دو باغ با درختان ۵۰۰ ساله در در بوانات فارس شناسایی شد

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۵
دو باغ با درختان ۵۰۰ ساله در در بوانات فارس شناسایی شد

دو باغ با ۱۱۸ درخت کهنسال و قدیمی در شهرستان بوانات استان فارس شناسایی شده است.

شهرستان بوانات به مرکزیت شهر سوریان در شمال شرقی استان فارس قرار دارد. این شهرستان سرشار از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی، طبیعتی بکر و تفرجگاه‌های طبیعی است. به دنبال بررسی و شناسایی درختان کهنسال در شهرستان بوانات و تهیه پرونده برای ثبت آن‌ها در فهرست میراث طبیعی ملی ایران دو باغ با درختان کهنسال در این شهرستان شناسایی شد.

سیروس برفی مشاور ثبت درختان کهنسال استان فارس در فهرست میراث طبیعی ملی ایران با بیان این‌که در این بررسی ۱۱۸ درخت کهنسال در شهرستان بوانات شناسایی شد، بیان کرد:

از دو دیدگاه تعدد درختان و تنوع گونه‌ای آن‌ها، موقعیت این شهرستان را در بین شهرستان‌های استان فارس یا حتی فراتر از استان ویژه می‌کند.

درختان کهنسال شناسایی شده از تنوع زیادی برخوردار هستند، در این میان گونه­‌های درخت چنار، توت، گردو، سرو، داغداغان، زبان گنجشک، نارون، سنجد و بنه به چشم می‌خورد.

مشاور ثبت درختان کهنسال استان فارس در فهرست میراث طبیعی ملی ایران در توضیح دو باغ درختان کهنسال شناسایی شده در این شهرستان نیز گفت:

باغ درختان «توت سفید» (Morus.alba) با ۲۸ درخت بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ ساله در روستای امامزاده «بزم» قرار دارد و باغ دوم در روستای «شاه‌رستم» نیز با ۱۴ درخت گردو کهنسال با سنِ تقریبی ۳۰۰ تا ۴۵۰ سال است.

به گفته‌ی وی، درختان کهنسال ذخایر ارزشمند ژنتیکی، گیاه‌شناسی، فرهنگی و تاریخی محسوب می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه