صادرات ۲۸۰ میلیون دلاری صنایع دستی در سال گذشته

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵
صادرات ۲۸۰ میلیون دلاری صنایع دستی در سال گذشته

در سال گذشته از طریق صنایع دستی و گردشگران وارد شده به کشور، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار عاید کشور شده است. هدف سازمان‌ میراث، فرهنگی و گردشگری جذب بیش از ۲۰ میلیون گردشگر است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:

پارسال از طریق گمرک ۲۸۰  میلیون دلار صنایع دستی صادر شد و پنج میلیون و ۲۰۰  هزار گردشگر وارد کشور شدند که اگر هرکدام ۵۰ دلار خرید کرده باشند، بیش از ۲۵۰ میلیون دلار و در مجموع بیش از ۵۰۰ میلیون دلار عاید کشور شده است.

صنایع دستی

علی اصغر مونسان روز دوشنبه در شورای اداری شهرستان چناران افزود:

پیش از شروع به کار دولت تدبیر و امید ۱۲۵ هتل چهار و پنج ستاره در کشور وجود داشت که این تعداد اینک به ۱۵۸ هتل رسیده و تا پایان دولت دوازدهم نیز به ۲۸۰ هتل می‌رسد.

وی گفت:

در زمینه ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز تعهد ما به دولت ایجاد ۲ هزار واحد جدید است که تا پایان امسال ۵۰ درصد آن محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری خارجی نسبت جمعیت خروجی به جمعیت کشور، نرمال و حتی کمتر است، گفت:

درباره خروج گردشگران از ایران مبالغه می‌شود و با هجوم هم‌وطنان به خارج از کشور روبرو نیستیم.

مونسان افزود:

پارسال پنج میلیون و۲۰ هزار ورودی گردشگر خارجی و ۹ میلیون نفر خروجی داشتیم که از این تعداد حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آن‌ها مربوط به اربعین بود.

وی گفت:

با توجه به ظرفیت‌های بسیار، دست کم باید در تراز منطقه باشیم و هدف‌گذاری ما نیز جذب ۲۰ میلیون گردشگر است.

وی گفت:

اقداماتی که دولت تدبیر و امید در حوزه گردشگری انجام داده، در طول تاریخ کشور بی‌نظیر است و سند جامع گردشگری اواخر پارسال نهایی و تقدیم دولت شد که به زودی در هیئت دولت مطرح می‌شود.

مونسان افزود:

اساس این سند، کمک به توسعه و هدفمند کردن گردشگری در مسیر و چهارچوب واحد است.

وی گفت:

هم‌اکنون هزار و ۷۰۰ پروژه زیرساختی در کشور در حال اجرا است که هزار و ۲۵۰ پروژه تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت:

از این تعداد ۳۳۶ طرح مربوط به خراسان رضوی است که ۱۲۹ طرح هتل است که با بهره‌برداری از آن‌ها ۳۴ هزار تخت به مجموعه ۱۱۲ هزار تخت موجود این استان افزوده می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری افزود:

پارسال از طریق گمرک ۲۸۰ میلیون دلار صنایع دستی صادر شد و پنج میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر وارد کشور شدند که اگر هرکدام ۵۰ دلار خرید کرده باشند، بیش از ۲۵۰  میلیون دلار و در مجموع بیش از ۵۰۰ میلیون دلار عاید کشور شده است.

با برنامه‌هایی که در حوزه گردشگری انجام دادیم پارسال رشد منفی سه درصد ابتدای سال را در پایان سال به مثبت چهار درصد رساندیم.

وی گفت:

نوروز امسال ۷۰ میلیون نفر شب اقامت ثبت شد که یک رکورد بی‌نظیر بود و در استان‌هایی همچون کهگیلویه و بویر احمد ۲۰۴ درصد رشد اقامت داشتیم و خراسان رضوی هم از نظر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی به برکت حضرت امام رضا (ع) بسیار غنی است.

مونسان افزود:

دشمنان به دنبال سخت کردن شرایط اقتصادی کشور هستند که در آخرین جلسه هیئت دولت تأکید شد با کار و نشاط و تلاش و امید بیشتر کار کنیم تا خطرات را پشت سر بگذاریم.

اشتغال و معیشت جزو اولویت‌های دولت در سال جاری است لذا در بخش صنایع دستی و گردشگری تا ۱۰ روز آینده توافق‌نامه با سازمان برنامه و بودجه به امضا می‌رسانیم که حدود ۱۴۵ هزار شغل تأمین کنیم.

امروز از هر ۱۱ شغل در دنیا یک مورد به گردشگری اختصاص دارد و با سرمایه اندک می‌توان در این حوزه اشتغال آفرینی پایدار انجام داد، زیرا این شغل‌ها به‌ندرت ورشکست می‌شوند.

وی با بیان اینکه بخش گردشگری می‌تواند تعامل سازنده ما را با دنیا برقرار کند افزود:

گردشگری، دیپلماسی عمومی را پشتیبانی می‌کند و خیلی از کشورها از این مسیر به جلو می‌روند.

گردشگران خارجی با دیدن اخلاق و فرهنگ و رفتار مردم ایران، سفیران فرهنگی و تبلیغی کشور ما می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه