سال ۲۰۱۷ در آفریقای شمالی، بهبود موثر صنعت گردشگری

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۷ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۵
سال ۲۰۱۷ در آفریقای شمالی، بهبود موثر صنعت گردشگری

مسائل تروریستی و نا آرامی‌های سیاسی در کشورهای شمال آفریقا، به صنعت گردشگری در این مناطق صدمه وارد کرد. آمارها در سال ۲۰۱۷، نشان از بهبود شرایط صنعت گردشگری در این کشورها دارد.

بر طبق آمارهای WTTC، شورای جهانی سفر و گردشگری، به نظر می‌آید، آسیب‌های وارده از حملات تروریستی و آشوب‌های سیاسی در کشورها به صنعت گردشگری، به خصوص در حوزه آفریقای شمالی، در سال ۲۰۱۷، بهبودی موثر و قوی داشته است. رشد سفر و گردشگری در آفریقای شمالی در سال ۲۰۱۷، معادل ۲۲٫۶% بوده است؛ رشدی معادل بیش از سه برابر رشد صنعت گردشگری در دیگر نقاط جهان و ۵ برابر سریع‌تر از رشد میانگین ۴٫۶ درصدی سفر و گردشگری در جهان.

با وجود این رشد، کشور مصر در سال ۲۰۱۷، با بهبودی فوق‌العاده در صنعت گردشگری، در مقایسه با سال ۲۰۱۶، به GDP (رشد ناخالصی داخلی) ۷۲٫۹ درصدی رسیده است. کشور تونس نیز با رشدی قوی ولی کمتر، به رشد ۷٫۶ درصد رسید. در کشور ترکیه، صنعت گردشگری رشدی ۱۷ درصدی را تجربه کرد.

رشد تولید ناخالص داخلی از گردشگری و سفر، از رشد اقتصاد کل در کشورهایی که پیش از این تحت تاثیر تروریسم بوده‌اند، پیشی گرفت. در کشور مصر، اقتصاد کل کشور ۴٫۱ درصد، در تونس، ۲ درصد و در ترکیه ۷ درصد، رشد کرد. این اعداد نمایانگر اهمیت صنعت گردشگری در رشد اقتصادی در این کشورها هستند.

به طور کلی در سال ۲۰۱۷، سفر و گردشگری در مصر، منجر به ۲۱٫۱ بیلیون دلار تولید ناخالص داخلی (این مقدار، ۱۱ درصد کل تولید ناخالصی مصر است)، ۵٫۷ بیلیون دلار تولید ناخالص داخلی در تونس (۱۴٫۲ درصد کل GDP) و ۹۸٫۴ بیلیون دلار در ترکیه (۱۱٫۶ درصد کل GDP)، شد.

سفر و گردشگری همچنین باعث اشتغال زایی ۸٫۵ درصدی در مصر، ۱۳ درصدی در تونس و ۷٫۴ درصدی در ترکیه، شده است.

با وجود این آمار بهبود قوی در سال ۲۰۱۷ و پیش بینی‌های وعده داده شده در سال ۲۰۱۸، و به خصوص برگشت بازارهای اصلی‌ای چون بریتانیا به این منطقه و وجود پروازهای چارتر، این کشورها به سرعت می‌توانند به وضعیت اقتصادی قبل از بحران‌ها برگردند.

گلوریا گوارا، رییس و مدیر اجرایی WTTC، می‌گوید:

در سالی که به صورت کلی، شاهد رشدی قوی در صنعت گردشگری و سفر بوده‌ایم، عملکرد مثبت مصر، تونس و ترکیه، بسیار تاثیرگذار و تشویق کننده بود. تحقیقات ما نشان داد که مشارک عمومی و بخش خصوصی، کلیدی برای توانایی مقصد برای بازگشت از شرایط شوکه کننده‌ای چون حملات تروریستی و یا آشوب‌های داخلی و سیاسی است. من، دولت‌های این کشورها را تشویق می‌کنم که مشارکت خود با بخش خصوصی را ادامه دهند تا به رشدی پایدار در آینده، دست پیدا کنند.

تجربیات کشورهای مصر، تونس و ترکیه مانند دیگر کشورها مانند فرانسه و بلژیک (آن‌ها هم در سال ۲۰۱۷، آمار خوبی داشته اند) که متحمل حملات تروریستی در سال‌های اخیر شده‌اند، نشان می‌دهد که چقدر مهم است که به عنوان یک صنعت، ما تعادل میان سفری امن، مطمئن و بدون اختلال را بیابیم. امنیت، مهم‌ترین عنصر است و در سال‌های پیش رو، بهینه‌سازی استفاده از تکنولوژی مانند بیومتریک، برای فراهم کردن سفری مطمئن و امن، که در نهایت به ایجاد شغل و محافظت از آن، منجر می‌شود، حیاتی است.

فرصت‌های همکاری در صنعت در زمینه امنیت و بیومتریک در اجلاس جهانی آینده WTTC در تاریخ ۱۸ و ۱۹ام آپریل ۲۰۱۸ در بوینس آیرس، پایتخت کشور آرژانتین، مورد بحث واقع خواهد شد. این رویداد، به صورت زنده، پخش خواهد شد. تحقیقات آثار اقتصادی WTTC، تنها دیتابیس جهانی آثار اقتصادی صنعت گردشگری و سفر در ۱۸۵ کشور جهان و ۲۵ دسته بندی منطقه‌ای، است. برای دسترسی به این آمار، می‌توانید به این سایت، رجوع کنید.

 

 

 

مطالب مرتبط:

منبع 4hoteliers

دیدگاه