سفر ۲ روزه به ولگوگراد؛ شهر قهرمان‌ ها در روسیه

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
سفر ۲ روزه به ولگوگراد؛ شهر قهرمان‌ ها در روسیه

 ولگوگراد شهر ملقب به شهر قهرمان، یکی از شهرهای میزبان جام جهانی 2018 است که تاریخ پرفراز و نشیبی داشته است؛ با برنامه سفر در این شهر همراه ما باشید.

در آستانه‌ی جام جهانی ۲۰۱۸، به فکر شرکت در تورهای جام جهانی روسیه هستید؟ تورهای ترکیبی روسیه نیز گزینه‌ی خوبی است. ولگوگراد از شهرهایی است که جام جهانی در آن برگزار می‌شود و چه بهتر که با برنامه‌ای سفر به آن شهر سفر کنید.

ولگوگراد شهری در بخش جنوب غربی روسیه است که در همجواری رودخانه ولگا قرار دارد. این شهر یکی از شهرهای مهم صنعتی در روسیه است که در کنار کارخانجات مهم، دیدنی‌های بسیار و آثار تاریخی معروفی در آن وجود دارد که گردشگران بسیاری را به این شهر می‌کشاند. ولگوگراد در طول جنگ جهانی دوم، تقریبا به‌صورت کامل ویران شد. بیش از ۹۰ درصد از خانه‌ها ویران شد و تنها ۳۲ هزار نفر از ۴۵۰ هزار نفر جمعیت این شهر، از جنگ جان سالم بدر بردند. با این حال ولگوگراد امروز به یکی از مدرن‌ترین شهرهای روسیه تبدیل شده است. این شهر یکی از شهرهای میزبان جام جهانی 2018 است و بسیاری برای شرکت در این رویداد مهم ورزشی به این شهر سفر می‌کنند.

برنامه سفر ولگوگراد

در ادامه، برنامه سفر ۲ روزه به ولگوگراد ارائه خواهد شد که در آن تلاش شده است علاوه بر ذکر دیدنی‌ها و جاذبه‌های مشهور و مورد علاقه گردشگران، عوامل موثر دیگری نظیر زمان بازدید، بعد سفر و سهولت در حمل و نقل در بهترین حالت ممکن لحاظ شود. بدیهی است این برنامه سفر از جانب کجارو تعیین شده است و طبیعتا گردشگران می‌توانند با توجه به زمانبندی خود و برنامه‌ای که دارند، نوعی دیگر برنامه‌ریزی کنند؛ دوستان کجارویی عزیز در این برنامه سفر و برای گشت و گذار در این منطقه زیبا، با ما همراه باشید.

روز اول | روز دوم 

روز اول

مامایف کورگان (Mamayev Kurgan) و یادمان مام میهن فرامی‌خواند (The Motherland Calls)

مامایف کورگان (Mamayev Kurgan) و یادمان مام میهن فرامی‌خواند (The Motherland Calls)

  • آدرس: Prospekt Imeni V.i. Lenina, Volgograd, Volgogradskaya oblast', Russia, 400005
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز

بنای یادبود مامایف کورگان، مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری شهر است. هیچ سفری به ولگوگراد بدون بازدید از این تندیس بزرگ، کامل نمی‌شود و یکی از مهم‌ترین جاهایی است که در سفر به ولگوگراد بدون تردید باید از آن دیدن کنید. مامایف کورگان به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین مجموعه‌ی یادبود جنگ در روسیه شناخته می‌شود که در مورد جنگ جهانی دوم و قهرمانان کشور روسیه در این جنگ است. طراح و سازنده ی این تندیس یادبود، در نظر داشت که با ساخت تندیسی بزرگ و باشکوه، اهمیت و تاثیر فوق‌العاده‌ی نبرد استالینگراد را در روسیه به نمایش بگذارد.

تندیسی که در این مجموعه مشاهده می‌کنید، یکی از بلندترین تندیس‌های دنیا است. یادمان مام میهن فرامی‌خواند (The Motherland Calls) در سال ۱۹۶۷ روی تپه مامایف (Mamayev Kurgen) ساخته شده ‌است. ارتفاع این تندیس از پایه تا نوک شمشیر ۸۷ متر، ارتفاع هیکل ۵۲ متر و ارتفاع شمشیر ۳۳ متر است. این تندیس از نظر مهندسی، بسیار پیچیده است و این پیچیدگی به خاطر حالت قرار گرفتن تندیس و شمشیری در دست است. این مجسمه باشکوه بلندترین مجسمه در اروپا و همینطور بلندترین مجسمه زن در جهان به شمار می‌آید.

کلیسای قدیسان (All Saints Church)

کلیسای قدیسان (All Saints Church)

  • آدرس: Mamayev Kurgan St., 4Volgograd 400005, Russia
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴ دقیقه پیاده‌روی

کلیسای قدیسان نیز مانند مجسمه سرزمین مادری فرا می‌خواند، در تپه مامایف قرار گرفته و در محوطه همین مجسمه جای گرفته است. این کلیسا از اهمیت خاصی میان مردم ولگوگراد برخوردار است و از مکان‌های دیدنی این شهر به شمار می‌رود که در سفر به ولگوگراد تماشای آن را نباید از دست داد.

پیشنهاد ناهار

غذا محلی روسیه

در سفر به روسیه یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که نباید ساده از آن گذشت، تست غذاهای محلی روسی است. غذاهای محلی روسی عمدتا محصول شرایط خاص آب و هوایی و زیست محیطی روسیه هستند. کوتاه بودن فصل کشت و در مقابل طولانی بودن زمستان‌های سخت و سوزان، باعث شده رژیم غذایی روسیه به طور سنتی بیشتر ترکیبی از دانه‌های آسیاب شده، محصولات انباری (مانند سیب زمینی، چغندر، هویج و کلم)، به علاوه ماهی، مرغ و گوشت گاو باشد. رستوران‌های پیشنهادی زیر را با توجه به موقعیت آن‌ها نسبت به جاذبه‌ها خواهیم داشت:

رستوران بلین کلاب (Blin Club)

رستوران بلین کلاب (Blin Club)

بلین، نام نوعی پنکیک سنتی روسی است. رستوران بلین کلاب یکی از رستوران‌های شهر است که نباید فرصت غذا خوردن در آن را از دست بدهید، این به خاطر تنوع قابل توجه بلین یا بلینی‌های رستوران است. اگر می‌خواهید یک غذای محلی خوب بخورید، در محیطی گرم و دنج وقت بگذرانید و از خدمات بی‌نظیر کارکنان بهره‌مند شوید، بدون شک رستوران بلین کلاب را انتخاب کنید. این رستوران یکی از بهترین جاهایی است که می‌توانید برای خوردن یک عصرانه‌ی لذیذ هم روی آن حساب کنید.

کافه Nosorog

کافه Nosorog

کافه Nosorog یک کافه‌ی مدرن است که خانوادگی اداره می‌شود. سبک آشپزی در این کافه، آشپزی اروپایی است. این کافه در قلب شهر ولگوگراد قرار دارد و بدون شک یکی از کافه‌هایی است که حتما باید آن را امتحان کنید. در قلب روسیه می‌توانید حال و هوای یک کافه‌ی اروپایی را تجربه کنید. این کافه فضایی دنج و گرم و دکوراسیونی مدرن و جذاب دارد. در منوی کافه، تنوع قابل توجهی وجود دارد. انواع تارت، ریزوتو و پاستا و نوشیدنی‌های لذیذ در آن عرضه می‌شد. اگر می‌خواهید غذایی عالی بخورید و در عین حال هزینه‌ی کمی بپردازید، بدون تردید این کافه را انتخاب کنید، به خصوص اگر از طرفداران اینستاگرام هستید.

خرابه‌های فلور میل (Flour Mill Ruins)

خرابه‌های فلور میل (Flour Mill Ruins)

  • آدرس: Marshala Chuikova st., 47 | Metro Ploshchad' Lenina, Volgograd 400005, Russia
  • مدت زمان بازدید: ۴۰ دقیقه
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز

خرابه‌های فلور میل (Flour Mill Ruins) یکی از ساختمان‌هایی است که در دوران جنگ تخریب شده و امروزه خرابه‌‌های آن به عنوان یکی از دیدنی‌های ولگوگراد شناخته می‌شود. در کنار این ساختمان، موزه بزرگی مربوط به جنگ جهانی دوم بنا شده و اشیای زیادی در آن به نمایش در می‌آید.

خانه‌ی پاولوف (Pavlov’s House)

خانه‌ی پاولوف (Pavlov’s House)

  • آدرس: Ulitsa Sovetskaya, 39, Volgograd, Volgogradskaya oblast', Russia, 400005
  • مدت زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲ دقیقه با ماشین

خانه پاولف شاید در نگاه اول مانند یک خانه معمولی شبیه دیگر خانه‌های شهری به نظر برسد، اما جالب است بدانید که این ساختمان در طول جنگ جهانی دوم به یکی از نمادهای دلیری و شجاعت سربازان روسی تبدیل شد، چون این ساختمان مخصوص سربازانی بود که توانسته بودند که به مدت شصت روز آلمانی‌ها را متوقف کنند. اولین چیزی که در بازدید از این بنای تاریخی شاید توجه شما را به خود جلب کند، دیوار یادبودی از این نبرد است که یادآور سختی‌های جنگ و پیروزی‌های به دست آمده در آن است.

کانال ولگا دن (Volga Don Canal)

کانال ولگا دن (Volga Don Canal)

  • آدرس: Volga-Don Canal, Volgograd Oblast, Russia
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه

کانال ولگا دن، با طول ۱۱۰ کیلومتر در جنوب شهر ولگوگراد جای گرفته و رودخانه ولگا و رود دن را به هم متصل می‌کند. این کانال از لحاظ تاریخی نیز دارای اهمیت خاصی است و توسط زندانیان جنگی در سال ۱۹۵۲ ساخته شده است. تعداد زندانیان که از آن‌ها بیگاری کشیده شد و در این پروژه همکاری کردند، به بیش از یکصد هزار نفر می‌رسد که بیش از پانزده هزار نفر از آن‌ها به دلیل گرسنگی و سوء‌تغذیه در طول ساخت آن، جان خود را از دست دادند.

روز دوم

پلانتاریوم (Palentarium)

پلانتاریوم (Palentarium)

  • آدرس: Ulitsa Gagarina, 14, Volgograd, Volgogradskaya oblast', Russia, 400131
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه
  • ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر

آسمان‌نمای ولگوگراد یا پلانتاریوم، نسبتا کوچک است، ولی فرصتی عالی برایتان فراهم می‌کند که آسمان شب را تماشا کنید و اطلاعات جالبی در مورد آسمان و سیارات دیگر به دست آورید. یک رصدخانه‌ی کوچک به همراه تلسکوپ در طبقات بالای این آسمان‌نما وجود دارد. این جاذبه برای خانواده‌هایی که همراه با بچه‌ها سفر می‌کنند، بسیار سرگرم‌کننده و جالب است.

موزه هنرهای زیبای ماشکوف (Museum of Fine Arts named after I. Mashkov)

موزه هنرهای زیبای ماشکوف (Museum of Fine Arts named after I. Mashkov)

  • آدرس: V. I. Lenina, 21Volgograd 400131, Russia
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • ساعت بازدید: از ۱۰ صبح
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه پیاده روی – ۲ دقیقه با ماشین

موزه هنرهای زیبای ماشکوف در سال ۱۹۶۰ میلادی افتتاح شد و در سال ۱۹۶۳ میلادی در معرض بازدید عموم قرار گرفت. در این موزه می‌توانید مجموعه‌ای از دو هزار اشیای هنری دست‌ساز را تماشا کنید.

تئاتر موزیکال شهری موزیک مدیا (Muzkomediya Municipal Musical Theater)

تئاتر موزیکال شهری موزیک مدیا (Muzkomediya Municipal Musical Theater)

  • آدرس: Volgograd Municipal Musical Theater, улица имени Маршала В.И. Чуйкова, Volgograd, Russia
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • ساعت بازدید: با توجه به ساعت نمایش‌هایی که برگزار می‌شود
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳ دقیقه با ماشین – ۱۱ دقیقه پیاده روی

سازه تئاتر موزیکال شهری موزیک مدیا در سال ۱۹۰۳ میلادی ساخته شده که در طول نبرد «استالینگ» به طور کامل تخریب شد. اما این بنا در سال‌های ۱۹۴۶ میلادی و ۱۹۶۰ از نو ساخته و بازسازی شد و تا به امروز به‌عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی ولگوگراد به شمار می‌رود. در حال حاضر این بنا میزبان تئاتر موزیکال شهری است و نمایش جذاب و جالبی هر هفته در آن برگزار می‌شود.

موزه تاریخ پامیات (Museum Pamyat)

موزه تاریخ پامیات (Museum Pamyat)

  • آدرس: Центральный универмаг, Ploshchad' Pavshikh Bortsov, 2, Volgograd, Volgogradskaya oblast', Russia, 400001
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۲ دقیقه پیاده‌روی – ۶ دقیقه با ماشین

موزه تاریخ پامیات موزه‌ای در ارتباط با جنگ است که در زیرزمینی قدیمی قرار گرفته و اشیای کهنه‌ای در آن نگهداری می‌شود. گفته می‌شود که سازه این موزه در گذشته یکی از مقرهای فرماندهی در دوران جنگ جهانی دوم بوده و یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین مارشال‌های ارتش کشور روسیه از آن استفاده می‌کرده است.

پیشنهاد ناهار

رستوران Mayak

رستوران Mayak

رستوران Mayak در قلب شهر ولگوگراد قرار دارد و یکی از بناهای تاریخی و دیدنی شهر است. کلمه‌ی Mayak به معنای فانوس دریایی است و این رستوران هم در یک فانوس دریایی قرار دارد که با وجود قدیمی بودن، هنوز کار می‌کند. منوی رستوران شامل بهترین غذاهای اصیل محلی است و نوشیدنی‌ها و دسرهای جنوب روسیه در آن سرو می‌شود. این رستوران معمولا بسیار شلوغ است و علاوه بر گردشگران، بسیاری از اهالی شهر از آن استقبال می‌کنند.

رستوران Kadafy

رستوران Kadafy

رستوران Kadafy، یک رستوران مدیترانه‌ای است و روی رود ولگا قرار دارد به همین دلیل چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از این منطقه را به نمایش می‌گذارد. قیمت‌ها در این رستوران، معقول و مقرون‌به‌صرفه است و تنوع نوشیدنی‌ها، دسرها و غذاها، هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند. کارکنان خوش‌برخورد رستوران، مهمانان را به خوبی راهنمایی می‌کنند تا بهترین انتخاب را از منوی مفصل این رستوران داشته باشند.

میدان مبارزان افتاده (The Square of Fallen Fighters)

میدان مبارزان افتاده (The Square of Fallen Fighters)

  • آدرس:
  • مدت زمان بازدید: ۳۵ دقیقه
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱ دقیقه با ماشین – ۴ دقیقه پیاده‌روی

میدان مبارزان افتاده یکی از معدود دیدنی‌های شهر ولگوگراد است که دوره قبل از جنگ به یادگار مانده است. از سال ۱۹۲۰ میلادی، میدان مرکزی شهر ولگوگراد، «میدان مبارزان افتاده» نامیده شد، جایی که پیکرهای ۵۵ نفر از کشته‌شدگان ترور سفید در آنجا دفن شده‌اند. وحشت سفید (White Terror) در شوروی به خشونت‌های سازمان‌یافته‌ای اشاره می‌کند که توسط ارتش سفید در طول جنگ داخلی روسیه (۱۹۲۳–۱۹۱۷) پیاده شد. در سال ۱۹۴۲ نیز ده‌ها هزار سرباز در جریان نبرد استالینگراد (یکی از طولانی‌ترین، مهلک‌ترین و سرنوشت سازترین نبردهای جنگ جهانی دوم و تمام تاریخ بشر) در این میدان و در برابر ارتش آلمان، مبارزه کرده و کشته شدند.

ایستگاه مرکزی (The Central station)

ایستگاه مرکزی (The Central station)

  • آدرس: Privokzal'naya Ploshchad', 1, Volgograd, Volgogradskaya oblast', Russia, 400131
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه پیاده‌روی – ۳ دقیقه با ماشین

ایستگاه مرکزی تنها مکانی برای سوار شدن به قطار نیست، بلکه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ولگوگراد به شمار می‌آید. از این ایستگاه می‌توان به‌عنوان نمونه عالی از معماری و نمادی از شهر ولگوگراد نام برد. این ایستگاه دارای مجموعه زیبایی از تابلوهای نقاشی تزیین شده است که با ورود به آن حس می‌کنید که وارد یکی از موزه‌های کشور روسیه شده‌اید.

برنامه سفر ولگوگراد

پس از سفری ۲ روزه در ولگوگراد به انتهای سفر خود می‌رسیم. خاطر نشان می‌شویم که در ساعات آزاد و شب‌ها می‌توان به مراکز خرید برویم و از تفریحاتی که در داخل شهر وجود دارد، بهره ببریم. این تنها یک برنامه پیشنهادی سفر است و شما می‌توانید با توجه به علایق خود و تعداد روزهایی که در این شهر اقامت دارید، برنامه سفر دیگری برای خود تنظیم کنید. اگر به این شهر زیبا سفر کردید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه