علت لغو حرکت تعدادی از قطارها

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان یکشنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۵
علت لغو حرکت تعدادی از قطارها

به دلیل عدم تأمین لوکوموتیو توسط راه‌آهن برای اغلب قطارها، رجا مجبور به حذف برخی از قطارها شده است.

در طول روزهای گذشته تعدادی از قطارهایی که برنامه‌ریزی حرکت آن‌ها از قبل انجام شده بود، با اعلام شرکت‌های ریلی لغو سفر شدند تا برای تعدادی از مسافران آن‌ها مشکلاتی به وجود آید.

چند روز پس از این اتفاق شرکت رجا در اطلاعیه‌ای ضمن عذرخواهی از مسافران خود نبود لوکوموتیو برای حرکت قطارها را علت این توقف سفرها اعلام کرد.

در اطلاعیه رجا آمده است:

متأسفانه به دلیل عدم تأمین لوکوموتیو توسط راه‌آهن برای اغلب قطارهای این شرکت از جمله قطارهای لوکس و ویژه، رجا مجبور به حذف قطارهای مذکور شده، لذا از متقاضیان سفر با این قطارها به دلیل لغو حرکت عذرخواهی می‌شود.

محمد رجبی، مدیرعامل شرکت رجا، ضمن تائید این اتفاق گفت:

تنها نهادی که امکان ارائه‌ی لوکوموتیو به شرکت‌های ریلی را دارد، راه‌آهن است و وقتی این شرکت نتواند لوکوموتیوهای لازم را تأمین کند، حرکت قطارها با مشکل مواجه می‌شود.

 در طول روزها و هفته‌های گذشته به دلیل نبود لوکوموتیوهای لازم شرکت رجا مجبور شده حرکت تعدادی از قطارهای خود را لغو کند

رجبی در پاسخ به این سؤال که تکلیف مسافران قطارهایی که حرکت‌شان لغو شده چه می‌شود؟ بیان کرد:

متأسفانه امکان اضافه کردن قطار در این زمینه وجود نداشته و ما تنها به مسافران‌مان گفته‌ایم که می‌توانند از امکانات دیگر قطارها استفاده کنند. البته با توجه به پایین بودن تعداد قطارها ظرفیت قطارهای باقی‌مانده نیز تا حد زیادی پر بوده و عملا امکان استفاده از آن‌ها نیز برای مسافران چندان وجود ندارد.

به گفته وی، جز راه‌آهن چند شرکت محدود دیگر نیز لوکوموتیوهایی دارند که تمامی آن‌ها در حوزه‌های باری مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این‌رو با توجه سرعت پایین و تفاوت فناوری‌های آن‌ها امکان جابه‌جایشان برای قطارهای مسافری وجود ندارد.

لازم به توضیح است که از چند سال قبل و به دنبال طرح اجرایی شدن خصوصی‌سازی در عرصه ریلی شرکت‌های حمل و نقل فعال در این حوزه از دولت جدا شدند. در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از ظرفیت ناوگان در اختیار شرکت رجا بوده و دیگر شرکت‌ها نیز نیمه دیگر ناوگان ایران را در اختیار دارند.

پایین بودن سطح سوددهی و اجرایی نشدن آزادسازی نرخ بلیت قطار باعث شده شرکت‌های ریلی اعلام کنند که از نظر اقتصادی شرایط چندان مناسبی را پشت سر نمی‌گذارند.

ایران پس از برجام برنامه‌ریزی کرد تا با واردات تعدادی واگن جدید و البته خرید واگن‌های ساخته شده از سوی شرکت‌های داخلی نسبت به نوسازی ناوگان ریلی خود اقدام کند.

شرکت آلمانی زیمنس که در ماه‌های ابتدایی پس از اجرای برجام با حضور در ایران قراردادهایی را برای همکاری با شرکت‌های ایرانی امضا کرد که پس از خروج آمریکا از برجام مسئولان این شرکت اعلام کردند که دیگر امکان عقد قرارداد جدید با شرکت‌های ایرانی را نخواهند داشت.

همکاری در حوزه تعمیر و نگهداری واگن و لوکوموتیو بخشی از قرارداد زیمنس با شرکت‌های ایرانی را تشکیل می‌دهد.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه