لزوم ترک عادت سلفی گرفتن از دیدگاه جراحان پلاستیک

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۵
لزوم ترک عادت سلفی گرفتن از دیدگاه جراحان پلاستیک

شما هم از آن دسته افرادی هستید که هر لحظه و در هر حالتی مشغول عکس گرفتن از خود هستید؟ پس این خبر را حتما بخوانید.

با توجه به یافته‌های جدید، شاید بهتر باشد که از یک غریبه‌ی مهربان بخواهید تا برای ثبت خاطرات تعطیلات‌تان، از شما عکس بگیرد؛ زیرا سلفی (سبک عکاسی که بین مسافران رواج یافته است) به آن اندازه که شما فکر می‌کنید، کار دلپذیری نیست. در حقیقت، طبق پژوهش‌هایی که روز پنج شنبه در نشریه‌ی «جراحی پلاستیک صورت JAMA» منتشر شد، سلفی‌هایی که با فاصله‌ی کمتر از نیم متری گرفته می‌شوند، می‌توانند ابعاد و نسبت بینی افراد را به قدری دچار اختلال کند که تقریبا ۳۰ درصد بزرگ‌تر از آن چیزی که در واقعیت وجود دارد، به نظر برسند. در عوض، عکس‌هایی که با فاصله‌ی یک و نیم متری گرفته می‌شود، باعث چنین تحریف‌هایی نمی‌شود.

یافته‌ها، فقط خودبینی در افراد را مطرح نمی‌کند. با وجودی که از اهمیت مسائل مربوط به بینی در حال حاضر کمی کاسته شده است، اما هنوز هم ۴۲ درصد از جراحان پلاستیک که در نظرسنجی آکادمی جراحان پلاستیک و ترمیمی آمریکا شرکت کرده بودند، گفتند که آن‌ها بیمارانی را دیده‌اند که به صراحت به دنبال روش‌های آرایشی برای بهبود ظاهر خود در سلفی‌ها و عکس‌هایی بودند که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. اگر این بیماران، ظاهر خود در عکس‌های تحریف شده را به عنوان مبنای خود برگزیده باشند، شاید تصمیم به عمل‌های جراحی بگیرند که در شرایطی غیر از این، هرگز انجام نمی‌دادند.

دکتر ساموئل لین، دانشیار جراحی پلاستیک در مرکز پزشکی دیکونز در بوستون می‌گوید:

عکس‌های سلفی و تلفن‌های هوشمند هم درست مانند اخبار ۲۴ ساعته که به صورت مستمر اطلاعات در اختیار ما قرار می‌دهد، بازخوردهای ثابتی را در مورد ظاهرمان به ما می‌دهد.

لین می‌گوید روبرو شدن ما با انبوهی از بازخوردها لزوما موضوع خوبی نیست.

او در مورد تصمیمات پزشکی که صرفا بر اساس سلفی‌ها یا عکس‌ها اتخاذ می‌شوند، به بیماران هشدار می‌دهد و به آن‌ها توصیه می‌کند که به جای این کار، طی یک دوره‌ی مشخص و از زوایا و در شرایط مختلف به بینی و دیگر ویژگی‌های خود نگاه کنند.

حتی اگر به جراحی پلاستیک هم فکر نمی‌کنید، ترک عادت سلفی گرفتن می‌تواند کار مفیدی باشد، هم برای خودتان و هم برای آلبوم عکس‌تان. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه