صادرات یک میلیون و ۸۲۰ هزار دلاری صنایع دستی هرمزگان به کشورهای دیگر

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۰
صادرات یک میلیون و ۸۲۰ هزار دلاری صنایع دستی هرمزگان به کشورهای دیگر

صنایع دستی هرمزگان به ارزش یک میلیون و ۸۲۰ هزار دلار به کشورهای دیگر صادر شده و با توجه به اهداف توسعه صادرات استان، برنامه‌ریزهایی برای افزایش این رقم به بیش از این خواهد شد.

سال گذشته دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلار از محصولات صنایع دستی استان هرمزگان به کشورهای دیگر صادر شد.

امسال نیز این استان در زمینه صادرات صنایع دستی همچنان فعال بوده و از ابتدای سال تاکنون نیز این صنایع دستی خود را به ارزش یک میلیون و ۸۲۰ هزار دلار از گمرکات استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی صادر کرده است.

گلابتون‌دوزی، خوس‌دوزی، شک‌بافی، گلدوزی، سفالگری، حصیربافی، گلیم‌بافی، قالی‌بافی وگل‌های شیشه‌ای از جمله صنایع دستی هرمزگان هستند که از میان این صنایع دستی محصولات سفالی، حصیری، شیشه‌ای و خوس دوزی از پرطرفدارترین محصولاتی بودند که صادر شدند.

بیش از ۶۸ هزارنفر در زمینه تولید صنایع دستی در هرمزگان شناسایی شدند که مشغول به فعالیت هستند.

در افزایش بخش رشد اقتصادی کشور اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقش مهمی را می‌تواند ایفا کند که به همین خاطر تمام توان خود را برای ارائه راهبردهای کاربردی و عملیاتی جهت برون رفت کشور از رکود اقتصادی و کمک به رشد اقتصادی در قالب سیاست‌های کلی به کار گرفته است.

مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حوزه میراث فرهنگی از ابتدای سال علاوه بر برگزاری همایش ها و جشنواره‌های متعدد، ۸ مورد مرمت و احیاء آثار تاریخی و فرهنگی از جمله، ادامه تعمیر و مرمت مسجد جامع بستک، مرمت بخشی از حمام خان بستک، تعمیر و مرمت فرودگاه بندرلنگه، تعمیر و مرمت پل لاتیدان، تعمیر و مرمت کاروانسرای تقی خانی، تعمیر و مرمت قلعه فین و تعمیر و مرمت خانه فکری را انجام داده است.

از دیگر اقدامات این اداره کل در حوزه نشر می‌توان به تهیه، گردآوری و ارسال ۳۰ پرونده ثبتی آثار تاریخی و میراث معنوی اشاره کرد.

رضا برومند مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد این اداره کل در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و گفت:

برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های تخصصی صنایع دستی و تجلیل از هنرمندان و صنعتگران پیشکسوت صنایع دستی، آموزش عمومی رشته‌های صنایع دستی در قالب تفاهمنامه با سازمان‌های مختلف برخی از اقدامات انجام شده است.

همچنین از دیگر مواردی که مدیرکل میراث فرهنگی استان به آن اشاره کرد عبارتند از: اخذ ۴ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، برگزاری ۷ نمایشگاه استانی، ۱۹ مورد مشارکت هنرمندان و صنعتگران استان در نمایشگاه های سایر استان ها، یک مورد شرکت در نمایشگاه های خارجی و برگزاری ۹ نمایشگاه نوروزی در استان، صدور ۴۹۰۰ کارت شناسایی جهت صنعتگران و هنرمندان خانگی، صدور ۵۰ پروانه تولید کارگاهی جهت هنرمندان و صنعتگران کارگاهی و پرداخت ۵۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی.

مطالب مرتبط:

دیدگاه