وضعیت نابه‌سامان مجموعه جهانی پاسارگاد

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان چهار شنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۵
وضعیت نابه‌سامان مجموعه جهانی پاسارگاد

با وجود اینکه ۱۴ سال از ثبت جهانی مجموعه جهانی پاسارگاد می‌گذرد، راه دسترسی به آن وضعیت مطلوبی ندارد.

مقاله‌های مرتبط:

زمانی که گردشگران از مسیر اتوبان مرودشت به‌سمت اصفهان، جاده‌ای فرعی را می‌پیمایند با بیابان و خار و خاشاک و نخاله‌های ساختمانی و زباله‌های انباشته شده تا رسیدن به تنها خیابان سعادت شهر مرکز شهرستان پاسارگاد مواجه می‌شوند.

شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر، همان شهرستانی که آرامگاه کوروش هخامنشی در آن است.

گردشگران در خیابانی نسبتاً طویل تا مقبره کوروش، شاهد خانه‌های نیم ساخته و بدون نما در کنار زمین‌های بایر فراوان و در برخی موارد نیز رستوران‌هایی که بیشتر به غذاخوری‌های بین جاده‌ای شباهت دارند، هستند و تابلوهایی که نظم و زیبایی بصری در چینش آن‌ها به چشم نمی‌خورد را می‌بینند.

برای بازدید از مقبره کوروش در انتهای این خیابان باید وارد راهی فرعی شد که بخشی از مسیر آن نیز خاکی است و اگر هوا بارانی یا ساعتی پس از باران باشد باید از گودال‌های مملو از گل‌ولای نیز عبور کرد تا بتوان وارد محوطه مقبره کوروش شد که دورتادور آن را سیم‌های خاردار احاطه کرده که این تصویر بی‌شباهت با میدان تیر نیست.

هیچ‌گونه مجموعه رفاهی و خدماتی در محوطه مقبره کوروش دیده نمی‌شود

با ورود به مجموعه آرامگاه کوروش، بیابانی عظیم پدیدار می‌شود که در مرکز آن مقبره کوروش خودنمایی می‌کند، هیچ‌گونه محوطه سازی و کف سازی در این محل انجام نشده و بازدیدکنندگان برای رسیدن به مجاورت بنا باید با مشقت از میان دشتی خاکی مملو از سنگ‌ریزه‌هایی که گام برداشتن را با سختی مواجه می‌کند عبور کنند.

آرامگاه کوروش

هیچ‌گونه مجموعه رفاهی و خدماتی در محوطه مقبره کوروش دیده نمی‌شود که بازدیدکنندگان از اولیه‌ترین امکانات آن‌ها بهره‌مند شوند و بتوانند گلویی تازه کنند و حتی دیوار و سقفی در این محوطه وجود ندارد که اگر باد و باران ناگهانی بر سر بازدیدکنندگان و گردشگران باریدن گرفت به آن پناه ببرند.

پاسارگاد، پنجمین اثر این کشور است که ثبت جهانی شده؛ اما یک هتل در این شهر برای اسکان شب مسافران و گردشگران وجود ندارد و پاسارگاد تنها محدود به چند اقامتگاه بوم گردی و یک سایت عشایری است که با توجه به بعد مسافت و فاصله حدود ۱۳۰ کیلومتری سعادت شهر مرکز شهرستان پاسارگاد تا شیراز ساخت هتل در منطقه پاسارگاد ضروری به نظر می‌رسد.

مجموعه جهانی پاسارگاد یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی ایران است که سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر کشور و دنیا است.

آرامگاه کوروش سالم‌ترین و مهم‌ترین اثر باستانی مجموعه میراث جهانی پاسارگاد است؛ اما آثار دیگری نظیر کاخ دروازه، بارعام اختصاصی، برج سنگی (آتشکده)، دژ (تل تخت) و باغ شاهی نیز در این مجموعه وجود دارد.

مجموعه پاسارگاد ۱۴ سال پیش و در تاریخ ۱۶ تیرماه سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار جهانی (یونسکو) با شماره ۱۱۰۶ به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس گفت:

متأسفانه در قسمت ورودی مجموعه پاسارگاد که روستای مادر سلیمان واقع شده به‌لحاظ بصری چشم‌انداز مناسبی وجود ندارد و با توجه به اینکه این مسیر به یک اثر جهانی منتهی می‌شود این توقع وجود دارد که به نحو شایسته‌ای سامان پیدا کند.

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر استاندار فارس در زمینه ساماندهی محوطه جهانی پاسارگاد این خواسته را به‌جا دانست و گفت:

با هدف ساماندهی محور ورودی این مجموعه در آذرماه سال ۹۶ قراردادی با مهندس مشاور منعقد شده که بر اساس آن طراحی این مسیر باید تا پایان تیر ۹۷ آماده و بعد از آن با همکاری شهرداری و سایر دستگاه‌ها عملیات اجرایی این طرح آغاز شود تا گردشگران در بدو ورود به مجموعه جهانی پاسارگاد با چشم‌انداز مناسبی روبه‌رو شوند.

وی گفت:

نورپردازی و نصب دوربین مداربسته در سراسر این مجموعه به بهترین شکل به اتمام رسیده به‌نحوی‌که نمونه این دوربین‌ها در هیچ‌یک از اماکن تاریخی استان دیده نمی‌شود. خدماتی نظیر سرویس بهداشتی و نمازخانه نیز در محل ورودی مجموعه جهانی پاسارگاد ایجاد شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه