ثبت سیلوی گندم تبریز در فهرست آثار ملی ایران

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر پنجشنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۵
ثبت سیلوی گندم تبریز در فهرست آثار ملی ایران

ساختمان‌های سیلو گندم تبریز، در شاخه میراث صنعتی ثبت ملی شد.

سیلوی تبریز، نمادی از توانمندی مهندسی و دوراندیشی صنعتگران تبریزی و همچنین نمادی از آمیختگی دانش و علم روز با تجربه کهن مردان آذربایجان است.

مرتضی آبدار مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی چهارشنبه ۱۶ اسفند، در ارتباط با اولین سیلوی گندم کشور، گفت:

ساختمان تاریخی سیلو تبریز که در خیابان امام خمینی واقع شده است، به لحاظ قدمت فعالیت صنعتی و طراحی خود، جزو آثار پر اهمیت تاریخی تبریز محسوب می‌شود، لذا برای حفظ و صیانت از این میراث کهن، تلاش و استمرار بر ثبت ملی این اثر جز اولویت‌های مهم اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان قرار گرفت، که خوشبختانه پس از تلاش مستمر معاونت میراث‌فرهنگی، این اثر تاریخی فاخر، امروز در جلسه کمیته ثبت میراث غیرمنقول کشور به ثبت ملی رسید.

وی از اقدامات اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان در دهه اخیر به منظور ثبت این بنای تاریخی و فاخر در فهرست آثار ملی خبر داد و عنوان کرد:

سیلو تبریز به عنوان اولین سیلوی گندم ایران، مورد توجه ویژه اداره کل میراث فرهنگی استان و همچنین سازمان مرکزی قرار دارد و طبق پیگیری های مالک این بنا در سال ۱۳۹۰، برای ثبت ملی این اثر فاخر صنعتی، نخستین اقدامات اداره کل استان آغاز و پیگیری شد.

او افزود:

شایسته است که این بنا به صورت کامل مورد حفاظت قرار گیرد و اگر بنا بر تغییر کاربری آن باشد، به شکل موزه صنعتی یا در قالب کاربری فرهنگی، مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی در پایان، ابلاغ مجدد ثبت بنای تاریخی سیلو تبریز را در سازمان مرکزی میراث‌فرهنگی توسط معاونت میراث‌فرهنگی استان ۲۳ بهمن امسال بیان کرده و ادامه داد:

معاونت میراث‌فرهنگی با همکاری انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی استان، مجددا ثبت بنای سیلو تبریز را ابلاغ کرد و در نتیجه امروز موفق به کسب رأی لازم برای ثبت ملی ساختمان‌های سیلوی تبریز در شاخه میراث صنعتی آثار غیرمنقول کشور شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه