دیدنی های شهرکرد

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی شهرکرد؛ بام ایران در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد یکی از شهرهای سرسبز و زیبای ایران در استان چهارمحال و بختیاری است که قدمتی کهن دارد. این شهر دارای جاذبه‌های طبیعی فراوان و چشم‌اندازهای مسحورکننده است و می‌توان نام آن را در لیست مقاصد اصلی گردشگران ایران ثبت کرد. گفته می‌شود که پیشینه این شهر تاریخی متعلق به دوران حکومت ساسانیان و اشکانیان است. همچنین این شهر مرتفع‌ترین مرکز استان ایران است و به همین دلیل، اگرچه فریدون شهر بام ایران است، این شهر نیز جزو بلندترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. در ادامه، با ما همراه باشید تا مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد را به شما معرفی ‌کنیم.

آبشار زردلیمه (بوینه)

آبشار پرآب و بلند

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مهدی احمدی فارسانی)

آبشار زردلیمه، آبشاری بسیار زیبا و بکر است که میان کوه‌های سر به آسمان کشیده زاگرس و در راه کوچ عشایر در ۸۴ کیلومتری شهرکرد جای گرفته است. وجود مراتع سرسبز و آثار تاریخی و باستانی نظیر پل خدا آفرین، ایل راه باستانی و سنگ حجاری شده ۶ هزار ساله، این ناحیه را به یکی از زیباترین نقاط گردشگری ایران و شهرکرد تبدیل کرده است.

منبع عکس گالری: گوگل مپ (عکاس: هادی کریمی، عقیل حاجی هاشمی، مهدی امیدی، نادر درخشان)

پل زمان‌ خان سامان

پلی تاریخی روی رودخانه‌ای پرآب

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: علی حیدری)

پل زمان‌ خان سامان در نزدیکی شهر سامان در ۲۰ کیلومتری شهرکرد و روی رودخانه زاینده‌رود به دستور یکی از روسای عشایر به نام «زمانخان» به‌صورت دو دهنه هشت متری بنا شده است.

این بناک یکی از جاهای دیدنی شهرکرد محسوب می‌شود، یک بار در سال ۱۰۲۲ هجری قمری توسط کارگزاران حکومت صفوی و بار دوم در سال ۱۳۲۲ هجری قمری به دست «حاج عبدالحسین قزوینی مالک قریه چمعالی» تعمیر و مرمت شده است.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، پنج کیلومتری شمال شهر سامان (مشاهده در نقشه)

قلعه دزک

عمارتی بزرگ و تاریخی در شهرکرد

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: ناشناس)

قلعه دزک یکی از قلعه‌های زیبای استان چهارمحال بختیاری در شهرکرد است که از دوران حکومت قاجار در این شهر دیدنی به‌جای‌مانده است. قلعه دزک معماری داخلی شگفت‌انگیزی دارد و بسیار تماشایی است.

جالب است بدانید که «علامه دهخدا» به‌مدت شش ماه در این قلعه اقامت داشته و به گفته ایشان، نوشتن کتاب «امثال و حکم» در این قلعه به ذهن‌شان رسیده است.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، ۳۲ کیلومتری جنوب شرق شهرکرد، روستای دزک (مشاهده در نقشه)

مسجد جامع شهرکرد

ایوان کاشیکاری مسجدی تاریخی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: رحمان روحی‌ دهکردی)

مسجد جامع شهرکرد یکی از بناهای تاریخی شهرکرد و استان چهارمحال بختیاری است که به فرمان «حاج محمدرضا خان» در قرن ۱۳ هجری قمری در مساحتی نزدیک به ۲۵۰۰ متر مربع احداث شده است.

این مسجد از سه ورودی در شمال، شرق و غرب این بنا تشکیل شده است. از جمله نکات قابل‌توجه این بنا که نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند، می‌توان به تزیینات و کاشی‌کاری‌های هفت رنگ و زیبای آن اشاره کرد. جالب است بدانید که طرح و اسلوب ساخت مسجد جامع شهرکرد شبیه به مسجد «حکیم اصفهان» است و دارای صحنی بزرگ، ایوان، غرفه‌های متعدد، مناره و شبستان‌های مختص تابستان و زمستان است.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهرکرد، خیابان ملت، کوچه مشرف (مشاهده در نقشه)

شیر سنگی (بردشیر)

شیر سنگی (بردشیر) از آثار باستانی غرب ایران

منبع عکس: سایت دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری

شیر سنگی از نمادهای مردمان لُر بختیاری است که آن را روی قبر بزرگان و نامداران این ایل گذاشته‌اند. در گویش بختیاری این مجسمه‌ها را «برد شیر» می‌نامند. جالب است بدانید که این نماد علاوه بر این تندیس‌ها، در قالب گلیم و گبه‌هایی که بختیاری‌ها می‌بافند نیز وجود دارد.

سنگ نوشته های مشروطیت (پیر غار)

سنگ نوشته‌ای تاریخی روی صخره

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محسن منصوری)

پیر غار در ۳۵ کیلومتری شهرکرد در مجاورت شهر فارسان قرار گرفته است. در این نقطه از استان چهارمحال بختیاری، چشمه‌های آب از داخل سنگ‌ها جریان دارند. روی قسمتی از صخره‌های این منطقه، سنگ‌نوشته‌هایی دیده می‌شود که نقش بختیاری‌ها را در انقلاب مشروطه روایت می‌کند. همچنین پیرغار از امکانات اقامتی خوبی برخوردار است.

خانه ستوده چالشتری

عمارتی با ستون و حکاکی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: فرهاد مالکی)

خانه ستوده چالشتری موزه‌ای با آثار تاریخی متعدد است

خانه‌ ستوده‌ی چالشتری، قسمتی از قلعه‌ یا ارگ چالشتر است که در اواخر دوران حکومت قاجاریان احداث شد و به‌عنوان بخش اندرونی و حاکم‌نشین قلعه‌ چالشتر ساخته شد و تنها بنای باقی‌مانده از این مجموعه تاریخی به شمار می‌رود. این خانه یادگاری از دوران صفوی و قاجار است. خانه ستوده چالشتری علاوه بر داشتن معماری زیبا، از سه موزه آثار سنگی، موزه کار و زندگی و موزه مردم‌شناسی نیز تشکیل شده است.

  • آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، چالشتر، خیابان بهار (مشاهده در نقشه)

قلعه چالشتر

حیاط عمارتی تاریخی با حوضی بزرگ

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: Malichak)

در شمال شرق شهرکرد، مجموعه‌ای ارزشمند از تاریخ ایران کهن قرار دارد که به «قلعه‌ چالشتر» شهرت یافته است. معماری انجام شده در این اثر تاریخی را می‌توان نوعی الگوبرداری از معماری اروپایی و تلفیق آن با معماری دوران حکومت قاجاریان معرفی کرد. میراثی مهم و گران‌بها از تاریخ ایران‌زمین که باستان‌شناسان آن را اثری برجای‌مانده از هنر حجاران و معماران در گذشته‌های دور می‌نامند.

حمام خان

 در های قدیمی و چوبی حمام خان

منبع عکس: مجله بوم گردی (عکاس: ناشناس)

حمام خان یادگاری به‌جای‌مانده از سال ۱۲۷۰ هجری قمری در جنوب‌غربی مسجد جامع شهرکرد است. این بنای تاریخی به همت «حاج محمدرضا خان» بنا شده است و دارای معماری زیبا و استحکام بسیار بالایی است. قرارگیری این بنای تاریخی در کنار مسجد جامع شهرکرد، مجموعه‌ای ارزشمند از تاریخ ایران را رقم زده است.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهرکرد، بلوار رهبر، خیابان باستان 

پارک ملی تنگ صیاد

منطقه‌ای سرسبز در کنار کوهستان

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Perestigio Ahmad)

پارک ملی تنگ صیاد در مسیر شهرکرد به اصفهان در ۱۵ کیلومتری شهرکرد واقع شده است و از حیات‌وحش باورنکردنی و مناظر بی‌بدیل برخوردار است. بر طبق بررسی‌های انجام شده، در این منطقه ۲۵۲ گونه از ۵۲ گیاه، شناسایی شده است. سکوت مثال‌زدنی و آرامش حاکم بر این منطقه در کنار زیبایی‌های طبیعی آن، این منطقه از استان چهارمحال بختیاری را به مکانی بکر و دنج برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی تبدیل کرده است.

  • آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، فرخشهر، کیلومتر ۱۰ محور مواصلاتی شهرکرد به اصفهان (مشاهده در نقشه)

موزه باستان‌شناسی (حمام پرهیزکار)

موزه باستان شناسی در یک حمام تاریخی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Historical Castels Base Chb)

حمام پرهیزکار در دهه ۲۰ هجری شمسی بنا شده است و یکی از آخرین بناهای دوران پهلوی به سبک حمام‌های قدیمی ایران به‌ شمار می‌رود. این حمام از سوی خانواده‌ای آزاده در دهه ۳۰ هجری شمسی وقف عام شد و در حال حاضر به‌عنوان موزه باستان‌شناسی شهرکرد از آن استفاده می‌شود.

در این موزه مجموعه‌ای از ابزارهای سنگی متعلق به دوران نوسنگی، مجسمه‌های گلی با پیشینه‌ای ۹۰۰ ساله، ابزار و ظروفی مربوط به هزاره دوم و پنجم قبل از میلاد را می‌توانید مشاهده کنید. ابزاری از جنس استخوان، وسایل سنگی در ابعاد کوچک و بزرگ و مجسمه‌هایی ساخته شده از گل، ظروف سفالی نخودی مزین به نقش‌های هندسی و به رنگ سیاه، کاسه، لیوان، برخی از اولین ساخته‌های بشر در دوران نوسنگی است که در این موزه نگهداری می‌شود. ابزار و وسایلی که در ساخت آن از تکنیک و مهارت خاصی استفاده شده و معرف فرهنگ و تمدن در آن دوران است. همچنین کتیبه‌ای به خط میخی که متعلق به دوران پادشاهی هخامنشیان است در این موزه قرار دارد.

مسجد اتابکان

سازه‌ای تاریخی در یک طبقه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: سعید)

مسجد اتابکان، بنایی به‌جای‌مانده از دوران حکومت اتابکان در خیابان ولیعصر شهرکرد است. در این مسجد، درب چوبی قرار دارد که بسیار قدیمی است و به ۸۰۰ سال پیش تعلق دارد. این اثر تاریخی در گذر زمان و در دوران مختلف بارها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفتی و اخیرا نیز مرمت و تعمیرات مختلفی در بخش‌هایی از آن انجام شده است.

وجه تسمیه این بنای تاریخی به مسجد اتابکان، به‌دلیل مقارن شدن ساخت آن در دوران حکومت اتابکان است که به نام «مسجد اتابکان درب امامزاده» نیز شناخته می‌شود.

قلعه جونقان (سردار اسعد بختیاری)

عمارتی با ستون‌های متعدد و مجسمه اسب سواری در مقابلش

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: احسان ویسی‌زاده)

قلعه جونقان یا قلعه سردار اسعد بختیاری در شهر جونقان در ۴۵ کیلومتری شهرکرد در استان چهارمحال بختیاری واقع شده است. این قلعه را «علی قلی خان سردار اسعد بختیاری» در سال ۱۳۱۸ هجری قمری برای سکونت خود در مساحتی برابر ۱۴ هزار متر مربع ساخته است.

  • آدرس: استان چهار محال وبختیاری، شهر جونقان، در نزدیکی شهرداری جونقان (مشاهده در نقشه)

تالاب چغاخور

دریاچه‌ای پرآب در کنار کوهی برفی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: حامد فروزنده)

تالاب چغاخور یکی از تالاب‌های زیبا و چشمگیر کشور در شهر بروجن در نزدیکی شهرکرد چهارمحال بختیاری است. بهترین زمان برای سفر به این تالاب فصل تابستان است؛ زیرا به‌جز آرامش و زیبایی می‌توانید پرندگان محلی و مهاجری نظیر غاز، اردک، حواصیل و لک‌لک را نیز در این تالاب تماشا کنید.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهرستان بروجن، مسیر جاده شهرکرد-خوزستان، ۶۵ کیلومتری شهرکرد (مشاهده در نقشه)

منبع عکس گالری: گوگل مپ (عکاس: عیلرضا جواهری، سعید چوگان‌باز)

پل خراجی

پل خراجی

منبع عکس: سایت ایسنا (عکاس: ناشناس)

پل خراجی در جنوب‌غربی روستای خراجی در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرکرد روی رودخانه کیار احداث شده است. قدمت این پل متعلق به دوران حکومت صفوی است. طول پل خراجی ۵۴ متر و بالاترین ارتفاع آن پنج متر و فاصله دهانه‌های آن متغیر و به‌طور متوسط ۲٫۵ متر است.

امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون

امامزاده‌ای با گنبد سبزرنگ

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: دکتر ناصر حقیقت)

امام‌زادگان حلیمه و حکیمه خاتون یکی از آثار ملی ایران است که در خیابان ولی‌عصر جنوبی شهرکرد واقع شده است. قدمت این بنا به دوران حکومت قاجار باز می‌گردد. گفته می‌شود که حلیمه و حکیمه خاتون دختران «ابراهیم مجاب» از فرزندان «حضرت امام موسی‌بن‌جعفر» هستند.

ساختمان اصلی آرامگاه با ملاط خشت، آجر و گچ ساخته شده و در دوران مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و در دوران پهلوی، در آن نوسازی صورت گرفته است. البته به نظر می‌رسد که عمارت نخستین آن که متعلق به مجموعه‌ اتابکان فارس است، به‌دلیل گذشت زمان و رخدادهای مختلف تاریخی دچار آسیب شده و بخش‌های مختلفی از آن از بین رفته است که به‌تدریج بازسازی و ترمیم شده است.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهرکرد، خیابان ولیعصر

قلعه سورک

قلعه‌ای تاریخی و آجری

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Ari 1Art Az)

قلعه سورک در روستایی متروکه واقع شده است

قلعه سورک در ۴۰ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرکرد، در روستای سورک، حدود ۹۰ سال پیش در دوران حکومت قاجار توسط «نصیرخان» ملقب به «سردار جنگ» با معماری جالب و درون‌گرا بنا شده است. این قلعه در بخشی از روستای سورک بنا شده است که کسی در آنجا سکونت ندارد. این بنا از همه طرف محصور در میان زمین‌های کشاورزی است. قلعه سورک را از خشت ساخته‌اند و در تزیینات آن آجر به کار برده‌اند. البته گچ‌بری‌های با نقوش گیاهان برای زیبایی سربخاری‌ها کار شده است. جلوی بنا نیز حوض بزرگی با شکل ترنج ساخته شده است که حجاری‌های زیبایی دارد. حمامی هم در کنار بنا قرار دارد که به ساختمان اصلی بنا متصل است.

کمربند سبز حاشیه زاینده رود

این ناحیه از شهرکرد و استان چهارمحال بختیاری در تمامی مسیر زاینده‌رود با داشتن آب و هوایی مطلوب، فضای سبزی مناسب و چشم‌اندازهایی بی‌نظیر به‌مدت ۶ ماه پذیرای هزاران گردشگر و مسافر است.

تالاب گندمان

تالابی پرآب

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مهدی درستکار)

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهرستان بروجن، جاده بلداجی به بروجن، شهر گندمان، خیابان مطهری (مشاهده در نقشه)

قلعه شمس آباد

برج و دیوار قلعه ای تاریخی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Abbas Kh)

یکی دیگر از عمارات تاریخی شهرکرد، قلعه‌ شمس‌آباد است که در ۱۵ کیلومتری این شهرستان قرار گرفته و از قدمتی بالغ بر ۱۲۰ سال برخوردار است. این بنای کهن در اوایل دوران حکومت پهلوی، به دستور «یوسف خان امیر مجاهد» از خان‌‌های بختیاری و در دو طبقه احداث شد. سازندگان این عمارت تاریخی، با ایجاد و احداث ستون‌های مکعبی شکل که با نقش‌هایی از گیاهان و تصاویری از انسان (پیکر مردانی مسلح که لباس محلی به تن دارند)، تزیین شده است، زیبایی خیره‌کننده‌ای را به آن بخشیده‌اند.

چشمه دیمه

دریاچه‌ای کوچک در کنار پارکی سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس:‌ مصطفی اسنکی)

یکی از چشمه‌های اصلی که آب زاینده‌رود را تامین می‌کند این چشمه است. این چشم در فهرست میراث طبیعی ایران نیز ثبت شده است. آب این چشمه از نظر غنای مواد معدنی و املاح کیفیت بالایی دارد و بسیار گوارا است. مناظر اطراف این چشمه به‌همراه امکانات نسبتا مناسب برای کمپ و پیک‌نیک اینجا را به محلی مناسب برای گردشگران تبدیل کرده است. علاوه بر پوشش گیاهی و حیات وحش این منطقه که می‌تواند برای طبیعت‌گردان جذاب باشد، امکان دیدن چادرهای عشایر بختیاری در نزدیکی این منطقه جذابیت فرهنگی نیز ایجاد می‌کند.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، کوهرنگ، ۱۰ کیلومتری چلگرد، روستای دیمه (مشاهده در نقشه)

پرسش‌های متداول

تالاب‌های معروف شهرکرد کدامند؟

تالاب گندمان و تالاب چغاخور از تالاب‌های معروف شهرکرد هستند.

قلعه جونقان کجاست؟

قلعه جونقان یا قلعه سردار اسعد بختیاری در شهر جونقان در ۴۵ کیلومتری شهرکرد در استان چهارمحال بختیاری واقع شده است.

نویسندگان: شیدا خرمشاهی، محبوبه حسنی