دیدنی های خرمشهر

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی خرمشهر؛ از موزه جنگ تا تالاب ناصری

خرمشهر یکی از شهرهای جنوبی استان خوزستان است که از دو قرن پیش به‌دلیل اهمیت سوق‌الجیشی فوق‌العاده مورد توجه استعمارگران بوده و تاکنون چندین بار به اشغال قوای خارجی از قبیل عثمانیان، انگلیسی‌ها و ارتش متجاوز کشور عراق درآمده است. این شهر به خاطر قرارگیری در مجاورت خلیج‌فارس و کشور عراق، از لحاظ تجاری، اقتصادی و سیاسی از شهرهای مهم کشور ایران به شمار می‌آید. خرمشهر شهری زیبا با مردمانی خون‌گرم و میهمان‌نواز است که از جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده‌ای برخوردار است. با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی خرمشهر بیشتر آشنا شوید.

موزه جنگ

دو خودروی قدیمی عمودی در خاک فرورفته

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: امین امیدوار)

ساختمان موزه جنگ خرمشهر در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی احداث و تا پایان جنگ به‌عنوان بخش اداری شرکت نفت استفاده می‌شد. در سال ۱۳۷۵، مرکز فرهنگی دفاع مقدس در این ساختمان مستقر شد و در حال حاضر از آن به‌عنوان موزه جنگ استفاده می‌شود که مجموعه‌ای از آثار به‌جای مانده را از سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر  به نمایش گذاشته است. همچنین این موزه دارای کتابخانه تخصصی دفاع‌مقدس با حدود سه هزار جلد کتاب، سالن نمایش فیلم و آرامگاه سه شهید گمنام است.

  • آدرس: خرمشهر، بلوار ساحلی، خیابان امام‌خمینی (لب‌شط سابق) (مشاهده در نقشه)

مسجد جامع خرمشهر

مسجدی قدیمی با دو گنبد و مناره

منبع عکس: سایت تیشینه (عکاس: ناشناس)

مسجد جامع خرمشهر نزدیک به ۱۲۰ سال قدمت دارد و حدودا چهل درصد آن در زمان جنگ تحمیلی تخریب شده است. دو گلدسته این مسجد کاملا تخریب و گنبد بزرگ آن نیز بر اثر اصابت گلوله توپ دشمن آسیب دیده است. پس از پایان جنگ تحمیلی این مسجد بازسازی شده است.

پل قدیم خرمشهر

پلی با پایه های بتنی در آب

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Nader Sadoonian)

پل قدیم خرمشهر در سال ۱۳۳۸ خورشیدی روی رودخانه کارون پایه‌ریزی شد و در سال ۱۳۴۹ به اتمام رسید. این پل در هنگام جنگ تحمیلی برای جلوگیری از ورود دشمنان متجاوز به شهر آبادان تخریب شد؛ ولی پس از جنگ بازسازی شد.

قصر فیلیه

بقایای سازه ای تاریخی از آجر

منبع عکس: سایت alarabiya.net (عکاس: ناشناس)

قصر فیلیه متعلق به یکی از حاکمان محلی خوزستان است که در ابتدای منطقه شلمچه در محلی به نام فیلیه در کنار رودخانه اروند قرار گرفته است. از این بنای تاریخی در حال حاضر جز ویرانه‌ای باقی نمانده است؛ ولی دیدن خرابه‌های آن نیز خالی از لطف نیست.

تالاب ناصری

تعداد زیادی پرنده در تالابی پرآب

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: ناشناس)

تالاب ناصری یکی از تالاب‌های ساخت انسان در ایران است که در هفده کیلومتری شمال شهر خرمشهر واقع شده است. این تالاب در واقع به‌دلیل تخلیه زه آب‌های کشاورزی در سال ۱۳۷۸ شکل گرفت. تالاب ناصری اکنون، زیستگاه پرندگان بسیاری است که از نقاط مختلف به این تالاب کوچ می‌کنند.

جزیره مینو

درختان نخل در جزیره مینو

منبع عکس: خبرگزاری مهر (عکاس: ناشناس)

جزیره مینو زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر است

جزیره مینو یکی از جزایر جنوبی کشور در فاصله چند کیلومتری خرمشهر است که از شرق با ایران و از غرب با کشور عراق هم‌مرز است. این جزیره دارای طبیعتی بکر و سراسر پوشیده از نخلستان است. جزیره مینو همچنین از لحاظ اکوسیستمی، زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر به شمار می‌رود. وجود مناظر طبیعی بی‌نظیر، پوشش گیاهی سرسبز، رودخانه طبیعی و تردد کشتی‌ها و شناورها در رودخانه بین‌المللی اروند، جلوه زیبایی در این جزیره پدید می‌آورد که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

  • آدرس: آبادان، ضلع جنوب غربی فرودگاه آبادان‌

مضیف حاج عبدالله

رستورانی سنتی با سقف طاقی شکل

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: علی جعفری)

مضیف حاج عبدالله یکی از زیباترین مضیف‌های کشور است که در جزیره مینو در شهرستان خرمشهر واقع شده است. این مضیف در باغی بزرگ و زیبا به مساحت پانزده هزار متر مربع قرار گرفته است و شامل دو باب مضیف گروهی و جمعی، دو باب مضیف خانوادگی، پنج باب مضیف کوچک و یک چایخانه سنتی می‌شود.

  • آدرس: خرمشهر، به طرف فرودگاه بین‌المللی آبادان، جزیره مینو، ميدان دوم سمت راست، اولین خیابان سمت چپ (مشاهده در نقشه)

پارک ساحلی خرمشهر

عبور قایق مسافری از رودخانه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: کیهان راد)

پارک ساحلی خرمشهر یکی از پارک‌های زیبای این شهر است که در مجاورت رودخانه خروشان در روستای بدریه بنا شده است. اگر در خرمشهر به‌دنبال مکانی برای به دست آوردن آرامش و تماشای طبیعت بودید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به این پارک سر بزنید.

ساختمان تاریخی هلال احمر

ساختمانی دو طبقه و آجری

منبع عکس: سایت didanist.com (عکاس: ناشناس)

ساختمان تاریخی هلال احمر یا کنسولگری سابق انگلیس یکی از جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی خرمشهر متعلق به دوران حکومت قاجاریه است. این ساختمان تاریخی ما بین خیابان فردوسی و جاده ساحلی خرمشهر جای گرفته و در حال حاضر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد ولیعصر

سازه ای تاریخی و مخروبه با گنبدی آجری

منبع عکس: سایت shattpress.com (عکاس: ناشناس)

مسجد ولیعصر یکی از بناهای تاریخی و مذهبی خرمشهر به شمار می‌آید که از دوران حکومت پهلوی در این شهر به‌جای مانده است. این مسجد در نزدیکی روستای خین در جاده شلمچه قرار دارد و در سال ۱۳۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کشتی زمان جنگ اروند صغیر

کشتی مخروبه در وسط رودخانه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Reza Far)

کشتی زمان جنگ اروند صغیر یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی خرمشهر است. در اطراف این محوطه تاریخی امکانات رفاهی و تفریحی فراوانی برای گردشگران فراهم شده است.

  • آدرس: خرمشهر، رود اروند

بازار ماهی فروشان

بازار ماهی فروشان

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محجوب طاهرخانی)

بازار ماهی‌فروشان در نزدیکی رودخانه کارون قرار دارد و از لنج‌ها و قایق‌های صیادی زیادی که ماهی‌های تازه‌ای صید کردن و قصد فروش آن‌ها را دارند، تشکیل می‌شود. در این بازار می‌توانید انواع ماهی‌های کپور، سنگسر، شوریده، شانگ و صبور را پیدا کنید.

پل دوم خرمشهر

پل آهنی روی رودخانه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: احمد عامری)

پل دوم خرمشهر یا پل شهید جهان‌آرا یکی از پل‌های جدید خرمشهر است که روی رودخانه کارون با فاصله مناسبی از پل قدیم جهت بازسازی شهرستان خرمشهر احداث شده است. 

پرسش‌های متداول

تالاب دست‌ساز خرمشهر چه نام دارد؟

تالاب ناصری یکی از تالاب‌های ساخت انسان در هفده کیلومتری شمال شهر خرمشهر است.

مضیف حاج عبدالله کجاست؟

مضیف حاج عبدالله در جزیره مینو در خرمشهر واقع شده است.

نویسنده: شیدا خرمشاهی