معرفی موزه های برتر سال ۹۶ در یازدهمین آئین «انتخاب موزه های برتر»

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی سه شنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
معرفی موزه های برتر سال ۹۶ در یازدهمین آئین «انتخاب موزه های برتر»

یازدهمین آئین «انتخاب موزه‌های برتر» در خانه هنرمندان و با حضور جمع زیادی از موزه‌داران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی برگزار شده است.

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت، در یازدهمین آئین انتخاب موزه‌های برتر که در خانه هنرمندان برپا شد، جمع زیادی از موزه‌داران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی در این گردهمایی حضور داشته‌اند. این آئین در راستای پیشرفت فرهنگی و نگاه مسئولان به ایجاد حس رقابت در ارتقا سطح موزه‌ها و نزدیک شدن به استاندارهای جهانی برگزار می‌شود.

در ابتدای این مراسم و در ورودی خانه هنرمندان ساز «عبدالقادر مراغه‌ای» متعلق به قرن هشتم هجری که توسط «سیف‌الله شکری» بازسازی شده و برای نخستین بار در افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر نواخته شده بود، اجرا شده است.

«مجید رجبی معمار» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با بیان این‌که موزه‌ها و مکان‌های تاریخی زیادی در کشور وجود دارند که تاکنون نام بسیاری از آنها هنوز به گوش هیچ‌کس نخورده است، خطاب به مسئولان میراث فرهنگی و به خصوص مدیر ایکوم ایران بیان کرد:

برای سال آینده خانه هنرمندان ایران حاضر است هفته‌ای ویژه در اختیار موزه‌های سراسر کشور قرار دهد تا همه‌ی موزه‌ها با نقشه، آدرس، نام، کاربری و هر آنچه در موزه‌هایشان اتفاق می‌افتند، معرفی شوند.

معرفی موزه های برتر

 «محق» معاون مدیر دفتر منطقه‌ای غرب آسیا به نمایندگی از «استرکیش لاروش» مدیر و نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران که به دلیل ماموریت خارج از کشور در این مراسم حضور نداشتند،  پیام او را برای یازدهمین آئین انتخاب موزه‌های برتر قرائت کرد.

در پیام وی آمده است:

همانطور که در اساسنامه یونسکو آمده، به دلیل ترویج صلح و امنیت در جهان، موزه‌ها از مهم‌ترین موسسات حاضر در جوامع بشری  به شمار می‌روند.

آن‌ها ارتقا دهنده همکاری بین فرهنگ‌های گوناگون هستند و محرک جریان آزاد عقاید با حروف و تصاویر در عین حفاظت و نگهداری از آثار هنری و نقل و انتقال اشیاء فردی، هنری و علمی محسوب می‌شوند.

به همین دلیل در نوامبر ۲۰۱۵ کشورهای عضو یونسکو با تصویب توصیه‌های این سازمان در مورد حفاظت و ارتقای موزه‌ها بر تنوع و نقشی که آن‌ها در جامعه برعهده دارند، صحه گذاشتند.

از این طریق راهکارهای جهانی حفاظت و ارتقای موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی را در برخورد با تغییرات عظیم امروز اجتماعی، اقتصادی و فناوری ارائه کردند.

در بخش دیگری از پیام وی، با بیان این‌که گرامی‌داشت «روز جهانی موزه» به معنی انتقال این پیام است که موزه‌ها وسیله تبادل فرهنگی و غنی‌سازی فرهنگ، توسعه فهم متقابل، همکاری و صلح بین افراد هستند، آمده است:

به لطف فناوری، موزه می‌تواند به افراد بیشتری در مقایسه با شنوندگان اصلی خود دسترسی داشته باشند.

معرفی موزه های برتر

«سیداحمد محیط طباطبایی» رئیس ایکوم (کمیته ملی موزه‌ها) ایران نیز در سخنانی با اشاره به شعار امسال ایکوم جهانی «ارتباطات نوین، خلاق، رویکردهای جدید و مخاطبان جدید»؛ مفهوم این شعار را فراتر از کار انفرادی دانست و ادامه داد:

رسیدن به این شعار نیاز به کار جمعی دارد تا بتواند مخاطبان را در دنیا جذب کند.

معرفی موزه های برتر

«سید محمد بهشتی» رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این آئین در سخنانی با اشاره به شعار ایکوم جهانی برای روز جهانی موزه بیان کرد:

در چند دهه گذشته موضوع «ارتباطات و فناوری» در عالم موزه‌داری به کار گرفته شده است. اگر نقاط مختلف دنیا را در عرصه‌های مختلف ببینید از این فناوری‌ها به خصوص با هدف برقراری ارتباط با مخاطب استفاده می‌کنند.

در پایان یازدهمین آئین انتخاب موزه‌های برتر؛ نخست از چند موزه‌دار فعال، درگذشته و پیشکوت تقدیر شده است:

  • مرحوم «عباس درخشان» راهنمای موزه و موزه‌دار موزه ملی ایران که سال گذشته درگذشت.
  • «علی عزتی» رئیس انجمن خودآموختگان
  • «منوچهر لطفی» مدیر انجمن موزه‌داران
  • «ناصر هوشمند وزیری» موسس غارموزه وزیری
  • «جبرئیل نوکنده» رئیس موزه ملی ایران
  • «سردار جعفری» رئیس باغ موزه دفاع مقدس
  • «بهزاد طباطبایی» مدیر موزه ورزش

معرفی موزه های برتر

«محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در سخنانی با اشاره به برگزاری سالانه آئین انتخاب موزه‌های برتر، تصریح کرد:

با برگزاری چنین مراسمی مشارکت مردم در موضوع میراث فرهنگی را تسهیل می‌کنیم. مشارکت مردم و ایجاد موزه‌های خصوصی تا امروز نشان از موفقیت در این زمینه داشته است.

از دیگر سخنرانان این آئین «احمد مسجدجامعی» عضو شورای شهر تهران بوده که از مسئولان میراث فرهنگی و موزه‌ها خواست تا فکری به حال اقتصاد موزه‌های کشور کنند و با تهیه‌ی اساسنامه‌ای منظم برای موزه‌ها، الگویی برای آینده‌ی موزه‌های کشور ایجاد و به موزه‌های خصوصیِ در حد و اندازه‌ی موزه‌های محلی توجه کنند. 

معرفی موزه های برتر

«علیرضا قلی‌نژاد» دبیر آئین معرفی موزه‌های برتر و عضو هیات اجرائی ایکوم نیز در گزارشی از استقبال موزه‌های سراسر کشور برای حضور در این مراسم سالانه خبر داد.

وی با اشاره به ۱۲ شاخص انتخاب موزه‌های برتر شامل «آموزش»، «بازدید از موزه»، «معرفی»، «نگهداری و حفاظت»، «پژوهش»، «توسعه مدیریت»، «خلاقیت و نوآوری»، «گردآوری»، «تلاش برای بقا»، «شعار روز جهانی موزه»، «کودک و نوجوان» و «اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی» تشریح کرد:

با ارسال فراخوان به همه موزه‌ها، ۹۵ موزه با ارسال مدارکی آمادگی خود را برای حضور در این مراسم اعلام کرده‌اند.

پس از بررسی داوران ۷۰ موزه امتیاز ورود به مرحله داوری گرفته‌اند و ۶۰ داور پیشکسوت وظیفه داوری آن‌ها را برعهده داشتند.

اسامی موزه‌های برتر در ۱۲ معیار انتخاب موزه‌های برتر به این صورت است:

موزه‌های برتر خصوصی:

موزه‌های دولتی کوچک:

معرفی موزه برتر

موزه‌های دولتی متوسط:

معرفی موزه برتر

موزه‌های دولتی بزرگ:

  • معیار حفاظت و نگهداری؛ کاخ موزه سعدآباد
  • معیار معرفی؛ موزه ملی ایران
  • معیار مدیریت، خلاقیت و آموزش؛ موزه علوم و فناوری
  • معیار گردآوری، پژوهش و بازدید از موزه؛ موزه آستان قدس رضوی
  • معیار کودک و نوجوان، اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی بازدید از موزه و حفاظت و نگهداری؛ کاخ موزه گلستان
  • معیار تلاش برای بقا و روز جهانی موزه؛ هیات داوران هیچ موزه‌ای را شایسته تقدیر ندانست.

معرفی موزه های برتر

معرفی موزه های برتر

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه