برگزاری سیزدهمین جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۵
برگزاری سیزدهمین جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن

سیزدهمین جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و با هدف معرفی اسب اصیل ترکن به همه کشور و دنیا، در روستای صوفیان شهرستان کلاله آغاز بکار کرد.

جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن با حضور علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سیدمناف هاشمی استاندار گلستان، محمد حمیدی فرماندار کلاله، شهرام کوس‌غراوی نماینده مراوه‌تپه، گالیکش، کلاله و مینودشت، ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی این استان، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی و قدرت ابراهیمی مدیرکل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.

جشنواره اسب ترکمن

معاون رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاحیه این جشنواره گفت:

باعث افتخار است که در جمع مردم خونگرم استان گلستان و شهرستان کلاله حاضر شده‌ام، لازم است سلام رئیس‌جمهوری را به مردم شریف این استان تقدیم ‌کنم. امیدوارم استاندار ساعی و سخت‌کوش این گلستان بتواند روزهای بهتری را برای این استان رقم بزند. این استان پر از ظرفیت‌های طبیعی است و در امر گردشگری یکی از نقاط ویژه گردشگری کشور است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تأکید کرد:

به هر میزان که استاندار برای این استان منابع اختصاص دهد ما نیز به همان میزان به این استان و شهرستان کلاله برای رونق گردشگری، صنایع‌دستی و پاسداشت از میراث فرهنگی کمک می‌کنیم تا اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری این استان رقم بخورد.

او افزود:

مردم شریف این منطقه زبانزد هستند. امیدوارم با کمک استاندار و همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی استان روزهای خوبی برای گلستان و کلاله رقم بزنیم. امیدوار این استان روزبه‌روز موفق‌تر، بانشاط‌تر و پیروزتر باشد.

سیدمناف هاشمی استاندار گلستان نیز در این مراسم گفت:

زیبایی‌های کلاله قسمتی از زیبایی‌های نگارستان ایران در استان گلستان است. این جشنواره ۱۳ سال سابقه دارد اما باید تلاش کرد که اتفاقات جدید در این جشنواره و در حوزه اشتغال اتفاق بیفتد. دولت ظرفیت‌های خوبی برای استان‌ها در نظر گرفت و استان گلستان اکنون فقط بر کشاورزی متکی نیست. با نگاه وسیعی که رئیس سازمان میراث فرهنگی دارند اقدامات خوبی در سال ۹۷ از طریق سرمایه‌های ملی و استانی و جذب سرمایه‌گذاران خواهیم داشت.

ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان نیز در این مراسم گفت:

شهرستان کلاله در ویترین زیبایی استان ظرفیت‌های زیادی دارد. مثلاً می‌توان به خالدنبی، دیوار دفاعی گرگان و... اشاره کرد. امیدوارم بخشی از این دیوار در کلاله احیا شود تا به جاذبه مهمی برای گردشگران تبدیل شود و در کنار ظرفیت اسب‌های اصیل ترکمن بتواند گردشگران زیادی را به این شهرستان جذب کند.

محمد حمیدی فرماندار کلاله در این مراسم گفت:

پرورش اسب در تاروپود این منطقه ریشه دارد و برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند به ایجاد انگیزه بین پرورش‌دهندگان کمک کند.

هدف از اجرای این جشنواره این است که اسب اصیل ترکمن را به کشور و دنیا معرفی کنند.

 

جشنواره اسب ترکمن

این جشنواره در ده دور برگزار شد و درمجموع ۲۳۸ اسب در این ده دور شرکت کردند. این اسب‌های به تفکیک در دسته‌های کره‌های پای مادر، کره‌های یک‌ساله، کره‌های دوساله، نریان سه تا پنج سال، مادیان‌های سه تا پنج سال، مادیان‌های پنج سال به بالا و سیلمی‌ها به نمایش درآمدند و در هر دور سه اسب به‌عنوان برگزیده انتخاب شدند و صاحبان آن‌ها جوایز خود را از دست معاون رئیس‌جمهوری دریافت کردند.

در پایان این جشنواره یک میلیارد تومان اعتبار از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و یک میلیارد تومان اعتبار از سوی استاندار به این شهرستان اختصاص داده شد.

معاون رئیس‌جمهوری سپس از غرفه‌های صنایع‌دستی که در حاشیه این جشنواره دایر شده بود بازدید کرد. او به فعالان حوزه صنایع‌دستی پیشنهاد کرد که حتماً از تسهیلات کم‌بهره که صندوق توسعه ملی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد برای رونق صنایع‌دستی خود استفاده کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین اعلام کرد که از طریق هماهنگی با مدیریت برج میلاد تهران محلی در آنجا به عرضه محصولات صنایع‌دستی استان گلستان اختصاص داده شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه