بهشت فسیل شناسان ظرفیتی برای جذب گردشگر در مراغه

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی پنجشنبه، ۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۵
بهشت فسیل شناسان ظرفیتی برای جذب گردشگر در مراغه

منطقه طبیعی فسیلی مراغه به عنوان یکی از منحصربه‌فردترین گستره فسیلی کشور و خاورمیانه، می‌تواند زمینه مساعدی را برای حضور گردشگران طبیعی و نیز محققان بین‌المللی فراهم کند.

منطقه طبیعی فسیلی مراغه به مساحت یک هزار و ۲۶ هکتار به عنوان اثر طبیعی ملی مصوب شده تا از تخریب، برداشت و حفاری در این منطقه محافظت و کارهای تحقیقاتی به طور دقیق بر روی آثار کشف شده انجام شود.

این منطقه بخشی از محدوده بزرگ فسیل‌دار کوهستانی سهند است که به لحاظ داشتن مناسب‌ترین فسیل‌های هفت تا ۱۲ میلیون ساله به عنوان بهشت فسیل شناسان، شهرت جهانی دارد.

وسعت منطقه فسیلی مراغه حدود ۴۰ هزار هکتار بوده و فسیل‌های مکشوفه در این منطقه شامل گونه‌هایی از جوندگان، اسب‌سانان، گاوسانان، گوشتخواران مانند ببردندان شمشیری، کفتار، گرگ و خرس، خانواده گوزن‌ها، زرافه‌ها، کرگدن‌ها، فیل‌ها و آنتولوپ‌ها است.

سابقه بررسی اولیه منطقه فسیلی مراغه به اوایل سال ۱۸۴۰ میلادی بر می‌گردد و جمع‌آوری اولیه نمونه‌ها توسط محققان روسی و به دنبال آن پژوهشگران کشورهای اتریش، انگلیس، فرانسه و آمریکا با همکاری موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است.

غلامرضا زارع رییس اداره حفاظت محیط زیست مراغه با اشاره به تنوع زیستی این شهرستان گفت:

با توجه به گونه‌های گیاهی و جانوری موجود در این منطقه، زیست‌بوم مراغه قابل تبدیل به ژئوپارک در منطقه شمال غرب کشور است.

غلامرضا زارع افزود:

وجود پوشش گیاهی، تنوع زیستی، غارهای طبیعی، آب‌های معدنی، صخره‌ها و جاذبه‌های طبیعی این منطقه را به مرجعی برای مطالعات زیست محیطی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد:

منطقه طبیعی فسیلی مراغه به عنوان یکی از منحصربه‌فردترین گستره فسیلی کشور و خاورمیانه، زمینه مساعدی را برای حضور گردشگران طبیعی و نیز محققان بین المللی فراهم کرده است.

این منطقه فسیلی با یک هزار و 26 هکتار وسعت دارای گستره وسیعی از فسیل‌های جانوری با قدمت ۸.۵ تا ۹ میلیون سال از پتانسیل‌های مناسبی برای مطالعات زیستی برخوردار است.

وی افزود:

در این شهرستان تاکنون هفت گونه فسیل فیل، ۶ گونه کرگدن و چندین گونه کمیاب اسب یافت شده که مرجعی برای محققان زیستی دنیا شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه