تخت جمشید خالی از گلسنگ می‌شود

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
تخت جمشید خالی از گلسنگ می‌شود

گلسنگ‌ها پدیده‌ای مخرب برای تخت جمشید هستند که به منظور از بین بردن آن‌ها روش‌هایی ایجاد شده است.

گلسنگ‌های موجود در کتیبه‌ها و سایر بخش‌های تخت جمشید یکی از خطرات و تهدیدات طبیعی این بنای تاریخی است. محو کردن نقوش و کتیبه‌های این بنای عظیم جهانی از خطرات این گلسنگ‌ها است. تاکنون بالغ بر ۱۰۰ نمونه گلسنگ در تخت جمشید شناسایی شده است، در حالیکه در سال ۸۲ تعداد ۶۵ نمونه گلسنگ در این مجموعه شناسایی شده بود.

وجود این گلسنگ‌ها به زمان پیدایش زمین در سطح سنگ‌ها برمی‌گردد، اما بعد از پیدایش تمدن، انسان‌ها یادگارانی از خود برجای گذاشتند که نیاز به حفاظت دارند.

طی چند سال اخیر، به ویژه در دو سال گذشته برای پایش و شناسایی و مهار کردن این پدیده اقداماتی انجام گرفته است. این اقدامات همچنان تداوم داشته و نتیجه خوبی داشته است.

حمید فدایی، سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید (پارسه)، با اشاره به اینکه به‌طور حتم انجام روش‌های غیرعلمی می‌تواند باعث توسعه این پدیده شود، گفت:

پاکسازی تخت جمشید و بناهای سنگی به این سادگی نیست که بتوان با یک برس اقدام کرد، بلکه باید با روش‌های علمی انجام شود، زیرا روش‌های غیرعلمی می‌تواند باعث گسترش این پدیده شود.

وی با بیان اینکه بعضا برخی از این گلسنگ‌ها در سنگ نفوذ کرده، تاکید کرد:

بخش مهمی از موضوع گلسنگ‌ها به شناخت نسبت به این پدیده بر می‌گردد، از این رو در اقدامات بعدی ارائه طرح‌های اصولی در دستور کار است.

سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید (پارسه) از تهیه اطلس گلسنگ‌ها در سال جاری خبرداد و افزود:

بخش مهمی از موضوع گلسنگ‌ها به شناخت نسبت به این پدیده بر می‌گردد و اگر شناخت کافی نسبت به پدیده گلسنگ‌ها به وجود آید، به‌طور حتم می‌توان در اقدامات بعدی نسبت به کنترل یا مهار آن اقدام کرد.

یک اختراع روش نوین مقابله با گلسنگ‌های تخت جمشید کشف شده و چندی قبل یک گروه اسپانیایی آمده و مقرر شد که از بهمن ماه در صورت فراهم کردن امکانات فعالیت پیرامون مهار گلسنگ از بهمن ماه آغاز می‌شود. 

مبارزه نرم با گلسنگ‌ها روش‌های نوین گلسنگ‌زدایی برای از بین بردن گلسنگ‌ها در این مجموعه است. در این روش هیچ‌گونه تخریب، تغییر رنگ یا ضرر دیگری به نقش برجسته و سایر نقوش نمی‌رسد.

محمد سهرابی دکترای گلسنگ شناسی با تأکید بر اینکه هجوم و رشد گلسنگ‌ها روی آثار تاریخی فقط مربوط به بناهای تاریخی ایران نیست، گفت:

در حال حاضر مطالعات پیرامون گلسنگ‌ها در تخت جمشید انجام شده و اگر اعتبار تخصیص یابد، به‌طور حتم روش‌های مهار و از بین بردن گلسنگ در این مجموعه عملیاتی می‌شود.

وی همچنین نسبت به مهار گلسنگ با انجام این عملیات ابراز امیدواری کرد.

عکس کاور از fafar72

مطالب مرتبط:

دیدگاه