تراز سفر ایران مثبت شد

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش دوشنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
تراز سفر ایران مثبت شد

طبق آمار معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تراز سفرهای خروجی و ورودی ایران در ۷ ماه نخست سال، تقریبا برابر شده و این نشان از تراز مثبت سفر دارد.

ایران کشوری است که همواره مورد توجه گردشگران خارجی بوده  و ایرانیان نیز علاقه‌مند به مسافرت به کشورهای دیگر هستند. در سال‌های گذشته نرخ سفرهای ورودی و خروجی به ایران متفاوت بوده است. در چندین سال اخیر، به دلایل مختلفی تراز سفر کشور نسبت به سفرهای خروجی منفی بود. امسال در برآوردی که در هفت ماه اول سال صورت گرفت، تراز سفر کشور مثبت ارزیابی شد.

مطابق آمار معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در هفت ماه نخست امسال ۴ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۵۰۹ سفر خروجی در برابر ۴ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۴۱۳ سفر ورودی ثبت شده است. این آمار نشان دهنده تراز ۳۴ هزار و ۹۰۴ سفر مثبت است.

سال گذشته، ۳ میلیون و ۶ هزار و ۵۵۸ سفر ورودی در برابر ۵ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۱۸۱ سفر خروجی، تراز منفی ۲ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۶۲۳ سفر را ثبت کرده بود. همچنین در ۷ماه اول سال ۱۳۹۵، ۳ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۳۷۸ سفر ورودی در برابر ۴ میلیون و ۳۲۰ هزار و ۹۴۹ سفر خروجی داشتیم که در آن مقطع زمانی، تراز سفر کشور منفی یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۵۷۱ سفر بود.

در طول سال‌های گذشته، برای اولین بار پس از ۳۵ سال، در تابستان سال ۹۳ تراز گردشگری کشور مثبت شد. در آن زمان، به ازای یک میلیون و ۴۱۷هزار نفری که از کشور خارج شدند، یک میلیون و ۴۹۷عزار نفر به ایران آمدتد و این موضوع ۸۰هزار نفر مسافرت ورودی نسبت به سفرهای خروجی به ما نشان می‌داد.

در این گزارش، ضمن اشاره به کاهش سفرهای خروجی، یکی از دلایل مثبت‌تر شدن تراز گردشگری کشور، افزایش نرخ ارز و ارزان بودن هزینه سفر به ایران دانسته شده است.

علی اکبر غمخوار عضو جامعه تورگردانان ایران در این زمینه گفت:

برای آنکه تعداد سفر ورودی را به گردشگر ورودی تبدیل و میزان آن را افزایش دهیم، باید چهار کار را تقویت کنیم. تغییر تصویر ذهنی مردم دنیا نسبت به ایران، ساده کردن سفر به ایران، تبلیغات مناسب و پذیرش جوامع محلی در زمینه گردشگر خارجی را در دستور کار قرار دهیم.

در پایان این گزارش تراز سفر مثبت ایران به هر دلیل، فرصتی مناسب و مغتنم شمرده شده و فراهم کردن شرایط برای افزایش تعداد گردشگر به ایران را مهم‌ترین کار در این زمینه دانسته شده است. با افزایش ورود گردشگر به ایران، ایران به یکی از کشورهای با مقصد گردشگری تبدیل شده و از این طریق، چرخش چرخ اقتصاد کشور تسهیل می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع chtn

دیدگاه