سفر ایرانی ها به کدام کشورها بیشتر بوده است؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش شنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵
سفر ایرانی ها به کدام کشورها بیشتر بوده است؟

در آماری که در طول امسال تاکنون گرفته شده است، بیشترین مسافران ایرانی به خارج، مربوط به کشورهای زیارتی و ترانزیتی ارزان قیمت بوده است.

ایرانی‌ها در طول سال به کشورهای خارجی بسیاری سفر می‌کنند، اما این‌که کدام کشور خارجی بیشترین گردشگر ایرانی را داشته است، باید از طریق آمار و ارقام مشخص شود.

معاون گردشگری کشور از سفر ۴ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۵۰۹ ایرانی از کشور در هفت ماه نخست امسال خبر داد. مقصد اکثر این مسافران ایرانی، کشورهای زیارتی، ترانزیتی و ارزان بوده است.

ولی تیموری با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۰ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۹۵۲ نفر به خارج از کشور سفر کرده‌اند، گفت:

امسال سفرهای خارجی ایرانی‌ها در قیاس با سال گذشته، بسیار کمتر بوده است.

منبع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد افت سفرهای خارجی ایرانی‌ها، پلیس مهاجرت بوده است. این منبع، خروج ایرانی های مقیم خارج از کشور را نیز در این محاسبات، لحاظ کرده است. آژانس‌های مسافرتی نیز گزارش داده‌اند که سفرهای خارجی ایرانی‌ها، تحت تاثیر افزایش نرخ عوارض خروج از کشور، ارز و بلیط هواپیما، نصف شده است.

علاوه بر این، چندی پیش، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز، از کاهش تعداد مسافران در مسیرهای هوایی خارجی تا ۳۳ درصد در مهر ماه خبر داده و این کاهش را به دلیل بدتر شدن شرایط اقتصادی مردم ارزیابی کرده بود.

معاون گردشگری گفت:

بیشترین سفر ایرانی‌ها از ابتدای امسال تا پایان مهرماه، به ترتیب به کشورهای عراق، ترکیه، امارات، گرجستان، آلمان، قطر و عربستان بوده است.

وی در توضیح این سفرها گفت:

برخی از این کشورها مقصد نهایی ایرانی‌ها نبوده، زیرا کشورهایی مثل ترکیه، امارات و یا قطر نقطه اتصال با کشوری دیگر و مسیر ترانزیت ایرانی‌ها است. بنابراین نمی‌توان این تفکیک مقاصد را دقیق دانست. بسیاری افراد، مقصد اول خود را استانبول یا دبی ذکر می‌کنند در حالی که۷۰ درصد آن‌ها از این شهرها به کشور دیگری می‌روند.

 

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه