌دانان فکر می‌کردند.

۲. قدیمی‌ترین سینمای جهان، سینما گابریل (Gabriel Film Theater) در مونیخ قرار دارد. این سینما در سال ۱۹۰۶ ساخته شد و تا به امروز مشغول به کار است. در کتاب گینس نام سینمای Pionier در لهستان به عنوان قدیمی‌ترین سینمای جهان ثبت شده است، اما قدمت آن به سال ۱۹۰۷ بازمی‌گردد.

۳. سبک معماری «هنر نو» یا Jugenstil در شهر مونیخ بنیان‌گذاری شد. نام این سبک از نام مجله‌ی Jugend (به معنای جوان) گرفته شده است. ساختمان‌های بسیاری به سبک هنر نو در منطقه‌های Schwabing، Neuhausen و Haidhausen وجود دارند.

۴. نه تنها دفتر مرکزی کارخانه معروف اتومبیل BMW در مونیخ قرار دارد، بلکه افتخارِ داشتن زیپ کد نیز متعلق به همین شهر است.

کارخانه BMW

۵. از سال ۲۰۰۰ تا به حال در ایستگاه متروی Odeonsplatz و Goetheplatz تنها ۱۲ قطعه موسیقی (که مدت زمان همه با هم ۳۰۰ دقیقه است) به صورت مداوم پخش می‌شود. این امر ممکن است برای مسافران جالب باشد، اما خود محلی‌ها دیگر به آن توجه نمی‌کنند.

۶. این نکته جالب‌ترین نکته است. اگر از برج شمالی کلیسای جامع بانوی ما Frauenkiche به برج کلیسای Heilinggeistkirche یک خط مستقیم بکشیم، سپس آن خط را ۵۰۰۰ کیلومتر ادامه دهیم، درنهایت به مکه، مکان مقدس اسلام می‌رسیم.

۷. اولین عکس در آلمان در این شهر گرفته شد. دو دانشمند مونیخی به نام‌های کارل آگوست فون استینهیل و وولفگانگ فرانس وون کوبل، پیش از اینکه روش داگرئوتایپ (نخستین روش عکاسی) در فرانسه معرفی شود، از کلیسای Frauenkirche، معروف‌ترین مشخصه مونیخ عکس گرفتند. نگاتیو آن عکس هنوز هم وجود دارد؛ یک باقی‌مانده‌ی ۴ سانتی در موزه آلمان.

موزه آلمان

۸. خمیر مجسمه‌سازی، که معمولا در تمام اسباب‌بازی‌های بچه‌ها دیده می‌شود، در مونیخ اختراع شد. فرانس کولب، داروساز آلمانی، برای دوست هنرمند خود که در مجسمه‌سازی در ماه‌های سرد سال مشکل داشت، این خمیر را اختراع کرد.

۹. کلیسای Heiliggeistkirche، متعلق به قرن ۱۳ دارای سقفی به سبک گوتیک- باروک، و یک نکته بامزه در آن است. تصویر درون سقف مردی آبی‌پوش را نشان می‌دهد که یک چوب‌شور یا پرتزل (pretzel) در دست دارد. این تصویر درواقع «بخشش پرتزل» نام دارد. در قرن ۱۳ «شوالیه پرتزل» مهربان، سالی یک بار به صورت رایگان برای شهروندان انواع نان و شیرینی تهیه می‌کرد.

۱۰. آسانسورها طی جشن اکتبر سریع‌تر حرکت می‌کنند. میلیون‌ها نفر هر ساله در جشن اکتبر شرکت می‌کنند و یکی از راه‌حل‌های جالبی که شهر برای رفت و آمد این جمعیت عظیم درپیش می‌گیرد، سرعت آسانسورها است که بسیار بالا است.

۱۱. جیمی هندریکس اولین گیتارش را در این شهر شکست. جیمی هندریکس خواننده و نوازنده گیتار اهل آمریکا، همچنان در زمینه کاری خود برتر محسوب می‌شود. او به همراه چند جوان معروف دیگر که گروه Club 27 را تشکیل می‌دادند، همه در حدود سن ۲۷ سالگی فوت کردند. آنچه که هندریکس بجز نواختن گیتار، به خاطر آن معروف است، شکستن سازش روی صحنه است.

جیمی هندریکس

۱۲. باغ انگلیسی مونیخ به مساحت ۴٫۱۷ کیلومتر مربع، یکی از بزرگ‌ترین پارک های شهری دنیا است.

باغ انگلیسی مونیخ

۱۳. برای هر طرفدار فوتبال نام این شهر از نام تیم معروف فوتبال، بایرن مونیخ، جدا نیست.

۱۴. بزرگ‌ترین کافه- رستوران دنیا به نام Hofbräuhaus که در سال ۱۵۸۹ افتتاح شد، می‌تواند ۵۰۰۰ نفر را در خود جای دهد. از جمله مهمانان معروف این کافه می‌توان به لنین، هیتلر، موتسارت، و نادژدا کروپسکایا (همسر و مشاور لنین) اشاره کرد.

۱۵. محبوب‌ترین غذای مونیخ سوسیس است.

۱۶. مونیخ دارای ۴۵ موزه است که معروف‌ترین آن‌ها موزه آلمان، بزرگ‌ترین موزه علوم و فناوری دنیا است که همه ساله میلیون‌ها نفر را از سرار جهان به سمت خود می‌کشاند.

حمل و نقل عمومی مونیخ

۱۷. حمل و نقل عمومی مونیخ و حومه از نظر زمانی دقیق‌ترین سیستم حمل و نقل در جهان است. تا به حال شنیده نشده که هیچ وسیله حمل و نقل عمومی این شهر سرموقع به ایستگاه نرسیده باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه