گوگل ارث و نمایش ساختمان های متروکه در گوشه و کنار جهان (قسمت دوم)

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
گوگل ارث و نمایش ساختمان های متروکه در گوشه و کنار جهان (قسمت دوم)

با گوگل ارث فرصتی عالی برای تماشای شماری از ساختمان‌های متروکه در گوشه و کنار جهان فراهم شده است. سازه‌هایی که گاهی مقاصدی ترسناک هستند.

بسیاری از مردم دوست دارند به بازدید نقاط عجیب، مرموز و شاید ترسناک بروند، اما شانس تماشای نزدیک از آنها را ندارند. چه به دلایل اقتصادی، بُعد مسافت و البته ممنوعیت‌هایی که گاهی دست ما را برای تماشای مقاصد گردشگری عجیب و متفاوت می‌بندند. اینجاست که یک بازدید مجازی می‌تواند فرصتی ناب برای بودن در این مکان‌ها را مهیا کند. این همان ویژگی است که گوگل ارث فراهم کرده تا دست کم بتوانیم یک نظر این متروکه‌های فراموش شده و مرموز را تماشا کنیم.

در بخش اول این مطلب همراه شما سری به تعدادی از این مکان‌های متروکه زدیم، در ادامه سفر خود را پی خواهیم گرفت.

پارک سرگرمی جوی‌لند (Joyland Amusement Park)، ویچیتا (Wichita)، کانزاس

پارک سرگرمی جویلند در کانزاس

پارک سرگرمی جوی‌لند یکی از پارک‌های معروف ویچیتا در ایالت کانزاس است که در سال ۱۹۴۹ افتتاح شد. این پارک تا دهه‌ها به عنوان یکی از نقاط معروف این ایالت شناخته شده و قریب به ۵۵ سال به فعالیت خود ادامه داد. در نهایت اما مشکلات مالی باعث کسادی بازار و از رونق افتادن پارک شده و سرانجام در سال ۲۰۰۴ درهای این پارک برای همیشه بسته شد.

جوی‌لند را باید بزرگ‌ترین پارک موضوعی کانزاس دانست که به رولرکاستر چوبی و ۲۴ وسیله سرگرمی خود می‌نازید. از زمان تعطیلی پارک تاکنون سازه‌های آن دیگر شاهد هیجان و سروصدای مردم نبوده و در عوض به محل حضور علاقمندان پینت بال تبدیل شده‌اند که آثارشان را می‌توان در گوشه و کنار پارک مشاهده کرد.

بیمارستان ریورویو (Riverview Hospital)، کانادا

بیمارستان ریور ویو در کانادا

بیمارستان ریورویو در اصل یک بیمارستان روانی است که در بریتیش کلمبیا و در کشور کانادا واقع شده است. این بیمارستان تا زمان تعطیلی زیرنظر سرویس خدمات اعتیاد و سلامت ذهنی این استان فعالیت می‌کرد. درهای این بیمارستان در سال ۲۰۱۲ بسته شد و از آن زمان تاکنون متروکه باقی مانده است. بیمارستان ریور ویو همچنین به عنوان لوکیشن در فیلمبرداری شماری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی مطرح همچون «فرینج» (Fringe) و «پرونده‌های ایکس» (X-Files) مورد استفاده قرار گرفته است. البته شایعاتی به گوش می‌رسد که از تسخیر شده بودن بیمارستان حکایت دارند.

قاهره (Cairo)، ایلینوی

شهر قاهره در ایلینویز

اشتباه نکنید، شهر قاهره نه در کشور مصر که در ایالت ایلینوی در آمریکا واقع شده است، درست در جایی که دو رودخانه می‌ سی‌ سی‌ پی و اوهایو به هم می‌رسند. این شهر همچنین به عنوان یکی از مراکز مهم خطوط ریلی و قطارها شناخته می‌شود.

قاهره زمانی شهری شلوغ، پرزرق و برق و جالب توجه بود که در مسیر پیشرفت قرار داشت، اما مشکلات مالی و آشوب‌های نژادی باعث افول دوران رونق شهر شد. به طوری که جمعیت این شهر که در دهه‌ی ۱۹۲۰ در حدود پانزده هزار نفر بود، در سال ۲۰۱۰ به دو هزار نفر کاهش پیدا کند.

بوزلیدزا (Buzludzha)، بلغارستان

بوزلیدزا

اشتباه برداشت نکنید، بوزلیدزا نام یک بشقاب پرنده نیست! بلکه این نام بنایی متروکه در کشور بلغارستان است که زمانی میزبان شماری از سوسیالیست‌های این کشور بود که در سال ۱۸۹۱ برای اصلاح دولت گرد هم جمع شدند. اگرچه این بنا واقعا یک بشقاب پرنده نیست اما ظاهر آن تا حدی نامتعارف است، یک مکان تاریخی معروف که ارتفاعات منطقه‌ای کوهستانی در مرکز این کشور ساخته شده است. در ساخت این بنا از سنگ‌های آهکی و گرانیت استفاده شده است.

علیرغم شهرت قابل توجه، این مکان از سال ۱۹۸۹ تاکنون متروکه شده و به نظر نمی‌رسد بازسازی، جایگزینی یا تخریب آن در دستور کار قرار داشته باشد.

خانه‌های گنبدی (Dome Homes)، فلوریدا

خانه های گنبدی

این خانه‌ها در سال ۱۹۸۱ و در سواحل «جزیره مارکو» (Marco Island) در فلوریدا ساخته شدند، سازه‌هایی که قرار بود در مقابل طوفان‌های شدید مقاوم باشند. اما متأسفانه این هدف محقق نشده و آنها تنها در گذر زمان تن به فرسایش و نابودی دادند. به نظر می‌رسد رفته رفته با بالا آمدن آب دریا حتی همین آثار پوسیده نیز در میان امواج دریا از نظر ناپدید شوند.

سینمای متروکه (End of the World Cinema)، مصر

سینمای متروکه مصر

داستان این مکان مرموز چیست؟ داستان از آنجایی آغاز می‌شود که یک مرد فرانسوی ثروتمند تصمیم می‌گیرد یک سینمای روباز بزرگ را در جنوبی‌ترین نقطه شبه جزیره سینا در مصر احداث کند. خب مشخص است که مردم محلی زیاد از این تصمیم راضی نبودند، در نتیجه آنها دست به کار شدند و با خراب کردن ژنراتورهای سینما در شب افتتاحیه کار را یکسره کردند. در نتیجه این سینما هرگز موفق به اکران حتی یک فیلم هم نشده و در نهایت به مکانی متروکه تبدیل شد.

پارک موضوعی ۶ پرچم (Six Flags)، نیو اورلئان

جزلند

پارک موضوعی ۶ پرچم در نیو اورلئان در ابتدا با نام «جزلند» (Jazzland) معرفی شد. متأسفانه این پارک خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌رفت رو به نابودی گذاشت. پارک در سال ۲۰۰۲ افتتاح شد، اما تنها سه سال به کار خود ادامه داده و به دنبال وقوع طوفان کاترینا بسته و متروکه شد. 

بیمارستان هوورینس‌کایا (Hovrinskaya Hospital)، مسکو، روسیه

بیمارستان هورویسن کایا در مسکو

ساخت این بیمارستان در  دهه‌ی ۱۹۸۰ در شهر مسکو آغاز شد، اما این بیمارستان حتی موفق به پذیرش یک بیمار هم نشد. ظرفیت این بیمارستان ۱.۳۰۰ نفر بود، اما هیچگاه بنای آن به مرحله بهره‌برداری نرسید. امروزه از این بیمارستان تنها اسکلتی برجای مانده که با گیاهان و دیوارنوشته‌ها پوشیده شده است.

داستان‌هایی وجود دارد که براساس آنها فرقه‌ای شیطان پرست موسوم به «کلوب نیموستور» (Club of Nimostor) در این محل زندگی می‌کنند.

بندر لاکروی (Port Lockroy)، قطب جنوب

بندر لاکروی

بندر لاکروی یک بندرگاه طبیعی واقع در خطوط ساحلی جزیره‌ای در مجمع‌الجزایر پالمر و در مجاورت شبه جزیره جنوبگان است. این خلیج در سال ۱۹۰۴ کشف شد و نام خود را از «ادوارد لاکروی» سیاستمدار فرانسوی گرفته است که به دنبال جلب موافقت وسرمایه گذاری دولت برای سفر و جستجو در قطب جنوب بود. در فاصله سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۳۱ صیادان نهنگ اغلب در این بندر لنگر می‌انداختند و از این رو این محل به شهرت رسید. همچنین جستجوگران فرانسوی که عازم قطب جنوب بودند نیز از اینجا به عنوان پایگاه برای سفرهای اکتشفای خود استفاده می‌کردند.

در طول جنگ جهانی دوم ارتش این بندر را گسترش داد، اما سرانجام این محل در سال ۱۹۶۲ متروکه شد. هر چند در سال ۱۹۹۶ این مکان مورد بازسازی قرار گرفته و هم اکنون دارای یک موزه و اداره پست است. امروزه بندر لاکروی به عنوان میراث ماندگار شناخته شده و پذیرای گردشگران است.

پری‌پیت (Pripyat)، اوکراین

شهر پریپیات

پریپیات یا پری‌پیت هم در شمار شهرهایی است که به دلیل وقوع فاجعه‌ای تلخ و زیست محیطی، مهر متروکه بودن را بر پیشانی دارد. با این وجود این شهر گامی فراتر نهاده و به عنوان یکی از مقاصد گردشگری معروف حوزه وحشت به شهرت رسیده است.

به دنبال فاجعه اتمی چرنویبل درسال ۱۹۸۶، شهر پریپیات در اوکراین که در آن زمان دست کم ۴۹ هزار سکنه داشت، به صورت کامل تخلیه شد. وجود تشعشعات اتمی هرگونه اقدامی برای بازسازی شهر را منتفی کرده و باعث شد که این شهر متروکه به سرزمین ارواح تبدیل شود. با این وجود باید اذعان کرد کمتر چیزی توان مقابله با مادر طبیعت را دارد و این شهر نیز رفته رفته شاهد حضور سبز گیاهان است که آرام آرام قلمروی خود را بازپس می‌گیرند. البته امروزه تورهای گردشگری با حضور راهنما برگزار می‌شوند که امکان بازدید از شهر را فراهم کرده‌اند. در کنار آن گوگل مپ هم به بازدید مجازی از شهر کمک کرده است.

کلبه اسکات (Scott's Hut)

مناطق متروکه قابل مشاهده در گوگل ارث

این کلبه دورافتاده در نواحی قطبی عمده شهرتش را مدیون کاووشگری به نام «رابرت فاکلون اسکات» (Robert Falcon Scott) است. گوگل ارث امکانی فراهم کرده علاقمندان بتوانن از راه دور هم نگاهی به محوطه بیرونی آن داشته باشند هم در صورت تمایل داخل آن را تماشا کنند.

اما کلبه اسکات در حدود یک قرن قبل و در سواحل جزیره‌ای واقع در قطب جنوب ساخته شده است و بسیاری از اسباب و ادوات آن دوران هنوز هم در داخل کلبه قابل مشاهده است. متأسفانه به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور این کلبه کاملا توسط برف پوشیده شده و تنها اسمی از آن باقی خواهد ماند.

ویتلی کورت (Witley Court)، انگلستان

مناطق متروکه قابل مشاهده در گوگل ارث

امروزه از ویتلی کورت تنها بقایای عمارتی به سبک ایتالیایی باقی مانده است، قصری مخروبه که در «ورسسترشایر» (Worcestershire) در انگلستان واقع شده است. این عمارت در قرن هفدهم برای «توماس فولی» (Thomas Foley) ساخته شد، در جایی که در گذشته خانه اربابی بزرگی واقع شده بود. در قرن نوزدهم این عمارت توسط معماری به نام «جان نش» (John Nash) گسترده‌تر شده و در نهایت به یکی از اشراف فروخته شد. ویتلی کورت بار دیگر در میانه‌ی قرن نوزدهم شاهد نوسازی و تغییر و تحولاتی بود که باعث شدند این عمارت مبدل به یکی از جذاب‌ترین قصرهای عصر یکتوریایی انگلستان شود.

اما با افول ستاره بخت و اقبال مالک قصر، این عمارت بعد از جنگل جهانی اول برای فروش گذاشته شد و در نهایت در سال ۱۹۳۷ و در پی وقوع آتش سوزی گسترده، خسارات جبران ناپذیری به آن وارد شد. در ادامه ارزش ملک نیز کاهش پیدا کرده و خانه به حال خود رها شد. در نهایت نزدیک به چهل سال خانه بدون مراقبت باقی مانده و رفته رفته رو به ویرانی نهاد تا زمانی که در سال ۱۹۷۲ دپارتمان محیط زیست، اداره آن را برعهده گرفته و از آن زمان بقایان آن به عنوان خرابه‌های برجا مانده از عمارتی زیبا و باشکوه مورد حفاظت قرار گرفت. بد نیست بدانید این عمارت زمانی میزبان شاهد ادوارد هفتم بوده و مهمانی‌های مجلل بسیاری در آنجا برگزار می‌شد.

جزیره عروسک‌ها، مکزیکو سیتی

مناطق متروکه قابل مشاهده در گوگل ارث

در نزدیکی مکزیکو سیتی، یکی از جذابیت‌های بی‌بدیل دنیای گردشگری وحشت واقع شده است، جزیره‌ای متروکه که از قضی به دلیل پاره‌ای اتفاق‌ها و البته حضور چشمگیر هزاران عروسک، اسم و رسمی بهم زده است.

بی‌شک پیش از این هم با این جزیره و سرگذشت اسرارآمیزش آشنا شده‌اید. مالک این جزیره روزی به صورت اتفاقی جسد دخترکوچکی که در آب غرق شده بود را پیدا کرد، او در ادامه و در گرامیداشت یاد آن کودک تعداد زیادی عروسک را در گوشه و کنار جزیره آویزان کرد. در طول سال‌ها بعد این عروسک‌ها رفته رفته رو با پوسیدگی گذاشته و باعث شدند اینجا به مکانی ترسناک و خاص تبدیل شود. امروزه اگرچه اینجا مکانی متروکه است، اما در شمار جاذبه‌های توریستی به حساب آمده و پذیرای گردشگران عاشق ترس و وحشت است. همچنین افراد می‌توانند در صورت تمایل با استفاده از گوگل ارث هم به تماشای آن بنشینند.  

جزیره هاشیما (Hashima Island)، ژاپن

مناطق متروکه قابل مشاهده در گوگل ارث

از جزیره هاشیما معمولا با نام «جزیره گونکانجیما» (Gunkanjima) نیز یاد می‌شود که در زبان ژاپنی به معنی جزیره کشتی جنگی است. سرنوشت این جزیره به گونه‌ای رقم خورد که آن را هم به مقصدی ایده‌آل برای عاشقان ترس و وحشت تبدیل کرده و هم برای دوست‌داران گردشگری سیاه جالب توجه است.

در اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰ و به دنبال کشف ذخایر زغال سنگ در زیر دریا، جزیره هاشیما خیلی زود به مکان شکل گیری یک کلنی رو به رشد از معدنچیان تبدیل شد. از آنجایی که لازم بود خانواده معدنچینان نیز در آنجا زندگی کنند، مجموعه‌های آپارتمانی یکی بعد از دیگری ساخته شده و این جزیره به سرعت به یکی از پرتراکم‌ترین مناطق مسکونی جهان تبدیل شد که محل زندگی دست کم 6 هزار نفر بود.

البته سرنوشت تمامی مکان‌هایی که به نوعی با معادن در پیوند هستند، مشابه یکدیگر است.  چرا که به دنبال کاهش میزان و استفاده از زغال و کوچ اجباری خانواده‌ی معدنچیان، این جزیره به مکانی متروکه تبدیل شد که با گذشت سال‌ها رفته رفته تن به ویرانی و از هم فروپاشیدن داده است. با این حال جالب است بدانید که این محل یکی از مکان‌هایی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای دارد.

مجموعه حافظتی استنلی میکلسن (Stanley R. Mickelsen Safeguard Complex)، نکوما (Nekoma)، داکوتای شمالی

مناطق متروکه قابل مشاهده در گوگل ارث

در طول جنگ سرد، احتمال حمله از سوی اتحاد جماهیر شوروی یا چین یک تهدید جدی برای ایالات متحده بود، به همین خاطر رئیس جمهور وقت ریچارد نیکسون اعلام کرد که قصد اجرایی کردن یک برنامه حفاظتی را دارد که هدفش مراقبت از پایانه‌های موشکی در هنگام تهاجم احتمالی این دو کشور است. و این گونه بود که مجموعه حفاظتی استنلی میکلسون در داکوتای شمالی تأسیس شد، مجموعه‌ای که از آن با عنوان «هرم نکوما» نیز یاد می‌شود.

این مجموعه در اول آوریل ۱۹۷۵ فعال شده و در اول اکتبر همان سال عملیاتی شد، اما تنها مدت کوتاهی فعالیت کرد، چرا که ۲۴ ساعت بعد این پروژه به بهانه غیرکارآمد بودن توسط کنگره آمریکا تعطیل شد. پروژه‌ای که ۶ میلیارد دلار هزینه در برداشت اما امروزه تنها ساختمان‌هایی متروکه از آن باقی مانده که نمادی از ترس و اهمال کاری نوع بشر است.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از گشت و گذار مجازی در این مکان‌های متروکه لذت برده باشید.

مطالب مرتبط:

منبع List25

دیدگاه